"Tale Kanaans"

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Vagari »

-DIA- schreef:Ja als Hij Zich openbaart... De Emmaüsgangers liepen naast Hem, ontvingen onderwijs. Maar ze kenden hem niet, pas toen Hij hen de ogen opende.
Jozef moest zich ook openbaren....
Zijn broers herkende hem niet omdat ze, toen hij met hen wandelde, hem veracht hebben. Hij was de lieveling van zijn vader. Ze hebben hem in de kuil gegooid om voor altijd te vergeten. En daarom herkende ze Jozef niet toen ze hem verhoogd, op zijn troon, zagen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ik (zal niet begrepen worden door velen) vindt het gewoon onpasselijk om zo te spreken.
Godsdienst past niet als onderwerp voor een column. Waartoe dient zo'n column? Toch zeker niet om te stichten.
Houd je dan stil over het heilige.
Ik zal door velen niet begrepen worden als ik zeg dat ik niet begrijp dat je hier onpasselijk van wordt. Ds Belder maakt duidelijk dat het heilige, het Woord van God, niet verbasterd moet worden door allerlei vreemd taalgebruik. Hij komt van buiten 'refoworld' en schets zijn ervaring toen hij in de zogenaamde bevindelijke kringen terecht kwam. Het gaat ds Belder erom het Woord te laten spreken en dat niet te verduisteren door allerlei vreemd onbijbels taalgebruik. Ik weet dat er mensen zijn die daar hun heil en zaligheid van verwachten maar buiten het Woord van God en buiten Jezus is geen zaligheid te vinden.
Ik geloof dat ik u wel begrijp, maar ik denk (en dat blijkt wel) dat u mij niet begrijpt. Dit is ook niet te verklaren, voor wie dit nu eenmaal zo ziet. Het houdt wel verband met hoe u 'gebakerd' bent. Dan begrijpen we het woord 'gebakerd' misschien ook een beetje.
Ik begrijp u heel goed maar ben het niet met u eens. In mijn eertijds, toen ik nog zeer wettisch leefde dacht ik ook dat mensen die soort taal spraken heiligen waren. Nadat ik het eigendom werd van Christus is dat veranderd en heb ik geleerd gewoon Nederlands te spreken en in die taal getuige te zijn van mijn Heere en Heiland. Uw veroordeling laat ik graag voor uw rekening.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef: Dat vind toch echt niet kunnen. Eigenlijk is het ronduit bizar. Een dominee die Zondag 23 niet zou kennen? En er zijn er meerdere in onze gezindte! En toch altijd juist daar over preken. Over het toevallen van het recht, de bewuste rechtvaardigmaking enz. Dan kun je misschien beter net zo denken als Ds. Du Marchie van Voorthuijsen. Anders kun je toch niet voor God verschijnen als je zonden niet vergeven zijn?
Het is gewoon een duidelijk te onderscheiden feit dat veruit de meeste predikanten dit niet kennen. Sommigen dwalen hierin, anderen belijden dit wel. Ik ben dan nog altijd blij als men weet wat men nog mist. Dat is toch veel beter als onwetend maar door te gaan? Ik vermoed dat er weinig mensen op het forum zijn die dit onderkennen.
Over welke predikanten van welk kerkverband heeft u het die zondag 23 niet zouden kennen? Over de 56 predikanten van de GG? Of die van de OGG, of CGK, of GGIN?
Blij zijn om te weten wat men mist vind ik inderdaad wel als het gaat om de stappen in de genade, zuigelingen, jongelingen en vaders.
Als het gaat om de rechtvaardigmaking niet, ook al weet men (verstandelijk) wat men mist, zonder rechtvaardigmaking gaat iemand verloren.

Als het goed is kent ieder kind van God iets van zondag 23. Misschien klein, misschien aangevallen, maar ieder kind van God weet iets over de vrijspraak. Anders staat men nog voor de zaak.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

Jantje schreef:http://www.puntuit.nl/nieuws/leg-tale-kanaans-uit

Zeer lezenswaardig!!!
Tja de vierschaar. Dat weet ik nog steeds niet. Ik dacht nogal beeldend als kind, dus ik zag als het ware een grote vierdelige schaar. :jongle
Maar je durfde dat niet te vragen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door GJdeBruijn »

Een oudere ouderling vertrouwde mij –toen nog een jonge student– eens toe: „Preek maar de oude waarheid in hedendaagse bewoordingen.”
Mooie uitspraak.
Bedankt voor de link, Jantje.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Jantje schreef:http://www.puntuit.nl/nieuws/leg-tale-kanaans-uit

Zeer lezenswaardig!!!
Tja de vierschaar. Dat weet ik nog steeds niet. Ik dacht nogal beeldend als kind, dus ik zag als het ware een grote vierdelige schaar. :jongle
Maar je durfde dat niet te vragen.
Zoals in "Men zag welhaast een grote schaar". Ook zo'n zin waar kinderen niks van snappen. Knipknip...
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:http://www.puntuit.nl/nieuws/leg-tale-kanaans-uit

Zeer lezenswaardig!!!
Tja de vierschaar. Dat weet ik nog steeds niet. Ik dacht nogal beeldend als kind, dus ik zag als het ware een grote vierdelige schaar. :jongle
Maar je durfde dat niet te vragen.
Zoals in "Men zag welhaast een grote schaar". Ook zo'n zin waar kinderen niks van snappen. Knipknip...
Maar wat is is de blijdste maar? Maar..
De mare ging... De blijde mare...
Een grote schare die de blijde mare mocht horen.
Mare = bericht, boodschap.
Een blijde Boodschap, de blijdste mare (boodschap)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Jantje »

Ik vond het inderdaad ook een mooi artikel (toch @DIA?). Een samenvatting ervan heeft vorige week in de Puntuit van het RD gestaan (achterkant tweede katern). Maar daar stond het interview met ds. Janse niet bij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Vervolgde »

Forummer schreef:Als je de tale Kanaäns niet verstaat, dan stelt je geloof niets voor.
Een heel duidelijk en juiste uitspraak. Als je die nu eens vasthield en vandaaruit de zaken zou gaan bezien, lost alles zich als vanzelf op.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door DDD »

Het is maar net hoe je de tale Kanaäns definieert.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Forummer »

@ vervolgde, ik denk niet dat je me begrijpt. Dit is een uitspraak van ds van Krimpen en ik waag die stelling ernstig in twijfel te trekken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Het is maar net hoe je de tale Kanaäns definieert.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 53#p911753
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door DDD »

Kohlbrugge is een betrouwbare predikant, maar hij zou naar mijn idee zeker niet te spreken zijn over dit beroep op zijn betoog. Want zijn preek was in zijn tijd helemaal niet in een rare taal.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Herman »

Vervolgde schreef:
DDD schreef:Het is maar net hoe je de tale Kanaäns definieert.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 53#p911753
Zo dus niet.
Plaats reactie