WAt zijn heiligen Verering van gelovigen, heiligverklaring

Plaats reactie
Bart-rk

WAt zijn heiligen Verering van gelovigen, heiligverklaring

Bericht door Bart-rk »

Ik wilde graag wat kwijt wat bij ons Katholieken nogal leeft en vaak nogal al wat vreemd bevonden wordt in de niet RKK . Miscien kan ik wat vooroordelen wegnemen (mischien ook niet maar hoop op een goede discussie Het is ff wat leeswerk maar hopelijk doe je het)

WAt zijn heiligen Verering van gelovigen, heiligverklaring


In de katholieke theologie wordt het woord 'heilig' in de eerste plaats gebruikt als een benaming voor God. God wordt heilig genoemd omdat Hij eindeloos vererenswaardig is. God is de heilige (Jes. 40:25; Job 6:10). In de katholieke Kerk worden ook mensen heilig genoemd. Het gaat dan om personen die in hun leven op bijzondere wijze getuigenis van hun geloof hebben afgelegd. De eer die aan God gebracht wordt is een aanbidding (in het Latijn: 'cultus latriae'), die niet mag niet worden verward met de verering van heiligen (Latijn: 'cultus duliae').


De gemeenschap van heiligen
Alle leden van de Kerk, engelen en mensen, zijn door en in Christus op een bijzondere wijze met God en met elkaar verbonden. De heiligen hebben tijdens hun leven op een bijzondere wijze getuigenis van hun geloof afgelegd; zij weten hoe moeilijk gewone mensen, die nog worstelen op de weg naar voltooiing, het kunnen hebben. Dit maakt hen tot voorsprekers bij God. Iedere katholiek kan een heilige aanroepen en om hulp smeken, in de hoop dat hij of zij gaven van God verkrijgt door Jezus Chistus, de redder en zaligmaker. Maria neemt als moeder van God in de gemeenschap van de heiligen een bijzondere plaats in. Haar voorspraak is van bijzondere kracht, maar, let wel, ook zij wordt niet aanbeden, maar vereerd (haar verering heet in het Latijn de 'cultus hyperduliae').


Heiligverering in de Kerk
Heiligenverering komt tot uiting in het vieren van de feestdagen van de heiligen, in de verering van voorwerpen die aan hen hebben behoord (de zogenaamde relikwieën), in het plaatsen van beelden, in bedevaarten en het meest van alles in het persoonlijke gebed en in de aanroeping, waarbij om hun voorspraak wordt verzocht. Het gebruik wil dat sommige heiligen speciaal voor het ene of andere geval worden aangeroepen. Wie iets kwijt is geraakt kan bijvoorbeeld een beroep doen op de H. Antonius van Padua; oudere katholieken kennen nog het rijmpje dat vroeger gebruikt werd: "Heilige Antonius, beste vrind, maak dat ik mijn … vind". Ieder jaar herdenkt de Kerk op het feest van allerheiligen (1 november) alle heiligen en gelukzaligen.

Als de Kerk in een zorgvuldig gevoerd proces tot de overtuiging komt dat een man of een vrouw die op bijzondere wijze van zijn of haar geloof getuigenis heeft afgelegd, een bijzondere plaats in de gemeenschap van de heiligen inneemt, gaat zij over tot zalig- en eventeel ook heiligverklaring. Voorbeeldige mensen die plaatselijk grote indruk hebben gemaakt, worden door de Kerk ‘zalig’ verklaard als na zorgvuldige afwegingen vast is komen te staan, dat ze een bijzondere plaats bij God innemen. Zaligverklaarden die betekenis hebben voor de gehele Katholieke Kerk kunnen later de titel 'heilig' krijgen. Het feest van een heilige wordt meestal op zijn of haar sterfdatum gevierd. De gelovigen herdenken dan de bijzondere kwaliteiten of eigenschappen waarin de heilige sterk was en waarin hij anderen tot voorbeeld strekt.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Bart-rk
Wie iets kwijt is geraakt kan bijvoorbeeld een beroep doen op de H. Antonius van Padua.
In de Griekse kerk is dat de Hl. Vanourios. En als je het dan terugvindt, dan bak je taart volgens een bepaald recept.

[Veranderd op 13/11/02 door strik]
007

Bericht door 007 »

Ik ben een heilige.
wpv

Bericht door wpv »

Origineel geplaatst door 007
Ik ben een heilige.
???????????????????????????????????

[Veranderd op 14/11/02 door wpv]
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

007 ik snap je ook niet helemaal

neem je hetgeen wat ik probeerde te vertellen en te vragen in de maling of niet
007

Bericht door 007 »

In het NT wordt de wedergeboren christen aangesproken als een heilige.
lees oa: Ef. 1:17-18.
Werelds gezien klinkt dit "natuurlijk" zeer uit de hoogte, maar zo zie ik het niet. Ik associeer me zeker niet met een of andere sinterklaas of paus. Daar heb ik niks mee te maken feitelijk.

[Veranderd op 14/11/02 door 007]
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Origineel geplaatst door Bart-rk
De gemeenschap van heiligen
Alle leden van de Kerk, engelen en mensen, zijn door en in Christus op een bijzondere wijze met God en met elkaar verbonden. De heiligen hebben tijdens hun leven op een bijzondere wijze getuigenis van hun geloof afgelegd; zij weten hoe moeilijk gewone mensen, die nog worstelen op de weg naar voltooiing, het kunnen hebben. Dit maakt hen tot voorsprekers bij God. Iedere katholiek kan een heilige aanroepen en om hulp smeken, in de hoop dat hij of zij gaven van God verkrijgt door Jezus Chistus, de redder en zaligmaker. Maria neemt als moeder van God in de gemeenschap van de heiligen een bijzondere plaats in. Haar voorspraak is van bijzondere kracht, maar, let wel, ook zij wordt niet aanbeden, maar vereerd (haar verering heet in het Latijn de 'cultus hyperduliae').


Heiligverering in de Kerk
Heiligenverering komt tot uiting in het vieren van de feestdagen van de heiligen, in de verering van voorwerpen die aan hen hebben behoord (de zogenaamde relikwieën), in het plaatsen van beelden, in bedevaarten en het meest van alles in het persoonlijke gebed en in de aanroeping, waarbij om hun voorspraak wordt verzocht. Het gebruik wil dat sommige heiligen speciaal voor het ene of andere geval worden aangeroepen. Wie iets kwijt is geraakt kan bijvoorbeeld een beroep doen op de H. Antonius van Padua; oudere katholieken kennen nog het rijmpje dat vroeger gebruikt werd: "Heilige Antonius, beste vrind, maak dat ik mijn … vind". Ieder jaar herdenkt de Kerk op het feest van allerheiligen (1 november) alle heiligen en gelukzaligen.

Als de Kerk in een zorgvuldig gevoerd proces tot de overtuiging komt dat een man of een vrouw die op bijzondere wijze van zijn of haar geloof getuigenis heeft afgelegd, een bijzondere plaats in de gemeenschap van de heiligen inneemt, gaat zij over tot zalig- en eventeel ook heiligverklaring. Voorbeeldige mensen die plaatselijk grote indruk hebben gemaakt, worden door de Kerk ‘zalig’ verklaard als na zorgvuldige afwegingen vast is komen te staan, dat ze een bijzondere plaats bij God innemen. Zaligverklaarden die betekenis hebben voor de gehele Katholieke Kerk kunnen later de titel 'heilig' krijgen. Het feest van een heilige wordt meestal op zijn of haar sterfdatum gevierd. De gelovigen herdenken dan de bijzondere kwaliteiten of eigenschappen waarin de heilige sterk was en waarin hij anderen tot voorbeeld strekt.

Ik heb moeite met de uitspraak dat christenen die opgenomen zijn in opperste heerlijkheid nog weet hebben van de problemen die hier op aarde heersen en waarvoor zij dan voorsprekers zouden kunnen zijn, zou het dan niet zo zijn dat die voorsprekers eerst degene die hun lief waren zouden bepleiten voor Gods troon? gevraagd of ongevraagd. In mijn oog zijn alle gestorven christenen [let op wedergeborenen!] heiligen, dus zouden wij niet op de toestemming van de RK kerk hoeven te wachten maar reeds na het overlijden van een wedergeboren christen hem kunnen aanroepen om voorspreker te zijn. Geef ook eens teksten waar de voorspreker wordt vermeld.

[Veranderd op 15/11/02 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
strik

Bericht door strik »

Wij allen zijn heiligen in Christus, zo staat dat in de Schrift. En het is zeker ook niet zo dat wij ons hoeven te associeren met de Paus of met St. Nicolaas, anders dan dat wij een diep ontzag zouden kunnen hebben voor hun daden. Of dat zo is, daar moet je zelf een oordeel over vellen. Overigens is er maar één Sinterklaas en zijn er vele pausen geweest, even om jouw keus, 007, misschien te vereenvoudigen :,

De heiligen die Bart bedoeld, zijn die mensen, hetzij 'normale' mensen, hetzij priesters, bisschoppen etc., die voor de Kerk een speciale rol hebben vervuld. De Kerk gaat er van uit (ook dat zal ongetwijfeld ergens geschreven zijn, maar vraag me niet waar), dat deze mensen, na hun overlijden, dichter bij de Troon van God zitten, dan anderen, en derhalve voorspraak kunnen doen, met de Moeder van God als de eerste en voornaamste voorspreekster.

Het is echter zo dat het vaststellen van heiligen door de Kerk, of dat nu de Orthodoxe Kerk of de Rooms katholieke Kerk is, te allen tijde discutabel kan zijn. Het eenvoudigst is, om uitsluitend tot heiligverklaring over te gaan (uiteraard ook hier onder het motto: het heeft de Heilige Geeste en ons behaagt, ofwel: na veel gebed en overweging) op grond van concreet martelaarschap. Iemand die namelijk omwille van zijn geloof wordt gedood, is speciaal!

Alleen, en dat zie je met name in de RKK, worden er mensen heiligverklaard, waarvan het maar de vraag is of ze in concreto een positieve bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de kerk in de maatschappij. Neem Pius IX (geloof ik), die de onfeilbaarheid heeft bedacht en en passant nog een Joods kind heeft ontvoerd.
Al dit soort van zalig- en heiligverklaringen leiden tot discussie en weerstand en stigmatiseren de kerk nog meer dan het misschien al is (overigens niet helemaal onterecht).

Het is daarom beter om heiligverklaring te 'koppelen' aan martelaarschap.

Dan is mijn vraag aan Bart: waarom is Bonnhoeffer nog niet heiligverklaard? Als iemand een martelaar is in de RKK, is hij het wel.
Anderen: Titus Brandsma, Danneels.



[Veranderd op 15/11/02 door strik]
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Strik onfeilbaarheid van de paus klopt wat je zegt het was en je uitleg over heiligen vond ik duidelijk

Periode: 1869 - 1870
Plaats: Rome, vaticaanstad
Paus: Z.Pius IX
Belangrijkste deelnemers: Hierbij waren niet minder dan 747 bisschoppen aanwezig.
Onderwerpen: * Christelijke huwelijken en christelijke opvoeding moeten beschermd worden.
* De houding van de kerk tegenover de rationalistische en liberale wereld.
* Algemene herstelling en formulering van het geloof was nodig.
* Wederopleving van het geloof was hard nodig. Verbreiding van het Rijk Gods.
Bijzonderheden: * Onfeilbaarheid van de paus. Omschreven in de constitutie "Pastor aeternus".
* Veroordeling van het rationalisme.
* De constitutie "Dei Filius" behandelt de verhouding tussen geloof en rede.


Over onfeilbaarheid het volgende
hopelijk blijkt hier uit dat wanneer de paus zou zeggen dat de maan groen is dat dit dan nooit als onfeilbaar gezien zal worden
'Deze onfeilbaarheid nu bezit de paus van Rome, hoofd van het college van
bisschoppen, krachtens zijn ambt, wanneer hij als opperste herder en leraar van
alle gelovigen, die zijn broeders in het geloof versterkt, de leer omtrent geloof
en zeden in een definitieve uitspraak afkondigt (...). De aan de kerk beloofde
onfeilbaarheid bezit ook het corps van bisschoppen, wanneer het samen met
de opvolger van Petrus het opperste leergezag uitoefent', vooral in een oecumenisch concilie.1 Wanneer de kerk door middel van haar opperste leergezag
iets voorhoudt 'als door God geopenbaard te geloven'2 en als leer van
Christus, dan 'moet men met de gehoorzaamheid van het geloof dergelijke
definities aanvaarden'.3 Deze onfeilbaarheid strekt zich uit over de hele geloofsschat zelf van de goddelijke openbaring.4

Waarom die andere nog niet heilig verklaard zijn Tja daar kan ik je geen antwoord op geven ik weet dat er vele regels en onderzoeken gedaan moeten worden en dat de heiligverklaring soms jaren mischie wel een eeuw op zich kan laten wacht. (In maar zit ik in Rome en zal het de paus even vragen goed...?? Mischien zijn er nog wat discutabele zaken(geintje)
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Egbert je schreef
------------------------------------------------
dus zouden wij niet op de toestemming van de RK kerk hoeven te wachten maar reeds na het overlijden van een wedergeboren christen hem kunnen aanroepen om voorspreker te zijn. Geef ook eens teksten waar de voorspreker wordt vermeld.
______________________________
Nergens staat dat je op toestemming van de RK moet wacten

Verder schreef zou de overleden dan niet direct al voor zijn naaste voorspreken Nou nee dus want ik denk dat de liefde van een Heilig verklaarde dusdanig groot is dat ie niemand voortrekt

Of er iets over geschreven is Jazeker onder andere in de dogmatische constituties vd kerk
---------------------------------------------------
KKK (katechismus katholieke kerk

'Derhalve wordt de verbondenheid van hen die op weg zijn, met diegenen die in de vrede van Christus ontslapen zijn, geenszins onderbroken, integendeel: volgens het eeuwenoud geloof van de kerk wordt zij nog versterkt door de uitwisseling van geestelijke goederen'.1

2683
De voorspraak van de heiligen. 'Op grond van het feit immers dat de zaligen in de hemel inniger met Christus verenigd worden, bevestigen zij heel de kerk nog meer in de heiligheid (...). Zij houden niet op voor ons bij de Vader ten beste te spreken door Hem de verdiensten aan te bieden die zij hier op aarde verworven hebben door de ene Middelaar tussen God en de mensen, Jezus Christus (...). Daarom is hun broederlijke zorg een zeer grote steun voor onze zwakheid':1

Weent niet, ik zal voor u na mijn dood van groter nut zijn en ik zal u na mijn dood beter kunnen helpen dan tijdens mijn leven.1
Ik zal alle tijd in de hemel doorbrengen om goed te doen op aarde.1

957
De gemeenschap met de heiligen. Niet alleen omwille van hun voorbeeld echter vieren wij de nagedachtenis van de gelukzaligen in de hemel, maar veeleer om door de beoefening van de broederlijke liefde de eenheid van de kerk in de geest te versterken. Want zoals de christelijke gemeenschapszin van hen die op aarde nog onderweg zijn, ons dichter bij Christus brengt, zo verbindt de gemeenschap met de heiligen ons met Christus. Uit Hem, als de bron en het hoofd, stroomt alle genade en het leven van het volk van God zelf.1
Wij aanbidden Christus, omdat Hij de Zoon van God is, en wij hebben de martelaren, als leerlingen en navolgers van de Heer, lief op grond van hun onovertroffen verering voor hun koning en meester; moge het ook ons gegeven zijn hun metgezellen en medeleerlingen te zijn.1
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Bart-rk
Over onfeilbaarheid het volgende hopelijk blijkt hier uit dat wanneer de paus zou zeggen dat de maan groen is dat dit dan nooit als onfeilbaar gezien zal worden.
In theorie kan dit dus wel degelijk.
De aan de kerk beloofde onfeilbaarheid (...)
Door wie (en nu concreet)?
(...) dan 'moet men met de gehoorzaamheid van het geloof dergelijke definities aanvaarden'.3 Deze feilbaarheid strekt zich uit over de hele geloofsschat zelf van de goddelijke openbaring.
En dat maakt van de RKK die eenzijdig hiërarchische organisatie. Terwijl de oorsprong van de Kerk (zoals in de orthodoxie nog altijd van toepassing, en in een andere vorm ook in de reformatorische kerken) ligt in de rol van de gemeente om zijn herders te kiezen.
Waarom die andere nog niet heilig verklaard zijn. Tja daar kan ik je geen antwoord op geven ik weet dat er vele regels en onderzoeken gedaan moeten worden en dat de heiligverklaring soms jaren mischien wel een eeuw op zich kan laten wacht.
Maar Bonnhoeffer is toch anders, of niet. Zijn rol in nazi-Duitsland is duidelijk!

[Veranderd op 16/11/02 door strik]
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Strik
je schreef in theorie kan dit wel degelijk

Beste strik mag ik je vragen bij welke denominatie je hoort want ik kan je niet helemaal peilen (sorry) Maar volegens mij heb je op de een of andere manier verbinding met de RKK maar dan orthodox
of zeg ik nu iets heels stoms ( wat ik schrijf is positief bedoedl overigens)
strik

Bericht door strik »

Bart,
Ik kom uit de (synodaal) gereformeerde traditie. Ben zo'n twintig jaar geleden gefascineerd geraakt door de Russisch Orthodoxe Kerk, en heb me twee jaar geleden definitief aangesloten. Onze parochie is verbonden met het oecumenisch Patriarchaat van Konstantinopel, maar er is geen wezenlijk verschil tussen de Russisch, Grieks (of Servisch, Bulgaars etc) Orthodoxe Kerk. De Liturgie is in al deze kerken hetzelfde iedere zondag, alleen de taal en de traditie (voor wat betreft de manier van zingen) verschilt.

Mijn bijdragen hier probeer ik te verwoorden vanuit de Orthodoxie, niet vanuit mijn protestantse achtergrond.

Vanuit het standpunt van de Orthodoxie zijn alle niet orthodoxe kerken ketterse kerken. En dat voornamelijk om het simpele feit dat de Orthodoxe Kerk in een onafgebroken traditie verbonden is met de eerste Gemeente in Jeruzalem. Het schisma van 1054 en de reformatie in de 16de eeuw heeft die traditie voor wat betreft de RKK en de protestantse kerken verbroken.

Veel van de topics hier, zoals ook jouw -typisch RK- postings, bevestigen nou juist die afwijkingen (ten opzichte van de leer van de OK, en dus de leer voor de wereld)

Nog meer?

[Veranderd op 21/11/02 door strik]
Plaats reactie