Overmatige angst voor verdeeldheid?

Plaats reactie
Refojongere

Overmatige angst voor verdeeldheid?

Bericht door Refojongere »

Er ontstaat tegenwoordig wel heel erg snel verdeeldheid.
- hele/halve noten
- herziening SV
- Jongerenavonden

Wordt er wat nieuws geopperd, dan wordt het al gauw bezworen met: nee, doe maar niet, want dan krijg je verdeeldheid.
Zonder argumenten over en weer te horen, krijg je het argument van verdeeldheid.
Mag die angst voor verdeeldheid een rol spelen bij belangrijke zaken voor Gods Koninkrijk als bijvoorbeeld de herziening van de SV of het beleggen van jongerenavonden over geloofsvragen om maar wat te noemen?
de Paus

Bericht door de Paus »

Nee, die angst mag daarin geen rol spelen.
Dr. A van Ruler

Bericht door Dr. A van Ruler »

Sommige zaken zijn gewoon toe aan herziening en herbezinning omdat de tijd ook verandert. Dat is gewoon een feit. Echter vele zien dat niet in.
Neem nu de herziene statenvertaling. Ik heb met kromme tenen de reactie van de GGiN zitten lezen op dit verschijnsel.
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Is kerkelijk Nederland nóg verder te verdelen dan??

Triest hoor. En dat heeft het allemaal over dezelfde Jezus Christus.

Hij had 12 apostelen. Waren er dan ook 12 kerken toen?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Soms bekruipt me wel eens het angstige vermoeden dat al dat roepen tegen de herziening, tegen de Jongerenavonden voortkomt uit een angst voor het afbreken van zelfgemetselde kerkelijke muurtjes.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Don Giovanni

Bericht door Don Giovanni »

Amen
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Zoeker
Is kerkelijk Nederland nóg verder te verdelen dan??

Triest hoor. En dat heeft het allemaal over dezelfde Jezus Christus.

Hij had 12 apostelen. Waren er dan ook 12 kerken toen?
Wel 12 meningen, karakters, visies ed. Dat kon toen prima. Nu blijkbaar niet meer.
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door ndonselaar
Soms bekruipt me wel eens het angstige vermoeden dat al dat roepen tegen de herziening, tegen de Jongerenavonden voortkomt uit een angst voor het afbreken van zelfgemetselde kerkelijke muurtjes.
Soms bekruipt me wel eens het ........ vermoeden dat al dat roepen tegen de herziening, tegen de
Jongerenavonden voortkomt uit een angst voor het afbreken van verkondiging van de leer van vrije genade en het vasthouden aan de oude waarheid.

Een reëele angst?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

verkondiging van de leer van vrije genade en het vasthouden aan de oude waarheid.
Als je het met me eens bent dat deze leer dwars door alle kerkmuren heen in vele kerken geleerd wordt, ja!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Leg eens uit, Anker?

Want met een herziene SV kun je mijns inziens evengoed vrije genade preken. Overigens ook algemene genade. Mensen die dat preken hebben ook de Bijbel aan hun kant. Wat dat betreft zal er dus nix veranderen.

Vrij of algemeen, dat is een kwestie van bepaalde punten benadrukken.
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door ndonselaar

Als je het met me eens bent dat deze leer dwars door alle kerkmuren heen in vele kerken geleerd wordt, ja!
Ben ik helemaal met je eens!!

Gelukkig wel!
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Natuurlijk kun je met een herziening ook vrije genade prediken. Maar ik heb al eerder aangegeven in de herzieningsdiscussie een niet breed gedragen commissie op z'n minst door velen als verdacht wordt beschouwd. Gevolg: verdeeldheid. Overmatige angst? Weet ik niet.
Plaats reactie