Goede vraag! Als je zo leest over de aflaathandel, lijkt het of zowat iedereen in de stad waar Tetzel kwam, interesse had. Dus een hele massa mensen. Zo dacht ik nu ook aan een stad bijv.Johannes 3:16 schreef:@Hendrien en JCRyle: wie zijn 'ze'?
Hervormingsdag
Re: Hervormingsdag
Re: Hervormingsdag
@Hendrien: Je zult ermee instemmen dat we de aflaathandel niet 1 op 1 over kunnen zetten naar de tijd van nu. Ook de steden en de inwoners van toen vergelijken met nu gaat niet op. En daarnaast de kerkelijke betrokkenheid van toen met nu is een wereld van verschil. Toen was er een grote, veelal een uitwendige, betrokkenheid op de kerk. De aflaathandel had een voedingsbodem.Hendrien schreef:Goede vraag! Als je zo leest over de aflaathandel, lijkt het of zowat iedereen in de stad waar Tetzel kwam, interesse had. Dus een hele massa mensen. Zo dacht ik nu ook aan een stad bijv.Johannes 3:16 schreef:@Hendrien en JCRyle: wie zijn 'ze'?
Als je nu een winkel in aflaten zal openen, vrees ik dat het economisch gewin niet groot zal zijn. Er is nu geen voedingsbodem meer.
@Johannes: Een deel van het kerkvolk.
Re: Hervormingsdag
Hier word ik dus echt heel moe van... https://www.heartcry.nl/overig/95-stellingen/
Men kaapt een eenmalige, unieke gebeurtenis voor het berijden van eigen stokpaardjes, of - zo u wilt - het afdraaien van grijze platen.
Men kaapt een eenmalige, unieke gebeurtenis voor het berijden van eigen stokpaardjes, of - zo u wilt - het afdraaien van grijze platen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Hervormingsdag
Ach ja. Dat hoort bij het herdenkingsfeest, denk ik dan. Zo moe wordt je er ook weer niet van als je het niet leest.
Ik prefereer een boek van Luther zelf.
Ik prefereer een boek van Luther zelf.
Re: Hervormingsdag
Nou ja, de hele gereformeerde gezindte 'kaapt deze eenmalige, unieke gebeurtenis' voor hun stokpaardjes. Men meent werkelijk dat er van de 95 stellingen naar hen een rechte lijn loopt. Maar als je zondags een preek van Luther hoort, is dat toch gans andere boodschap.Luther schreef:Hier word ik dus echt heel moe van... https://www.heartcry.nl/overig/95-stellingen/
Men kaapt een eenmalige, unieke gebeurtenis voor het berijden van eigen stokpaardjes, of - zo u wilt - het afdraaien van grijze platen.
Re: Hervormingsdag
Hoewel die 's middags alweer in GG-vorm geannexeerd bleek: "Er is genade voor de grootste van de zondaren." Wat overigens wel waar is, maar wat niet het opvallende was in de preek van Luther.refo schreef:Nou ja, de hele gereformeerde gezindte 'kaapt deze eenmalige, unieke gebeurtenis' voor hun stokpaardjes. Men meent werkelijk dat er van de 95 stellingen naar hen een rechte lijn loopt. Maar als je zondags een preek van Luther hoort, is dat toch gans andere boodschap.Luther schreef:Hier word ik dus echt heel moe van... https://www.heartcry.nl/overig/95-stellingen/
Men kaapt een eenmalige, unieke gebeurtenis voor het berijden van eigen stokpaardjes, of - zo u wilt - het afdraaien van grijze platen.
Re: Hervormingsdag
Welke preek is er gelezen?Posthoorn schreef:Hoewel die 's middags alweer in GG-vorm geannexeerd bleek: "Er is genade voor de grootste van de zondaren." Wat overigens wel waar is, maar wat niet het opvallende was in de preek van Luther.refo schreef:Nou ja, de hele gereformeerde gezindte 'kaapt deze eenmalige, unieke gebeurtenis' voor hun stokpaardjes. Men meent werkelijk dat er van de 95 stellingen naar hen een rechte lijn loopt. Maar als je zondags een preek van Luther hoort, is dat toch gans andere boodschap.Luther schreef:Hier word ik dus echt heel moe van... https://www.heartcry.nl/overig/95-stellingen/
Men kaapt een eenmalige, unieke gebeurtenis voor het berijden van eigen stokpaardjes, of - zo u wilt - het afdraaien van grijze platen.
Re: Hervormingsdag
Het gaat mij nu specifiek om de stichting HeartCry, die inmiddels al jaren bezig is om twist en tweedracht te zaaien in de kerken, jongeren bij de kerk weg te halen, een doopvisie te sanctioneren waarbij het verbond totaal is weggemasseerd, de gereformeerde belijdenis van grote vraagtekens te voorzien, etc.refo schreef:Nou ja, de hele gereformeerde gezindte 'kaapt deze eenmalige, unieke gebeurtenis' voor hun stokpaardjes. Men meent werkelijk dat er van de 95 stellingen naar hen een rechte lijn loopt. Maar als je zondags een preek van Luther hoort, is dat toch gans andere boodschap.Luther schreef:Hier word ik dus echt heel moe van... https://www.heartcry.nl/overig/95-stellingen/
Men kaapt een eenmalige, unieke gebeurtenis voor het berijden van eigen stokpaardjes, of - zo u wilt - het afdraaien van grijze platen.
En dan via deze 95 nieuwe stellingen net doen, alsof ze op één lijn met de Reformatie staan, terwijl dat aantoonbaar onjuist is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Hervormingsdag
Maar ja... 't is natuurlijk wel een makkelijk geloof hè!Luther schreef:Het gaat mij nu specifiek om de stichting HeartCry, die inmiddels al jaren bezig is om twist en tweedracht te zaaien in de kerken, jongeren bij de kerk weg te halen, een doopvisie te sanctioneren waarbij het verbond totaal is weggemasseerd, de gereformeerde belijdenis van grote vraagtekens te voorzien, etc.refo schreef:Nou ja, de hele gereformeerde gezindte 'kaapt deze eenmalige, unieke gebeurtenis' voor hun stokpaardjes. Men meent werkelijk dat er van de 95 stellingen naar hen een rechte lijn loopt. Maar als je zondags een preek van Luther hoort, is dat toch gans andere boodschap.Luther schreef:Hier word ik dus echt heel moe van... https://www.heartcry.nl/overig/95-stellingen/
Men kaapt een eenmalige, unieke gebeurtenis voor het berijden van eigen stokpaardjes, of - zo u wilt - het afdraaien van grijze platen.
En dan via deze 95 nieuwe stellingen net doen, alsof ze op één lijn met de Reformatie staan, terwijl dat aantoonbaar onjuist is.
Helemaal naar de mens van nu.
Dan nemen we de dwalingen wel op de koop toe.
Zo ben ik wellicht de spreekbuis van velen.
Hoewel men het natuurlijk veel subtieler zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Hervormingsdag
Zou die twist en tweedracht ook niet ontstaan omdat de kerken er vol tegen in gaan? Ik denk van wel namelijk.Luther schreef:Het gaat mij nu specifiek om de stichting HeartCry, die inmiddels al jaren bezig is om twist en tweedracht te zaaien in de kerken, jongeren bij de kerk weg te halen, een doopvisie te sanctioneren waarbij het verbond totaal is weggemasseerd, de gereformeerde belijdenis van grote vraagtekens te voorzien, etc.refo schreef:Nou ja, de hele gereformeerde gezindte 'kaapt deze eenmalige, unieke gebeurtenis' voor hun stokpaardjes. Men meent werkelijk dat er van de 95 stellingen naar hen een rechte lijn loopt. Maar als je zondags een preek van Luther hoort, is dat toch gans andere boodschap.Luther schreef:Hier word ik dus echt heel moe van... https://www.heartcry.nl/overig/95-stellingen/
Men kaapt een eenmalige, unieke gebeurtenis voor het berijden van eigen stokpaardjes, of - zo u wilt - het afdraaien van grijze platen.
En dan via deze 95 nieuwe stellingen net doen, alsof ze op één lijn met de Reformatie staan, terwijl dat aantoonbaar onjuist is.
Ze doen in ieder geval een poging om op te roepen tot herleving. Doet de kerk dit zelf ook?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Hervormingsdag
Die over Joh. 3:16 (gemakkelijk terug te vinden op internet).Herman schreef:Welke preek is er gelezen?
Re: Hervormingsdag
Dat dergelijke initiatieven, zoals o.a. HeartCry, een grote aantrekkingskracht hebben op de kerken (jongeren en ouderen) is duidelijk. Maar waarom heeft dit een ongelooflijke aantrekkingskracht? Is het omdat deze mensen een gevoeliger geloof willen of een makkelijker geloof willen, zoals DIA beweerd? Of zit er meer achter? En heeft Nasrani dan geen punt als hij stelt dat de oproep van herleving in de kerken niet te horen is? Terwijl in de Reformatie het continu hervormen van de kerken wel de bedoeling was.
Je kan inderdaad inhoudelijke bezwaren hebben tegen o.a. HeartCry. Die heb ik ook. Maar is het op de manier van Luther niet te makkelijk om bepaalde initiatieven aan de kant te schuiven? Want op deze manier ga je aan een achtergrond voorbij en worden bepaalde gevoelens in de kerken niet serieus genomen. Terwijl ze er wel zijn en op sommige punten ook terecht mijn inziens.
Je kan inderdaad inhoudelijke bezwaren hebben tegen o.a. HeartCry. Die heb ik ook. Maar is het op de manier van Luther niet te makkelijk om bepaalde initiatieven aan de kant te schuiven? Want op deze manier ga je aan een achtergrond voorbij en worden bepaalde gevoelens in de kerken niet serieus genomen. Terwijl ze er wel zijn en op sommige punten ook terecht mijn inziens.
Re: Hervormingsdag
Ik richtte mijn kritiek op de stichting Heart Cry zelf, niet op de bezoekers van hun conferenties.JCRyle schreef:Dat dergelijke initiatieven, zoals o.a. HeartCry, een grote aantrekkingskracht hebben op de kerken (jongeren en ouderen) is duidelijk. Maar waarom heeft dit een ongelooflijke aantrekkingskracht? Is het omdat deze mensen een gevoeliger geloof willen of een makkelijker geloof willen, zoals DIA beweerd? Of zit er meer achter? En heeft Nasrani dan geen punt als hij stelt dat de oproep van herleving in de kerken niet te horen is? Terwijl in de Reformatie het continu hervormen van de kerken wel de bedoeling was.
Je kan inderdaad inhoudelijke bezwaren hebben tegen o.a. HeartCry. Die heb ik ook. Maar is het op de manier van Luther niet te makkelijk om bepaalde initiatieven aan de kant te schuiven? Want op deze manier ga je aan een achtergrond voorbij en worden bepaalde gevoelens in de kerken niet serieus genomen. Terwijl ze er wel zijn en op sommige punten ook terecht mijn inziens.
Het zou best kunnen dat ze terechte kritiekpunten hebben, maar de wijze waarop ze opereren maken voor mij dat hun middel erger is dan de kwaal die ze zeggen te bestrijden.
Ik ben wel benieuwd welke gevoelens je bedoelt, die in de kerk niet serieus genomen zouden worden.
Geen idee. Ik hoor eigenlijk nooit een anti-geluid in de kerk. Volgens mij is de preekstoel daar ook niet voor. Maar er is inhoudelijk wel heel veel tegen de theologie van HeartCry in te brengen.Nasrani schreef:Zou die twist en tweedracht ook niet ontstaan omdat de kerken er vol tegen in gaan? Ik denk van wel namelijk.
Ze doen in ieder geval een poging om op te roepen tot herleving. Doet de kerk dit zelf ook?
Wat je zegt: Ze doen een poging tot herleving....
Daar gaat het al mis: zij doen een poging... Als de Heilige Geest ons hart levend maakt en we voor de Heere Jezus Christus gaan buigen en Hem door het geloof als onze Zaligmaker mogen leren kennen, dan zijn wij nooit meer het onderwerp van de zin.
In dat opzicht is er maar weinig verschil tussen HeartCry en de evangelische beweging: Wij zijn verlost en nu MOETEN wij.....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Hervormingsdag
Nasrani schreef:Zou die twist en tweedracht ook niet ontstaan omdat de kerken er vol tegen in gaan? Ik denk van wel namelijk.Luther schreef:Het gaat mij nu specifiek om de stichting HeartCry, die inmiddels al jaren bezig is om twist en tweedracht te zaaien in de kerken, jongeren bij de kerk weg te halen, een doopvisie te sanctioneren waarbij het verbond totaal is weggemasseerd, de gereformeerde belijdenis van grote vraagtekens te voorzien, etc.refo schreef:Nou ja, de hele gereformeerde gezindte 'kaapt deze eenmalige, unieke gebeurtenis' voor hun stokpaardjes. Men meent werkelijk dat er van de 95 stellingen naar hen een rechte lijn loopt. Maar als je zondags een preek van Luther hoort, is dat toch gans andere boodschap.Luther schreef:Hier word ik dus echt heel moe van... https://www.heartcry.nl/overig/95-stellingen/
Men kaapt een eenmalige, unieke gebeurtenis voor het berijden van eigen stokpaardjes, of - zo u wilt - het afdraaien van grijze platen.
En dan via deze 95 nieuwe stellingen net doen, alsof ze op één lijn met de Reformatie staan, terwijl dat aantoonbaar onjuist is.
Ze doen in ieder geval een poging om op te roepen tot herleving. Doet de kerk dit zelf ook?
Re: Hervormingsdag
Hoewel ik heus de zwakke kanten van heartCry zie, denk ik dat een poging tot herleven niet verkeerd hoeft te zijn.Luther schreef:Ik richtte mijn kritiek op de stichting Heart Cry zelf, niet op de bezoekers van hun conferenties.JCRyle schreef:Dat dergelijke initiatieven, zoals o.a. HeartCry, een grote aantrekkingskracht hebben op de kerken (jongeren en ouderen) is duidelijk. Maar waarom heeft dit een ongelooflijke aantrekkingskracht? Is het omdat deze mensen een gevoeliger geloof willen of een makkelijker geloof willen, zoals DIA beweerd? Of zit er meer achter? En heeft Nasrani dan geen punt als hij stelt dat de oproep van herleving in de kerken niet te horen is? Terwijl in de Reformatie het continu hervormen van de kerken wel de bedoeling was.
Je kan inderdaad inhoudelijke bezwaren hebben tegen o.a. HeartCry. Die heb ik ook. Maar is het op de manier van Luther niet te makkelijk om bepaalde initiatieven aan de kant te schuiven? Want op deze manier ga je aan een achtergrond voorbij en worden bepaalde gevoelens in de kerken niet serieus genomen. Terwijl ze er wel zijn en op sommige punten ook terecht mijn inziens.
Het zou best kunnen dat ze terechte kritiekpunten hebben, maar de wijze waarop ze opereren maken voor mij dat hun middel erger is dan de kwaal die ze zeggen te bestrijden.
Ik ben wel benieuwd welke gevoelens je bedoelt, die in de kerk niet serieus genomen zouden worden.Geen idee. Ik hoor eigenlijk nooit een anti-geluid in de kerk. Volgens mij is de preekstoel daar ook niet voor. Maar er is inhoudelijk wel heel veel tegen de theologie van HeartCry in te brengen.Nasrani schreef:Zou die twist en tweedracht ook niet ontstaan omdat de kerken er vol tegen in gaan? Ik denk van wel namelijk.
Ze doen in ieder geval een poging om op te roepen tot herleving. Doet de kerk dit zelf ook?
Wat je zegt: Ze doen een poging tot herleving....
Daar gaat het al mis: zij doen een poging... Als de Heilige Geest ons hart levend maakt en we voor de Heere Jezus Christus gaan buigen en Hem door het geloof als onze Zaligmaker mogen leren kennen, dan zijn wij nooit meer het onderwerp van de zin.
In dat opzicht is er maar weinig verschil tussen HeartCry en de evangelische beweging: Wij zijn verlost en nu MOETEN wij.....
Wat buigt gij u neder, o mijn ziel! en zijt onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven voor de verlossingen Zijns aangezichts.
O mijn volk! neem mijn leer ter oren; neigt ulieder oor tot de redenen mijns monds.
Ik zal mijn mond opendoen met spreuken; ik zal verborgenheden overvloediglijk uitstorten, van ouds her;
Loof den HEERE, mijn ziel! O HEERE, mijn God! Gij zijt zeer groot, Gij zijt bekleed met majesteit en heerlijkheid.
Mijn ziel! keer weder tot uw rust
Komt, laat ons wederkeren tot de Heere.
Dat zijn ook "pogingen" tot herleving toch?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?