Zondagsschool

Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Zondagsschool

Bericht door hmprff »

Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Wellicht moeten we iets minder eten en iets meer met Gods Woord bezig zijn!
Ik ben het helemaal met je eens, Gijs.
Een zin uit de bedezang voor het eten: "leer ons voor overdaad ons wachten". Dat is vaak niet aan de orde, zeker op zondag niet. Het lijkt ook haast gewoonte om door te eten tot je ècht niet meer verder kunt.
Ik vind het eerlijk gezegd erger als mensen hun zondagmiddag verslapen...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Zondagsschool

Bericht door Upquark »

Ik had nog nooit van zondagsschool gehoord, maar als ik Wikipedia moet geloven is het dus een soort kindernevendienst, maar dan tijdens de gehele dienst i.p.v. alleen tijdens de prediking?

(Sorry, ben maar een onwetende toetreder... ;))
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zondagsschool

Bericht door Jongere »

Upquark schreef:Ik had nog nooit van zondagsschool gehoord, maar als ik Wikipedia moet geloven is het dus een soort kindernevendienst, maar dan tijdens de gehele dienst i.p.v. alleen tijdens de prediking?

(Sorry, ben maar een onwetende toetreder... ;))
Nee, daar stuurt Wikipedia je de mist in. Zondagsschool vindt voor of na de dienst plaats en is nog 'extra' . Waarin de kinderen meestal in klassen een bijbelverhaal horen en iets leren, bijvoorbeeld.
Zo gaat het in ieder geval op de meeste zondagsscholen die ik ken.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Zondagsschool

Bericht door Upquark »

Aha. En de doelgroep is dan pakweg groep 1-4 van de basisschool?

Sorry voor de semi-topickaap... :blush
Laatst gewijzigd door Upquark op 15 aug 2009, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
mathilde
Berichten: 382
Lid geworden op: 29 mar 2008, 21:19

Re: Zondagsschool

Bericht door mathilde »

hmprff schreef:
Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Wellicht moeten we iets minder eten en iets meer met Gods Woord bezig zijn!
Ik ben het helemaal met je eens, Gijs.
Een zin uit de bedezang voor het eten: "leer ons voor overdaad ons wachten". Dat is vaak niet aan de orde, zeker op zondag niet. Het lijkt ook haast gewoonte om door te eten tot je ècht niet meer verder kunt.
Ik vind het eerlijk gezegd erger als mensen hun zondagmiddag verslapen...
Dat kan soms goed zijn. Onder andere om weer energie op te doen voor de avonddienst.
(Bijvoorbeeld wanneer je je kniebanden gescheurd hebt, en 2 uur in de kerk zitten echt een inspanning is)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Zondagsschool

Bericht door Lourens »

Even het eten en slapen loslaten, lijkt me off-topic.

De zondagschool wordt bij ons door capabele broeders en zusters gegeven, meestal of vaak afkomstig uit het onderwijs of kinderopvang.

Maar ook i.v.m. de grootte van de gemeente, hebben wij catecheten uit de gemeente, die door de kerkenraad zijn aangewezen.
Ik zie het als een noodzakelijk, nee kwaad is een verkeerd woord, ....... als een noodzaak.
Het liefst was het dat de predikant alle catechisaties gaf.

Terug naar de zondgsschool...... tot 12e jaar dan nemen ze met het zondagsschoolkerstfeest (scrabble woord) afscheid en krijgen ze een Bijbeltje uitgereikt.
Het gebeurd dat een kind van de gemeente een vriendje of vriendinnetje meeneemt uit bijv. de GKV.
Die krijgt dan ook een Bijbeltje, maar in de vertaling die in die gemeente gebruikt wordt.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Zondagsschool

Bericht door freek »

Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Wellicht moeten we iets minder eten en iets meer met Gods Woord bezig zijn!
Ik ben het helemaal met je eens, Gijs.
Een zin uit de bedezang voor het eten: "leer ons voor overdaad ons wachten". Dat is vaak niet aan de orde, zeker op zondag niet. Het lijkt ook haast gewoonte om door te eten tot je ècht niet meer verder kunt.
Huh? Ik herken dit eigenlijk absoluut niet. Wij eten op zondag het meest 'mager' van de hele week. Sowieso één keer minder (alleen 's morgens en 's middags om 16:00). Beide keren brood met 's middags meestal een restje van de afgelopen week.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Zondagsschool

Bericht door sela »

(grappig. wij eten ook mager op zondag...)
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Zondagsschool

Bericht door sela »

fluitje schreef:Even het eten en slapen loslaten, lijkt me off-topic.

De zondagschool wordt bij ons door capabele broeders en zusters gegeven, meestal of vaak afkomstig uit het onderwijs of kinderopvang.

Maar ook i.v.m. de grootte van de gemeente, hebben wij catecheten uit de gemeente, die door de kerkenraad zijn aangewezen.
Ik zie het als een noodzakelijk, nee kwaad is een verkeerd woord, ....... als een noodzaak.
Het liefst was het dat de predikant alle catechisaties gaf.

Terug naar de zondgsschool...... tot 12e jaar dan nemen ze met het zondagsschoolkerstfeest (scrabble woord) afscheid en krijgen ze een Bijbeltje uitgereikt.
Het gebeurd dat een kind van de gemeente een vriendje of vriendinnetje meeneemt uit bijv. de GKV.
Die krijgt dan ook een Bijbeltje, maar in de vertaling die in die gemeente gebruikt wordt.
jaa het zondagschoolbijbeltje!
heb hem nog steeds zeer actief in gebruik.
al is de zwarte kaft nu gedeeltelijk rood (zat onder het leer?)
en de rits is gedeeltelijk los.
en de blauwe hoes is reeds lang gesneuveld.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Zondagsschool

Bericht door memento »

freek schreef:
Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Wellicht moeten we iets minder eten en iets meer met Gods Woord bezig zijn!
Ik ben het helemaal met je eens, Gijs.
Een zin uit de bedezang voor het eten: "leer ons voor overdaad ons wachten". Dat is vaak niet aan de orde, zeker op zondag niet. Het lijkt ook haast gewoonte om door te eten tot je ècht niet meer verder kunt.
Huh? Ik herken dit eigenlijk absoluut niet. Wij eten op zondag het meest 'mager' van de hele week. Sowieso één keer minder (alleen 's morgens en 's middags om 16:00). Beide keren brood met 's middags meestal een restje van de afgelopen week.
Laat nu de zondag (en de kerkelijke feestdagen) in de vroege kerk de enige dag zijn waarop vasten of "minderen" niet mocht. Men zag het als feestdag, waarop men zich ook feestelijk diende te gedragen.

(waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat je van mij niet wat mag "minderen" op de zondag hoor, het viel me alleen even op)
Gebruikersavatar
Gajus
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 jan 2009, 23:16

Re: Zondagsschool

Bericht door Gajus »

memento schreef:
freek schreef:
Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Wellicht moeten we iets minder eten en iets meer met Gods Woord bezig zijn!
Ik ben het helemaal met je eens, Gijs.
Een zin uit de bedezang voor het eten: "leer ons voor overdaad ons wachten". Dat is vaak niet aan de orde, zeker op zondag niet. Het lijkt ook haast gewoonte om door te eten tot je ècht niet meer verder kunt.
Huh? Ik herken dit eigenlijk absoluut niet. Wij eten op zondag het meest 'mager' van de hele week. Sowieso één keer minder (alleen 's morgens en 's middags om 16:00). Beide keren brood met 's middags meestal een restje van de afgelopen week.
Laat nu de zondag (en de kerkelijke feestdagen) in de vroege kerk de enige dag zijn waarop vasten of "minderen" niet mocht. Men zag het als feestdag, waarop men zich ook feestelijk diende te gedragen.

(waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat je van mij niet wat mag "minderen" op de zondag hoor, het viel me alleen even op)
De feestdag krijgt in veel gezinnen ook uiting in iets lekkers bij de koffie na kerktijd. De praktijk is dat dan de grootste eetlust weg is, omdat het koffiedrinken laat is. Ook zijn willen moeders op zondag rustdag houden en zo min mogelijk in de keuken staan. Wat resulteert in een 'magere' (maar nog steeds rijke) maaltijd met bv. alleen soep en stokbrood.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Zondagsschool

Bericht door freek »

memento schreef:
freek schreef:
Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Wellicht moeten we iets minder eten en iets meer met Gods Woord bezig zijn!
Ik ben het helemaal met je eens, Gijs.
Een zin uit de bedezang voor het eten: "leer ons voor overdaad ons wachten". Dat is vaak niet aan de orde, zeker op zondag niet. Het lijkt ook haast gewoonte om door te eten tot je ècht niet meer verder kunt.
Huh? Ik herken dit eigenlijk absoluut niet. Wij eten op zondag het meest 'mager' van de hele week. Sowieso één keer minder (alleen 's morgens en 's middags om 16:00). Beide keren brood met 's middags meestal een restje van de afgelopen week.
Laat nu de zondag (en de kerkelijke feestdagen) in de vroege kerk de enige dag zijn waarop vasten of "minderen" niet mocht. Men zag het als feestdag, waarop men zich ook feestelijk diende te gedragen.

(waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat je van mij niet wat mag "minderen" op de zondag hoor, het viel me alleen even op)
Tja, ik denk dat mams ook wel een keertje wil relaxen. En daarnaast: als je heel de dag vrijwel niks inspannends doet, heb je doorgaans ook niet zoveel honger/trek.

Wat Gajus zegt klopt idd wel, bij de koffie hebben we wel altijd gebak. En dat is soms ook bijna een volledige maaltijd wat calorieën betreft :)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Zondagsschool

Bericht door Gijs83 »

Ook dit artikel vraagt om aandacht: http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/ke ... l_1_501535

Wat moet er toch veel wijken voor Gods Woord. Allerlei activiteiten/kindernevendiensten(of zijn die beter?), zondagse visites, een kind zit al zo bomvol met activiteiten. Aan het begin van nieuw seizoen met winterwerk geen raar onderwerp om daarover het eens met elkaar te hebben!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Zondagsschool

Bericht door MarthaMartha »

Tja, als kinderen meegaan naar de kerk zouden ze van mij niet óók nog naar de zondagsschool hoeven.
Laat ze dan lekker even spelen (thuis of ergens op visite).

Twee keer kerk en dan nog zondagsschool tussendoor vind ik veel gevraagd van kleine kinderen.

Bovendien was de zondagsschool er vroeger voor met name buitenkerkelijke kinderen.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zondagsschool

Bericht door helma »

ja, er is al zoveel.
bij ons gaan ze nog wel, maar verplichten wil ik het ook niet eigenlijk
ze hebben inderdaad al 2 diensten op zondag; 's maandags catechisatie of club
(en toch voel ik me altijd min of meer schuldig als ik ze niet naar de zondagschool laat gaan...)
Plaats reactie