Hervormingsdag

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Hervormingsdag

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
JCRyle schreef:Dat dergelijke initiatieven, zoals o.a. HeartCry, een grote aantrekkingskracht hebben op de kerken (jongeren en ouderen) is duidelijk. Maar waarom heeft dit een ongelooflijke aantrekkingskracht? Is het omdat deze mensen een gevoeliger geloof willen of een makkelijker geloof willen, zoals DIA beweerd? Of zit er meer achter? En heeft Nasrani dan geen punt als hij stelt dat de oproep van herleving in de kerken niet te horen is? Terwijl in de Reformatie het continu hervormen van de kerken wel de bedoeling was.

Je kan inderdaad inhoudelijke bezwaren hebben tegen o.a. HeartCry. Die heb ik ook. Maar is het op de manier van Luther niet te makkelijk om bepaalde initiatieven aan de kant te schuiven? Want op deze manier ga je aan een achtergrond voorbij en worden bepaalde gevoelens in de kerken niet serieus genomen. Terwijl ze er wel zijn en op sommige punten ook terecht mijn inziens.
Ik richtte mijn kritiek op de stichting Heart Cry zelf, niet op de bezoekers van hun conferenties.
Het zou best kunnen dat ze terechte kritiekpunten hebben, maar de wijze waarop ze opereren maken voor mij dat hun middel erger is dan de kwaal die ze zeggen te bestrijden.
Ik ben wel benieuwd welke gevoelens je bedoelt, die in de kerk niet serieus genomen zouden worden.
Ik heb ook niet gezegd dat je kritiek uitte op de bezoekers van HeartCry, dan heb je mij niet goed begrepen. De wijze waarop men opereert, daar kan een gesprek over gevoerd worden. Maar de wijze waarop mag niet de inhoudelijke beoordeling van iets bepalen. Als er terechte kritiekpunten zijn, dan mag je die niet terzijde schuiven, maar moet je die ter harte nemen. Kerkmensen (jongeren en ouderen) bezoeken HeartCry vanuit concrete 'kritiek/gevoelens'. Als je deze terzijde schuift, omdat de vorm waarop ze naar buiten gebracht worden je niet aanstaat, drijf je de mensen juist in de handen van dergelijke initiatieven.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Hervormingsdag

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
refo schreef:
Luther schreef:Hier word ik dus echt heel moe van... https://www.heartcry.nl/overig/95-stellingen/
Men kaapt een eenmalige, unieke gebeurtenis voor het berijden van eigen stokpaardjes, of - zo u wilt - het afdraaien van grijze platen.
Nou ja, de hele gereformeerde gezindte 'kaapt deze eenmalige, unieke gebeurtenis' voor hun stokpaardjes. Men meent werkelijk dat er van de 95 stellingen naar hen een rechte lijn loopt. Maar als je zondags een preek van Luther hoort, is dat toch gans andere boodschap.
Het gaat mij nu specifiek om de stichting HeartCry, die inmiddels al jaren bezig is om twist en tweedracht te zaaien in de kerken, jongeren bij de kerk weg te halen, een doopvisie te sanctioneren waarbij het verbond totaal is weggemasseerd, de gereformeerde belijdenis van grote vraagtekens te voorzien, etc.
En dan via deze 95 nieuwe stellingen net doen, alsof ze op één lijn met de Reformatie staan, terwijl dat aantoonbaar onjuist is.
Maar ja... 't is natuurlijk wel een makkelijk geloof hè!
Helemaal naar de mens van nu.
Dan nemen we de dwalingen wel op de koop toe.

Zo ben ik wellicht de spreekbuis van velen.
Hoewel men het natuurlijk veel subtieler zegt.
Waarom vindt u het een "makkelijk geloof?" Ik heb ook wel moeite met Heartcry, maar een makkelijk geloof? Dat is het zeer zeker niet! Gewoon rustig afwachten tot het geloof je ten deel valt is echt veel gemakkelijker!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hervormingsdag

Bericht door Nasrani »

Luther schreef:
Nasrani schreef:Zou die twist en tweedracht ook niet ontstaan omdat de kerken er vol tegen in gaan? Ik denk van wel namelijk.
Ze doen in ieder geval een poging om op te roepen tot herleving. Doet de kerk dit zelf ook?
Geen idee. Ik hoor eigenlijk nooit een anti-geluid in de kerk. Volgens mij is de preekstoel daar ook niet voor. Maar er is inhoudelijk wel heel veel tegen de theologie van HeartCry in te brengen.
Wat je zegt: Ze doen een poging tot herleving....
Daar gaat het al mis: zij doen een poging... Als de Heilige Geest ons hart levend maakt en we voor de Heere Jezus Christus gaan buigen en Hem door het geloof als onze Zaligmaker mogen leren kennen, dan zijn wij nooit meer het onderwerp van de zin.
In dat opzicht is er maar weinig verschil tussen HeartCry en de evangelische beweging: Wij zijn verlost en nu MOETEN wij.....
Dat er in de kerk geen anti-geluid klinkt zal per kerk verschillen. Vanuit verschillende kerken is er in ieder geval wel gereageerd. En inderdaad de preekstoel is daar niet voor, maar we weten allemaal dat zoiets in sommige kerken wel gebeurt...
Inhoudelijk zal er misschien wat tegen in te brengen zijn, maar is dat bij sommige kerken ook niet zo? Schrijven we die dan ook af?
Ben je wel eens met iemand van Heartcry in gesprek geweest over de beweegredenen?

Ik noemde het een poging ja. Misschien was dat te zwak uitgedrukt. Ze roepen er toe op ja en dat hoor ik in de sommig kerken zeer weinig, die stoppen meer energie in het bepalen van hun positie ten opzichte van andere kerken en oa Heartcry.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:
-DIA- schreef: Maar ja... 't is natuurlijk wel een makkelijk geloof hè!
Helemaal naar de mens van nu.
Dan nemen we de dwalingen wel op de koop toe.

Zo ben ik wellicht de spreekbuis van velen.
Hoewel men het natuurlijk veel subtieler zegt.
Waarom vindt u het een "makkelijk geloof?" Ik heb ook wel moeite met Heartcry, maar een makkelijk geloof? Dat is het zeer zeker niet! Gewoon rustig afwachten tot het geloof je ten deel valt is echt veel gemakkelijker!
Als je hier lijdelijkheid bedoelt is dat inderdaad geen goede zaak.
Toch denk ik dar dit een zeer wijd verbreide zaak is.
En het wordt ook nog eens heel vaak misbruikt om het oude belijden verdacht te maken.
Het is helaas de waarheid, bij ondervinding.
Laten we het zeggen, en ik denk dat er dan nogal wat zijn die ook beschaamd het hoofd moeten buigen:
We zijn van nature allemaal lijdelijk, anders zaten we denk ik ook niet voor een beeldscherm.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hervormingsdag

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:
-DIA- schreef: Maar ja... 't is natuurlijk wel een makkelijk geloof hè!
Helemaal naar de mens van nu.
Dan nemen we de dwalingen wel op de koop toe.

Zo ben ik wellicht de spreekbuis van velen.
Hoewel men het natuurlijk veel subtieler zegt.
Waarom vindt u het een "makkelijk geloof?" Ik heb ook wel moeite met Heartcry, maar een makkelijk geloof? Dat is het zeer zeker niet! Gewoon rustig afwachten tot het geloof je ten deel valt is echt veel gemakkelijker!
Als je hier lijdelijkheid bedoelt is dat inderdaad geen goede zaak.
Toch denk ik dar dit een zeer wijd verbreide zaak is.
En het wordt ook nog eens heel vaak misbruikt om het oude belijden verdacht te maken.
Het is helaas de waarheid, bij ondervinding.
Laten we het zeggen, en ik denk dat er dan nogal wat zijn die ook beschaamd het hoofd moeten buigen:
We zijn van nature allemaal lijdelijk, anders zaten we denk ik ook niet voor een beeldscherm.
Wordt lijdelijkheid gebruikt/misbruikt om het oude belijden verdacht te maken?
Zou het niet eerder zijn om onze onwil mee te bedekken?
Iedere dag worden we opgeroepen om ons te bekeren! Iedere dag wordt het evangelie aan ons aangeboden. Op de oproep tot geloof wordt dan geantwoord met ongeloof. En ongeloof is een zeer sterke macht. Lees de geschiedenis van de Heere Jezus in Nazareth er maar op na. Hij kon daar geen kracht doen vanwege hun ongeloof!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Gisteravond lazen we uit het dagboek dat wij aan tafel gebruiken een meditatie die het overdenken wel waard is, dacht ik.
Er staat met grote letters boven:

Hervorming

Ik zal de daden des Heeren gedenken, ja, ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher, en ik zal al Uw werken betrachten en van Uw daden spreken. [Psalm 77:12-13]

Gods daden te gedenken is een taak die de Heere Zijn Gemeente heeft opgelegd. In de gelijkenis van de talenten lezen wij dat die dienstknecht, die één talent ontving, het in de aarde begroef. Zo mag het niet met de daden die de Heere in het verleden heeft verricht.
Op deze dag denken wij aan Luther die op 31 oktober 1517 zi8jn 95 stellingen sloeg op de deur van de slotkapel te Wittenberg. Luthers daad was een daad van het geloof. Als een boodschapper van God werd hij geroepen om te getuigen van de zaak van God.

Veel was er in het leven van deze monnik gepasseerd, voordat hij stond voor deze slotkapel. Een cel in de toren van het klooster te Wittenberg was zijn studeerkamertje. Als jonge monnik werd hij door Von Staupitz benoemd tot hoogleraar in de Bijbelse exegese. Zes uren lang had de jonge monnik tegenover zijn biechtvader zijn zielennood uitgeschreeuwd. “Hoe kan ik voor een rechtvaardig God verschijnen” was de vraag die de Heilige Geest steeds weer in zijn ziel deed opkomen. Wie kan het voor hem oplossen? In de kloostercel, bij het onderzoek van de Heilige Schrift, werd hem het heilgeheim geopenbaard.
Zelf schreef Luther daarvan:
“Het Woord van God bepaalde mij bij deze zaak: Gods gerechtigheid! Voor de verdoemende rechtvaardigheid van de Eeuwige voelde ik alleen maar benauwdheid. Ik stond voor God, ik riep en klopte, maar niemand deed open. Daar opende de Heere Zijn getuigenis, en liet zien de rechtvaardigheid, welke de Heere de mens ten deel doet vallen, die zich op genade of ongenade aan Hem mag overgeven.Voor deze haatte ik het woord gerechtigheid, het vervloekte en verdoemde mij. Ik zei tegen God: Houd Gij dan nooit op mij te plagen met Uw toorn? Daar openbaarde de Heere mij het Woord: De rechtvaardige zal door het geloof leven. De Heere leerde mij: Wij leven niet door ons doen, maar door Gods schenkende gerechtigheid in Christus”.
Daar ging voor Luther de poort der zaligheid open.

Als onder ’t heilig recht, de ziele niet meer vecht,
Maar billijkt ’t zondeloon wat haar ook overkoom’,
Rechtvaardigend haar God, wat eeuwig zij haar lot.

Als in haar laatste vreugde (het eren van Gods deugden)
de deugd van ’t recht het wint, als eist zij: Doodt het kind.
O stonde van ’t gericht; o dood’lijkst tijdgewricht.

Dan wordt verloren gaan door God niet toegestaan.
Hier wordt de Zoon gekust, eer z’ op de weg vergaat.
Hier wordt zij welbewust, verzekerd van haar staat.

Hier drinkt zij ’t bloed des Lams, ’t welk haar in ’t leven laat.
Hier wordt de toorn geblust en is het Vree met God,
Door ’t offer van Zijn Zoon. O, allerzaligst lot!


De meditatie was van ds. P. Blok
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Hendrien schreef:
-DIA- schreef: Maar ja... 't is natuurlijk wel een makkelijk geloof hè!
Helemaal naar de mens van nu.
Dan nemen we de dwalingen wel op de koop toe.

Zo ben ik wellicht de spreekbuis van velen.
Hoewel men het natuurlijk veel subtieler zegt.
Waarom vindt u het een "makkelijk geloof?" Ik heb ook wel moeite met Heartcry, maar een makkelijk geloof? Dat is het zeer zeker niet! Gewoon rustig afwachten tot het geloof je ten deel valt is echt veel gemakkelijker!
Als je hier lijdelijkheid bedoelt is dat inderdaad geen goede zaak.
Toch denk ik dar dit een zeer wijd verbreide zaak is.
En het wordt ook nog eens heel vaak misbruikt om het oude belijden verdacht te maken.
Het is helaas de waarheid, bij ondervinding.
Laten we het zeggen, en ik denk dat er dan nogal wat zijn die ook beschaamd het hoofd moeten buigen:
We zijn van nature allemaal lijdelijk, anders zaten we denk ik ook niet voor een beeldscherm.
Wordt lijdelijkheid gebruikt/misbruikt om het oude belijden verdacht te maken?
Zou het niet eerder zijn om onze onwil mee te bedekken?
Iedere dag worden we opgeroepen om ons te bekeren! Iedere dag wordt het evangelie aan ons aangeboden. Op de oproep tot geloof wordt dan geantwoord met ongeloof. En ongeloof is een zeer sterke macht. Lees de geschiedenis van de Heere Jezus in Nazareth er maar op na. Hij kon daar geen kracht doen vanwege hun ongeloof!
Ja dat is ook waar: De mens tracht zich tot het uiterste toe te rechtvaardigen ook door lijdelijkheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:
-DIA- schreef: Waarom vindt u het een "makkelijk geloof?" Ik heb ook wel moeite met Heartcry, maar een makkelijk geloof? Dat is het zeer zeker niet! Gewoon rustig afwachten tot het geloof je ten deel valt is echt veel gemakkelijker!
Van het geloof is wel gezegd, en dat is dacht ik toch een niet te loochenen waarheid: Het gaat vanzelf (wordt geschonken) of het gaat helemaal niet.
Dat neemt onze verantwoordelijkheid niet weg: God wil immers dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschied!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Hervormingsdag

Bericht door Johannes 3:16 »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:
-DIA- schreef: Waarom vindt u het een "makkelijk geloof?" Ik heb ook wel moeite met Heartcry, maar een makkelijk geloof? Dat is het zeer zeker niet! Gewoon rustig afwachten tot het geloof je ten deel valt is echt veel gemakkelijker!
Van het geloof is wel gezegd, en dat is dacht ik toch een niet te loochenen waarheid: Het gaat vanzelf (wordt geschonken) of het gaat helemaal niet.
Dat neemt onze verantwoordelijkheid niet weg: God wil immers dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschied!
Ik heb het idee dat deze gerechtigheid nog (steeds) uitsluitend wordt opgevat als wrekende, straffende gerechtigheid (zoals ook Luther eerst dacht).
Maar misschien komt dit ook wel door zondag 4 en 5 van de HC.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Hervormingsdag

Bericht door JCRyle »

Johannes 3:16 schreef:
-DIA- schreef:
Hendrien schreef:
-DIA- schreef: Waarom vindt u het een "makkelijk geloof?" Ik heb ook wel moeite met Heartcry, maar een makkelijk geloof? Dat is het zeer zeker niet! Gewoon rustig afwachten tot het geloof je ten deel valt is echt veel gemakkelijker!
Van het geloof is wel gezegd, en dat is dacht ik toch een niet te loochenen waarheid: Het gaat vanzelf (wordt geschonken) of het gaat helemaal niet.
Dat neemt onze verantwoordelijkheid niet weg: God wil immers dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschied!
Ik heb het idee dat deze gerechtigheid nog (steeds) uitsluitend wordt opgevat als wrekende, straffende gerechtigheid (zoals ook Luther eerst dacht).
Maar misschien komt dit ook wel door zondag 4 en 5 van de HC.
Goed dat je hier de vinger bij legt, want inderdaad dat is wat in de posting van DIA ook naar voren komt. Want dat God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschied is zeker waar. Dat de mens hierin niet te verontschuldigen is (verantwoordelijkheid én onmogelijkheid), is een Bijbels gegevens. Maar hoe vaak wordt er dan figuurlijk gesproken geen 'punt' gezet in plaats van een 'komma'? Terwijl de ontdekking van de Reformatie geweest is dat aan Gods gerechtigheid genoeg geschied is door Christus. En door het geloof in Christus zijn wij rechtvaardig voor God. Zijn gerechtigheid is dan onze gerechtigheid, omdat Hij onze ongerechtigheid heeft weggedragen en weggeworpen: de vrolijke ruil!
Dan krijgt de gerechtigheid van God een nieuw perspectief, namelijk dat de Heere geen lust heeft in de dood van een zondaar. In Zijn dreigende toorn over het menselijke geslacht denkt God aan ontferming. Hij heeft ons aller behoud op het oog: de toorn van God moet ons doen uitdrijven naar Christus.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hervormingsdag

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:
-DIA- schreef: Waarom vindt u het een "makkelijk geloof?" Ik heb ook wel moeite met Heartcry, maar een makkelijk geloof? Dat is het zeer zeker niet! Gewoon rustig afwachten tot het geloof je ten deel valt is echt veel gemakkelijker!
Van het geloof is wel gezegd, en dat is dacht ik toch een niet te loochenen waarheid: Het gaat vanzelf (wordt geschonken) of het gaat helemaal niet.
Dat neemt onze verantwoordelijkheid niet weg: God wil immers dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschied!
Aan Gods gerechtigheid ís genoeg geschied, namelijk in het offer van Christus. Nu gaat het er maar om dat wij dat door het geloof aannemen. Dáár ligt onze verantwoordelijkheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:
Hendrien schreef:
-DIA- schreef: Waarom vindt u het een "makkelijk geloof?" Ik heb ook wel moeite met Heartcry, maar een makkelijk geloof? Dat is het zeer zeker niet! Gewoon rustig afwachten tot het geloof je ten deel valt is echt veel gemakkelijker!
Van het geloof is wel gezegd, en dat is dacht ik toch een niet te loochenen waarheid: Het gaat vanzelf (wordt geschonken) of het gaat helemaal niet.
Dat neemt onze verantwoordelijkheid niet weg: God wil immers dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschied!
Aan Gods gerechtigheid ís genoeg geschied, namelijk in het offer van Christus. Nu gaat het er maar om dat wij dat door het geloof aannemen. Dáár ligt onze verantwoordelijkheid.
Ik doelde er meer op dat er een vermogen in de mens wordt gelegd, en dat maakt de vrije en soevereine genade teniet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hervormingsdag

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Ik doelde er meer op dat er een vermogen in de mens wordt gelegd, en dat maakt de vrije en soevereine genade teniet.
Het vermogen kan ook in de mens gelegd worden door te zeggen dat een mens eerst z'n ellende moet kennen voordat de toevlucht tot Christus genomen kan/mag worden. Immers brengt de mens dan ook wat mee, z'n ellende en de mens moet juist helemaal niets meenemen, ook niet z'n ellende. Het is juist Jezus die het stuk der ellende aan de mens laat zien.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Ik doelde er meer op dat er een vermogen in de mens wordt gelegd, en dat maakt de vrije en soevereine genade teniet.
Het vermogen kan ook in de mens gelegd worden door te zeggen dat een mens eerst z'n ellende moet kennen voordat de toevlucht tot Christus genomen kan/mag worden. Immers brengt de mens dan ook wat mee, z'n ellende en de mens moet juist helemaal niets meenemen, ook niet z'n ellende. Het is juist Jezus die het stuk der ellende aan de mens laat zien.
Waartoe deze woorden (waar weer het wantrouwen in klinkt, kan me vergissen), alsof wij dat niet zouden weten? We kennen onze ellendestaat niet, tenzij we daarmee van Boven mee bekendgemaakt worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hervormingsdag

Bericht door Luther »

samanthi schreef:Hoewel ik heus de zwakke kanten van heartCry zie, denk ik dat een poging tot herleven niet verkeerd hoeft te zijn.
Wat buigt gij u neder, o mijn ziel! en zijt onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven voor de verlossingen Zijns aangezichts.

O mijn volk! neem mijn leer ter oren; neigt ulieder oor tot de redenen mijns monds.
Ik zal mijn mond opendoen met spreuken; ik zal verborgenheden overvloediglijk uitstorten, van ouds her;

Loof den HEERE, mijn ziel! O HEERE, mijn God! Gij zijt zeer groot, Gij zijt bekleed met majesteit en heerlijkheid.

Mijn ziel! keer weder tot uw rust

Komt, laat ons wederkeren tot de Heere.

Dat zijn ook "pogingen" tot herleving toch?
Zeker! Hele mooie citaten. En als de stichting HeartCry deze herleving zou bedoelen, zouden ze zich niet richten op de dingen die ik noemde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie