Kanselruil over kerkmuren heen

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door eilander »

helma schreef:
Luther schreef:
helma schreef:
Delftenaar schreef:In de PKN heeft het nog niet tot een beroep geleid.
Naar ik begreep wil hij niet beroepen worden.
Dat heeft hij vorig jaar aan een gemeente laten weten die van plan was hem te beroepen.
Dat is toch een wonderlijke zaak. Ik wil niet te stellig zijn, maar volgens mij kan en klopt dat niet.
Het gaat om een gemeente in Canada, waar hij vorig jaar uitgenodigd was omdat ze hem beroepen wilden.
Ik vind het op basis van dit gegeven wel wat ver gaan om te stellen: hij wil niet beroepen worden. Hij is beroepbaar binnen de PKN. Punt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door Delftenaar »

Zijn prediking is in ieder geval van zodanige aard dat dit binnen de PKN als een uitzonderingspositie gezien wordt. Een beroep kan dan eerder van bijvoorbeeld een vrije gemeente verwacht worden, mits de man hiervoor open staat.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door helma »

eilander schreef:Ik vind het op basis van dit gegeven wel wat ver gaan om te stellen: hij wil niet beroepen worden. Hij is beroepbaar binnen de PKN. Punt.

Zo werd het in elk geval door betreffende personen daar verteld.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
helma schreef: Betaalt de kerk dan de opleiding in de PKN?
Ik weet niet of het Rijk de kerkelijke opleiding betaald. Ik ging er bij mijn opmerking van uit dat dit niet het geval is.
Wie heeft het nu betaald volgens jou?
De kerk maakt in ieder geval kosten, hoe hoog die zijn weet ik niet. Het is vrij gebruikelijk dat werkgevers opleidingskosten overnemen van een vorige werkgever.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
helma schreef: Betaalt de kerk dan de opleiding in de PKN?
Ik weet niet of het Rijk de kerkelijke opleiding betaald. Ik ging er bij mijn opmerking van uit dat dit niet het geval is.
Wie heeft het nu betaald volgens jou?
De kerk maakt in ieder geval kosten, hoe hoog die zijn weet ik niet. Het is vrij gebruikelijk dat werkgevers opleidingskosten overnemen van een vorige werkgever.
Over welke kosten heb je het nu eigenlijk? Kun je het wat concreter maken?
Het gaat hier over iemand die keurig zijn studie heeft afgemaakt.
Heb jij zelf ook studiekosten terugbetaald overigens?
Ambtenaar in een ander topic schreef:Ondanks dat ik vrijwel alle vakken van de propedeuse rechten heb gehaald en ook in de studierichting waarin ik ben afgestudeerd, enkele rechtsvakken heb gevolgd, kan ik absoluut niet als jurist worden bestempeld.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door Vagari »

Wie zegt dat proponenten een beroep van een gemeente moeten aannemen?
Misschien moeten ze wel een onzichtbaar beroep aannemen en zwervende dominees worden van uitschot.
Zullen we trouwens met z'n alle ff zwaaien naar hem? ::bye
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Over welke kosten heb je het nu eigenlijk? Kun je het wat concreter maken?
Het gaat hier over iemand die keurig zijn studie heeft afgemaakt.
Na zijn bul t e hebben behaald doet hij een kerkelijke opleiding. De kosten die de kerk maakt voor zijn opleiding, na zijn master, mag hij terugbetalen.
Heb jij zelf ook studiekosten terugbetaald overigens?
Nee, waarom? Als je ingeschreven stond bij een studie en netjes collegegeld betaalde, kon je net zoveel vakken doen als je wilde, ook bij andere studies.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door eilander »

Nu ja, hoe het ook zij: terugbetalen kan in elk geval niet de bedoeling zijn voor iemand die gewoon beroepbaar is. Maar dat zul jij ook niet bedoelen denk ik.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: RE: Re: Kanselruil over kerkmuren heen

Bericht door Nathanaël »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Over welke kosten heb je het nu eigenlijk? Kun je het wat concreter maken?
Het gaat hier over iemand die keurig zijn studie heeft afgemaakt.
Na zijn bul t e hebben behaald doet hij een kerkelijke opleiding. De kosten die de kerk maakt voor zijn opleiding, na zijn master, mag hij terugbetalen.
Beetje late reactie, maar ik kwam via een zoekactie bij dit draadje uit.
In de PKN is het kerkelijke deel van de opleiding niet los van de opleiding theologie. Dus jouw opmerking dat proponenten in de PKN na hun bul een kerkelijke opleiding moeten doen, klopt niet. De PThU biedt gewoon de opleiding gemeentepredikant aan, waar iedere student gewoon zelf zijn collegegeld voor betaalt.
Plaats reactie