- ons soort mensen
Is ten eerste geen tale Kanaans, ten tweede heb ik er een hekel aan, ten derde wordt deze term weinig gebruikt op het forum en als het gebruikt wordt, wordt het in negatieve zin gebruikt.
- De wereld ( waarmee bedoelt word de mensen die niet naar de kerk gaan)
Ik vind dat je door deze term duidelijk een onderscheid maakt tussen christen en wereld. Dat onderscheid wordt ook door de Heere zo gebruikt en daarom is het goed als wij dat handhaven.
"De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld" (Jak. 1:27). "Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is?" (Jak. 4:4).
- Gods aangezicht ( als het gewoon gaat om bidden)
Omdat de bijbelheiligen dat ook gebruiken als het 'gewoon' over bidden gaat. Om juist te benadrukken dat bidden helemaal niet gewoon is. "Hoor HEERE! mijn stem, als ik roep; en wees mij genadig, en antwoord mij. Mijn hart zegt tot U: Gij zegt: Zoek Mijn aangezicht; ik zoek Uw aangezicht o HEERE! Verberg Uw aangezicht niet voor mij (Psalm 27:7-9a).
Verder leven voor Gods heilig aangezicht. Daarmee komt tot uitdrukking dat de Heere alles ziet en weet en doorgrondt. Ook heeft het woord 'aangezicht' een zekere gevoelswaarde zoals we net lazen: Verberg Uw aangezicht niet voor mij. Het heeft iets te maken met de persoonlijke nabijheid van de Heere God en de omgang door het geloof met Hem.
Rijk he? Die tale Kanaans! (Gewoon een bijzonder woord voor taal van de Bijbel hoor!!!

)
- Ben je wel eens op je knieen gevallen ( ook over bidden )
Kan niet zeggen dat dat tale Kanaans is. Het is wel een ootmoedige (nederige en eerbiedige) gestalte en zo weten we ons klein voor God.