"Tale Kanaans"

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Hoe het zij: Ik beluisterde twee preken van ds. Verschuure.
Hij is wel recht, en ik geloof ook helder in de verklaring van Zondag 7.
Hij weet wel goed het verschil tussen de zondagen 7 en 23.
Dat is ook onze Belijdenis. We hebben wel eens de gave nodig om
te onderscheiden. Dat geldt iedereen, ook voor een predikant.
Dus Van der Groe en andere oudvaders, en ds. Smits hadden deze gave niet, begrijp ik?
Dat weet ik niet. Maar of ze het onderscheid kenden of niet, deze mensen zijn goed recht in de leer, en bevindelijk. Ik zou zeggen: Eerste noodzaak ik de bevindelijke kennis. Daarna het onderscheid, dat met de bevinding toch al in meer of mindere mate meekomt.
In ieder geval is er geen reden om ds. Smits of ds. van der Groe niet te beluisteren of te lezen. De gave des onderscheids is wel belangrijk, maar het leven is belangrijker.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar om nu nét diegene waarvan hier gezegd is, met bronvermelding, dat hij moet erkennen Zondag 23 niet te kennen, aan te wijzen als iemand die precies over dit onderscheid onderwijs kan geven, vind ik toch wel opmerkelijk.
Ik geloof niet dat je dit onderscheid mag maken, maar dat terzijde.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Hoe het zij: Ik beluisterde twee preken van ds. Verschuure.
Hij is wel recht, en ik geloof ook helder in de verklaring van Zondag 7.
Hij weet wel goed het verschil tussen de zondagen 7 en 23.
Dat is ook onze Belijdenis. We hebben wel eens de gave nodig om
te onderscheiden. Dat geldt iedereen, ook voor een predikant.
Dus Van der Groe en andere oudvaders, en ds. Smits hadden deze gave niet, begrijp ik?
Dat weet ik niet. Maar of ze het onderscheid kenden of niet, deze mensen zijn goed recht in de leer, en bevindelijk. Ik zou zeggen: Eerste noodzaak ik de bevindelijke kennis. Daarna het onderscheid, dat met de bevinding toch al in meer of mindere mate meekomt.
In ieder geval is er geen reden om ds. Smits of ds. van der Groe niet te beluisteren of te lezen. De gave des onderscheids is wel belangrijk, maar het leven is belangrijker.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar om nu nét diegene waarvan hier gezegd is, met bronvermelding, dat hij moet erkennen Zondag 23 niet te kennen, aan te wijzen als iemand die precies over dit onderscheid onderwijs kan geven, vind ik toch wel opmerkelijk.
Ik geloof niet dat je dit onderscheid mag maken, maar dat terzijde.
Daarmee zeg ik helemaal niets ten nadele van ds. Verschuure. We mochten willen dat we meer zulke predikers hadden. We hoeven niet aan zijn genadestaat te twijfelen. Daarvoor hoor je zaken verklaren die een vreemdeling van genade niet kent. Laten we dan spreken over trap en mate. Ik kan er echt niet toe komen, ondanks het gemis wat sommigen zelf tot hun smart moeten leren, om deze daarom te verwerpen. Dan zouden we Gods oogappel wel eens kunnen aanraken.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 28 mei 2018, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:Gisteren in een trouwdienst nog 'Amazing Grace' gezongen:

....
't Was grace that taught my heart to fear,
and grace, my fears relieved,
how precious did that grace appear
the hour I first believed!
"

....

Dit dus.
En dit:
https://www.rd.nl/boeken/moedgevend-voo ... -1.1249217
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar om nu nét diegene waarvan hier gezegd is, met bronvermelding, dat hij moet erkennen Zondag 23 niet te kennen, aan te wijzen als iemand die precies over dit onderscheid onderwijs kan geven, vind ik toch wel opmerkelijk.
Ik geloof niet dat je dit onderscheid mag maken, maar dat terzijde.
Daarmee zeg ik helemaal niets ten nadele van ds. Verschuure. We mochten willen dat we meer zulke predikers hadden. We hoeven niet aan zijn genadestaat te twijfelen. Daarvoor hoor je zaken verklaren die een vreemdeling van genade niet kent. Laten we dan spreken over trap en mate. Ik kan er echt niet toe komen, ondanks het gemis wat sommigen zelf tot hun smart moeten leren, om deze daarom te verwerpen. Dan zouden we Gods oogappel wel eens kunnen aanraken.
Eens, ik hoop ook dat je begrijpt dat ik dit ook niet zou durven. Dat heb ik zeker niet bedoeld.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:
Posthoorn schreef:Gisteren in een trouwdienst nog 'Amazing Grace' gezongen:

....
't Was grace that taught my heart to fear,
and grace, my fears relieved,
how precious did that grace appear
the hour I first believed!
"

....

Dit dus.
En dit:
https://www.rd.nl/boeken/moedgevend-voo ... -1.1249217
Mijn instemming met dit lied betekent niet dat ik instem met alles wat John Newton heeft gezegd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:
Posthoorn schreef:Gisteren in een trouwdienst nog 'Amazing Grace' gezongen:

....
't Was grace that taught my heart to fear,
and grace, my fears relieved,
how precious did that grace appear
the hour I first believed!
"

....

Dit dus.
En dit:
https://www.rd.nl/boeken/moedgevend-voo ... -1.1249217
Mijn instemming met dit lied betekent niet dat ik instem met alles wat John Newton heeft gezegd.
Ik hou het even bij een glimlach.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door olfie »

On topic las ik bij Comrie (hertaling, Herstel voor een biddend hart):
Maar.. Hoe zal iemand voor mij beschrijven wat pijn is, wat zoet en zuur is, wat rood en zwart is? Woorden zijn daarvoor ongeschikt. Inderdaad, als iemand een bepaalde zaak of situatie omschrijft, moet een ander daarvan een helder denkbeeld kunnen vormen, ook al heeft hij die nooit gezien of ervaren. Al onze samengestelde denkbeelden hebben wij alleen aan onze gevoelens ontleend- als die denkbeelden althans hun oorsprong in onze gevoelens vinden. Daarom beweren weer ook dat de gevoelens waar het hier om gaat, niet door woorden kunnen worden weergegeven, behalve wanneer wij daar enige bevindelijke kennis van hebben.
Zover Comrie.

Dit betrekt hij met name op geestelijke bevinding als het gaat over het tot God gaan als een ontledigd zondaar. Hij ervaart de onmacht om abstract te omschrijven hoe dat gevoelen is.

Volgens míj is dit aardig door te trekken naar de, schriftuurlijk te verdedigen, 'tale Kanaäns'.
Wij kunnen wel willen hertalen wat we niet verstaan maar zij die het doorleven zullen het herkennen.
Hertalen is dan ontdoen van kracht en herkenning.
Het is een taal om een geestelijke lading te dekken die zich niet zo makkelijk onder woorden laat brengen. Een proberen om vleselijk te beschrijven wat geestelijk is. Daarom is het wel van belang dat dit in een preek, als het gebruikt wordt, toegelicht te worden en verklaard vanuit het Woord.
Persoonlijk vind ik de leerredenen van Comrie daar erg sprekend in. Maar Comrie is daarin niet uniek gelukkig :)
Het toont wel de waarde van schriftuurlijk én bevindelijk spreken en preken. Het Woord hoort vóór te gaan.

Het gevaar van misbruik of verkeerd interpreteren moet mi geen argument zijn om het anders te gaan verwoorden. Als taal leeft, laten we het dan aan het leven zelf over laten om uitdrukkingen mee te laten leven.
Als we uitdrukkingen Bijbels onderzoeken, toetsen en staven dan zou dat al moeten leiden tot scheiding van goud en schuim.

Ik ben bang dat we vooral in een tijd zijn waarin alles hapklaar moet zijn. Paulus moest er naar jagen of hij het ook grijpen mocht en álles schade en drek achten. Als die nood door God opgelegd wordt dan is er naast de Bijbel voldoende goud om kennis van te nemen.
Wij worden opgeroepen om niet naar het schema van de wereld te leven. En als ouders horen we daar in voor te gaan en voor te leven.

Als we bij deze dingen mogen leven dan geloof ik dat we ook de waarde van bepaalde gezegden en uitdrukkingen gaan verstaan. Als dat écht leeft, dan zullen die uitdrukkingen vanzelf mee gaan 'leven' voor zover er behoefte is.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Brbndr »

De moeite om te lezen. Het deed me denken aan iemand de me vertelde dat hij 'goed gebakerd' was. En ook door wie hij 'gebakerd' was. Ik dacht in mijn eigen (ik had het moeten zeggen) dat zeg je meestal niet van je zelf. Ik ben bang dat dat zijn godsdienst is - al die termen te kennen. Maar al begreep hij er wat van de toepassing daarvan was wel mis. En dat is het gevaar - een mens denkt dat hij veranderd is omdat hij die worden wat begrijpt en dan gaat ze gebruiken. Een gevaar in de rechterflank van onze gezindte.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Wandelende »

Mooie column. Had het nog niet gezien, dank voor het delen.
(~)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

Ik (zal niet begrepen worden door velen) vindt het gewoon onpasselijk om zo te spreken.
Godsdienst past niet als onderwerp voor een column. Waartoe dient zo'n column? Toch zeker niet om te stichten.
Houd je dan stil over het heilige.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: "Tale Kanaans"

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Ik (zal niet begrepen worden door velen) vindt het gewoon onpasselijk om zo te spreken.
Godsdienst past niet als onderwerp voor een column. Waartoe dient zo'n column? Toch zeker niet om te stichten.
Houd je dan stil over het heilige.
Hier ben ik het mee eens. Een grappig bedoelde (onder)toon is hierbij niet gepast. Het advies 'houd het helder' is wel een goede raad overigens.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ik (zal niet begrepen worden door velen) vindt het gewoon onpasselijk om zo te spreken.
Godsdienst past niet als onderwerp voor een column. Waartoe dient zo'n column? Toch zeker niet om te stichten.
Houd je dan stil over het heilige.
Ik zal door velen niet begrepen worden als ik zeg dat ik niet begrijp dat je hier onpasselijk van wordt. Ds Belder maakt duidelijk dat het heilige, het Woord van God, niet verbasterd moet worden door allerlei vreemd taalgebruik. Hij komt van buiten 'refoworld' en schets zijn ervaring toen hij in de zogenaamde bevindelijke kringen terecht kwam. Het gaat ds Belder erom het Woord te laten spreken en dat niet te verduisteren door allerlei vreemd onbijbels taalgebruik. Ik weet dat er mensen zijn die daar hun heil en zaligheid van verwachten maar buiten het Woord van God en buiten Jezus is geen zaligheid te vinden.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ik (zal niet begrepen worden door velen) vindt het gewoon onpasselijk om zo te spreken.
Godsdienst past niet als onderwerp voor een column. Waartoe dient zo'n column? Toch zeker niet om te stichten.
Houd je dan stil over het heilige.
Ik zal door velen niet begrepen worden als ik zeg dat ik niet begrijp dat je hier onpasselijk van wordt. Ds Belder maakt duidelijk dat het heilige, het Woord van God, niet verbasterd moet worden door allerlei vreemd taalgebruik. Hij komt van buiten 'refoworld' en schets zijn ervaring toen hij in de zogenaamde bevindelijke kringen terecht kwam. Het gaat ds Belder erom het Woord te laten spreken en dat niet te verduisteren door allerlei vreemd onbijbels taalgebruik. Ik weet dat er mensen zijn die daar hun heil en zaligheid van verwachten maar buiten het Woord van God en buiten Jezus is geen zaligheid te vinden.
Ik geloof dat ik u wel begrijp, maar ik denk (en dat blijkt wel) dat u mij niet begrijpt. Dit is ook niet te verklaren, voor wie dit nu eenmaal zo ziet. Het houdt wel verband met hoe u 'gebakerd' bent. Dan begrijpen we het woord 'gebakerd' misschien ook een beetje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Hoe het zij: Ik beluisterde twee preken van ds. Verschuure.
Hij is wel recht, en ik geloof ook helder in de verklaring van Zondag 7.
Hij weet wel goed het verschil tussen de zondagen 7 en 23.
Dat is ook onze Belijdenis. We hebben wel eens de gave nodig om
te onderscheiden. Dat geldt iedereen, ook voor een predikant.
Dus Van der Groe en andere oudvaders, en ds. Smits hadden deze gave niet, begrijp ik?
Dat weet ik niet. Maar of ze het onderscheid kenden of niet, deze mensen zijn goed recht in de leer, en bevindelijk. Ik zou zeggen: Eerste noodzaak ik de bevindelijke kennis. Daarna het onderscheid, dat met de bevinding toch al in meer of mindere mate meekomt.
In ieder geval is er geen reden om ds. Smits of ds. van der Groe niet te beluisteren of te lezen. De gave des onderscheids is wel belangrijk, maar het leven is belangrijker.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar om nu nét diegene waarvan hier gezegd is, met bronvermelding, dat hij moet erkennen Zondag 23 niet te kennen, aan te wijzen als iemand die precies over dit onderscheid onderwijs kan geven, vind ik toch wel opmerkelijk.
Ik geloof niet dat je dit onderscheid mag maken, maar dat terzijde.
Dat vind toch echt niet kunnen. Eigenlijk is het ronduit bizar. Een dominee die Zondag 23 niet zou kennen? En er zijn er meerdere in onze gezindte! En toch altijd juist daar over preken. Over het toevallen van het recht, de bewuste rechtvaardigmaking enz. Dan kun je misschien beter net zo denken als Ds. Du Marchie van Voorthuijsen. Anders kun je toch niet voor God verschijnen als je zonden niet vergeven zijn?
Plaats reactie