Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door helma »

Willem schreef:Mag het ietsje minder? Is het nodig om diegenen belachelijk te maken die idd moeite hebben met dit soort vermaak en amusement?
Hoe rijmt dit met een eveneens actueel topic waarin benadrukt wordt dat met respect over anderen gesproken dient te worden?
Marnix maakt dit niet belachelijk; hij weet dat er mensen zitten te wachten op een posting over het 'beruchte' zeilen van Calvijn op zondag
(ik bijvoorbeeld wist dat het komen zou :huhu)
het is dus meer een grapje wat alleen landt bij mensen die al een paar zeilrondes meedraaien hier.

(en het zeilen van Calvijn was overigens meer een manier van vervoer op zondag (om van de ene kant van de oever naar de andere te gaan) dan dat het een pleziertochtje was; heb ik gelezen in een van de levensbeschrijvingen)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mister »

Willem schreef:Mag het ietsje minder? Is het nodig om diegenen belachelijk te maken die idd moeite hebben met dit soort vermaak en amusement?
Hoe rijmt dit met een eveneens actueel topic waarin benadrukt wordt dat met respect over anderen gesproken dient te worden?
Er wordt hier niets belachelijk gemaakt hoor, maak je geen zorgen. We kennen Marnix. :huhu
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Willem »

Waarop men baseert dat ik enkel Marnix aanspreek ontgaat me. Er zijn er hier velen die zo onfatsoenlijk zijn om de beelden die ze voor hun netvlies krijgen van ouderlingen die allerlei soort van activiteiten wel of niet in korte broek beoefenen - zoals stierenvechten en skieen - niet tot de bloedens toe tegenstaan maar er een behagen in scheppen deze beelden op RF te verwoorden om zodoende ook andere mee te nemen in dit vermeende vermaak.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mister »

Willem schreef:Waarop men baseert dat ik enkel Marnix aanspreek ontgaat me. Er zijn er hier velen die zo onfatsoenlijk zijn om de beelden die ze voor hun netvlies krijgen van ouderlingen die allerlei soort van activiteiten wel of niet in korte broek beoefenen - zoals stierenvechten en skieen - niet tot de bloedens toe tegenstaan maar er een behagen in scheppen deze beelden op RF te verwoorden om zodoende ook andere mee te nemen in dit vermeende vermaak.
Ik kan het in zoverre met je eens zijn dat stierenvechten niet in het rijtje thuishoort. Maar skiën zie ik persoonlijk niet als zonde, niet voor een gemeentelid en ook niet voor een ambtsdrager.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Willem »

Mister schreef:
Willem schreef:Waarop men baseert dat ik enkel Marnix aanspreek ontgaat me. Er zijn er hier velen die zo onfatsoenlijk zijn om de beelden die ze voor hun netvlies krijgen van ouderlingen die allerlei soort van activiteiten wel of niet in korte broek beoefenen - zoals stierenvechten en skieen - niet tot de bloedens toe tegenstaan maar er een behagen in scheppen deze beelden op RF te verwoorden om zodoende ook andere mee te nemen in dit vermeende vermaak.
Ik kan het in zoverre met je eens zijn dat stierenvechten niet in het rijtje thuishoort. Maar skiën zie ik persoonlijk niet als zonde, niet voor een gemeentelid en ook niet voor een ambtsdrager.
Ik zie skiën persoonlijk ook niet als een zonde. Maar het pogen om de beelden die velen op hun netvlies krijgen als ze zich ouderlingen voorstellen die dit soort van activiteiten beoefenen en deze beelden trachten over te brengen op RF met al het gegrinnik en gegrimas eromheen is wel zonde.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mister »

Willem schreef:
Mister schreef:
Willem schreef:Waarop men baseert dat ik enkel Marnix aanspreek ontgaat me. Er zijn er hier velen die zo onfatsoenlijk zijn om de beelden die ze voor hun netvlies krijgen van ouderlingen die allerlei soort van activiteiten wel of niet in korte broek beoefenen - zoals stierenvechten en skieen - niet tot de bloedens toe tegenstaan maar er een behagen in scheppen deze beelden op RF te verwoorden om zodoende ook andere mee te nemen in dit vermeende vermaak.
Ik kan het in zoverre met je eens zijn dat stierenvechten niet in het rijtje thuishoort. Maar skiën zie ik persoonlijk niet als zonde, niet voor een gemeentelid en ook niet voor een ambtsdrager.
Ik zie skiën persoonlijk ook niet als een zonde. Maar het pogen om de beelden die velen op hun netvlies krijgen als ze zich ouderlingen voorstellen die dit soort van activiteiten beoefenen en deze beelden trachten over te brengen op RF met al het gegrinnik en gegrimas eromheen is wel zonde.
Misschien kun je me uitleggen wat dan zo fout is aan het verbeelden dat een ouderling skiet? Wat dat snap ik niet.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door vlinder »

Ik denk dat je het niet goed ziet Willem. Die intentie is mij in ieder geval ontgaan. Maar misschien had er bij de opmerkingen de volgende vraag moeten staan: waarom mogen anderen in de afgeritste broek lopen en een ouderling niet? Waarom mag een predikant niet meer ontspannen en lekker lui in zijn stoel met een korte broek (waar niemand last van heeft) in de tuin zitten? Predikanten en andere ambtsdragers gaan dingen laten omdat mensen die verwachten....
Zo ken ik een predikant die na kanker en andere ziekten moest gaan sporten van de arts. (is trouwens voor iedereen goed, daar niet van...). De predikant schreef in het kerkblad: mocht u mij de komende tijd in andere hoedanigheid tegenkomen in het dorp dan u van mij gewend bent: op doktersadvies ga ik meer bewegen en mijn conditie op pijl brengen. De predikant had een semi-racefiets gekocht. U begrijpt dat de pijpen van een plooibandbroek tussen te ketting draaien en daarom had de dominee er ook een ander broek bij.
Waarom is dit zo'n probleem? Is dit om de kwastjes die langer moeten zijn? Waarom moeten predikanten als heiligen leven? En dat is wat memento ook bedoeld: genieten van wat de Heere heeft gegeven, maar ook je leven geven in zijn dienst. Dat kan m.i. samen gaan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mara »

2 van onze kinderen waren bevriend met de kinderen van de predikant, destijds. In het begin waren ze heel verbaasd dat die grapjesmakende man dezelfde was als op de kansel. Gewoon een leuke pappa, die een spelletje meedeed en hen natspoot met een waterpistool.
Als je van een dominee wilt leren, moet je niet teveel bij hem verkeren :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door vlinder »

Mara schreef:2 van onze kinderen waren bevriend met de kinderen van de predikant, destijds. In het begin waren ze heel verbaasd dat die grapjesmakende man dezelfde was als op de kansel. Gewoon een leuke pappa, die een spelletje meedeed en hen natspoot met een waterpistool.
Als je van een dominee wilt leren, moet je niet teveel bij hem verkeren :hum
Sjonge...heeft zijn vrouw ook een probleem.... :yahoo
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door memento »

Mara schreef:2 van onze kinderen waren bevriend met de kinderen van de predikant, destijds. In het begin waren ze heel verbaasd dat die grapjesmakende man dezelfde was als op de kansel. Gewoon een leuke pappa, die een spelletje meedeed en hen natspoot met een waterpistool.
Als je van een dominee wilt leren, moet je niet teveel bij hem verkeren :hum
Ik denk dat dit juist heel leerzaam is. Zelfs dominees, die ten onrechte wel eens als heiliger gezien worden dan gewone kerkmensen, blijven gewone mensen. Kind van God worden betekend dat je ook gewoon mens blijven mag, gewoon ook een gezellige vader of moeder zijn kan, ook hartelijk kan lachen om een goede mop, en ook eens een jolige bui hebben mag en een watergevecht met je kinderen hebben mag.

Heerlijk om te beseffen dat onze God gewone mensen zalig maakt en als Zijn kinderen hebben wil. Heiligen zijn niet mensen die (zoals Rome dacht) maagd blijven en zich in een klooster zover mogelijk uit de gewone wereld verdwijnen, maar mensen die midden in het dagelijkse leven, met alle moeite en vreugde van dien, zich door het geloof in Christus Jezus verlost mogen weten van hun zonden.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door albion »

memento schreef:
eilander schreef:
memento schreef:
Marnix schreef:Ik mis nog een hele belangrijke. Roeien op het meer van Geneve :D :D :D
Zeilen. Op zondag nog wel...
Ik heb alleen wel het idee dat veel mensen zich aangetrokken tot juist alleen dit stukje van de levensstijl van Calvijn (als het al een levensstijl was, maar zo wordt het wel gebracht). En wat minder tot de rest van zijn levensstijl (met als motto: laat mij verteerd worden, als ik maar nuttig ben)
Juist dat bij hem beide elementen samen konden gaan vind ik prachtig (zonder daarmee zeilen op zondag goed te praten). Aan de ene kant genoot hij van het leven, van een goede wijn, van zeilen, van wandelen. Anderzijds had hij een ijver voor de dienst van God, zodat hij zijn eigen lichaam niet ontzag in het werk voor Gods koninkrijk.

Ik wist niet dat jij een tijdgenoot was van Calvijn. Maar goed, papier is geduldig. En elk verhaal gaat weer een eigen leven leiden. Ik weet niet in hoeverre dat allemaal waar is, want als je motto is: 'laat mij verteerd worden, als ik maar nuttig ben', kan ik niet samen rijmen met een Bourgondische levenstijl.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door memento »

albion schreef:Ik wist niet dat jij een tijdgenoot was van Calvijn. Maar goed, papier is geduldig. En elk verhaal gaat weer een eigen leven leiden. Ik weet niet in hoeverre dat allemaal waar is, want als je motto is: 'laat mij verteerd worden, als ik maar nuttig ben', kan ik niet samen rijmen met een Bourgondische levenstijl.
Calvijn schrijft zelf dat hij houdt van zeilen, wandelingen in de natuur, en het drinken van een goede wijn. Allemaal terug te lezen in het dikke handboek over Calvijn wat in het Calvijnjaar verschenen is.

http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789043514361

Ik vermoed dat het boek Calvijn, een mens ook deze achtegrondinformatie wel zal bevatten:

http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789043515276

Hij hield er geen "bourgondisch" leven op na, maar hij kon wel van kleine dingen, zoals zeilen, een goed glas wijn, en een urenlange wandeling genieten. Zonder dat dat in mindering kwam op zijn enorme ijver voor de dienst van God. Ik vind dat mooi. Tot in het uiterste ging hij voor de roeping die hij van God had ontvangen (zich letterlijk doodwerkende), maar tegelijkertijd bleef hij gewoon mens die ook genoot van het leven.

Ik denk dat het een karikatuur is, om Calvijn weg te zetten als een man die alleen maar sober in de dienst van God actief was. Hij had ook een menselijke kant. Als we met die menselijke kant moeite hebben, zegt dat denk ik meer over ons dan over hem...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door albion »

Mister schreef:
Willem schreef:Waarop men baseert dat ik enkel Marnix aanspreek ontgaat me. Er zijn er hier velen die zo onfatsoenlijk zijn om de beelden die ze voor hun netvlies krijgen van ouderlingen die allerlei soort van activiteiten wel of niet in korte broek beoefenen - zoals stierenvechten en skieen - niet tot de bloedens toe tegenstaan maar er een behagen in scheppen deze beelden op RF te verwoorden om zodoende ook andere mee te nemen in dit vermeende vermaak.
Ik kan het in zoverre met je eens zijn dat stierenvechten niet in het rijtje thuishoort. Maar skiën zie ik persoonlijk niet als zonde, niet voor een gemeentelid en ook niet voor een ambtsdrager.
Wat is zonde? Ik denk als je in een land woont waar skiën behoort tot een soort vervoer het anders is dan als je in je vrije tijd voor je plezier gaat skiën.

Omdat ouderlingen, diakenen en dominees ook nog een voorbeeld-functie uitoefenen (wonen nu eenmaal in glazen huis) moet je geen dingen doen die bij je gemeenteleden ergernissen op kan roepen. (Kijk als je als dominee in een wit pak loopt en een rode das om hebt dan heb je ook geen problemen als hij gaat skieën). Het is een ander verhaal als je met zwart pak, zwarte das en zware preken leest of preekt en als je hem dan ziet skieën geeft dat een vreemd beeld. Het kan best zijn dat het tussen onze oren zit dat we dat niet vinden kloppen, maar het feit ligt er.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:Ik wist niet dat jij een tijdgenoot was van Calvijn. Maar goed, papier is geduldig. En elk verhaal gaat weer een eigen leven leiden. Ik weet niet in hoeverre dat allemaal waar is, want als je motto is: 'laat mij verteerd worden, als ik maar nuttig ben', kan ik niet samen rijmen met een Bourgondische levenstijl.
Calvijn schrijft zelf dat hij houdt van zeilen, wandelingen in de natuur, en het drinken van een goede wijn. Allemaal terug te lezen in het dikke handboek over Calvijn wat in het Calvijnjaar verschenen is.

http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789043514361

Ik vermoed dat het boek Calvijn, een mens ook deze achtegrondinformatie wel zal bevatten:

http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789043515276

Hij hield er geen "bourgondisch" leven op na, maar hij kon wel van kleine dingen, zoals zeilen, een goed glas wijn, en een urenlange wandeling genieten. Zonder dat dat in mindering kwam op zijn enorme ijver voor de dienst van God. Ik vind dat mooi. Tot in het uiterste ging hij voor de roeping die hij van God had ontvangen (zich letterlijk doodwerkende), maar tegelijkertijd bleef hij gewoon mens die ook genoot van het leven.

Ik denk dat het een karikatuur is, om Calvijn weg te zetten als een man die alleen maar sober in de dienst van God actief was. Hij had ook een menselijke kant. Als we met die menselijke kant moeite hebben, zegt dat denk ik meer over ons dan over hem...

Ik weet alleen van de beschrijving van anderen dat Calvijn ging zeilen etc, maar zoals het hier gebracht wordt lijkt het net of hij een makkelijk leven leidde en dat geloof ik nooit. Zeilen omdat hij naar een kerkdienst ging, een goed glas wijn (is Bijbels) en wandelingen was in die tijd heel normaal. Kun je ook iets van zijn levensstijl lezen in de Institutie? Hoe zijn ze aan die informatie gekomen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door memento »

albion schreef:Ik weet alleen van de beschrijving van anderen dat Calvijn ging zeilen etc, maar zoals het hier gebracht wordt lijkt het net of hij een makkelijk leven leidde en dat geloof ik nooit. Zeilen omdat hij naar een kerkdienst ging, een goed glas wijn (is Bijbels) en wandelingen was in die tijd heel normaal. Kun je ook iets van zijn levensstijl lezen in de Institutie? Hoe zijn ze aan die informatie gekomen?
Uit brieven die hij schreef.

Calvijn leidde zeker geen gemakkelijk leven. Maar hij was ook weer niet zo ascetisch en on-menselijk, als sommigen hem wel eens voorstellen. Hij besteedde soms een hele ochtend aan een wandeling.
Plaats reactie