Hervormingsdag

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hervormingsdag

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:En verbijsterend vind ik het eigenlijk ook allemaal wel.
Wat vond je precies verbijsterend?
Dat b.v. een roomse bisschop en dhr. van der Staaij samen zijn bij een uitgeroepen "bijbeljaar" (wie heeft dit eigenlijk uitgeroepen en waarom?) in een PKN gemeente op Hervormingsdag. Aanleiding: De vertaling van Erasmus. Ik wil niets afdoen aan het werk wat hij heeft verricht, tegelijkertijd mag de persoon van Erasmus voor ons tot een waarschuwing klinken. Klonk dat ook zaterdagavond?
Klonk het - wat ook de St. Jan toch zijn bestaansrecht geeft - de boodschap: Bekeert U?
Mij bekruipt hierbij een zeer unheimisch gevoel.
Het Bijbeljaar is georganiseerd door Refo500. Men achtte het, een jaar voor de grote, wereldwijze Reformatieherdenking rond een persoon (Luther) goed om op allerlei platforms dit jaar aandacht te vragen voor het Woord van God zelf. De brontekst van Erasmus is ook de brontekst voor de Reformatie geweest, en daarom goed dat dit juist in de Sint Jan naar voren werd gebracht. (Wat de PKN ermee te maken heeft, weet ik niet.)
Wat ik ervan gezien en gehoord heb, vond ik de bijdragen van de bisschop en Van der Staaij het beste. Als het gaat om de kernboodschap van de Bijbel, werd die bij hen gehoord, en ook wel in het slotwoord van ds. L.J. Geluk.
De invulling van de hele avond vond ik echter niet veel meerwaarde hebben als ik die vergelijk met de vier Calvijndebatten in 2009.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Hervormingsdag

Bericht door dennis »

Ik wil best aannemen dat er op sommige vlakken met sommige katholieken best kan worden samengewerkt. Abortusbestrijding bijvoorbeeld.
Maar ik denk dat we als gezindte toch wel heel voorzichtig moeten zijn. De dwalingen in de Katholieke kerk zijn er echt nog steeds. En die zijn zielsverwoestend. De leer van vrije genade, zoals Luther die mocht ontdekken, wordt nog steeds verworpen. En daar doet een ook onder protestanten kennelijk populaire paus enz. niets aan af.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hervormingsdag

Bericht door Luther »

dennis schreef:Ik wil best aannemen dat er op sommige vlakken met sommige katholieken best kan worden samengewerkt. Abortusbestrijding bijvoorbeeld.
Maar ik denk dat we als gezindte toch wel heel voorzichtig moeten zijn. De dwalingen in de Katholieke kerk zijn er echt nog steeds. En die zijn zielsverwoestend. De leer van vrije genade, zoals Luther die mocht ontdekken, wordt nog steeds verworpen. En daar doet een ook onder protestanten kennelijk populaire paus enz. niets aan af.
Ik pleit niet kerkelijke samenwerking; wel heb ik meer met de RKK-bisschop De Korte dan met de remonstrantse prof. Anbeek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Hervormingsdag

Bericht door Panny »

Inderdaad heel voorzichtig zijn in de samenwerking.

Maar ik geloof dat er in de Rooms Katholieke kerk ook echte kinderen van God zitten.
Zo ken ik verschillende verhalen uit het Midden-Oosten waar moslims tot geloof gekomen zijn maar wel in een Rooms Katholieke kerk terecht gekomen zijn (en dus bijvoorbeeld ook Maria een bijzondere plaats geven).
Maar die bekeringen komen heel oprecht over: het gaat in de hoofdzaak dat ze vergeving van zonden gevonden hebben in Jezus Christus. En dat is ook echt de belangrijkste zaak in hun geloof.
Ze zijn zalig geworden door de genade in Jezus Christus en niet door eigen werken. Ze hebben Christus hartelijk lief.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Hervormingsdag

Bericht door dennis »

Panny schreef:Inderdaad heel voorzichtig zijn in de samenwerking.

Maar ik geloof dat er in de Rooms Katholieke kerk ook echte kinderen van God zitten.
Zo ken ik verschillende verhalen uit het Midden-Oosten waar moslims tot geloof gekomen zijn maar wel in een Rooms Katholieke kerk terecht gekomen zijn (en dus bijvoorbeeld ook Maria een bijzondere plaats geven).
Maar die bekeringen komen heel oprecht over: het gaat in de hoofdzaak dat ze vergeving van zonden gevonden hebben in Jezus Christus. En dat is ook echt de belangrijkste zaak in hun geloof.
Ze zijn zalig geworden door de genade in Jezus Christus en niet door eigen werken. Ze hebben Christus hartelijk lief.
Dat kan inderdaad waar zijn. De Heere is zo machtig dat Hij dwars door dwalingen heen Zijn kerk bouwt. Maar als instituut blijft de RK m.i. toch gevaarlijk. En voor wie meent dat de geloofsvervolgingen eeuwen achter ons liggen. In bijvoorbeeld Mexico worden protestanten nog steeds door de Katholieke meerderheid verdrukt.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Hervormingsdag

Bericht door mulder »

heeft iemand al een overzicht met bepaalde hervormingsdiensten?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hervormingsdag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

mulder schreef:heeft iemand al een overzicht met bepaalde hervormingsdiensten?
Lijst met Reformatieherdenkingen:

http://www.inderechtestraat.nl/nl/activ ... denkingen/
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Hervormingsdag

Bericht door mcgk »

Dat zijn ze lang niet allemaal, wellicht dat het RD nog met een overzicht komt.
Plus de niet-interkerkelijke hervormingsdienst van de Gergems uit Capelle en Krimpen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Hervormingsdag

Bericht door Auto »

mcgk schreef:Dat zijn ze lang niet allemaal, wellicht dat het RD nog met een overzicht komt.
Plus de niet-interkerkelijke hervormingsdienst van de Gergems uit Capelle en Krimpen.
Je moet niet zo negatief zijn. Neem bijvb: zaterdag 29 oktober 2016 19.30 uur Reformatieherdenking Ger. Gem.
Sionkerk, Rotterdam-Alexanderpolder student H.J. Agteresch & ds. A.J.T. Ruis
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag

Bericht door DDD »

Auto schreef:
mcgk schreef:Dat zijn ze lang niet allemaal, wellicht dat het RD nog met een overzicht komt.
Plus de niet-interkerkelijke hervormingsdienst van de Gergems uit Capelle en Krimpen.
Je moet niet zo negatief zijn. Neem bijvb: zaterdag 29 oktober 2016 19.30 uur Reformatieherdenking Ger. Gem.
Sionkerk, Rotterdam-Alexanderpolder student H.J. Agteresch & ds. A.J.T. Ruis
Hoezo? Mogen wij het kwade geen kwaad meer noemen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hervormingsdag

Bericht door eilander »

DDD schreef:
Auto schreef:
mcgk schreef:Dat zijn ze lang niet allemaal, wellicht dat het RD nog met een overzicht komt.
Plus de niet-interkerkelijke hervormingsdienst van de Gergems uit Capelle en Krimpen.
Je moet niet zo negatief zijn. Neem bijvb: zaterdag 29 oktober 2016 19.30 uur Reformatieherdenking Ger. Gem.
Sionkerk, Rotterdam-Alexanderpolder student H.J. Agteresch & ds. A.J.T. Ruis
Hoezo? Mogen wij het kwade geen kwaad meer noemen?
Wat bedoel je hier nu precies mee? Ik begrijp er niets van.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Wij hebben hier sinds het afhaken van de vroegere Hervormde Kerk ook een "niet-kerkelijke" hervormingsherdenking.
Ik weet niet of de term juist is. Maar om het voort te zetten zijn hier de jaarlijkse interkerkelijke SEZ-diensten tot Hervormingsherdenkingen geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
Auto schreef:
mcgk schreef:Dat zijn ze lang niet allemaal, wellicht dat het RD nog met een overzicht komt.
Plus de niet-interkerkelijke hervormingsdienst van de Gergems uit Capelle en Krimpen.
Je moet niet zo negatief zijn. Neem bijvb: zaterdag 29 oktober 2016 19.30 uur Reformatieherdenking Ger. Gem.
Sionkerk, Rotterdam-Alexanderpolder student H.J. Agteresch & ds. A.J.T. Ruis
Hoezo? Mogen wij het kwade geen kwaad meer noemen?
Wat bedoel je hier nu precies mee? Ik begrijp er niets van.
Kerkelijke verdeeldheid is zonde. De stap van de GG in Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel om - een jaar of 20 geleden- de reformatieherdenkingen afzonderlijk per kerkgenootschap te gaan doen, is dus mijns inziens ook onjuist, want een stap in de verkeerde richting.

Als mcgk daar dan op wijst, moet Auto dat niet 'zo negatief' noemen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hervormingsdag

Bericht door eilander »

Oké dan begrijp ik in elk geval wat je bedoelt. Ik vind het wat vergezocht. Interkerkelijk is mooi en ik sta er ook zeker achter; wij hadden onlangs een bidstond met een HHK- en PKN-predikant. Dat waardeer ik, maar het is daarmee niet een gebod geworden om altijd een bidstond met de HHK erbij te beleggen (en bovendien: waarom alleen met een HHK-er...?)
Hoewel ik begrijp dat het hier gaat om een besluit om het interkerkelijke juist terug te draaien. Dat is wel jammer natuurlijk.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag

Bericht door DDD »

Ik vind dat zelf niet vergezocht. Wij hoeven kerken niet gekunsteld aan elkaar te lijmen, maar stappen de verkeerde richting uit zijn mijns inziens verkeerd. Ook al lijkt het een kleine stap. Die staat mijns inziens symbool voor kerkelijk separatisme. Die stap hoeven we dan ook niet goed te praten.
Plaats reactie