Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Tiberius »

Klopt, dat is ook niet verstandig.
Het is goed om te delen dát je bij iemand op bezoek geweest bent, maar niet inhoudelijk over dat bezoek praten in de kerkenraads- of pastoraal-team-vergadering.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Klopt, dat is ook niet verstandig.
Het is goed om te delen dát je bij iemand op bezoek geweest bent, maar niet inhoudelijk over dat bezoek praten in de kerkenraads- of pastoraal-team-vergadering.
Bijzonder. Ik vind dat dit binnen een kerkenraad juist wel moet gebeuren. En dat dat moet kunnen.
(Ik zeg maar op voorhand dat ik nu niet zit te wachten op de verhalen dat er kerkenraadsleden zijn die hun mond niet kunnen houden, die verhalen ken ik nu onderhand wel. Het gaat mij om het principe. Dat er kerkenraadsleden zijn die zich niet aan dat principe houden, is erg genoeg, maar moet daarom het principe als zodanig nog niet aan de kant zetten.)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door HersteldHervormd »

alepha schreef:
HersteldHervormd schreef:Het is m.i. ook geen geestelijke ontwikkeling.
Ik denk ook dat het ambt als ouderling toch wel nog een stapje verder gaat als diaken.
Als ouderling behoor je toch echt tot de kern van de gemeente, dat is niet zomaar iets.
Wat bedoel je met een stapje verder?
En hoort een diaken niet tot de kern van de gemeente dan?
Als ik dit lees: Wees getrouw in uw ambt, bewaar het geloofsgeheimenis in een zuiver hart, wees een voorbeeld voor de hele gemeente. Op deze wijze ontvangt u een goede ingang in de gemeente en veel vrijmoedigheid in het geloof in Christus Jezus en zult u na dit leven ingaan in de vreugde van uw Heere. is diaken zijn ook niet zomaar iets!
Qua verantwoording voor de gemeente vind ik dat er meer verantwoordelijkheid krijgt voor de geestelijke zaken rondom de gemeente.
Uiteraard staan de diakenen hier niet buiten, maar hun eerste taak ligt toch meer bij andere zaken zoals zieken en armen.

Maar dat is echt hoe ik het zie hoor, hoe zie jij het?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door merel »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Klopt, dat is ook niet verstandig.
Het is goed om te delen dát je bij iemand op bezoek geweest bent, maar niet inhoudelijk over dat bezoek praten in de kerkenraads- of pastoraal-team-vergadering.
Bijzonder. Ik vind dat dit binnen een kerkenraad juist wel moet gebeuren. En dat dat moet kunnen.
(Ik zeg maar op voorhand dat ik nu niet zit te wachten op de verhalen dat er kerkenraadsleden zijn die hun mond niet kunnen houden, die verhalen ken ik nu onderhand wel. Het gaat mij om het principe. Dat er kerkenraadsleden zijn die zich niet aan dat principe houden, is erg genoeg, maar moet daarom het principe als zodanig nog niet aan de kant zetten.)
Waarschijnlijk lijden de 'goeden' zo onder de 'kwaden'. Mijn laatste huisbezoek ( inmiddels ook al ruim 4 jaar gelden) was door een ouderling die wel vasthield aan zijn beroepsgeheim. Hij had zelfs een apart mailadres aangemaakt hiervoor, zodat zijn vrouw de mail niet kon zien. Daarnaast speelt voor mij/ons ook mee dat er zo vaak wisseling van de wacht is in de kerkenraad ( iig elke 4 jaar) dat ik tijdens de twee keer een uurtje in die periode dat je elkaar spreekt niet mijn problemen zou delen. Daarna komt de volgende weer om de hoek.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Nathanaël »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Klopt, dat is ook niet verstandig.
Het is goed om te delen dát je bij iemand op bezoek geweest bent, maar niet inhoudelijk over dat bezoek praten in de kerkenraads- of pastoraal-team-vergadering.
Bijzonder. Ik vind dat dit binnen een kerkenraad juist wel moet gebeuren. En dat dat moet kunnen.
(Ik zeg maar op voorhand dat ik nu niet zit te wachten op de verhalen dat er kerkenraadsleden zijn die hun mond niet kunnen houden, die verhalen ken ik nu onderhand wel. Het gaat mij om het principe. Dat er kerkenraadsleden zijn die zich niet aan dat principe houden, is erg genoeg, maar moet daarom het principe als zodanig nog niet aan de kant zetten.)
Ik vind ook dat het moet kunnen. Ik vraag me echter wel af wat het voordeel ervan is. In de kerkenraadsvergaderingen die ik bijwoon worden alleen heel bijzondere situaties gedeeld. Dan gaat het er vaak om dat er een besluit genomen moet worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Klopt, dat is ook niet verstandig.
Het is goed om te delen dát je bij iemand op bezoek geweest bent, maar niet inhoudelijk over dat bezoek praten in de kerkenraads- of pastoraal-team-vergadering.
Bijzonder. Ik vind dat dit binnen een kerkenraad juist wel moet gebeuren. En dat dat moet kunnen.
(Ik zeg maar op voorhand dat ik nu niet zit te wachten op de verhalen dat er kerkenraadsleden zijn die hun mond niet kunnen houden, die verhalen ken ik nu onderhand wel. Het gaat mij om het principe. Dat er kerkenraadsleden zijn die zich niet aan dat principe houden, is erg genoeg, maar moet daarom het principe als zodanig nog niet aan de kant zetten.)
Nee ik vind dat niet. Ik pleit voor zo strikt mogelijke handhaving van het ambts- en/of beroepsgeheim.
Los van het feit of er loslippige broeders bij zitten, vind ik dat pastorale gesprekken vertrouwelijk moeten blijven en niet in een brede kring gedeeld kunnen worden.
Uiteraard kan het zijn dat er besluiten genomen moeten worden, zoals Nathanaël aangeeft; in dat geval wordt wel de kerkenraad summier ingelicht.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door merel »

Mee eens! En daaruit blijkt al wel weer hoe 'gevaarlijk' het is om iets te delen. De een staat erin zoals Tiberius, eilander bespreekt, zoals eerder aangegeven, moeilijke gevallen met zijn vrouw en weer een ander vindt het ook geen bezwaar om het met anderen te delen. Dan heb je nog het grote nadeel dat het beroepsgeheim niet wettelijk geregeld is( zoals bij predikanten wel het geval is), maar eigenlijk het gevolg is van een gezamenlijke afspraak.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door eilander »

Misschien goed om even wat nader toe te lichten. Ik had het over huisbezoeken, dat zijn bezoeken die je roulerend als kerkenraadsleden doet. Ik vind het nodig en nuttig om de inhoud hiervan binnen de kerkenraad te delen.

Soms komt het voor dat ik persoonlijk iemand, vanuit mijn ambt, spreek. Als ik denk dat het nuttig kan zijn om dit te delen binnen de kerkenraad, vraag ik of dat ook mag. Een enkele keer heb ik een gesprek waarvan ik denk dat het strikt geheim moet blijven. Dan zeg ik dat ook, en dan blijft dat ook geheim. Ook voor mijn vrouw.

Dat je als ambtsdrager een mailadres hebt waar niemand bij kan, lijkt mij een basisvoorwaarde.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door merel »

Die basisvoorwaarde wordt ook niet door elke ambtsdrager gedeeld. Ik ken iemand die gewoon bij de notulen van de kerkenraad kan komen, omdat deze in de mail van het huisadres binnenkomen. Zelfs de kinderen kunnen in deze mail komen. En daar zit gelijk voor mij ook de angel. De gemaakte afspraken kan je niet handhaven, omdat er geen wettelijke basis hiervoor is en elke persoon en zelfs kerken daar anders instaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Tiberius »

Ik heb zelf ook een wettelijk en contractueel vastgelegd beroepsgeheim, maar los daarvan vind ik het gewoon richting de pastorant niet kies om zijn of haar gesprekken die in de vertrouwelijkheid van de huiskamer zijn gehouden, in een kerkenraad of elders te delen.
Ik zie ook de toegevoegde waarde niet.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Dodo »

Bij ons zijn er de zgn. consistorievergaderingen, waar de predikant met de wijkouderlingen en bezoekbroeders spreekt over het bezoekwerk. Zover ik weet worden daar geen notulen van gemaakt, en wordt de inhoud van de gesprekken niet gedeeld. Hooguit dat de predikant een keer een algemene opmerking maakt in de kerkenraadsvergadering: ik krijg signalen dat... sommige wijkouderlingen hebben te maken met...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door eilander »

merel schreef:Die basisvoorwaarde wordt ook niet door elke ambtsdrager gedeeld. Ik ken iemand die gewoon bij de notulen van de kerkenraad kan komen, omdat deze in de mail van het huisadres binnenkomen. Zelfs de kinderen kunnen in deze mail komen. En daar zit gelijk voor mij ook de angel. De gemaakte afspraken kan je niet handhaven, omdat er geen wettelijke basis hiervoor is en elke persoon en zelfs kerken daar anders instaan.
Afdwingen, handhaven, wettelijke basis... Volgens mij moet het meer gaan om de grondhouding van een ambtsdrager / kerkenraad. Andersom vind ik het heel droevig als gemeenteleden de meest wezenlijke zaken niet willen delen met ambtsdragers. Zij hebben de verantwoordelijkheid voor de zielen van de gemeente, maar hoe kunnen ze dat doen als die gemeenteleden zelf niet in hun hart willen laten kijken? Ik vind dat we over die kant ook niet lichtvaardig moeten heen springen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Die basisvoorwaarde wordt ook niet door elke ambtsdrager gedeeld. Ik ken iemand die gewoon bij de notulen van de kerkenraad kan komen, omdat deze in de mail van het huisadres binnenkomen. Zelfs de kinderen kunnen in deze mail komen. En daar zit gelijk voor mij ook de angel. De gemaakte afspraken kan je niet handhaven, omdat er geen wettelijke basis hiervoor is en elke persoon en zelfs kerken daar anders instaan.
Afdwingen, handhaven, wettelijke basis... Volgens mij moet het meer gaan om de grondhouding van een ambtsdrager / kerkenraad. Andersom vind ik het heel droevig als gemeenteleden de meest wezenlijke zaken niet willen delen met ambtsdragers. Zij hebben de verantwoordelijkheid voor de zielen van de gemeente, maar hoe kunnen ze dat doen als die gemeenteleden zelf niet in hun hart willen laten kijken? Ik vind dat we over die kant ook niet lichtvaardig moeten heen springen.
Misschien door misbruik van bevoegdheid?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Die basisvoorwaarde wordt ook niet door elke ambtsdrager gedeeld. Ik ken iemand die gewoon bij de notulen van de kerkenraad kan komen, omdat deze in de mail van het huisadres binnenkomen. Zelfs de kinderen kunnen in deze mail komen. En daar zit gelijk voor mij ook de angel. De gemaakte afspraken kan je niet handhaven, omdat er geen wettelijke basis hiervoor is en elke persoon en zelfs kerken daar anders instaan.
Afdwingen, handhaven, wettelijke basis... Volgens mij moet het meer gaan om de grondhouding van een ambtsdrager / kerkenraad. Andersom vind ik het heel droevig als gemeenteleden de meest wezenlijke zaken niet willen delen met ambtsdragers. Zij hebben de verantwoordelijkheid voor de zielen van de gemeente, maar hoe kunnen ze dat doen als die gemeenteleden zelf niet in hun hart willen laten kijken? Ik vind dat we over die kant ook niet lichtvaardig moeten heen springen.
Misschien door misbruik van bevoegdheid?
Dat begrijp ik maar al te goed. Ik wil daar ook niet simpel over doen. Maar dit mag nooit normaal worden, van beide kanten niet.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door merel »

Mee eens. Het zou niet zo moeten zijn. Alleen zijn ambtsdragers ook van 'na de zondenval' en kijk ik persoonlijk door meer negatieve ervaringen dan positieve, uit met wat ik deel met een ambtsdrager.

Helemaal als ik hem 2x in 4 jaar spreek. Dan blijft het toch in het 'praatje pot' hangen en dan komt de volgende weer langs. Ik ben bijvoorbeeld nu in mijn huidige gemeente sinds 2018 lid en heb nog geen huisbezoek gehad. Dan ga ik op een kennismakingsgesprek geen persoonlijke problemen vertellen.
Laatst gewijzigd door merel op 16 mar 2021, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie