Was JC de messias?

Wiggle

Bericht door Wiggle »

Ik zie niet in waarom de teksten uit zacharia 9:9-10 en uit Micha 5

In micha 5 gaat het om het volgende
I. Een voorspelling van de ramoenn en ellende van de Joodse natie, vers 14.
II. Eeen belofte van de Messias en van Zijn koninkrijk, om Gods volk in de dag van deze rampen te ondersteunen.
1. Van de geboorte vab de Messias, vers 1,2.
2. van Zijn voorspoed, vers 3
3. van Zijn bescherming van Zijn volk en Zijn Zegepraal over dezelfde en Zijn vijanden, vers 4,5.
4. Van de grote wasdom van de kerk en de zegeningen, die de wereld door de kerk zullen krijgen, vers 6.
5. Van de verwoesting van de vijanden van Zijn kerk, zowel van die buiten de kerk zijn en haar aantasten, als die binnen zijn en haar inwendig verderven vers 7-14.


Zacharia 9:9-10
Dat hier een profetie van de Messias en Zijn koninkrijk begint, is duidelijk uit de letterlijke vervulling van het negende vers door en zijn bijzondere toepasselijkheid op Christus zegetocht binnen Jeruzalem, Matth. 21: 5, Joh. 12:15


Bron Matth. Henry
Wiggle

Bericht door Wiggle »

Waarom is er nergens in het OT vermeld: "Oh ja, Ik heb ook nog een zoon, en als je niet in hem geloofd en hem aanbid dan zal je voor eeuwig in de hel branden."?
Nee daar is het NT voor
Johanna

Bericht door Johanna »

Psalm 108 gaat toch over JC?
Spreuken 8 toch ook?

Er is vast wel meer maar dit kwam even bovendrijven..
Kislev_123

Bericht door Kislev_123 »

Origineel gepost door Eliyahu
En dan is er natuurlijk nog het feit dat het christendom in 2 goden gelooft, de vader en de zoon, en toch beweert in 1 God te geloven. Hoe dom moet je wezen om daar in te trappen?
Volgens deze waarheid en dit Woord van God geloven wij in één God, die een geheel enig wezen is, waarin drie Personen zijn, namelijk de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Deze zijn werkelijk en van eeuwigheid onderscheiden naar hun onmededeelbare eigenschappen. De Vader is de oorzaak, de oorsprong en het begin van alle zichtbare en onzichtbare dingen. De Zoon is het Woord, de wijsheid en het beeld van de Vader. De Heilige Geest is de eeuwige kracht en macht, die uitgaat van de Vader en van de Zoon. Uit dit onderscheid volgt echter niet dat God in drieën gedeeld is. Want de Heilige Schrift leert ons dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest wel ieder hun eigen zelfstandigheid hebben, onderscheiden door haar eigenschappen, maar toch zo, dat deze drie Personen slechts één God zijn. Het is dus duidelijk dat de Vader niet de Zoon is en dat de Zoon niet de Vader is; dat eveneens de Heilige Geest niet de Vader of de Zoon is. Toch zijn deze Personen, aldus onderscheiden, niet gedeeld of onderling vermengd. Want de Vader heeft ons vlees en bloed niet aangenomen en ook de Heilige Geest niet, maar alleen de Zoon. De Vader is nooit zonder de Zoon en nooit zonder zijn Heilige Geest geweest, want Zij zijn alle drie even eeuwig in eenzelfde wezen. Er is geen eerste of laatste, want Zij zijn alle drie één in waarheid, in macht, in goedheid en barmhartigheid.

Nederlandse Geloofsbelijdenis


Nog een twee vraajes Eliyahu;
- Als Christus niet de Messias is, wat moet ik dan doen om zalig te worden?
- Is in Christus niet alles vervuld wat in Jesaja 53 wordt beschreven?
Johanna

Bericht door Johanna »

Eliyahu, ik ben niet zo deskundig maar wil wel graag ingaan op jouw Bijbelteksten. Sorry ik smijt een beetje met teksten, maar als je de vervulling wilt lezen… daar staat het allemaal:

Zacharia 9:9 is vervuld, zie Matth 21:4-11, Joh 12:15.
Zacharia 9:10 is vervuld:
‘de wagens uit Efraim uitroeien’ - 2 Kor 10:4/5,
‘de strijdboog uitgeroeid’ – Matth 5:9
‘de heidenen vrede preken’ – Ps 2:8, Hand 10:28, Rom 15:9-13, Ef 3:6/7, Kol 1:21
‘van de rivier tot aan de einden der aarde’ – Ps 72:8-11, Matth 28:19, Opb 11:15

Ook Micha 5 is vervuld:
:1
Bethlehem Efratha - Matth 2:6, Joh 7:42
Uit u zal Mij voortkomen – 1 Kor 1:27-28
Die een Heerser zal zijn in Israël – Jes 9:6-7, Ez 34:23-24, Joh 19:19
Wiens uitgangen zijn van ouds – Kol 1:17
:4,5
Opb 17:14
En dan is er natuurlijk nog het feit dat het christendom in 2 goden gelooft, de vader en de zoon, en toch beweert in 1 God te geloven. Hoe dom moet je wezen om daar in te trappen?
Hoe dom moet je wezen om te geloven dan H2O drie fasen heeft?
God is inderdaad Zijn eigen Zoon: Joh 10:30 - ‘Ik en de Vader zijn één’.
Er is inderdaad maar één God. Deze God is drie. Er zijn geen drie goden, Hij is in Zijn eentje drie! Dit staat ook in 1 Joh 5:7, vergelijk Rom 11:36, Kol 1:16

Joh 8:58 - ‘Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Eer Abraham was, ben Ik.’ Ps 108, Spr 8:22-30, Jes 43:13, Jes 48:12/ Opb 1:8
Kislev_123

Bericht door Kislev_123 »

Origineel gepost door Eliyahu
Als Christus niet de Messias is, wat moet ik dan doen om zalig te worden?

## God vrezen en Zijn geboden onderhouden.
Dat lukt me niet!!! :shakehead: Ik struikel elke dag. Wat nu?!?! En als het me lukt vanaf vandaag, wat dan met m`n struikelingen uit het verleden?


Dat Jesaja 53 uitgelegd wordt als zijnde dat het over Israel gaat wist ik al. Alleen begreep ik nooit hoe men dat deed. Want daar heb je -naar mijn mening- aardig wat fantasie en inlegkunde voor nodig.

Daarom vind ik het interessant dat ik hier eindelijk een uitleg van kon lezen. Echter de uitleg is absoluut niet sluitend. Zo worden vers 8 en 9 niet uitgelegd. En die zijn volgens mij heel wezenlijk:
8. Hij is uit den angst en uit het gericht weggenomen; en wie zal Zijn leeftijd uitspreken? Want Hij is afgesneden uit het land der levenden; om de overtreding Mijns volks is de plage op Hem geweest.
9 En men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld, en Hij is bij den rijke in Zijn dood geweest, omdat Hij geen onrecht gedaan heeft, noch bedrog in Zijn mond geweest is.


Dit is duidelijk vervuld in Chrisus. Maar 33 jr. geworden en gelegd in het graf van een rijke.
Al zou het zo zijn dat Jesaja 53 gaat over Israel, dan is het nog vreemd dat het alles vervuld is in Christus.

Tevens is dan vers 6 nogal bevreemdend:
Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.

Israel dwaalde als schapen maar alle ongerechtigheid heeft de Heere op Israel doen aanlopen. Dit wordt op je site als volgt uitgelegd: Wanneer WIJ zondigen dan worden WIJ daarvoor gestraft, en door de straf worden de zonden uitgewist. Dit is een heel wat normalere kijk op zonde en straf dan te denken dat wanneer wij zondigen dat God daarvoor gestraft wordt of is door aan een kruis gespijkerd te worden.

Oei! En ik maar denken dat men Christus niet als de Messias zag maar als een groot profeet. Uit deze uitleg begrijp ik dat de Joden helemaal geen Messias meer nodig hebben.

Het artikel is nogal 'grote stappen snel thuis'. De conclusies worden zeer snel getrokken en volgens mij op basis van halve waarheden. Als ik me zou gaan verdiepen in de grondtekst en meer je argumenten uit zou pluizen is er waarschijnlijk heel wat tegen je verhaal in te brengen.

Oh ja, wat betreft het feit dat Jesaja 53 in de verleden tijd staat. Dat wordt door jullie als een argument aangegrepen. Echter, voor het christendom is het geen 'bezwaar' dat Jes. 53 in de verleden tijd staat. Jesaja is immers een profeet.

Het duidelijkste argument dat Jesaja 53 echter gaat over Christus, en dat Christus dé Messias is vind ik:
“Ik heb gedachtâ€
Johanna

Bericht door Johanna »

[quote]Hij zal “heersen van zee tot zee, van de rivier tot de uiteinden der aarde.â€
Johanna

Bericht door Johanna »

Sorry Eliyahu, ik heb me pas nog laten vertellen door een theologiestudent die dit als afstudeeronderwerp had, dat het ook al in oudere Griekse vertalingen stond, maar dat heb ik dan waarschijnlijk verkeerd begrepen ofzo.

Groetjes,
Johanna
Johanna

Bericht door Johanna »

O help nee, ik ben geen theologiestudente!! Maar een huisgenoot had pas een interessant verhaal hierover, wat ik waarschijnlijk verkeerd begrepen heb.
Ik bedoelde grondtekst en niet Griekse vertalingen...
sorry

groetjes,
Johanna
Plaats reactie