Kanselruil over kerkmuren heen

DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door DDD »

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door Curatorium »

RefoCalvinist schreef:
DDD schreef:Ik vind het een verheugende ontwikkeling. Ik hoop dat de GG daar ook toe besluiten, maar ik vrees van niet.
Ik hoop dat de GG z'n kansels zal openstellen voor de CGK :D (en andersom)
Ik zie dat niet snel gebeuren. Het zou mooi zijn, maar de CGK is daar echt veel en veel te breed voor. Ik kwam pas een oud klasgenoot tegen die nu CGK predikant is. Hij vertelde dat ie naar Opwekking ging. Nu schrok ik daar niet echt van, maar ik wil hier maar mee aangeven hoe breed het kerkverband is.

Overigens, ook een mooie ontwikkeling: in wat HHK's komen er heel soms nog wat rechtse Gereformeerde Bondspredikanten, gewoon op een zondag. En dat gebeurt soms ook nog wel andersom. Wie weet dat er ooit kerkordelijk kanselruil kan komen tussen HHK en bepaalde GB-predikanten.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door DDD »

Ik zie niet in waarom de CGK daar te breed voor zouden zijn. Je hoeft niet iedereen uit te nodigen, toch?

Niet dat ik daar persoonlijk snel een probleem mee zou hebben. Maar dat is weer een ander verhaal.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door ejvl »

Precies. Binnen de CGK of binnen de GG worden ook niet alle predikanten uitgenodigd terwijl ze zelfs van hetzelfde kerkverband zijn.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door DDD »

Nou, er zijn genoeg gemeenten in de GG die wel alle predikanten uitnodigen hoor. Even voordat er misverstanden ontstaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:
Tiberius schreef:
RefoCalvinist schreef:
DDD schreef:Ik vind het een verheugende ontwikkeling. Ik hoop dat de GG daar ook toe besluiten, maar ik vrees van niet.
Ik hoop dat de GG z'n kansels zal openstellen voor de CGK :D (en andersom)
Ds. A.A. Egas (CGK) gaat binnenkort voor in de GG te Bodegraven, bij leven een welzijn.
Voor de GBS of op zondag?
Geen van beide. Een gewone weekdienst onder verantwoordelijkheid van de GG kerkenraad.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door aggieoudje »

Op zondag 30 maart 2014 heeft onze predikant ds. A.J. Mensink(voorzitter van de Gereformeerde Bond) van kansel geruild met ds. W. van 't Spijker(cgk). Of het daarna vaker is gebeurd weet ik niet.

Ds. J.C. de Groot officieel emeritus predikant in de PKN preekt niet alleen in de PKN maar ook in andere kerkgenootschappen.
Laatst gewijzigd door aggieoudje op 27 feb 2016, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

aggieoudje schreef:
Ds. J.C. de Groot officieel emeritus predikant in de PKN preekt niet alleen in de PKN maar ook in vele andere kerkgenootschappen.
Vele?
CGK is maar bij hoge uitzondering toch?
En voor de rest gewoon GB (PKN) en HHK.
Zoals er nog wel enkele GB predikanten zijn die in de HHK voorgaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door aggieoudje »

Johann Gottfried Walther schreef:
aggieoudje schreef:
Ds. J.C. de Groot officieel emeritus predikant in de PKN preekt niet alleen in de PKN maar ook in vele andere kerkgenootschappen.
Vele?
CGK is maar bij hoge uitzondering toch?
En voor de rest gewoon GB (PKN) en HHK.
Zoals er nog wel enkele GB predikanten zijn die in de HHK voorgaan.
Heb het woordje vele weggehaald dat was een typfout(sorry) Ik weet niet precies in welke kerkverbanden hij nog meer voorgaat. Maar dat geen kerkmuur voor hem te hoog is weet ik wel. Hij laat dit in zijn preken ook vaak wel merken! Ik ben in elk geval blij(en vele met mij) dat hij met zeer grote regelmaat in onze gemeente(PKN GB) voorgaat!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door -DIA- »

In de artikelen die je in het RD kon lezen over kerken in Zuid-Afrika lees je van een goede harmonie tussen de GG en de GGiN. Dat lijkt me niet verkeerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door helma »

Ik denk dat ze ook heel erg aan elkaar verwant zijn. Ze zouden prima samen kunnen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

helma schreef:Ik denk dat ze ook heel erg aan elkaar verwant zijn. Ze zouden prima samen kunnen.
Volgens mij ging ds. Mulder (dacht ds. P. Mulder, maar kan ook ds. F. Mulder geweest zijn) ook voor in de GG in Ned van Pretoria toen hij in Z-A was.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door Bruna »

Johann Gottfried Walther schreef:
helma schreef:Ik denk dat ze ook heel erg aan elkaar verwant zijn. Ze zouden prima samen kunnen.
Volgens mij ging ds. Mulder (dacht ds. P. Mulder, maar kan ook ds. F. Mulder geweest zijn) ook voor in de GG in Ned van Pretoria toen hij in Z-A was.
Dat klopt. Dit was een dienst tbv de GBS. Of deze onder verantwoordelijkheid van de GGiN Pretoria was is me niet bekend.
Overigens komt dit veel meer voor dat predikanten uit GG voorgaan in tijdredes SGP/spreekbeurten GBS in GGiN-gemeenten.
Ik las dit in Gouda en er zullen er wellicht nog meer zijn.
In Bruinisse bijvoorbeeld gebeurt het al vele jaren (ook HHK/CGK/OGGiN).
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door helma »

Johann Gottfried Walther schreef:
helma schreef:Ik denk dat ze ook heel erg aan elkaar verwant zijn. Ze zouden prima samen kunnen.
Volgens mij ging ds. Mulder (dacht ds. P. Mulder, maar kan ook ds. F. Mulder geweest zijn) ook voor in de GG in Ned van Pretoria toen hij in Z-A was.
Ds F Mulder.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door merel »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:
RefoCalvinist schreef: Heel sporadisch verneem je er iets van. Net als bij de HHK, al komt het daarmee vaker voor. Maak je dus maar niet teveel zorgen @Mara! :)
Een bericht uit 2013 uit het ND: NUNSPEET - Een predikant uit de Protestantse Kerk die de gereformeerde belijdenis onderschrijft, mag voortaan preken in een Christelijke Gereformeerde Kerk, besloot de christelijk-gereformeerde synode dinsdag.

Dit betekent in de praktijk dat een Christelijke Gereformeerde Kerk in Groningen een protestants predikant uit Rotterdam mag laten preken, maar ook dat in een dorp twee predikanten van beide kerken van kansel mogen ruilen. Het zal vooral om uitwisseling met Gereformeerde-Bondsgemeenten gaan, maar ook andere 'gereformeerde gemeenten' vallen eronder.

Ik weet dat het in CadIJ inmiddels wordt gedaan.

"Ga maar rustig slapen" hebben we eerder gehoord en dan een paar jaar later is het toch zover.
Verwijs je nu echt naar de Tweede Wereldoorlog?
Nee, tuurlijk niet.
De tweede keer vandaag dat een opmerking van mij letterlijk, en dus anders dan bedoeld, wordt opgevat.
Alsof dat wekelijks in CadIJ gebeurt. Welgeteld bij 2 diensten per jaar ( oud- en nieuwjaar) en dat wordt mogelijk uitgebreid naar de bid- en dankdagen. Het is natuurlijk ook wel van de zotte dat je anders staat de dringen en de mensen voor je de kerk uit zit te kijken, om zelf aan de beurt te zijn.
Plaats reactie