Stevig naar de kerk geweest.
Stevig naar de kerk geweest.
Gisteren stevig ter kerke geweest. De Gereformeerde Gemeente in Nederland in Opheusden stond op de lijst voor een verhaal. Een stukje verder rechts van het midden, gereformeerder dan gereformeerd. Om half zeven in de avond gingen in het Betuwse dorp maar liefst drie ‘zware’ diensten van start, het vrome volk wandelde in drie richtingen door het dorp.
De dienst was zoals verwacht, maar dan nog komt het stevig binnen. Aan de orde was Zondag 44, over het tiende gebod: gij zult niet begeren. We begeren tot de uiterste vezel van ons bestaan, beweerde de dominee. We moeten leren wanhopen aan onszelf, een mishagen aan onszelf, daar gaat het om. De wet slijpt dit scherp. Daarna zou je een oproep tot bekering verwachten, maar die bleef tot onze verbazing in expliciete vorm uit. Jezus is gekomen voor zondaren die aan hun zonde ontdekt zijn. Niet voor alle zondaren, maar alleen voor uitverkoren zondaren. Het gereformeerde systeem in zijn uiterste en karikaturale vorm.
Wat er overblijft is de vraag wat die tweeduizend mensen toch in die kerk zoeken. Je krijgt voorgeschoteld dat het naar alle waarschijnlijkheid slecht met je afloopt. En met Jezus kun je alleen wat als je van voor de grondlegging der wereld in het grote boek staat. Waarom zou je dan nog naar de kerk gaan? Dat voegt toch niets meer toe? Zondig, en doe het ferm, zou ik dan met Luther zeggen. Maar Gods genade in Jezus is zo groot, dat er waarschijnlijk ook hier, in de woorden van de predikant: ‘de Geest door de rijen gaat en er misschien wel eentje getrokken zal worden tot zaligheid’. Al vind ik het toch een grof schandaal dat de genade van God in Jezus zo gekortwiekt wordt doorgegeven.
EO redacteur Arie Kok
Een bevestiging van 'afwachten of verwachten' ..............?
Een 'breekje' van Breekijzertje
De dienst was zoals verwacht, maar dan nog komt het stevig binnen. Aan de orde was Zondag 44, over het tiende gebod: gij zult niet begeren. We begeren tot de uiterste vezel van ons bestaan, beweerde de dominee. We moeten leren wanhopen aan onszelf, een mishagen aan onszelf, daar gaat het om. De wet slijpt dit scherp. Daarna zou je een oproep tot bekering verwachten, maar die bleef tot onze verbazing in expliciete vorm uit. Jezus is gekomen voor zondaren die aan hun zonde ontdekt zijn. Niet voor alle zondaren, maar alleen voor uitverkoren zondaren. Het gereformeerde systeem in zijn uiterste en karikaturale vorm.
Wat er overblijft is de vraag wat die tweeduizend mensen toch in die kerk zoeken. Je krijgt voorgeschoteld dat het naar alle waarschijnlijkheid slecht met je afloopt. En met Jezus kun je alleen wat als je van voor de grondlegging der wereld in het grote boek staat. Waarom zou je dan nog naar de kerk gaan? Dat voegt toch niets meer toe? Zondig, en doe het ferm, zou ik dan met Luther zeggen. Maar Gods genade in Jezus is zo groot, dat er waarschijnlijk ook hier, in de woorden van de predikant: ‘de Geest door de rijen gaat en er misschien wel eentje getrokken zal worden tot zaligheid’. Al vind ik het toch een grof schandaal dat de genade van God in Jezus zo gekortwiekt wordt doorgegeven.
EO redacteur Arie Kok
Een bevestiging van 'afwachten of verwachten' ..............?
Een 'breekje' van Breekijzertje
Waar komt dit artikel vandaan en wanneer is het geschreven?
Het is een aardig schoppend artikel en er wordt een mening keihard neergezet.
Er wordt erg neerbuigend gedaan naar deze kerk en er wordt inderdaad met weinig respect naar de mensen gekeken.
Maar diep in mn hart vind ik wel dat deze man gelijk heeft, al heeft hij het wel erg direct neergezet.
[Aangepast op 4/11/03 door Olli]
Het is een aardig schoppend artikel en er wordt een mening keihard neergezet.
Er wordt erg neerbuigend gedaan naar deze kerk en er wordt inderdaad met weinig respect naar de mensen gekeken.
Maar diep in mn hart vind ik wel dat deze man gelijk heeft, al heeft hij het wel erg direct neergezet.
[Aangepast op 4/11/03 door Olli]
Als ik even heel kort door de bocht redeneer dan maken Moslims de radicale fout om iemand als persoon/groepering/volk af te wijzen als gevolg van hun geloof of overtuiging.
In mijn optiek moeten wij als Christenen de mening/overtuiging bediscussieren of bestrijden en niet de persoon/groepering an sich. In die zin vind ik het artikel van dhr. Arie Kok in geen enkele zin constructief! Als hij graag inhoudelijk wil discussieren over het boek 'Afwachten of Verwachten' wens ik hem veel succes!! Maar dan is dit niet de manier!
Breekijzertje zien we bijna nooit in de inhoudelijke discussies. Daarom voor Breekijzertje wat mij betreft dezelfde vraag:"Wil je graag discussieren over het boek 'Afwachten of Verwachten'? Succes ermee, je kent de desbetreffende topics.
Oneliners plaatsen is helemaal niet moeilijk! Stoken en schoppen ook niet! De vraag is wat je er aan hebt....
Breekijzertje kan het misschien beter uitleggen, maar het enige doel wat je met deze postings bereikt is de GGiN zwart maken! Het zijn niet eens frustraties van Breekijzertje zelf, want ik lees niet dat hij er zelf geweest is en verdriet heeft van de invulling van de dienst.
Gaan wij op OSW discussieren over iets naar aanleiding van een sterk subjectief geschreven artikel? Insinuaties als 'zware diensten' en 'het vrome volk' zeggen toch wel het e.e.a.?
Mhg,
Pim.
[Aangepast op 4/11/03 door Pim]
In mijn optiek moeten wij als Christenen de mening/overtuiging bediscussieren of bestrijden en niet de persoon/groepering an sich. In die zin vind ik het artikel van dhr. Arie Kok in geen enkele zin constructief! Als hij graag inhoudelijk wil discussieren over het boek 'Afwachten of Verwachten' wens ik hem veel succes!! Maar dan is dit niet de manier!
Breekijzertje zien we bijna nooit in de inhoudelijke discussies. Daarom voor Breekijzertje wat mij betreft dezelfde vraag:"Wil je graag discussieren over het boek 'Afwachten of Verwachten'? Succes ermee, je kent de desbetreffende topics.
Oneliners plaatsen is helemaal niet moeilijk! Stoken en schoppen ook niet! De vraag is wat je er aan hebt....
Breekijzertje kan het misschien beter uitleggen, maar het enige doel wat je met deze postings bereikt is de GGiN zwart maken! Het zijn niet eens frustraties van Breekijzertje zelf, want ik lees niet dat hij er zelf geweest is en verdriet heeft van de invulling van de dienst.
Gaan wij op OSW discussieren over iets naar aanleiding van een sterk subjectief geschreven artikel? Insinuaties als 'zware diensten' en 'het vrome volk' zeggen toch wel het e.e.a.?
Mhg,
Pim.
[Aangepast op 4/11/03 door Pim]
Volgens mij doet Breekijzertje op dit punt niets verkeerd. Hij schopt niet en hij stookt niet.
Hij geeft alleen een stukje van Arie Kok door, en ik vind het verrijkend om dat even gelezen te hebben.
Niet omdat ik het zelf ook zo gezegd zou hebben, maar gewoon omdat het nieuwswaarde heeft als de directeur van de EO zoiets schrijft.
AJM
Hij geeft alleen een stukje van Arie Kok door, en ik vind het verrijkend om dat even gelezen te hebben.
Niet omdat ik het zelf ook zo gezegd zou hebben, maar gewoon omdat het nieuwswaarde heeft als de directeur van de EO zoiets schrijft.
AJM
't Is triest dat dit zo verkondigt wordt. Een prediking met weinig openheid, waardoor je inderdaad het leidelijk afwachten krijgt. in feite heeft deze dominee gelijk, maar dit is absoluut geen kanseltaal. En helemaal niet de taal die onze oudvaders vroeger brachten. Christus moet centraal staan in de prediking en niet de uitverkiezing. Uiteraard mag de uitverkiezing wel aangehaald worden, maar niet dat men moet zoeken en afwachten als ze inderdaad bij dat uitverkoren volk horen. God begint met de uitverkiezing en Zijn volk eindigt erin.
Maar ik begrijp wel waarom breekijzer dit hier plaatst. Als ik het goed begrijp is Breek deze taal niet onbekend, en heeft daar in de loop der jaren een afschuw van gekregen. Het kan allemaal wel wat makkelijker. Al die sombere in donker geklede mensen, daar gaat niets vanuit vind breekie denk ik. Als de kerk uitgaat dan kijken ze helemaal niet blij, nadat ze de blijde boodschap hebben gehoord. Nou inderdaad daar zit wat in. Maar om de hele rechterflank over één kam te scheren, is niet juist. We kunnen links en rechts van de weg te ver afglijden. En ik denk (na het lezen van zijn postings), dat breekie te ver naar links is afgegleden en schopt daarom tegen dat zware en donkere. De zware en dat donkere, doet dat tegen dat lichte. Van beide kanten is dat niet Christelijk. Net alsof zij in harten kunnen kijken. Maar ik heb soms ook wel vaak mijn vele vraagtekens bij het lichte en ook bij het ultra zware volk.
Maar ik begrijp wel waarom breekijzer dit hier plaatst. Als ik het goed begrijp is Breek deze taal niet onbekend, en heeft daar in de loop der jaren een afschuw van gekregen. Het kan allemaal wel wat makkelijker. Al die sombere in donker geklede mensen, daar gaat niets vanuit vind breekie denk ik. Als de kerk uitgaat dan kijken ze helemaal niet blij, nadat ze de blijde boodschap hebben gehoord. Nou inderdaad daar zit wat in. Maar om de hele rechterflank over één kam te scheren, is niet juist. We kunnen links en rechts van de weg te ver afglijden. En ik denk (na het lezen van zijn postings), dat breekie te ver naar links is afgegleden en schopt daarom tegen dat zware en donkere. De zware en dat donkere, doet dat tegen dat lichte. Van beide kanten is dat niet Christelijk. Net alsof zij in harten kunnen kijken. Maar ik heb soms ook wel vaak mijn vele vraagtekens bij het lichte en ook bij het ultra zware volk.