Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

Afgewezen schreef:Misschien kan deze topic gesplitst worden.
Overigens, de mensen die hun mond vol hebben over liefde en zo, zouden ook wel wat 'liefdevoller' mogen reageren op DIA. Ik meen hier iets te bespeuren van de 'intolerantie der toleranten'.
Als je hard bent voor anderen moet je in mijn optiek zelf ook tegen een stootje kunnen. Overdreven medelijden met DIA lijkt me in dit verband dan ook niet nodig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door huisman »

blijmoedig schreef:
Luther schreef:
blijmoedig schreef:Een reformatorisch forum lijkt mij bij uitstek de plaats om een voluit reformatorisch geluid te laten horen. Logisch, en niets mis mee. Als dit echter inhoudt, dat het Lichaam van Christus wordt teruggebracht tot uitsluitend de Reformatorische kerken, de Reformatorische leer een soort Evangelie in zichzelf wordt, en grote groepen christenen met het grootste gemak worden afgeschreven als "snood", dan wordt het een beetje eng.
Beste blijmoedig,

Ik begrijp jouw reacties vanuit jouw perspectief. Toch wil ik het hier voor -DIA- opnemen, hoewel ik inhoudelijk wel een aantal vragen aan hem heb.
Tegelijkertijd moet je je wel realiseren dat voor de doelgroep van dit forum, als ik kijk naar de grondslag, de wijze waarop jij de dingen verwoordt en de gang van zaken bij de GKV, zoals DIA die schrijft, zeer vervreemdend werkt. Ik vergelijk dat maar even met het topic over de gebedskringen.

Groeten,
ML
Ik zou vervreemdend werken? Volgens mij werkt het wekken van de suggestie dat we christenen binnen de GKV toch geen 'broeders' kunnen noemen, meer vervreemdend. Ik ben hier op het forum niet degene die met het grootste gemak allerhande mensen afschrijft, omdat ze niet volledig in het 'juiste' theologische kader zouden passen. Ik voel me dan ook niet door je woorden aangesproken.
Zoals ik laatst van een predikant hoorde : wij zijn allen broeders en zusters..............in Adam. De bijbelse zin van broeders en zusters is het één zijn in Christus en die éénheid is een Godswonder waar wij maar niet al te makkelijk over moeten spreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:
Afgewezen schreef:Misschien kan deze topic gesplitst worden.
Overigens, de mensen die hun mond vol hebben over liefde en zo, zouden ook wel wat 'liefdevoller' mogen reageren op DIA. Ik meen hier iets te bespeuren van de 'intolerantie der toleranten'.
Als je hard bent voor anderen moet je in mijn optiek zelf ook tegen een stootje kunnen. Overdreven medelijden met DIA lijkt me in dit verband dan ook niet nodig.
Mij ook niet. Het gaat er meer om dat je je schuldig maakt aan wat je anderen verwijt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:Ik zou vervreemdend werken? Volgens mij werkt het wekken van de suggestie dat we christenen binnen de GKV toch geen 'broeders' kunnen noemen, meer vervreemdend.
Niet op dit forum, nee.
blijmoedig schreef:Ik ben hier op het forum niet degene die met het grootste gemak allerhande mensen afschrijft, omdat ze niet volledig in het 'juiste' theologische kader zouden passen. Ik voel me dan ook niet door je woorden aangesproken.
Of dat met het grootste gemak gebeurt, weet je niet. Dus ik zou daar maar geen uitspraken over doen. Verder gaat het niet om wel of geen juist theologisch kader. Het gaat om meer, het gaat om een 'scheiding der geesten', waarbij ik overigens niet zeg dat die scheidslijn loopt tussen de GKV en zeg maar de reformatorische kerken.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 03 jul 2010, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

Afgewezen schreef:
blijmoedig schreef:
Afgewezen schreef:Misschien kan deze topic gesplitst worden.
Overigens, de mensen die hun mond vol hebben over liefde en zo, zouden ook wel wat 'liefdevoller' mogen reageren op DIA. Ik meen hier iets te bespeuren van de 'intolerantie der toleranten'.
Als je hard bent voor anderen moet je in mijn optiek zelf ook tegen een stootje kunnen. Overdreven medelijden met DIA lijkt me in dit verband dan ook niet nodig.
Mij ook niet. Het gaat er meer om dat je je schuldig maakt aan wat je anderen verwijt.
Laten we het er maar op houden dat ik DIA liefdevol heb vermaand ;)
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

Afgewezen schreef:
blijmoedig schreef:Ik zou vervreemdend werken? Volgens mij werkt het wekken van de suggestie dat we christenen binnen de GKV toch geen 'broeders' kunnen noemen, meer vervreemdend.
Niet op dit forum, nee.
Als dergelijke uitspraken op dit forum niet als vervreemdend worden gezien, kan ik alleen maar mijn hoofd schudden.
Afgewezen schreef:Of dat met het grootste gemak gebeurt, weet je niet. Dus ik zou daar maar geen uitspraken over doen. Verder gaat het niet om wel of geen juist theologisch kader. Het gaat om meer, het gaat om een 'scheiding der geesten', waarbij ik overigens niet zeg dat die scheidslijn loopt tussen de GKV en zeg maar de reformatorische kerken.
Met het grootste gemak, of met heel veel moeite, het resultaat is hetzelfde. Voor het overige denk ik dat ik mijn punt wel voldoende duidelijk heb gemaakt.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

huisman schreef:Zoals ik laatst van een predikant hoorde : wij zijn allen broeders en zusters..............in Adam. De bijbelse zin van broeders en zusters is het één zijn in Christus en die éénheid is een Godswonder waar wij maar niet al te makkelijk over moeten spreken.
En die we ook maar niet al te makkelijk tot een denominatie moeten beperken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
Marnix schreef:Jammer, die sneer. Misschien kan je beter niet gaan kijken wat er mis is bij anderen, maar nadenken waarom je de roepstem van Jezus niet beantwoordde.
Even ter verduidelijking: dit is niet als een seer bedoeld.
Als je weet dat dit forum een refoforum is, dan kan je weten dat wat ik bedoel en wat er in Reformatoriche kerken mee wordt bedoeld
Dat weet ik... maar ik vind het altijd toch vervelend klinken. De heiligheid van het avondmaal wordt afgemeten aan hoeveel kerkleden er blijven zitten. Een kerk kan toch niet uit gelovigen bestaan die zich afhankelijk weten van het offer van Christus. Zeker niet een GKV, waar ze zich niet netjes aan allerlei regels en wetjes houden. Sorry, maar ik moet dan toch weer denken aan de farizeeer die zich beroept om zijn goede leer en leven en gelukkig niet zo is als die tollenaar daar....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Gijs83 »

blijmoedig schreef:
Gijs83 schreef:3x Ds.G.van Manen gehoord, 1x Ds.A.J.Britstra en 1x Ds.A.Vermeij. Ds.van Manen al vaker gehoord. De 1e zondagmorgen was er Avondmaalsbediening. Veel verschillen waren er niet(zoals te verwachten) zelfs niet in het aantal avondmaalgangers(relatief gezien dan). Door de kleinere avondmaalstafel en de 'boersere' stoel die er om een stonden en die kroonluchters die er in die kerk hangen, deed wat 'huiselijker' aan(als ik dat zo mag zeggen). In Rijssen gaat het allemaal wat strakker en door de grootte van de kerk is de afstand wat groter. Verschillen waren er wel zo deden de avondmaalgangers na de avondmaalgang een stil gebed in hun eigen bank, daardoor duurt ook wat langer voordat de dominee een volgende tafel kan nodigen. Het andere verschil was dat de tafelwachten pas bij de laatste tafel aan het Avondmaal gingen. Ook zaten de kerkenraadsleden en de gemeenteleden wat door elkaar. Dat is bij ons niet zo. Zij maken in principe gebruik van de eerste tafel, die dan ook al nagenoeg vol zit.
Dinsdagavond 22 juni nog een Bijbellezing over Ruth van Ds.van Manen bijgewoond.
De volgende zondagmorgen een dienst bij de Herstelde Hervormden bijgewoond. Die sinds 1 maand kerken in hun nieuwe kerkgebouw, dat ze niet zonder strijd gekregen hebben. Ds.Britstra was overigens een jonge en krachtige spreker. De aparte rol(ze zitten apart, komen voor de dienst apart binnen en collecteren hun eigen collecten) die er weggelegd is voor de kerkvoogden is natuurlijk wel een verschil met wat ik gewend ben. Overigens kennen ze in de HHK van Elspeet wel een voorlezer. Het zingen ging er overigens bar slecht en zeer langzaam. Ds.Britstra liet ook nog 2 onbekende psalmen zingen(12 en 59). Het scheelde niet veel of er had een keer gestopt moeten worden met zingen, want we 'vlogen er bijna helemaal uit' de wijs.
's-Avonds bij de Ger.Gem. ging de oud-predikant van Elspeet Ds.A.Vermeij voor. Een kleinkind werd er door hem in deze dienst gedoopt. Hij heeft daarna nog wat over het werken van de Heilige Geest gesproken vanuit Johannes 16.
Als ik dit soort stukjes lees, krijg ik de indruk dat toch het meest belangrijke is "Wat je thuis gewend bent". En dat alles wat niet hetzelfde is als wat je thuis gewend bent, maar raar is. Of slecht. Of onheilig. Of wat dan ook. Iemand zij het hiervoor ook al in een van zijn postings: het idee van de gemeenschap der heiligen lijkt ver te zoeken. Uiteindelijk gaat het ten diepste alleen over de vraag: "Wat heb ik er zelf allemaal aan?". Als ik maar voldoende 'geestelijk' aan mijn trekken kom, dat is het belangrijkste! Al die specifieke aandacht voor al die dominee's blijf ik overigens maar ongezond vinden. Het is net een soort Idols of X-factor, maar dan anders.
Het eerste heb je mis, maar een mens denk toch vanzelf wat hij/zij gewend en als hij/zij daar een goed gevoel bij heeft, dan is het goed, anders komen, tenminste bij mij, al gauw de vraagtekens. In dit geval zie ik het zeker niet als verkeerd, het zijn alleen bepaalde gebruiken. Je hebt wellicht wel gelijk dat in onze kringen de dominee wat te vaak in het middelpunt wordt gezet.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11417
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
blijmoedig schreef:
Gijs83 schreef:3x Ds.G.van Manen gehoord, 1x Ds.A.J.Britstra en 1x Ds.A.Vermeij. Ds.van Manen al vaker gehoord. De 1e zondagmorgen was er Avondmaalsbediening. Veel verschillen waren er niet(zoals te verwachten) zelfs niet in het aantal avondmaalgangers(relatief gezien dan). Door de kleinere avondmaalstafel en de 'boersere' stoel die er om een stonden en die kroonluchters die er in die kerk hangen, deed wat 'huiselijker' aan(als ik dat zo mag zeggen). In Rijssen gaat het allemaal wat strakker en door de grootte van de kerk is de afstand wat groter. Verschillen waren er wel zo deden de avondmaalgangers na de avondmaalgang een stil gebed in hun eigen bank, daardoor duurt ook wat langer voordat de dominee een volgende tafel kan nodigen. Het andere verschil was dat de tafelwachten pas bij de laatste tafel aan het Avondmaal gingen. Ook zaten de kerkenraadsleden en de gemeenteleden wat door elkaar. Dat is bij ons niet zo. Zij maken in principe gebruik van de eerste tafel, die dan ook al nagenoeg vol zit.
Dinsdagavond 22 juni nog een Bijbellezing over Ruth van Ds.van Manen bijgewoond.
De volgende zondagmorgen een dienst bij de Herstelde Hervormden bijgewoond. Die sinds 1 maand kerken in hun nieuwe kerkgebouw, dat ze niet zonder strijd gekregen hebben. Ds.Britstra was overigens een jonge en krachtige spreker. De aparte rol(ze zitten apart, komen voor de dienst apart binnen en collecteren hun eigen collecten) die er weggelegd is voor de kerkvoogden is natuurlijk wel een verschil met wat ik gewend ben. Overigens kennen ze in de HHK van Elspeet wel een voorlezer. Het zingen ging er overigens bar slecht en zeer langzaam. Ds.Britstra liet ook nog 2 onbekende psalmen zingen(12 en 59). Het scheelde niet veel of er had een keer gestopt moeten worden met zingen, want we 'vlogen er bijna helemaal uit' de wijs.
's-Avonds bij de Ger.Gem. ging de oud-predikant van Elspeet Ds.A.Vermeij voor. Een kleinkind werd er door hem in deze dienst gedoopt. Hij heeft daarna nog wat over het werken van de Heilige Geest gesproken vanuit Johannes 16.
Als ik dit soort stukjes lees, krijg ik de indruk dat toch het meest belangrijke is "Wat je thuis gewend bent". En dat alles wat niet hetzelfde is als wat je thuis gewend bent, maar raar is. Of slecht. Of onheilig. Of wat dan ook. Iemand zij het hiervoor ook al in een van zijn postings: het idee van de gemeenschap der heiligen lijkt ver te zoeken. Uiteindelijk gaat het ten diepste alleen over de vraag: "Wat heb ik er zelf allemaal aan?". Als ik maar voldoende 'geestelijk' aan mijn trekken kom, dat is het belangrijkste! Al die specifieke aandacht voor al die dominee's blijf ik overigens maar ongezond vinden. Het is net een soort Idols of X-factor, maar dan anders.
Het eerste heb je mis, maar een mens denk toch vanzelf wat hij/zij gewend en als hij/zij daar een goed gevoel bij heeft, dan is het goed, anders komen, tenminste bij mij, al gauw de vraagtekens. In dit geval zie ik het zeker niet als verkeerd, het zijn alleen bepaalde gebruiken. Je hebt wellicht wel gelijk dat in onze kringen de dominee wat te vaak in het middelpunt wordt gezet.
Ik zou er toch voor willen pleiten om een post-modern criterium van een 'goed gevoel' niet bepalend te laten zijn.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:
blijmoedig schreef:
Gijs83 schreef:3x Ds.G.van Manen gehoord, 1x Ds.A.J.Britstra en 1x Ds.A.Vermeij. Ds.van Manen al vaker gehoord. De 1e zondagmorgen was er Avondmaalsbediening. Veel verschillen waren er niet(zoals te verwachten) zelfs niet in het aantal avondmaalgangers(relatief gezien dan). Door de kleinere avondmaalstafel en de 'boersere' stoel die er om een stonden en die kroonluchters die er in die kerk hangen, deed wat 'huiselijker' aan(als ik dat zo mag zeggen). In Rijssen gaat het allemaal wat strakker en door de grootte van de kerk is de afstand wat groter. Verschillen waren er wel zo deden de avondmaalgangers na de avondmaalgang een stil gebed in hun eigen bank, daardoor duurt ook wat langer voordat de dominee een volgende tafel kan nodigen. Het andere verschil was dat de tafelwachten pas bij de laatste tafel aan het Avondmaal gingen. Ook zaten de kerkenraadsleden en de gemeenteleden wat door elkaar. Dat is bij ons niet zo. Zij maken in principe gebruik van de eerste tafel, die dan ook al nagenoeg vol zit.
Dinsdagavond 22 juni nog een Bijbellezing over Ruth van Ds.van Manen bijgewoond.
De volgende zondagmorgen een dienst bij de Herstelde Hervormden bijgewoond. Die sinds 1 maand kerken in hun nieuwe kerkgebouw, dat ze niet zonder strijd gekregen hebben. Ds.Britstra was overigens een jonge en krachtige spreker. De aparte rol(ze zitten apart, komen voor de dienst apart binnen en collecteren hun eigen collecten) die er weggelegd is voor de kerkvoogden is natuurlijk wel een verschil met wat ik gewend ben. Overigens kennen ze in de HHK van Elspeet wel een voorlezer. Het zingen ging er overigens bar slecht en zeer langzaam. Ds.Britstra liet ook nog 2 onbekende psalmen zingen(12 en 59). Het scheelde niet veel of er had een keer gestopt moeten worden met zingen, want we 'vlogen er bijna helemaal uit' de wijs.
's-Avonds bij de Ger.Gem. ging de oud-predikant van Elspeet Ds.A.Vermeij voor. Een kleinkind werd er door hem in deze dienst gedoopt. Hij heeft daarna nog wat over het werken van de Heilige Geest gesproken vanuit Johannes 16.
Als ik dit soort stukjes lees, krijg ik de indruk dat toch het meest belangrijke is "Wat je thuis gewend bent". En dat alles wat niet hetzelfde is als wat je thuis gewend bent, maar raar is. Of slecht. Of onheilig. Of wat dan ook. Iemand zij het hiervoor ook al in een van zijn postings: het idee van de gemeenschap der heiligen lijkt ver te zoeken. Uiteindelijk gaat het ten diepste alleen over de vraag: "Wat heb ik er zelf allemaal aan?". Als ik maar voldoende 'geestelijk' aan mijn trekken kom, dat is het belangrijkste! Al die specifieke aandacht voor al die dominee's blijf ik overigens maar ongezond vinden. Het is net een soort Idols of X-factor, maar dan anders.
Het eerste heb je mis, maar een mens denk toch vanzelf wat hij/zij gewend en als hij/zij daar een goed gevoel bij heeft, dan is het goed, anders komen, tenminste bij mij, al gauw de vraagtekens. In dit geval zie ik het zeker niet als verkeerd, het zijn alleen bepaalde gebruiken. Je hebt wellicht wel gelijk dat in onze kringen de dominee wat te vaak in het middelpunt wordt gezet.
Ik zou er toch voor willen pleiten om een post-modern criterium van een 'goed gevoel' niet bepalend te laten zijn.
Een goed gevoel over wat?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Hendrikus »

blijmoedig schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef:
blijmoedig schreef:[

Als ik dit soort stukjes lees, krijg ik de indruk dat toch het meest belangrijke is "Wat je thuis gewend bent". En dat alles wat niet hetzelfde is als wat je thuis gewend bent, maar raar is. Of slecht. Of onheilig. Of wat dan ook. Iemand zij het hiervoor ook al in een van zijn postings: het idee van de gemeenschap der heiligen lijkt ver te zoeken. Uiteindelijk gaat het ten diepste alleen over de vraag: "Wat heb ik er zelf allemaal aan?". Als ik maar voldoende 'geestelijk' aan mijn trekken kom, dat is het belangrijkste! Al die specifieke aandacht voor al die dominee's blijf ik overigens maar ongezond vinden. Het is net een soort Idols of X-factor, maar dan anders.
Het eerste heb je mis, maar een mens denk toch vanzelf wat hij/zij gewend en als hij/zij daar een goed gevoel bij heeft, dan is het goed, anders komen, tenminste bij mij, al gauw de vraagtekens. In dit geval zie ik het zeker niet als verkeerd, het zijn alleen bepaalde gebruiken. Je hebt wellicht wel gelijk dat in onze kringen de dominee wat te vaak in het middelpunt wordt gezet.
Ik zou er toch voor willen pleiten om een post-modern criterium van een 'goed gevoel' niet bepalend te laten zijn.
Een goed gevoel over wat?
Even teruglezen wat Gijs schreef.
~~Soli Deo Gloria~~
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

Hendrikus schreef:Even teruglezen wat Gijs schreef.
Ok, bedankt :) In dat geval ben ik het volledig eens met wat Mister zegt. Het zou ons er niet om te doen moeten zijn wat ons een 'goed gevoel' geeft. Mits we ons tenminste willen onderscheiden van de mensen die nog 'in de wereld' zijn.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Gabrielle »

ik zie uit naar de diensten in de vakantie.

wij kunnen 4 keer een "eigen" ned. kerkdienst meemaken.

dat doen we niet,
's morgens naar de plaatselijke dienst ( baptisten),
's middags naar de nederlandse dienst.

gaan er nog meer mensen richting beierse woud?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Orchidee »

Gabrielle schreef:ik zie uit naar de diensten in de vakantie.

wij kunnen 4 keer een "eigen" ned. kerkdienst meemaken.

dat doen we niet,
's morgens naar de plaatselijke dienst ( baptisten),
's middags naar de nederlandse dienst.

gaan er nog meer mensen richting beierse woud?
Ga je met uno animo?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie