Waarom zouden we nog naar de kerk gaan?

Plaats reactie
Bienveillance

Waarom zouden we nog naar de kerk gaan?

Bericht door Bienveillance »

Ik zit met een "probleempje" en hoop hier een helder antwoord te krijgen.

Een goede vriendin van mij wil liever niet meer naar de kerk, omdat ze daar de LIEFDE van God te weinig hoort preken. Ze heeft wat dat betreft een "anti-kerk"houding, maar wel is ze veel met haar geloof, de Bijbel en de Heere bezig. Nu heeft ze een vriend gehad die het uitmaakte omdat ze zo "gelovig" was. Ze is ontzettend verdrietig om de reden waarom hij het heeft uitgemaakt en wil hem zo graag duidelijk maken dat hij Christus nodig heeft. Hij vindt zichzelf een goed mens en ziet niet in waarom hij moet aanhoren dat hij slecht is e.d., want dat zegt volgens hem de kerk.

Zij zit dus nu in een spagaat:
1. De kerk (DUS NIET HET GELOOF) vormt voor haar een probleem.
2. Ze wil haar ex-vriend Christus bijbrengen en denkt dat dat toch middels de kerk moet.

Nu kwam ze bij mij met de vraag waarom ze nu wel naar de kerk zou gaan en hoe ze dat op haar vriend zou kunnen overbrengen. Ik gaf wat punten, maar weet niet of ik dat goed heb gedaan.

Ik zei o.a. dat ze die jongen eens moest vragen of hij nooit iets slechts deed (niet dat hij bij haar moest "biechten"), of dat hij af en toe last had van zijn geweten. Dan zou ze kunnen zeggen dat hij voor díé zaken bij Jezus verlossing kan vinden, want zonder dat zou hij na dit leven verloren gaan. En wat de kerk betreft zei ik dat ze in de kerk versterking van haar geloof zou kunnen vinden, en mensen met wie ze het geloof kan belijden. Maar in haar kerk gaat dat niet.

Snappen jullie mijn vraag/uitgangspunt? Ik hoop reacties te krijgen om daarmee met haar verder te kunnen. Volgens mij snijd ik twee verschillende dingen aan. Als ik ze moet splitsen in "Hoe breng je het evangelie onder niet christelijke Nederlanders?" en deze, moeten jullie het maar aangeven.

Bienveillance
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Ja dit begrijp ik heel goed dat als dat heel moeilijk is..

Ik vind het ook geen reden om hierom de verkering mee uit te maken.. Als je vriend echt van je houd dan maakt hij echt niet daarom de verkering uit.. Dus ik vraag me af of het wel een echte liefde geweest is...

Ik begrijp ook heel goed dat hij denkt dat hij goed is.. Die mensen ken ik ook.. Je moet er echt niet mee aankomen dat ze ook verkeerde dingen doen... Ze denken dat ze allemaal wel in de hemel komen als die bestaat zeggen ze dan..
Mensen die slecht doen dat zijn dieven en van dat ander soort tuig..
Ze vinden het voor mij zielig dat ik niet lekker kan feesten en uit mijn dak gaan...

En ja om zo'n iemand dan bij de kerk te krijgen, dat is heel moeilijk en dat kan niet zonder gebed... Ik weet verder ook niet van welke kerk ze is..
Maar als je vriendin commentaar heeft op de kerk.. Dan denk ik dat er een wonder moet gebeuren dat als ze die jongen kan overtuigen van haar geloof.. Die jongen denkt ook van, Ik begrijp het ook niet meer hoor, commentaar op de kerk.. Nee daar hou ik mij liever dan ver weg van..

Het ware evangelie onder niet christenen te brengen dat kan denk ik niet eerder invloed hebben op hen, dan dat je zelf vrede bij God heb.. Evangeliseren kan ook niet zonder gebed en hulp van de Heilige Geest...

Maar nogmaals ik twijfel er aan als de liefde ook echt is geweest van hem...

[Veranderd op 16/8/02 door matthijs019]

[Veranderd op 16/8/02 door matthijs019]
england

Bericht door england »

Is niet het geloof uit het gehoor, en het gehoor uit het gepredikte Woord van God? Dat is in elk geval een reden om naar de kerk te gaan, om Gods Woord te horen. Alleen moet dat dan wel zuiver gebeuren...
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

England:
Haar reactie zou zijn: "Waar twee of drie vergadert zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen." Dus als ik met een klein groepje vrienden, of als ik voor mezelf het Woord van God lees, dan hoor ik het toch ook? Als ik daarbij ook nog een uitleg van de Schrift lees, waarom dan toch naar de kerk?"

Matthijs:
Ze is van de gereformeerd vrijgemaakte kerk, maar wel uit een klein plaatsje, waar men behoorlijk behouden is t.o.v. vrijgemaakt in de stad. Haar vriend komt uit Utrecht en had voor hij haar kende nog nooit van Jezus gehoord, behalve in vloeken.

Bienveillance
madelief

Bericht door madelief »

Als je vind dat je de liefde van God te weinig hoort preken dan kun je het beste op zoek gaan naar een andere kerk. Een kerk die bij je past. En waar de drempel laag is zodat een onkerkelijk iemand er makkelijker over heen stapt.
Een kerk waar je aangesproken word als je nieuw bent dat vind ik persoonlijk belangrijk. En uiteraard is het belangrijk dat het woord van God wordt gepreekt.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wat zijn we toch eigenlijk naamloos arm. We hebben we schepen vol met opmerkingen als we spreken met mensen uit onze eigen gezindte, maar nu deze te troosten, ja advies te geven waar ze wat mee kan, dan staat de wagen stil. Hiermee schop ik naar niemand want ook mijn wagen staat stil. Geblokkeerd door 'standaard opmerkingen'

Beste ??? ik zou zeggen leg je nood eerst voor Gods aangezicht neer. Klinkt zo simpel, toch is het gebed de weg om onze nood voor God neer te leggen. Leg de brokstukken maar gelijk Hizkia neer voor Gods aangezicht. Kijk Heere dit is nu mijn leven dit is mijn nood.

Ten tweede zou ik ze toch aanraden om naar Gods huis te gaan want daar wordt toch Zijn Woord gepredikt want het is zoals England zegt 'het geloof is door het gehoor'. Ik weet natuurlijk niet wat de reden is waarom ze daar niet meer naar kerk kan.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Rens,

Hoe heb je haar "zover" gekregen. Met andere woorden, kwam ze uit zichzelf naar je toe met vragen over het geloof/de kerk etc., of ben jij zelf degene die het evangelie naar haar uitdraagt?

Wat ik in deze zo moeilijk vind, is hoe we mensen van buitenaf toch kunnen trekken naar Gods Huis en hoe houden we mensen van de kerk IN die kerk?

Bienveillance
Plaats reactie