"Tale Kanaans"

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door SecorDabar »

henriët schreef:
SecorDabar schreef:Henrriëte,

U hoeft Gods Woord niet te begrijpen.
U zult Gods Woord NOOIT begrijpen.
Het is redeneren buiten de Heilge Geest om.
Doden zullen horen de stem Gods !
Geen verstandigen die het begrijpen....
Beste Secor Dabar,

Je hebt me verkeerd begrepen.
Ik ben het eens als er gezegd wordt dat onze ogen geopend moeten worden door Gods Geest om de Bijbel te verstaan.
In die zin onderschrijf ik de stelling 'het Woord moet jou gaan lezen'.
Wanneer we Gods Woord gaan lezen en men verstaat taalkundig al niet wat er staat, dan lijkt het me goed dat de verstaanbaarheid onder de loep genomen wordt. Of dat nu is door het meelezen van de kanttekeningen, of door het lezen van verklaringen, of door het lezen van een uitgave waarbij de woorden worden aangepast aan deze tijd, waarbij niets wordt afgedaan aan Gods heilige Woord.
Beste Henriëtte,
Ik ben blij met je antwoord. Het doet me goed dit van je te vernemen:
Gelukkig dat je schreef dat onze ogen geopend moeten worden door Gods Geest.
Want als het van ons begrip of van ons verstand de zaligheid moest afhangen...
Kijk, dan zou ook een verstandelijk gehandicapte niet zalig kunnen worden.
En ook de meest verstandelijk gehandicapte kan zalig worden, ook al "begrijpt" deze Gods Woord niet.
Gods Heilige Geest is het Die (geestelijk)doden levend maakt, en die ze (door Gods Geest) gehoord hebben zullen leven. Ik ben het dan ook met je eens zoals je schreef: om naast de Bijbel o.a de kanttekeningen, de bijbelverklaring (van bijvoorbeeld Matthew Henry) te lezen.
Daardoor raak je vertrouwd met de taal van de Bijbel.
Of ook dat verstaanbaar gemaakt moet worden ?
Voor mij persoonlijk hoeft dat niet, maar ik kan me dat wel voorstellen voor anderen,
alleen is dan wel de vraag hoe ver je daarin gaat, zodat we niet gaan afwijken van wat er oorspronkelijk staat.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:Wat betreft de bijbel(vertaling) ken ik deze Luther:
Achter Luthers vertaling van de Schrift lag een heel duidelijk doel. "Ik heb", zegt Luther in zijn boekje Ein Sendbrief vom Dolmetschen, "zó willen vertalen dat de vrouwen in de keukens en de kinderen op de straat en in de stegen het konden begrijpen." Luther gaf in het geschrift aan dat hij van de Heilige Geest de gave had ontvangen om écht Duits te schrijven. Hij bedoelde: op zo'n manier dat er een vonk van herkenning oversprong naar het Duitse volk.
Bron: Eccelsianet
En daar sluit ik me volledig bij aan!
Hopelijk sluit je je dan ook volledig aan bij de uitspraak van Luther die je hier weglaat: dat hij liever de Duitse taal geweld aan wilde doen, dan het heilig spreken van God.
Precies en je moet zo'n uitspraak van Luther altijd zien tegen de achtergrond van het latijn van de Roomse Kerk en het feit dat er nog geen standaard Duitse taal was. Bijbelvertalingen hebben in die zin ook taal gevormd.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door henriët »

SecorDabar schreef:
henriët schreef:
SecorDabar schreef:Henrriëte,

U hoeft Gods Woord niet te begrijpen.
U zult Gods Woord NOOIT begrijpen.
Het is redeneren buiten de Heilge Geest om.
Doden zullen horen de stem Gods !
Geen verstandigen die het begrijpen....
Beste Secor Dabar,

Je hebt me verkeerd begrepen.
Ik ben het eens als er gezegd wordt dat onze ogen geopend moeten worden door Gods Geest om de Bijbel te verstaan.
In die zin onderschrijf ik de stelling 'het Woord moet jou gaan lezen'.
Wanneer we Gods Woord gaan lezen en men verstaat taalkundig al niet wat er staat, dan lijkt het me goed dat de verstaanbaarheid onder de loep genomen wordt. Of dat nu is door het meelezen van de kanttekeningen, of door het lezen van verklaringen, of door het lezen van een uitgave waarbij de woorden worden aangepast aan deze tijd, waarbij niets wordt afgedaan aan Gods heilige Woord.
Beste Henriëtte,
Ik ben blij met je antwoord. Het doet me goed dit van je te vernemen:
Gelukkig dat je schreef dat onze ogen geopend moeten worden door Gods Geest.
Want als het van ons begrip of van ons verstand de zaligheid moest afhangen...
Kijk, dan zou ook een verstandelijk gehandicapte niet zalig kunnen worden.
En ook de meest verstandelijk gehandicapte kan zalig worden, ook al "begrijpt" deze Gods Woord niet.
Gods Heilige Geest is het Die (geestelijk)doden levend maakt, en die ze (door Gods Geest) gehoord hebben zullen leven. Ik ben het dan ook met je eens zoals je schreef: om naast de Bijbel o.a de kanttekeningen, de bijbelverklaring (van bijvoorbeeld Matthew Henry) te lezen.
Daardoor raak je vertrouwd met de taal van de Bijbel.
Of ook dat verstaanbaar gemaakt moet worden ?
Voor mij persoonlijk hoeft dat niet, maar ik kan me dat wel voorstellen voor anderen,
alleen is dan wel de vraag hoe ver je daarin gaat, zodat we niet gaan afwijken van wat er oorspronkelijk staat.
Ja, dan zijn we het eens.
De vraag hoever je erin gaat, ligt voor ieder persoonlijk anders. Ik kom met de SV en kanttekeningen een heel eind en daarnaast math. henry/ calvijn ook heel leerzaam voor beter verstaan zeg maar.
De profeten vind ik met de HSV beter te begrijpen voor het 'lopende verhaal'zeg maar. Gewoon bijvoorbeeld na het eten lezen. Als je dan leest en je dreunt t maar op, dan kun je beter de HSV lezen, zodat je de lijn hebt zeg maar.
Maar het zal voor een ieder anders liggen. Ik ken ook een gezin die wat minder begaafd zijn, en die lezen ook een vertaling ernaast voor de duidelijkheid. Dat kan ik me dan ook wel weer voorstellen.
Ons dochtertje krijgt voor haar verjaardag een bijbeltje. SV. Ze is intelligent genoeg, en in de kerk wordt ook SV gelezen, dan blijft dat aansluiten, maar als zij de HSV erbij leest, vind ik dat geen probleem.
Ach ja, ten diepste gaat het om het gelezen worden, zoals ik al schreef. En laten we blij, verwonderd en dankbaar zijn dat Gods Geest anno 2011 werkt, dwars door bedenkingen van mensen heen!
Juist in de duisternis.. kwam het Licht. Dus ja, moedgevend.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Adagio »

Mara schreef:
eilander schreef:
Bloempje28 schreef:De Tale Kanaäns heeft niks met een diepere inhoud te maken en maakt de zaken voor buitenstaanders alleen maar onnodig ingewikkeld en het klinkt hopeloos achterhaald. Eerlijk gezegd heb ik er een hekel aan.
Nee. De tale Kanaäns heeft niks met ouderwets taalgebruik te maken. Het is een taal van hart tot hart, waarin Gods kinderen elkaar verstaan/begrijpen. Het heeft dus ook niets met klanken te maken, wel met de inhoud. Deze taal kan dus ook niet nagemaakt worden. Waarmee ik niet wil zeggen dat Gods kinderen altijd het onechte eruit kunnen halen.
Maar denk jij dat ieder kind van dat volk, meteen DIE taal spreekt? Er worden toch ook mensen met beperkte kennis hiervan toegebracht? Die amper hebben gekerkt onder een dominee met deze uitdrukkingen en taal? Bij ons in de kerk wordt dit niet of nauwelijks meer gehoord. Zodra ik op internet luister, hoor ik ze wel. Ik zou ze zo 1 2 3 ook niet kunnen benoemen, zodra ik ze hoor, is er meteen die herkenning.
Er kan een werelds hart zitten onder een vrome jas. Maar geen vroom hart onder een wereldse jas. God bekeert goddeloze doel-missers, geen eigengerechtigde mensen die het goed bedoelen. En Simon de tovenaar dacht ook een genezingskunstje met geld te kunnen kopen, zo zouden wij ook kunnen denken dat met het gebruik van de tale Kanaäns we een kind van God zijn.
Het omgekeerde gevaar, het godsdienstig ietsisme, lijkt christelijk Nederland en masse te overstromen. Maar ik behoef anderen niet zo nodig onder de indruk te brengen, maar moet mezelf de spiegel voorhouden: is Jezus Christus voor mij een Lichtend Voorbeeld met vallen en opstaan, óf is de kroon van mijn hoofd afgevallen (Klaagl. 5:16), ben ik het eens geworden met Gods oordeel over mijn zonden (Luk. 23:41), en "ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen" (Rom. 7)?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Bloempje28 schreef:De Tale Kanaäns heeft niks met een diepere inhoud te maken en maakt de zaken voor buitenstaanders alleen maar onnodig ingewikkeld en het klinkt hopeloos achterhaald. Eerlijk gezegd heb ik er een hekel aan.
Nee. De tale Kanaäns heeft niks met ouderwets taalgebruik te maken. Het is een taal van hart tot hart, waarin Gods kinderen elkaar verstaan/begrijpen. Het heeft dus ook niets met klanken te maken, wel met de inhoud. Deze taal kan dus ook niet nagemaakt worden. Waarmee ik niet wil zeggen dat Gods kinderen altijd het onechte eruit kunnen halen.
Maar denk jij dat ieder kind van dat volk, meteen DIE taal spreekt? Er worden toch ook mensen met beperkte kennis hiervan toegebracht? Die amper hebben gekerkt onder een dominee met deze uitdrukkingen en taal? Bij ons in de kerk wordt dit niet of nauwelijks meer gehoord. Zodra ik op internet luister, hoor ik ze wel. Ik zou ze zo 1 2 3 ook niet kunnen benoemen, zodra ik ze hoor, is er meteen die herkenning.
Er kan een werelds hart zitten onder een vrome jas. Maar geen vroom hart onder een wereldse jas. God bekeert goddeloze doel-missers, geen eigengerechtigde mensen die het goed bedoelen. En Simon de tovenaar dacht ook een genezingskunstje met geld te kunnen kopen, zo zouden wij ook kunnen denken dat met het gebruik van de tale Kanaäns we een kind van God zijn.
Het omgekeerde gevaar, het godsdienstig ietsisme, lijkt christelijk Nederland en masse te overstromen. Maar ik behoef anderen niet zo nodig onder de indruk te brengen, maar moet mezelf de spiegel voorhouden: is Jezus Christus voor mij een Lichtend Voorbeeld met vallen en opstaan, óf is de kroon van mijn hoofd afgevallen (Klaagl. 5:16), ben ik het eens geworden met Gods oordeel over mijn zonden (Luk. 23:41), en "ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen" (Rom. 7)?
Dat is een taal die we weinig horen. En als er genade is zal een mens daar niet wat mee worden. Ik las vanavond nog (kan het niet meer letterlijk citeren) van ds. v.d. Poel (Ede): Hij had gedacht dat het wel beter zou worden als hij ouder werd. Maar hij moest waarnemen dat hij maar steeds dwazer en onwetender werd. Dat is vanzelf in zichzelf gezien door diepere zelfkennis bij het licht van de hoge en heilige God. Als we een beetje zelfkennis hebben gekregen geloof ik wel dat we het meest bang voor onszelf gaan worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door olfie »

-DIA- schreef: Dat is een taal die we weinig horen. En als er genade is zal een mens daar niet wat mee worden. Ik las vanavond nog (kan het niet meer letterlijk citeren) van ds. v.d. Poel (Ede): Hij had gedacht dat het wel beter zou worden als hij ouder werd. Maar hij moest waarnemen dat hij maar steeds dwazer en onwetender werd. Dat is vanzelf in zichzelf gezien door diepere zelfkennis bij het licht van de hoge en heilige God. Als we een beetje zelfkennis hebben gekregen geloof ik wel dat we het meest bang voor onszelf gaan worden.
Wel wat off-topic misschien maar een gelijkende uitspraak herinner ik mij ook nog goed uit de mond van ds. Mijnders, destijds op 95 jarige leeftijd. Hij dacht op zijn 80e toch wel het diepste punt bereikt te hebben maar dat het op nog hogere leeftijd nog zó laag moest afzakken, dat kon hij alleen maar met schaamte belijden.
(op zijn kenmerkende manier van spreken): "Maar wel dit, wat dan? Nu, dat Gods volk daarmee wel hier komt, namelijk: 'Zijn naam moet eeuwig de eer ontvangen'!"
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Adagio schreef:Er kan een werelds hart zitten onder een vrome jas. Maar geen vroom hart onder een wereldse jas. God bekeert goddeloze doel-missers, geen eigengerechtigde mensen die het goed bedoelen. En Simon de tovenaar dacht ook een genezingskunstje met geld te kunnen kopen, zo zouden wij ook kunnen denken dat met het gebruik van de tale Kanaäns we een kind van God zijn.
Het omgekeerde gevaar, het godsdienstig ietsisme, lijkt christelijk Nederland en masse te overstromen. Maar ik behoef anderen niet zo nodig onder de indruk te brengen, maar moet mezelf de spiegel voorhouden: is Jezus Christus voor mij een Lichtend Voorbeeld met vallen en opstaan, óf is de kroon van mijn hoofd afgevallen (Klaagl. 5:16), ben ik het eens geworden met Gods oordeel over mijn zonden (Luk. 23:41), en "ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen" (Rom. 7)?
Dat is een taal die we weinig horen. En als er genade is zal een mens daar niet wat mee worden. Ik las vanavond nog (kan het niet meer letterlijk citeren) van ds. v.d. Poel (Ede): Hij had gedacht dat het wel beter zou worden als hij ouder werd. Maar hij moest waarnemen dat hij maar steeds dwazer en onwetender werd. Dat is vanzelf in zichzelf gezien door diepere zelfkennis bij het licht van de hoge en heilige God. Als we een beetje zelfkennis hebben gekregen geloof ik wel dat we het meest bang voor onszelf gaan worden.
Dat geloof ik ook. Maar laat dit dan ook de taal van Gods volk zijn: "... zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils." (Hab. 3:18). Anders doen we de Heere tekort!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

olfie schreef:
-DIA- schreef: Dat is een taal die we weinig horen. En als er genade is zal een mens daar niet wat mee worden. Ik las vanavond nog (kan het niet meer letterlijk citeren) van ds. v.d. Poel (Ede): Hij had gedacht dat het wel beter zou worden als hij ouder werd. Maar hij moest waarnemen dat hij maar steeds dwazer en onwetender werd. Dat is vanzelf in zichzelf gezien door diepere zelfkennis bij het licht van de hoge en heilige God. Als we een beetje zelfkennis hebben gekregen geloof ik wel dat we het meest bang voor onszelf gaan worden.
Wel wat off-topic misschien maar een gelijkende uitspraak herinner ik mij ook nog goed uit de mond van ds. Mijnders, destijds op 95 jarige leeftijd. Hij dacht op zijn 80e toch wel het diepste punt bereikt te hebben maar dat het op nog hogere leeftijd nog zó laag moest afzakken, dat kon hij alleen maar met schaamte belijden.
(op zijn kenmerkende manier van spreken): "Maar wel dit, wat dan? Nu, dat Gods volk daarmee wel hier komt, namelijk: 'Zijn naam moet eeuwig de eer ontvangen'!"
Dat is nog dezelfde kenmerkende taal van ds. Mijnders als toen hij hier als beginnend predikant begon. Verschillende preken uit de jaren 1970-1973 zal ik nooit vergeten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door claus »

Ja, ds. Joh. van der Poel had van die kernachtige uitspraken! Als jongen heb ik hem menig keer beluisterd! Hij had het ook nog wel eens over: goddeloze goddelozen en over vrome goddelozen. En: het omgekeerde van Edom is Mode. O, zo zijn er zoveel sprokselen (spreuken, uitspraken) van hem gedaan...
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Wandelende »

claus schreef:... sprokselen...
Niemand kan zeggen dat dit woord off-topic is. ;)
(~)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Dodo »

claus schreef:Ja, ds. Joh. van der Poel had van die kernachtige uitspraken! Als jongen heb ik hem menig keer beluisterd! Hij had het ook nog wel eens over: goddeloze goddelozen en over vrome goddelozen. En: het omgekeerde van Edom is Mode. O, zo zijn er zoveel sprokselen (spreuken, uitspraken) van hem gedaan...
Zo'n uitspraak vind ik dan weer een beetje raar.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

Misschien iemand die Het Wonderlijkste Wonder kent?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Wandelende »

.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 16 mei 2018, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Misschien iemand die Het Wonderlijkste Wonder kent?
Jawel.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door heusden-op »

heb ik ook gelezen. Net als de andere boeken van JM Vermeulen. Zou @Orchidee ook mooi vinden.
dam-leer
Plaats reactie