"Tale Kanaans"

Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Marco »

Herman schreef:
Posthoorn schreef:Nog even voortbordurend op prof. K. Schilder - wat hij hier schrijft onder het kopje 'Verondersteld geloof' (blz. 125), geeft toch wel stof tot nadenken:

http://dbnl.org/tekst/schi008omwo02_01/ ... o02_01.pdf
Interessant ja. Ik hou het maar even op dat Schilder - zoals velen- verdwaald in de mystiek van de Tale Kanaäns en daarom zo'n scherp artikeltje schrijft.
..of hij zag anderen in die mystiek verdwalen. Er komen nog steeds Liduina van Schiedams voorbij. Met bijzondere 'openbaringen' die best wel kritisch bekeken mogen worden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Ambtenaar »

Helemaal eens met de schrijver.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Marion »

Heeft echt geen zin om daar een opiniestuk over te schrijven. Dit wordt echt niet via de krant opgelost.
En ik benieuwd of het verschil echt alleen in de verwoording zit. Ik ben bang dat er vaak niet alleen sprake is van een andere geloofsverwoording, maar ook van een andere geloofsbeleving. Daarmee pleit ik niet voor onnodig archaïsch taalgebruik.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Delftenaar »

Zou een deel van de geloofsbeleving niet veranderen met de cultuur en maatschappij? Niet de kern uiteraard: Jezus Christus en Dien gekruisigd blijft altijd en overal hetzelfde, maar omdat de context er omheen wel beweegt zal het beleven van het geloof voor zeg iemand uit 1756 toch anders zijn dan nu.
Er komen in het dagelijkse leven immers heel andere vragen op iemand af en dat maakt dat een ander aspect van de Bijbel of het geloof meer op de voorgrond komt te staan.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Zonderling »

Ik ben het grotendeels met de auteur eens. Geestelijke zaken vereisen wel een geestelijk taalgebruik, maar geen archaïsch taalgebruik en al helemaal geen onbijbelse uitdrukkingen.

Maar het voorbeeld dat hij geeft met de uitdrukking "Het behaagde de Heere..." is niet goed. Dit kan wel degelijk geestelijk en Bijbels taalgebruik zijn, en zulke taal mag/moet zeker wel gebezigd worden, ook richting de jeugd (vanzelfsprekend alleen wanneer dit werkelijkheid is voor de spreker). Dat geldt ook voor "schuld", "gemis". Dergelijke begrippen, evenals zonde, vergeving, verlossing, Middelaar, enzovoort, zijn onopgeefbaar. Juist DAT behoort tot de tale Kanaäns, al gaat het bij dit begrip niet om specifieke woorden, maar om de inhoud van wat iemand zegt en de vraag of daarin het ware geloof en bekering tot uitdrukking komt.

Anders is het met woorden als "vierschaar", "statelijk" en dergelijke: het is zeker niet nodig en ook niet wenselijk zulke woorden te gebruiken in het gesprek met de jeugd. Diverse uitdrukkingen die in dit verband gebruikt worden zijn ook nog eens onbijbels en we vinden veel van zulke uitdrukkingen ook helemaal niet in de oude schrijvers of puriteinen (waarvan de auteur meent dat dit wel zo is).
Laatst gewijzigd door Zonderling op 24 mei 2018, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Brbndr »

De 'Tale Kanaans' kan ten diepste alleen maar verstaan worden door Gods volk.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Zonderling »

Brbndr schreef:De 'Tale Kanaans' kan ten diepste alleen maar verstaan worden door Gods volk.
Hier stem ik geheel mee in. Maar dat kan ook (of moet juist ook) heel eenvoudig zijn.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

Zonderling schreef:
Ik ben het grotendeels met de auteur eens. Geestelijke zaken vereisen wel een geestelijk taalgebruik, maar geen archaïsch taalgebruik en al helemaal geen onbijbelse uitdrukkingen.

Maar het voorbeeld dat hij geeft met de uitdrukking "Het behaagde de Heere..." is niet goed. Dit kan wel degelijk geestelijk en Bijbels taalgebruik zijn, en zulke taal mag/moet zeker wel gebezigd worden, ook richting de jeugd (vanzelfsprekend alleen wanneer dit werkelijkheid is voor de spreker). Dat geldt ook voor "schuld", "gemis". Dergelijke begrippen, evenals zonde, vergeving, verlossing, Middelaar, enzovoort, zijn onopgeefbaar. Juist DAT behoort tot de tale Kanaäns, al gaat het bij dit begrip niet om specifieke woorden, maar om de inhoud van wat iemand zegt en de vraag of daarin het ware geloof en bekering tot uitdrukking komt.

Anders is het met woorden als "vierschaar", "statelijk" en dergelijke: het is zeker niet nodig en ook niet wenselijk zulke woorden te gebruiken in het gesprek met de jeugd. Diverse uitdrukkingen die in dit verband gebruikt worden zijn ook nog eens onbijbels en we vinden veel van zulke uitdrukkingen ook helemaal niet in de oude schrijvers of puriteinen (waarvan de auteur meent dat dit wel zo is).
Wat de laatste opmerking betreft: Deze laat zich ook niet buiten de bevinding om omschrijven of te verklaren. Dat kan enkel bevonden worden, en dan zijn mensenwoorden in feite te kort. Ik heb trouwens nooit iemand horen vragen zoals in het artikel de vraag gesteld wordt naar de vierschaar. Dit hoeft niet gevraagd te worden, want als dat gebeurt, dan geschied dat niet in een hoek, en dan weten ook we waarover we spreken.
Wat anders is dat het doorbrekend werk veel gemist wordt. Velen gaan 'met de nachtschuit' weg. Niet allemaal, maar wel zo dat we soms denken: Haalt God Zijn volk thuis voor de dag van het kwaad? De uitdrukking 'met de nachtschuit' wil zeggen dat er geen helder en klaar getuigenis is gegeven. Maar dan past ons zwijgen, hoewel er wel eens gesproken wordt over de rechtvaardigmaking in de poort. D.w.z. dat de mens in het gericht wordt betrokken vlak voor hij of zij sterft. We hebben zelf van nabij zulke zaken meer meegemaakt. Hier past ons zwijgen, ook al mag er enige hoop zijn. De verborgen dingen zijn immers voor de Heere. Daar mogen wij niet in gaan wroeten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door eilander »

Brbndr schreef:De 'Tale Kanaans' kan ten diepste alleen maar verstaan worden door Gods volk.
Juist. En dat geeft aan - ik kom toch weer met m'n oude standpunt - dat het niet alleen maar gaat om wat woordjes die je in een woordenboek kunt zetten ofzo, met de verklaring erbij.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Delftenaar »

Dat dus. En als die bevinding door jongeren van vandaag in andere woorden wordt geformuleerd lijkt dat vooral reden voor dankbaarheid, ook al wordt de "tale Kanaans" vertaald in "sms-taal". De bevinding is hetzelfde en daar draait het om.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Brbndr »

Delftenaar schreef:Dat dus. En als die bevinding door jongeren van vandaag in andere woorden wordt geformuleerd lijkt dat vooral reden voor dankbaarheid, ook al wordt de "tale Kanaans" vertaald in "sms-taal". De bevinding is hetzelfde en daar draait het om.
Ik zou niet weten hoe, bijvoorbeeld 'het recht Gods toevallen' zou verwoord kunnen worden in sms-taal. Misschien ben ik daar te oud voor maar het lijkt me wel als een mens dat echt beleeft heb dat ze het ook niet onvoorzichtig zouden uitdrukken.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door DDD »

Alle ervaringen die van God zijn, kunnen in iedere taal ter wereld worden uitgedrukt.

Voor vrome menselijke fantasieën die meer zeggen over de predikant of beluisterde preken dan over de heilige Geest, geldt dat natuurlijk niet. Die zijn immers afhankelijk van overdracht door anderen.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Brbndr »

Delftenaar schreef:Zou een deel van de geloofsbeleving niet veranderen met de cultuur en maatschappij? Niet de kern uiteraard: Jezus Christus en Dien gekruisigd blijft altijd en overal hetzelfde, maar omdat de context er omheen wel beweegt zal het beleven van het geloof voor zeg iemand uit 1756 toch anders zijn dan nu.
Er komen in het dagelijkse leven immers heel andere vragen op iemand af en dat maakt dat een ander aspect van de Bijbel of het geloof meer op de voorgrond komt te staan.
Ik denk dat we hier wel voorzichtig moeten zijn. Hoe Thomas Boston het geestelijke leven verklaart en de beleving van de werken des Heeren is nog erg actueel. En ook de werken van Smijtegelt. Soms lijkt het dat er geen eeuwen tijd ertussen zitten. De natuurlijke mens en zijn begeerten veranderen niet. En de werk des Heeren verandert ook niet.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Alle ervaringen die van God zijn, kunnen in iedere taal ter wereld worden uitgedrukt.

Voor vrome menselijke fantasieën die meer zeggen over de predikant of beluisterde preken dan over de heilige Geest, geldt dat natuurlijk niet. Die zijn immers afhankelijk van overdracht door anderen.
Paulus kan het niet uitdrukken. De dingen die hij gezien heeft zijn niet in menselijke woorden te vatten en zelfs niet geoorloofd om uit te drukken, omdat het niet kan in deze bedeling.
Ook zonder de liefde Gods is het spreken niet mogelijk. Dan is een mens maar een luidende schel of een klinkend metaal.
Dat leert de bevinding wel.
Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie