"Tale Kanaans"

Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Henk J »

Ora et labora schreef:Over "Tale Kanaäns" gesproken. De praktijk leert uit dat knechten van God die de tale Kanaäns verstaan
soms maar in 3-5 gemeenten mogen preken. Dat baart me grote zorgen.
In de HHG geref bond christelijk ger Kerk zie je dat soms ook.
En dat is na geheugenis al soms +- 30-40 jaar lang.
Weet ik niet, ik hou me er maar aan vast dat elke predikant een persoonlijke roeping heeft gehad in onze kerk. Anders kan ik het me niet voorstellen dat hij de kansel op durft te gaan. Het is mijn verantwoording om naar een kerk te gaan die een zuivere kerk is. Kerkpolitieke zaken over wie wel of niet waar voor gaat probeer ik me minder mee bezig te houden. Dat is zeer vermoeiend.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Ora et labora »

Henk J schreef:
Ora et labora schreef:Over "Tale Kanaäns" gesproken. De praktijk leert uit dat knechten van God die de tale Kanaäns verstaan
soms maar in 3-5 gemeenten mogen preken. Dat baart me grote zorgen.
In de HHG geref bond christelijk ger Kerk zie je dat soms ook.
En dat is na geheugenis al soms +- 30-40 jaar lang.
Weet ik niet, ik hou me er maar aan vast dat elke predikant een persoonlijke roeping heeft gehad in onze kerk. Anders kan ik het me niet voorstellen dat hij de kansel op durft te gaan. Het is mijn verantwoording om naar een kerk te gaan die een zuivere kerk is. Kerkpolitieke zaken over wie wel of niet waar voor gaat probeer ik me minder mee bezig te houden. Dat is zeer vermoeiend.
Er zijn voorbeelden genoeg van geroepen predikanten die niet overal gevraagd worden. Jammer is dat.
Het komt ook wel is in het nieuws. Ik ga hier alleen niet direct namen plaatsen.
In de vrije Hervormde Kerk bijv. CGK HHG enz.
Dit is echt geen Kerkpolitiek. Het is geven om je medemens.
Je bekijkt het niet in de context die hierboven bedoeld word.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Henk J »

Ora et labora schreef:
Er zijn voorbeelden genoeg van geroepen predikanten die niet overal gevraagd worden. Jammer is dat.
Het komt ook wel is in het nieuws. Ik ga hier alleen niet direct namen plaatsen.
In de vrije Hervormde Kerk bijv. CGK HHG enz.
Dit is echt geen Kerkpolitiek. Het is geven om je medemens.
Je bekijkt het niet in de context die hierboven bedoeld word.
Het is al heel lang zo dat vele dominees niet in alle gemeenten voorgaan. Dat gebeurde in de NHK, het gebeurt in de HHK, de CGK en de GG. Dat zijn gewoon liggingsverschillen in een bepaald kerkverband. Dat is enerzijds jammer, maar anderzijds ook weinig aan te doen. Ik blijf toch vasthouden dat elke dominee een persoonlijke roeping zal hebben gehad. Hij zal dus, elk op zijne wijs en met zijn manier van spreken, het Woord van God de mensen voor houden. En de ''Tale Kanaäns'' blijf ik iets subjectiefs vinden, wat de een zal herkennen zal de ander juist afstoten. Laten we bij het Woord blijven en dat laten spreken.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Christen »

Helder. Eerlijk.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door KDD »

Misschien zijn er ook verschillende dialecten in deze taal en dat predikanten om die rede niet op sommige plaatsen welkom zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

Terri schreef:Ik heb held eigenlijk altijd geassocieerd met de Heere Jezus, ooit dichte Luther ook al: ons staat een sterke Held terzijde.
Wel denk ik als je veel van het anno 2021 taalgebruik hoort (bv. op de televisie en ik begrijp dat Mara regelmatig wat kijkt), zij wellicht vaker de benaming held tegenkomt waar nu een andere betekenis aan gegeven wordt en er daarom moeite mee heeft?
Zoiets ? Ik probeer het te begrijpen :)
Als je de betekenis van het woord held opzoekt lees je dit:
https://www.encyclo.nl/begrip/held

Held is niet persé woordgebruik anno 2021, maar wordt van oudsher gebruikt.
Het woord duikt overal op.
Ik las bijv. over Bibian Mentel, onlangs overleden. Ze wordt een heldin genoemd die een jarenlange strijd heeft geleverd.

Ik vind het Paasevangelie het teerste bijbelverhaal. Daarom heb ik grote moeite met The Passion.
Over de Godverlatenheid, het lijden, de eenzaamheid, de duisternis.
En toen zongen wij:
Geen graf hield Davids Zoon omkneld,
Hij overwon, die sterke Held.

Ik werd daar ineens bij bepaald.
Maar het vervolg is:
Hij steeg uit 't graf door Vaders kracht,
want Hij is God, bekleed met macht!


Misschien snap je nu mijn vraag beter?
Dus niet mijn verdachtmaking!
Ora et labora schreef:Over "Tale Kanaäns" gesproken. De praktijk leert uit dat knechten van God die de tale Kanaäns verstaan
soms maar in 3-5 gemeenten mogen preken. Dat baart me grote zorgen.
In de HHG geref bond christelijk ger Kerk zie je dat soms ook.
En dat is na geheugenis al soms +- 30-40 jaar lang.
Dat is niet helemaal waar. Dan zegt een predikant: Vroeger zeiden ze dan: ...... dit en dit, en nu verwoorden we het zo. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Hendrikus »

Terri schreef:Ik heb held eigenlijk altijd geassocieerd met de Heere Jezus, ooit dichte Luther ook al: ons staat een sterke Held terzijde.
Nee, dat was niet Luther, maar J.J.L. ten Kate.
Luther had het niet over een held, maar over een "rechte Mann".

Mit unsrer Macht ist nichts getan,
wir sind gar bald verloren.
Es streit’ für uns der rechte Mann,
den Gott hat selbst erkoren.


Helaas heeft zelfs Ed Kooijmans in zijn nieuwe vertaling daar toch weer een held bij in gerijmd:
Maar voor ons breekt een Man ruim baan,
een Held door God verkoren.


Hoewel Kooijmans meent met zijn berijming dichter bij Luther te zijn gebleven dan Ten Kate, geef ik toch de voorkeur aan Hans Mudde (Weerklank 234)
Er strijdt voor ons de juiste Man
door God Zelf uitverkoren.


Dát is de meest getrouwe vertaling van de "rechte Mann" waarover Luther zong.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

Dank je Hendrikus!
Goed om te weten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Ora et labora »

Ora et labora schreef:
Henk J schreef:
Ora et labora schreef:Over "Tale Kanaäns" gesproken. De praktijk leert uit dat knechten van God die de tale Kanaäns verstaan
soms maar in 3-5 gemeenten mogen preken. Dat baart me grote zorgen.
In de HHG geref bond christelijk ger Kerk zie je dat soms ook.
En dat is na geheugenis al soms +- 30-40 jaar lang.
Weet ik niet, ik hou me er maar aan vast dat elke predikant een persoonlijke roeping heeft gehad in onze kerk. Anders kan ik het me niet voorstellen dat hij de kansel op durft te gaan. Het is mijn verantwoording om naar een kerk te gaan die een zuivere kerk is. Kerkpolitieke zaken over wie wel of niet waar voor gaat probeer ik me minder mee bezig te houden. Dat is zeer vermoeiend.
Er zijn voorbeelden genoeg van geroepen predikanten die niet overal gevraagd worden. Jammer is dat.
Het komt ook wel is in het nieuws. Ik ga hier alleen niet direct namen plaatsen.
In de vrije Hervormde Kerk bijv. CGK HHG enz.
Dit is echt geen Kerkpolitiek. Het is geven om je medemens.
Je bekijkt het niet in de context die hierboven bedoeld word.
Een predikant behoord door de Heere persoonlijk geroepen te worden.
Dat hoor je mij niet ontkennen.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Ora et labora »

Henk J schreef:
Ora et labora schreef:
Er zijn voorbeelden genoeg van geroepen predikanten die niet overal gevraagd worden. Jammer is dat.
Het komt ook wel is in het nieuws. Ik ga hier alleen niet direct namen plaatsen.
In de vrije Hervormde Kerk bijv. CGK HHG enz.
Dit is echt geen Kerkpolitiek. Het is geven om je medemens.
Je bekijkt het niet in de context die hierboven bedoeld word.
Het is al heel lang zo dat vele dominees niet in alle gemeenten voorgaan. Dat gebeurde in de NHK, het gebeurt in de HHK, de CGK en de GG. Dat zijn gewoon liggingsverschillen in een bepaald kerkverband. Dat is enerzijds jammer, maar anderzijds ook weinig aan te doen. Ik blijf toch vasthouden dat elke dominee een persoonlijke roeping zal hebben gehad. Hij zal dus, elk op zijne wijs en met zijn manier van spreken, het Woord van God de mensen voor houden. En de ''Tale Kanaäns'' blijf ik iets subjectiefs vinden, wat de een zal herkennen zal de ander juist afstoten. Laten we bij het Woord blijven en dat laten spreken.
Het is bekend! Dat was ook mijn eerste reactie.
Maar goed dat je lichtjes herhaald.
Het ging over het onderwerp geroepen predikanten die niet overal gevraagd/erkend worden.
Om bij de "Tale Kanaans" te blijven omdat die titel hierboven staat. Dus het is niet subjectief.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie