Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Joannah »

Willem schreef:
theoloog schreef:Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden.
Het zou je sieren als je gewoon eens eenduidig zou aangeven waarom de mensen hier moeten worden her opgevoed. Als je met "her opvoeden" bedoeld dat je streven is om mensen bekend te maken met het evangelie - heropvoeden is dan een ander woord voor het oproepen tot de waarachtige bekering - waarom kies je dan een andere insteek dan de grondslag van dit forum aangeeft en waarop de reformatorische kerken zich baseren?
Gelet op je woordgebruik "Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden" waag ik overigens te betwijfelen of je met heropvoeden de oproep tot bekering bedoeld. Want bekeren doet God. En de bedoeling van een predikant is niet mensen te bekeren. Maar wat bedoel je dan wel met "heropvoeden"?
135 keer staat het in de bijbel, BEKEERT U.
Jona ging ook naar Nineveh en de mensen bekeerden zich.
Als God het doet, zou Jona's bezoek dus eigenlijk niet nodig geweest zijn?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door theoloog »

Willem schreef:
theoloog schreef:Afgelopen zondag gesproken over Gods openbaring in de Schriften en door Zijn Geest. Het samen met alle heiligen is daar sleutel (Efeze 3:18). Wij zien zelf maar zo'n ontzettend klein stukje van die grote diamant van Gods liefde. Samen met alle heiligen kan ik pas de lengte en breedte en hoogte en diepte van de liefde van Christus kennen die het verstand te boven gaat, zodat wij vervuld worden met al Gods volheid.
Blijf dus niet alleen staan bij dat wat jij van God hebt gezien of ervaren, maar luister naar allen die onze Heere Jezus Christus liefhebben. God is zoveel grote dan wij kunnen bevatten. God zoveel mooier, veelkleuriger, liefdevoller, heiliger, genadiger, rechtvaardiger, barmhartiger. God past niet in onze dogma's, God past niet in één kerk of denominatie. God wordt met zoveel verschillende vormen gediend. Durf je daarvan te genieten? Of is jouw God misschien te klein?
Tot slot nog even het onbijbelse in je posting. Zie het vetgedrukte gedeelte. De Schrift is de norm en toetsingskader. Niet "allen die onze Heere Jezus Christus liefhebben". Hoe kom je erbij? Nog afgezien van onze onmogelijkheid om het kaf van het koren te scheiden is niet bepalend wat gelovigen wel of niet zeggen.
De laatste alinea is verder ongegrijpelijk. Wat beoog je hier nu mee? Wat suggereer je nu? Neem nu eens de laatste zin: "Of is jouw God mischien te klein?" Er is maar 1 God. De Almachtige. Alle andere goden zijn afgoden. Hoe kan jij dan spreken over jouw god met een hoofdletter?
De vraag in het tekstgedeelte was: hoe leren we de lengte en breedte en hoogte en diepte kennen van de liefde van Christus. De manier waarop dit gebeurd is zegt Paulus: samen met alle heiligen. Je hebt gelijk als je zegt dat de Schrift het toetsingskader is. Maar het is nog niet onbijbels om naar andere christenen te luisteren om meer over God te weten te komen. Hoe kom je erbij? ( ;) ) Als het gaat om het kaf van het koren te scheiden, geeft God overigens nog steeds de gave van onderscheid aan Zijn gemeente. Dus die mogelijkheid heeft de gemeente wel degelijk.

De vraag in dit gedeelte is niet: hoe wordt ik zalig(rechtvaardigmaking en wedergeboorte)? De vraag is hoe groei in (relatie)kennis van Christus(heiligmaking).

Wat ik in de laatste alinea bedoelde te zeggen is, dat ik en velen met mij vaak een beeld van God hebben. Dat beeld is bepaald door wat we weten vanuit de Bijbel, dat beeld is bepaald door ons 'geestelijke' nest waar we uit komen en als laatste nog eens door wat we allemaal met God hebben meegemaakt. Op dat laatste wijst Marnix in zijn posting. Die verschillen kom je in de Bijbel steeds tegen. Ons beeld van God wordt completer als we inderdaad ook naar andere christenen luisteren. Neem bijvoorbeeld, zoals Joannah het benoemd, de vervolgde kerk. Wij hebben hen nodig om meer te verstaan van het NT. Daar waren immers bijna alleen vervolgde christenen.

Dat alles heb ik op een 'ketterse' manier gezegd met: jouw God. Je moet natuurlijk wel de bedoeling volgen. Ik druk me hier nu eens expres 'ongelukkig' uit. Deze zin roept hopelijk inderdaad die vraag uit: hé, er is toch maar één God? En God is toch is niet alleen van mij?
Overigens gebeurt dit heel vaak in preken en meditaties. Ik wil wat dat betreft graag nog wel een boom met je opzetten over homiletiek. Even voor hen die niet weten wat dit is. Het is de kunst/vaardigheid om de boodschap ook bij de hoorders te brengen.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door theoloog »

Willem schreef:
theoloog schreef:Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden.
Het zou je sieren als je gewoon eens eenduidig zou aangeven waarom de mensen hier moeten worden her opgevoed. Als je met "her opvoeden" bedoeld dat je streven is om mensen bekend te maken met het evangelie - heropvoeden is dan een ander woord voor het oproepen tot de waarachtige bekering - waarom kies je dan een andere insteek dan de grondslag van dit forum aangeeft en waarop de reformatorische kerken zich baseren?
Jij en dit forum en de reformatorische kerken gaan gelukkig niet over mijn woordgebruik ;) Bovendien werd dit woord 'heropvoeden' geïntroduceerd door een naar ik meen echte refo.
Willem schreef: Gelet op je woordgebruik "Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden" waag ik overigens te betwijfelen of je met heropvoeden de oproep tot bekering bedoeld. Want bekeren doet God. En de bedoeling van een predikant is niet mensen te bekeren. Maar wat bedoel je dan wel met "heropvoeden"?
Even een vraag aan je? Begrijp je het verschil tussen je omkeren van het verkeerde einddoel (de hel, de Satan, eeuwigheid zonder God) en het achter je leren laten van gewoonten die nog horen bij je oude leven?

Het eerste is in mijn opdracht vervat als evangelieprediking (apostolaat). Het laatste is leren onderhouden alles wat Jezus aan Zijn discipelen geboden heeft (cathechese). Beiden hebben een plaats in de prediking. Bij beiden is sprake van bekering. Bekering is in de Bijbel iets wat mensen doen. Het is onbijbels om dat aan God toe te schrijven. Ik hoop niet dat ik er voor alle duidelijkheid nog aan hoef toe te voegen, dat dit alles genade van God is. Dat de Heilige Geest daadwerkelijk in ons komt wonen en dat we door die Geest van God ook het verlangen hebben "onze oude natuur te doden en in een nieuw godzalig leven te wandelen". Zie hiervoor verder Romeinen 8.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Mara »

theoloog schreef:
Mara schreef: Citeer jij wel goed :quoi Waar heb ik gezegd dat jij je mening erdoordrukt ?
Ik heb hierboven gezegd dat wij dit niet horen.
Ik ben een BhPer :)
Mijn excuses, ik heb je verkeerd begrepen ben ik bang ;) Dat zat vooral in het punt dat Afgewezen aandroeg. Hij stelde daar dat ik mensen wil heropvoeden.
Afgewezen is een vrouw ;)
Maar hoe komt het nu dat je ons wilt heropvoeden ? Komen wij zo bijbels-analfabetisch over ?
Ik geef toe, ik leer elke dag opnieuw. Maar gelukkig mag ik me vaak onder de zuivere waarheid bevinden.
Ik lees ook nog allerlei stichtelijke lectuur.
Veel forummers gaan ver voor mij uit, wat betreft hun kennis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door theoloog »

@Mara

Volgens mij heb ik mijn opvatting van heropvoeden uitgelegd. Lees dat nog even na. Als je dat niet begrijpt hoor ik het wel.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Willem »

theoloog schreef:
Willem schreef:
theoloog schreef:Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden.
Het zou je sieren als je gewoon eens eenduidig zou aangeven waarom de mensen hier moeten worden her opgevoed. Als je met "her opvoeden" bedoeld dat je streven is om mensen bekend te maken met het evangelie - heropvoeden is dan een ander woord voor het oproepen tot de waarachtige bekering - waarom kies je dan een andere insteek dan de grondslag van dit forum aangeeft en waarop de reformatorische kerken zich baseren?
Jij en dit forum en de reformatorische kerken gaan gelukkig niet over mijn woordgebruik ;) Bovendien werd dit woord 'heropvoeden' geïntroduceerd door een naar ik meen echte refo.
Inderdaad mag je je woorden helemaal zelf kiezen. Vandaar ook mijn vragen naar de bedoeling erachter. Ik ga ervanuit dat het je eigen woorden zijn. Als je ze overneemt van iemand neem ik aan dat je ze "eigent" alvorens de woorden zelf te gebruiken.
Daarnaast heeft idd @Afgewezen aangegeven dat zij de indruk krijgt "dat jij het als je taak ziet om de mensen hier een soort geestelijke heropvoeding te geven". Dit wordt vervolgens door jouw bevestigd met de woorden: "Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden" waarmee je de woorden overneemt. Dus nogmaals mijn vragen?
Theoloog schreef:
Willem schreef: Gelet op je woordgebruik "Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden" waag ik overigens te betwijfelen of je met heropvoeden de oproep tot bekering bedoeld. Want bekeren doet God. En de bedoeling van een predikant is niet mensen te bekeren. Maar wat bedoel je dan wel met "heropvoeden"?
Even een vraag aan je? Begrijp je het verschil tussen je omkeren van het verkeerde einddoel (de hel, de Satan, eeuwigheid zonder God) en het achter je leren laten van gewoonten die nog horen bij je oude leven?
Ja, dat begrijp ik ja. Ik begrijp alleen niet waarom er weer zo'n rookgordijn moet worden opgeworpen bij een simpele vraag wat er zo mis is aan de opvattingen alhier dat er "heropgevoed" moet worden. Nu door het onderscheid tussen de wedergeboorte/bekering en de dagelijkse vernieuwing ter sprake te brengen.
Theoloog schreef:Het eerste is in mijn opdracht vervat als evangelieprediking (apostolaat). Het laatste is leren onderhouden alles wat Jezus aan Zijn discipelen geboden heeft (cathechese). Beiden hebben een plaats in de prediking. Bij beiden is sprake van bekering. Bekering is in de Bijbel iets wat mensen doen. Het is onbijbels om dat aan God toe te schrijven. Ik hoop niet dat ik er voor alle duidelijkheid nog aan hoef toe te voegen, dat dit alles genade van God is. Dat de Heilige Geest daadwerkelijk in ons komt wonen en dat we door die Geest van God ook het verlangen hebben "onze oude natuur te doden en in een nieuw godzalig leven te wandelen". Zie hiervoor verder Romeinen 8.
We zijn het er in ieder geval over eens dat niet jij mensen bekeerd of heropvoed zoals de quote "Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden" suggereerd. Wat nauwkeuriger formuleren - zoals ook b.v. "jouw God" schrijven terwijl je bedoeld "het beeld wat iemand van God heeft" mag men toch wel verwachten van iemand die zo overduidelijk zich wenst te postioneren als een leraar.

Maar nogmaals de vraag waarom meen je hier het woord "heropvoeden" te gebruiken - al is het overgenomen van een andere poster - op dit forum? Wat signaleer je waarvoor dergelijke woorden nodig zijn? Of is dat een "geheime" missie?
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door theoloog »

@Willem

voordat we de filosofische discussie over heropvoeden aangaan. ;) Ik heb aan dit woord mijn eigen invulling gegeven en daar houd ik me aan. Ik weet het als mijn roeping van God om bezig te zijn met apostolaat en catechese. Zie dat maar als "heropvoeding".

Wat betreft de vraag over bekering binnen de context van rechtvaardiging of heiligmaking, het volgende. Ik meende dat je die twee zaken danig door elkaar gooide bij je opmerkingen over mijn preek van Efeze 3:18. Dat gebeurt hier op dit forum wel vaker.

Wat betreft mijn geheime missie, het volgende. Ik zou graag zien dat allen op dit forum gelovige kinderen van God zijn, die samen met alle heiligen het Koninkrijk van God op aarde gestalte geven. Als ik daaraan in denken, voelen of willen bij forummers als medearbeider van God iets kan bijdragen, dan is mijn missie geslaagd.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door JolandaOudshoorn »

theoloog schreef:@Willem

voordat we de filosofische discussie over heropvoeden aangaan. ;) Ik heb aan dit woord mijn eigen invulling gegeven en daar houd ik me aan. Ik weet het als mijn roeping van God om bezig te zijn met apostolaat en catechese. Zie dat maar als "heropvoeding".

Wat betreft de vraag over bekering binnen de context van rechtvaardiging of heiligmaking, het volgende. Ik meende dat je die twee zaken danig door elkaar gooide bij je opmerkingen over mijn preek van Efeze 3:18. Dat gebeurt hier op dit forum wel vaker.

Wat betreft mijn geheime missie, het volgende. Ik zou graag zien dat allen op dit forum gelovige kinderen van God zijn, die samen met alle heiligen het Koninkrijk van God op aarde gestalte geven. Als ik daaraan in denken, voelen of willen bij forummers als medearbeider van God iets kan bijdragen, dan is mijn missie geslaagd.
Waarom ga je ervan uit dat niet allen op dit forum gelovige kinderen van God zijn?? Ik vind dat eerlijk gezegd wat voorbarig en veroordelend. Niemand van ons is hartekenner en mag er zomaar vanuit gaan dat de ander geen kind van God zou zijn.
Laatst gewijzigd door JolandaOudshoorn op 21 dec 2010, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Mara »

Jolanda: volgens mij bedoel jij allEN ipv allEEn zoals het er nu staat :quoi :)
Gelovig, kind van God, daar is nog een heel stuk tussen volgens mij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:Jolanda: volgens mij bedoel jij allEN ipv allEEn zoals het er nu staat :quoi :)
Gelovig, kind van God, daar is nog een heel stuk tussen volgens mij.
je hebt gelijk, ik bedoelde allen. En met gelovige bedoel ik ware gelovigen, en daar zit dan niets tussen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Desiree »

tja..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Afgewezen »

theoloog schreef:Ik vind het moeilijk om te reageren. Er wordt nu niet inhoudelijk op de preek (een samenvatting ervan) gereageerd. Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden. Maar niet op de manier zoals Mara dat bedoelt: mijn mening erdoor drukken of zo. Preken ís nl. 'heropvoeden': levens van mensen worden veranderd.
Maar je bent hier niet om te preken. Daar lijkt me dit forum niet voor bedoeld. Ik vind je hele houding dan ook nogal aanmatigend.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door theoloog »

Afgewezen schreef:
theoloog schreef:Ik vind het moeilijk om te reageren. Er wordt nu niet inhoudelijk op de preek (een samenvatting ervan) gereageerd. Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden. Maar niet op de manier zoals Mara dat bedoelt: mijn mening erdoor drukken of zo. Preken ís nl. 'heropvoeden': levens van mensen worden veranderd.
Maar je bent hier niet om te preken. Daar lijkt me dit forum niet voor bedoeld. Ik vind je hele houding dan ook nogal aanmatigend.
Dank je. ;) Maar de vraag van dit topic was: waar ging de preek van afgelopen zondag over? Aangezien ik meestal zelf die preek uitspreek...

Ik snap dus je opmerking niet helemaal. Maar als het zou zijn overgekomen alsof ik jou of anderen de les zou willen lezen... Dan heb je daarin ongelijk. Ik wil graag het Woord van God delen, zoals dat bij ons zo mooi gezegd wordt. Aangezien God me die gave heeft gegeven, doe ik dat graag. Mijn vraag aan jou is eigenlijk: welke gave of gaven heeft God jou gegeven?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Mara »

theoloog schreef:@Willem

voordat we de filosofische discussie over heropvoeden aangaan. ;) Ik heb aan dit woord mijn eigen invulling gegeven en daar houd ik me aan. Ik weet het als mijn roeping van God om bezig te zijn met apostolaat en catechese. Zie dat maar als "heropvoeding".

Wat betreft de vraag over bekering binnen de context van rechtvaardiging of heiligmaking, het volgende. Ik meende dat je die twee zaken danig door elkaar gooide bij je opmerkingen over mijn preek van Efeze 3:18. Dat gebeurt hier op dit forum wel vaker.

Wat betreft mijn geheime missie, het volgende. Ik zou graag zien dat allen op dit forum gelovige kinderen van God zijn, die samen met alle heiligen het Koninkrijk van God op aarde gestalte geven. Als ik daaraan in denken, voelen of willen bij forummers als medearbeider van God iets kan bijdragen, dan is mijn missie geslaagd.
Eerlijk gezegd vind ik je moeilijk te plaatsen.
Laat me raden, opgevoed in rechts reformatorisch gezin, eenmaal volwassen, naar links opgeschoven ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door theoloog »

Mara schreef:
theoloog schreef:@Willem

voordat we de filosofische discussie over heropvoeden aangaan. ;) Ik heb aan dit woord mijn eigen invulling gegeven en daar houd ik me aan. Ik weet het als mijn roeping van God om bezig te zijn met apostolaat en catechese. Zie dat maar als "heropvoeding".

Wat betreft de vraag over bekering binnen de context van rechtvaardiging of heiligmaking, het volgende. Ik meende dat je die twee zaken danig door elkaar gooide bij je opmerkingen over mijn preek van Efeze 3:18. Dat gebeurt hier op dit forum wel vaker.

Wat betreft mijn geheime missie, het volgende. Ik zou graag zien dat allen op dit forum gelovige kinderen van God zijn, die samen met alle heiligen het Koninkrijk van God op aarde gestalte geven. Als ik daaraan in denken, voelen of willen bij forummers als medearbeider van God iets kan bijdragen, dan is mijn missie geslaagd.
Eerlijk gezegd vind ik je moeilijk te plaatsen.
Laat me raden, opgevoed in rechts reformatorisch gezin, eenmaal volwassen, naar links opgeschoven ?
Ik dacht dat we alleen rechts en links in de politiek hadden ;)
Plaats reactie