Besneden naar het hart of besneden naar het vlees?

Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Het spijt me, maar ik vind je bronnen niet echt sterk. Er wordt nergens medisch-wetenschappelijk aangetoond dat besneden mannen vatbaarder zijn voor AIDS dan onbesneden mannen, slechts statistieken...
En dan nog iets: je begint je betoog met de het feit dat er twee soorten mensen zijn, besneden en onbesneden. Vervolgens zeg je dat onbesneden mensen nooit besneden mensen van het hart kunnen zijn, met als argument dat dat onzin is... dat is niet echt een zeer goed onderbouwt argument. Waarom kun je niet besneden 'van hart zijn', dus wanneer je het symbolisch interpreteert?

Voor mij zijn er drie soorten mensen: zij die kunnen tellen en zij die niet kunnen tellen... :,
Christina

Bericht door Christina »

God's wetten zijn altijd goed en nuttig in dit tijdelijke leven. Eliyahu vergeleek de moderne Aids epidemie met de pest van de middeleeuwen. Toen ook waren het de joden die er minder last van hadden omdat ze de reinigings wetten in ere hielden en hun handen wasten voor ze gingen eten. Zo zou het best kunnen dat de besnijdenis beschermt tegen allerlei sexueel overdraagbare ziektes.
Toch is de "besnijdenis van het hart" nog effektiever! Iemand die met zijn hele hart God wil dienen is of celibatair, of monogaam, heterosexueel en trouw, en dat is nog altijd de veiligste vorm van "safe sex"!
Dus wint de "besnijdenis van het hart"het zeker van de "besnijdenis van het vlees", ook als het gaat om AIDS.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Zie voor de volledige discussie over dit onderwerp: http://www.refoforum.nl

The Critical Brother (niet van uitgebreide discussies hoor!)
Christina

Bericht door Christina »

. "BV: Een man leeft volkomen monogaam, maar zijn vrouw zet de bloemetjes buiten, en besmet vervolgens haar man met AIDS." (citaat Eliyahu)

Daarom is de besnijdenis van het hart zo effektief, want een vrouw kan het ook ondergaan!
strik

Bericht door strik »

Eliyahu,

Wat je hier dus in feite zegt is, dat de besnijdenis niets meer of minder is dan een nuttige medische ingreep?
Christina

Bericht door Christina »

"alle "van hart besneden christenen" uitgeroeid worden door de AIDS."

Dat is onzin. Ik heb jaren in Afrika gewoond, en de opkomst van Aids meegemaakt. Geloof me, Afrika loopt niet vol wedergeboren Christenen, mensen die het zondige wellustige vlees afgelegd hebben, want dat betekent de "besnijdenis zonder handen", mannen die als ze op reis zijn niet in elk dorp een hoer zoeken of een vrouw verkrachten. En die er wel zijn... hebben geen Aids.
Daarbij ben ik het helemaal met je eens dat de vleselijke besnijdenis een zeer gezonde zaak is, inderdaad, voor man zowel als voor vrouwen ik ben er ook een voorstander van. In Engeland, Canada en Amerika is het de gewoonste zaak van de wereld dat jongentjes besneden worden. In Europa bljkbaar niet. Maar kun je nu aantonen dat Aids in Europa meer slachtoffers opgeeist heeft dan in Amerika?
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Christina

Daarbij ben ik het helemaal met je eens dat de vleselijke besnijdenis een zeer gezonde zaak is, inderdaad, voor man zowel als voor vrouwen ik ben er ook een voorstander van.
????????????????????????????
Christina

Bericht door Christina »

Wees maar gerust!

"Een vrouw profiteerd van het hebben van een besneden echtgenoot door een veel kleinere kans om door hem besmet te worden. Dus zowel mannen als vrouwen profiteren er van." (citaat Eliyahu)

Sorry voor de schrik!
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Volgens mij, en hier moet je maar even bijspringen als Afrika expert Christina, maar is het in de Afrikaanse cultuur ook zo dat een vrouw uberhaubt geen 'nee' mag zeggen, moreel gezien, als een man met haar naar bed wil. (Afrikaanse cultuur is wat al te universeel misschien, maar vele culturen in Afrika kennen dit principe, toch?)
Dus om dat dan te gaan gooien op het wel of niet besneden zijn...

Rest mij nog een ding, en dat is dat ik nooit in statistieken als absolute bron geloof. Statistieken zijn te handelbaar en te moeilijk te verifieren in dit geval (wie heeft dat getelt, het aantal AIDS slachtoffers met of zonder besnijdenis, in Afrika? Was het een representatieve steekproef, of gebonden aan een leeftijd, locatie, of anderszins homogene groep? Etc., etc.)
Mijn vraag is, zijn er medische bewijzen dat besnijden mannen minder snel AIDS zullen oplopen dan besneden mannen? Het maakt volgens mij niet zoveel uit of je nu wel of niet besneden bent als je met een vrouw naar bed gaat die wel AIDS heeft, de kans blijft even groot... te groot! Dus, maar goed, mijn vraag dus, medische onderbouwde bewijzen voor deze stelling.

In ieder geval ben ik het met Christina eens dat de 'besnijdenis van het hart' over het algemeen meer in de weegschaal legt wat dit aan gaat dan lichamelijke besnijdenis.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik verklaar niemand voor gek en beweer niet dat het leugens zijn, alleen je statistieken leken uit het niets te komen. Alles wat ik vroeg was voor medische bewijzen (die ik overigens nog steeds niet zie ;) ), of in ieder geval een duidelijkere bronvermelding. Daarvoor alle dank.
Nog een wetenschappelijke vraag (dus niet boos worden, het is gewoon ter informering... ik beschuldig niemand...): is er een duidelijk relationeel verband tussen besnijdenis en AIDS? De statistieken zeggen van wel, maar het zou net zo goed aan andere factoren kunnen liggen, zoals culturele, politieke of zelfs economische.
Kijk ik naar de statistieken, dan zie ik dus dat het verband wordt aangetoond door onder andere Kameroen en Benin te vergelijken met Kenia en Zambia. Niet om het een of ander, maar kun je dat zomaar doen, of zijn er grote verschillen tussen die land/culturen? Frankrijk en Zwitserland zijn namelijk ook werelden apart, terwijl het toch buurlanden zijn.
Nogmaals, niet om vervelend te doen, maar statistieken zeggen in principe niet zoveel. Zelfs de Amerikaanse president gebruikt ze al naar gelang ze zijn wil onderbouwen. Dat is het grote nadeel van statistieken, iedereen kan er mee goochelen, maar wat zeggen ze nou echt? Daarom vroeg ik ook om medisch onderbouwd bewijs.
En dat lever je netjes in de daaropvolgende alinea's. Dat is dus goede bronvermelding. Dat was alles waar ik naar vroeg, dus dan moet je niet van die vervelende 'dus dit zijn ook allemaal leugentjes, Madtice' er tussen gaan zetten, want dat heb ik nooit beweerd... dat kan ook niet, ik heb die bronnen nog nooit gezien. Ik vind het altijd een beetje vervelend dat iemand dus op zo'n manier een bad image krijgt aangemeten voor dingen die hij nooit zo bedoeld had.

Maar goed, het blijft een verbazingwekkend verhaal. Ik merk wel vaker met wetten uit het OT dat ze verder gaan dan alleen wetten, maar gewoon een gezonde levensstijl aanbieden. Ja, logisch natuurlijk, God heeft het beste met je voor. Dus eigenlijk als je de wetten overtreed zondig je niet alleen tegen God, maar ook tegen jezelf?

PS zit ik nog steeds wel een beetje met de vraag WAT dan precies hetgene is van de besnijdenis wat er voor zorgt dat je minder kans op HIV loopt? Dat het is zo is neem ik nu wel aan, maar waarom dan?
Plaats reactie