Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door jvdg »

Voor velen van ons is de vakantieperiode inmiddels tot een eind gekomen.
Velen vertoefden in het buitenland en velen vierden onze vakantie in eigen land.

Wat mij interesseert is hoe jullie de zondagen hebben doorgebracht, hetzij middels CD's, downloads of preeklezen of het bezoeken van kerkdiensten in binnen- en buitenland.

Er is een grote varieteit van ervaringen, maar ik denk dat velen van ons die ervaringen willen delen.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door -DIA- »

Dit jaar is de vakantie erbij ingeschoten ivm met de ziekte van mijn moeder

Eerder zijn we in heel wat kerken geweest.
Ik noem er wat:

Ooit waren we in een Evangelisatie in Maasmechelen (België)
ik weet niet of deze evangelisatie nog bestaat, hoor er niks meer van.
Wie het weet: info is welkom!

Verder paar keer in een streek waar geen reformatorische kerken waren,
toen zijn we uitgeweken naar Gereformeerd (vrijgemaakt)
Ervaring was vreemd.
Een keer b.v. was er viering H. Avondmaal.
Iedereen ging bank voor bank, en de dominee
nodigde zelfs de gasten (en keek ons aan!)
De voorganger heette Ds. Ensing, verder nooit van gehoord

Paar keer in Hervormde kerken (was nog geen PKN)
Gereformeerde Bond in Vledderveen.
Voorganger was daar ds. Kruijt (had volgens mij ook in Wierden gestaan)
Evangelisatie in Horst (Limburg)
Laatstgenoemde waren we meest positief over! Er gingen daar dominees
voor uit het toenmalige "gekrookte riet" (nu HHK)

In Duitsland een keer weet niet meer waar, in de buurt
van Dillenburg

Verder indien mogelijk altijd naar de dichtsbijzijnde Ger. Gem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Verder paar keer in een streek waar geen reformatorische kerken waren,
toen zijn we uitgeweken naar Gereformeerd (vrijgemaakt)
Tsjonge, zijn die niet reformatorisch dan?
http://www.kerkzoeker.nl/reformatorisch.html
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Lassie »

Wij zijn s'ochtends naar de Doopsgezinde gemeente geweest en s'middags naarde PKN Stellendam.

Het waren allebei mooie diensten. Wat mij vooral op viel was dat iedereen elkaar gedag zegt. En dat is wel heel fijn. Misschien ligt dit wel aan de omgeving.
Laatst gewijzigd door Lassie op 22 aug 2009, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Gabrielle »

afgelopen vakantie de plaatselijke Evangelische Kirche bezocht.
De tweede keer was er Avondmaal, erg mooie dienst.

heeft meer waarde voor mij om de plaatselijke gemeente op te zoeken , dan om een preek te lezen op de camping.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door jvdg »

Ik heb mijn openingsposting niet goed neergezet.

Ik doelde het meest op de ervaringen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Jongere »

Ik ben in Nederland op vakantie geweest, daar twee keer 'gewoon' de Ger. gemeente bezocht.

Ook nog in Duitsland een zondag: daar 's ochtends de Evangelische Kirche bezocht. Was een bijzondere ervaring, maar daarmee is ook alles wel gezegd. 's middags een preek op cd beluisterd.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door -DIA- »

Lassie schreef:Wij zijn s'ochtends naar de Doopsgezinde gemeente geweest en s'middags naarde PKN Stellendam.

Het waren allebei mooie diensten. Wat mij vooral op viel was dat iedereen elkaar gedag zegt. En dat is wel heel fijn. Misschien ligt dit wel aan de omgeving.
Bij einde van de dienst elkaar een hand geven deden de ook bij de evangelisatie in MAASMECHELEN...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door vlinder »

Aangezien wij geen woord Kroatisch spreken en het dorp alleen een Roomse kerk bevatte en wij het niet stichtend vonden om tijdens de dienst alleen maar te gaan voor het gevoel en het gebouw (voor het woord ga je immers niet dan...) hebben we 4 keer een preek geluisterd die we van tevoren hadden gedownload.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door freek »

Het eerste (vakantie)weekend waren we in zwitserland, daar hebben we de Evangelisch-Reformierte Kirche bezocht in Meieringen. Daarnaast een Nederlandstalige dienst, zelfde plaats, met als voorganger ds. Kalkman uit Papendrecht. Het duits verstonden we erg slecht, maar we konden wel gewoon meezingen met de liederen. De Nederlandstalige dienst was prima, veel gezongen, goeie preek.
Het tweede weekend waren we in Kroatie. Daar zijn we één keer naar de Rooms-katholieke kerk geweest. Dat was een speciale ervaring, maar ik zou het niet snel nóg een keer doen. Verder hebben we bijbelstudie gedaan en een preek geluisterd. Alles bij elkaar vind ik het wel heel fijn om gewoon naar de kerk te kunnen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Zita »

afgelopen zondag 's morgens een gedownloade preek geluisterd ivm gezondheid. 's Avonds konden we wel naar de kerk, en zijn we naar de Eifel Baptist Church in Bitburg (http://www.eifelbaptist.org) gegaan. Het was een goede ervaring. De vormen zijn anders, maar de boodschap was hetzelfde. Opvallend was de vriendelijkheid en gastvrijheid. Na afloop hebben we de predikant nog even gesproken, en hij vond het heel bijzonder dat jongeren die met vakantie zijn een kerkdienst gingen bezoeken. Hij zou ons als lichtend voorbeeld gebruiken in zijn preek van die week erop (maar daar zaten we ook weer niet op te wachten...). Het was een gemeente van Amerikaanse militairen en hun gezinnen, dus de dienst was Engelstalig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door helma »

vorig jaar stonden er vanaf januari de buitenlandse kerkdiensten al op internet; ik kan ze nu nog nergens vinden.
Weet iemand al meer?
Wij hopen de eerste twee weken van juli naar Zwitserland te gaan en hebben de keus om te kerken in Tyon en Sion.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door hmprff »

helma schreef:vorig jaar stonden er vanaf januari de buitenlandse kerkdiensten al op internet; ik kan ze nu nog nergens vinden.
Weet iemand al meer?
Wij hopen de eerste twee weken van juli naar Zwitserland te gaan en hebben de keus om te kerken in Tyon en Sion.
Psalm 87:2 onberijmd ;)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Desiree »

Ben ik ook wel benieuwd naar... ff in de gaten houden..

Wij gaan zeker een keertje plaatselijk. (Rooms - Katholiek of i.d. niet) Ik wil gewoon weten hoe men denkt en wat er leeft. Wat men zingt en ik vind het gewoon fijn. Overigens zie ik dan weinig gelovige Nederlanders.. tja, moet ieder voorzich weten.
Mijn ervaringen zijn heel verschillend en verrassend. Soms loop je weg met het idee... nou dat weet ik ook weer.. maar flink doneren en lief voor elkaar zijn.. dan komt het wel goed. Tja, maar niet getreurd... mijn echtgenoot biedt dan altijd uitkomst.. Die heeft van de wat 'zwaardere' kerken en 'lichtere' cd's/bandjes bij zich en dan zetten we die op. 's Middags blijven we dan thuis en luisteren we naar een van de andere preken.

Als er in de buurt een Nederlandse Dominee komt, dan gaan we daar zeker heen. Dat is niet vaak gebeurd.. maar ik ervaar dat wel als heel fijn.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door memento »

helma schreef:vorig jaar stonden er vanaf januari de buitenlandse kerkdiensten al op internet; ik kan ze nu nog nergens vinden.
Weet iemand al meer?
http://www.kerktijden.nl/kerkdienstenbuitenland.html
Plaats reactie