"Tale Kanaans"

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Sorry DIA, maar zelfs op onze PKN-kansel worden deze dingen regelmatig gezegd. Dus doe niet net alsof dat in 1940 voor het laatst geschreven mocht worden. Zelfonderzoek bij het licht van de Heilige Geest is bitter noodzakelijk.
Maar 'de grote hoop' dan. Is die er niet? Echt wel hoor. En laten we dan eerst bij onszelf beginnen.
Dat zal vast wel. Bij onszelf beginnend, komen we er niet echt aan toe om te gaan bepalen hoe groot de schare zou zijn die zichzelf mogelijk bedriegt.
Als het over zelfonderzoek gaat, vind ik de raad van à Brakel een wijze raad: wie in het donker zit, moet niet zichzelf onderzoeken maar vluchten tot Christus. Zelfonderzoek moet plaatsvinden in het licht.
Jawel, we zien die grote schare echt wel als onze gelijken, onder het oordeel Gods liggend, en met bewogenheid als het goed ligt. Degene die wordt ontdekt ziet ook altijd de nood van anderen. Niet om hen te bekeren of te overtuigen, want dat zal echt niet gaan. Een mens kan geen mens overtuigen of bekeren. Ik denk weer aan hoe Bunyan dat schildert in zijn Christenreis. Dat is leerzaam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Jawel, we zien die grote schare echt wel als onze gelijken, onder het oordeel Gods liggend, en met bewogenheid als het goed ligt. Degene die wordt ontdekt ziet ook altijd de nood van anderen. Niet om hen te bekeren of te overtuigen, want dat zal echt niet gaan. Een mens kan geen mens overtuigen of bekeren. Ik denk weer aan hoe Bunyan dat schildert in zijn Christenreis. Dat is leerzaam.
Bunyan is mooi om te lezen. Pas nog zitten lezen in 'De Jeruzalemse zondaar bekeerd', dat is ontroerend mooi. Geen enkele verontschuldiging houdt hij overeind om niet de toevlucht te nemen tot de Heere Jezus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Jawel, we zien die grote schare echt wel als onze gelijken, onder het oordeel Gods liggend, en met bewogenheid als het goed ligt. Degene die wordt ontdekt ziet ook altijd de nood van anderen. Niet om hen te bekeren of te overtuigen, want dat zal echt niet gaan. Een mens kan geen mens overtuigen of bekeren. Ik denk weer aan hoe Bunyan dat schildert in zijn Christenreis. Dat is leerzaam.
Bunyan is mooi om te lezen. Pas nog zitten lezen in 'De Jeruzalemse zondaar bekeerd', dat is ontroerend mooi. Geen enkele verontschuldiging houdt hij overeind om niet de toevlucht te nemen tot de Heere Jezus.
Nu zou ik een beetje ondeugend kunnen opmerken: Geloof maar en alles is goed. Ik denk dat het niet zo ligt, en dat de Tweede Persoon (wat ook de ouden altijd belden) de meest verborgen Persoon is. Op deze manier staat de deur toch wat open voor een remonstrants getint reformatorisch denken.
Ik wil me verder van commentaar onthouden, want ik denk dat zo de kloof alleen maar groter wordt. We weten een ding zeker: We zijn veel kwijt. De kostbare kinderen Sions, ze zijn verborgen en durven niet meer te spreken. En zo ze wat zeggen, dan worden ze veelal niet serieus genomen, en als het vuur te na aan de schenen gelegd wordt verlaten ze je.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Jawel, we zien die grote schare echt wel als onze gelijken, onder het oordeel Gods liggend, en met bewogenheid als het goed ligt. Degene die wordt ontdekt ziet ook altijd de nood van anderen. Niet om hen te bekeren of te overtuigen, want dat zal echt niet gaan. Een mens kan geen mens overtuigen of bekeren. Ik denk weer aan hoe Bunyan dat schildert in zijn Christenreis. Dat is leerzaam.
Bunyan is mooi om te lezen. Pas nog zitten lezen in 'De Jeruzalemse zondaar bekeerd', dat is ontroerend mooi. Geen enkele verontschuldiging houdt hij overeind om niet de toevlucht te nemen tot de Heere Jezus.
Nu zou ik een beetje ondeugend kunnen opmerken: Geloof maar en alles is goed. Ik denk dat het niet zo ligt, en dat de Tweede Persoon (wat ook de ouden altijd belden) de meest verborgen Persoon is. Op deze manier staat de deur toch wat open voor een remonstrants getint reformatorisch denken.
Ik wil me verder van commentaar onthouden, want ik denk dat zo de kloof alleen maar groter wordt. We weten een ding zeker: We zijn veel kwijt. De kostbare kinderen Sions, ze zijn verborgen en durven niet meer te spreken. En zo ze wat zeggen, dan worden ze veelal niet serieus genomen, en als het vuur te na aan de schenen gelegd wordt verlaten ze je.
Toe maar... Bunyan leerde ook al niet meer wat de ouden leerden.
Lees toch dit soort boeken DIA, om het behoud van je onsterfelijke ziel!
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door GJdeBruijn »

-DIA- schreef:en dat de Tweede Persoon (wat ook de ouden altijd belden) de meest verborgen Persoon is.
Ik heb grote moeite met deze uitdrukking. Wie Hem kent weet Hij niet verborgen is, maar dat wij zelf van nature blind zijn.
Als het goed is wordt Christus uitgestald in de prediking en daarmee geopenbaard. Dat is niet verborgen! Als wij desondanks in ons gebrek van waarnemen van de Tweede Persoon zeggen dat Hij verborgen is, ligt dat aan onze blinde ogen van het ongeloof. Dat mag nooit een excuus zijn om te zeggen dat je het niet zomaar kunt pakken. Het stelt ons schuldig! Ik hoop oprecht dat je het ook zo bedoelt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:
-DIA- schreef:en dat de Tweede Persoon (wat ook de ouden altijd belden) de meest verborgen Persoon is.
Ik heb grote moeite met deze uitdrukking. Wie Hem kent weet Hij niet verborgen is, maar dat wij zelf van nature blind zijn.
Als het goed is wordt Christus uitgestald in de prediking en daarmee geopenbaard. Dat is niet verborgen! Als wij desondanks in ons gebrek van waarnemen van de Tweede Persoon zeggen dat Hij verborgen is, ligt dat aan onze blinde ogen van het ongeloof. Dat mag nooit een excuus zijn om te zeggen dat je het niet zomaar kunt pakken. Het stelt ons schuldig! Ik hoop oprecht dat je het ook zo bedoelt.
Ja als Hij Zich openbaart... De Emmaüsgangers liepen naast Hem, ontvingen onderwijs. Maar ze kenden hem niet, pas toen Hij hen de ogen opende.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
GJdeBruijn schreef:
-DIA- schreef:en dat de Tweede Persoon (wat ook de ouden altijd belden) de meest verborgen Persoon is.
Ik heb grote moeite met deze uitdrukking. Wie Hem kent weet Hij niet verborgen is, maar dat wij zelf van nature blind zijn.
Als het goed is wordt Christus uitgestald in de prediking en daarmee geopenbaard. Dat is niet verborgen! Als wij desondanks in ons gebrek van waarnemen van de Tweede Persoon zeggen dat Hij verborgen is, ligt dat aan onze blinde ogen van het ongeloof. Dat mag nooit een excuus zijn om te zeggen dat je het niet zomaar kunt pakken. Het stelt ons schuldig! Ik hoop oprecht dat je het ook zo bedoelt.
Ja als Hij Zich openbaart... De Emmaüsgangers liepen naast Hem, ontvingen onderwijs. Maar ze kenden hem niet, pas toen Hij hen de ogen opende.
Dat was niet in de zin van 'de meest verborgen Persoon', zoals die in de preek genoemd wordt. De heilsgeschiedenis wordt verward met de heilsorde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
GJdeBruijn schreef:
-DIA- schreef:en dat de Tweede Persoon (wat ook de ouden altijd belden) de meest verborgen Persoon is.
Ik heb grote moeite met deze uitdrukking. Wie Hem kent weet Hij niet verborgen is, maar dat wij zelf van nature blind zijn.
Als het goed is wordt Christus uitgestald in de prediking en daarmee geopenbaard. Dat is niet verborgen! Als wij desondanks in ons gebrek van waarnemen van de Tweede Persoon zeggen dat Hij verborgen is, ligt dat aan onze blinde ogen van het ongeloof. Dat mag nooit een excuus zijn om te zeggen dat je het niet zomaar kunt pakken. Het stelt ons schuldig! Ik hoop oprecht dat je het ook zo bedoelt.
Ja als Hij Zich openbaart... De Emmaüsgangers liepen naast Hem, ontvingen onderwijs. Maar ze kenden hem niet, pas toen Hij hen de ogen opende.
...en Hij wil dat zo graag doen, DIA. Echt waar. 'Wie Hem need'rig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren.'
En eenmaal zal alle knie zich buigen, maar dan zal het voor eeuwig te laat zijn voor diegenen voor wie de Heere Jezus voor altijd een verborgen Persoon is gebleven. Dat kan toch geen nood zijn waarmee we maar jaren lang blijven lopen, om zo de eeuwigheid aan te doen?!
Sorry voor mijn wat persoonlijke reactie, maar soms kan ik hier echt verdrietig van worden. De gewilligheid van de Zaligmaker om grote zondaren (in de goot of in de meest rechtzinnige kerk) zalig te maken, is zo groot! Geloven we dat ook?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door GJdeBruijn »

-DIA- schreef:Ja als Hij Zich openbaart... De Emmaüsgangers liepen naast Hem, ontvingen onderwijs. Maar ze kenden hem niet, pas toen Hij hen de ogen opende.
Als? De Emmausgangers kenden Hem, want hun harten brandden in hen toen Hij tot hen sprak; Zijn schapen kennen Zijn stem!
Alleen naar het vlees (her)kenden ze hem niet. Zie verder de reactie van Eilander.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Ja als Hij Zich openbaart... De Emmaüsgangers liepen naast Hem, ontvingen onderwijs. Maar ze kenden hem niet, pas toen Hij hen de ogen opende.
Zo heb ik het ook gehoord onlangs, in een midden CGK.
Ook een wedergeboren christen kan blijkbaar geestelijk blind zijn, tijdelijk, totdat God de ogen opent.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Brbndr »

-DIA- schreef:
Ja als Hij Zich openbaart... De Emmaüsgangers liepen naast Hem, ontvingen onderwijs. Maar ze kenden hem niet, pas toen Hij hen de ogen opende.
Ze kenden Hem wel. Als we bijvoorbeeld liefde hebben voor iemand de ver weg is dan moet er een kennen zijn. Je kan niet naar iemand verlangen die je niet kent.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door GJdeBruijn »

Mara schreef:Ook een wedergeboren christen kan blijkbaar geestelijk blind zijn, tijdelijk, totdat God de ogen opent.
Dat is een ander soort verborgenheid. Dat is een verlangen naar een Zaligmaker die wel gekend en geliefd wordt maar waar de tegenwoordigheid op dat moment niet wordt ervaren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

GJdeBruijn schreef:
Mara schreef:Ook een wedergeboren christen kan blijkbaar geestelijk blind zijn, tijdelijk, totdat God de ogen opent.
Dat is een ander soort verborgenheid. Dat is een verlangen naar een Zaligmaker die wel gekend en geliefd wordt maar waar de tegenwoordigheid op dat moment niet wordt ervaren.
Nu separeer je zelf toch ook. ;) :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door GJdeBruijn »

Mara schreef:
GJdeBruijn schreef:
Mara schreef:Ook een wedergeboren christen kan blijkbaar geestelijk blind zijn, tijdelijk, totdat God de ogen opent.
Dat is een ander soort verborgenheid. Dat is een verlangen naar een Zaligmaker die wel gekend en geliefd wordt maar waar de tegenwoordigheid op dat moment niet wordt ervaren.
Nu separeer je zelf toch ook. ;) :super
Heb ik ook niets op tegen. Als het maar altijd voor jezelf is en niet voor de ander.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

GJdeBruijn schreef:
Mara schreef: Nu separeer je zelf toch ook. ;) :super
Heb ik ook niets op tegen. Als het maar altijd voor jezelf is en niet voor de ander.
Zeker! Sowieso is luisteren 'voor de ander" nooit goed.
Dat merk je als je weleens een preek aangereikt krijgt "dit is echt voor jou" en vervolgens hoor je het dan niet.
Die ander heeft voor jou zitten luisteren en die waarneming klopt niet altijd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie