Ds. G. Schipaanboord (1916-1973)

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Ds. G. Schipaanboord (1916-1973)

Bericht door Christiaan »

Beluisterde gisteren een preek van deze predikant.

Over deze predikant heb ik twee vragen:

Wat wilde hij zeggen met zijn uitspraak,
als je de waarheid preekt komt de jeugd ook.
Was dat een beschuldiging terrecht wijzing naar die predikant waar tegen hij het zei?

Andere vraag: wat was de plaats van deze predikant binnen de GG?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. G. Schipaanboord (1916-1973)

Bericht door Wilhelm »

Christiaan schreef: Andere vraag: wat was de plaats van deze predikant binnen de GG?
Niet te veel bakboord of stuurboord.....
vandendijk
Berichten: 147
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:32
Locatie: Rijssen

Re: Ds. G. Schipaanboord (1916-1973)

Bericht door vandendijk »

Wilhelm schreef:
Christiaan schreef: Andere vraag: wat was de plaats van deze predikant binnen de GG?
Niet te veel bakboord of stuurboord.....
M'n moeder heeft hem vroeger vaak gehoord. Het was enigszins wilde en markante man. Het kleine preekstoeltje in De Rijp(NH) kraakte het dan uit. Hij had ook diverse uitspraken. De ene die mijn moeder nooit vergeten is: "Laat Alexander de kopersmid niet in uw midden wezen". Betekenis :?:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ds. G. Schipaanboord (1916-1973)

Bericht door Hendrikus »

vandendijk schreef:
Wilhelm schreef:
Christiaan schreef: Andere vraag: wat was de plaats van deze predikant binnen de GG?
Niet te veel bakboord of stuurboord.....
M'n moeder heeft hem vroeger vaak gehoord. Het was enigszins wilde en markante man. Het kleine preekstoeltje in De Rijp(NH) kraakte het dan uit. Hij had ook diverse uitspraken. De ene die mijn moeder nooit vergeten is: "Laat Alexander de kopersmid niet in uw midden wezen". Betekenis :?:
Lijkt me duidelijk:
# 2 Timotheüs 4 "Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaads betoond; de Heere vergelde hem naar zijn werken"
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Ds. G. Schipaanboord (1916-1973)

Bericht door JALP »

vandendijk schreef:
Wilhelm schreef:
Christiaan schreef: Andere vraag: wat was de plaats van deze predikant binnen de GG?
Niet te veel bakboord of stuurboord.....
M'n moeder heeft hem vroeger vaak gehoord. Het was enigszins wilde en markante man. Het kleine preekstoeltje in De Rijp(NH) kraakte het dan uit. Hij had ook diverse uitspraken. De ene die mijn moeder nooit vergeten is: "Laat Alexander de kopersmid niet in uw midden wezen". Betekenis :?:
Ik weet niet in welke context hij dat zei. Ik hoorde het ooit een ds. zeggen in het kader van de collecte... (Hij bedoelde natuurlijk... laat er niets kopers in de zak komen, maar alleen briefgeld...)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Ds. Schipaanboord was een gezien predikant in de volle breedte van de GerGem. Qua prediken een geheel eigen stijl van preken en bekend om de nodige originele opmerkingen.
Een man van weinig woorden, en als hij wat zei werd daar op classis/synode vergaderingen de nodige waarde gehecht omdat het kort en duidelijk was.

Hoewel hij een grote forse man was met een sterke gezondheid is hij zeer onverwachts overleden. Na een doordeweekse preekbeurt zakte hij op het station naast zijn auto in elkaar en stierf.

Ik heb eens horen vertellen - maar ja, hoe waar is dat- dat de koster na afloop van een dienst klaagde dat men/de jeugd zoveel rommel in de kerk liet liggen en liet als bewijs een prullenbakje zien vol met snoeppapiertjes. Ds. Schipaanboord zei toen 'zet maar in de kansel die prullenbak'
In de avonddienst keerde hij de prullenbak om vanaf de kansel en zei 'gemeente, hier heeft u uw rommel van vanochtend weer terug'.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ds. G. Schipaanboord (1916-1973)

Bericht door Jongere »

JALP schreef:
vandendijk schreef:
Wilhelm schreef:
Christiaan schreef: Andere vraag: wat was de plaats van deze predikant binnen de GG?
Niet te veel bakboord of stuurboord.....
M'n moeder heeft hem vroeger vaak gehoord. Het was enigszins wilde en markante man. Het kleine preekstoeltje in De Rijp(NH) kraakte het dan uit. Hij had ook diverse uitspraken. De ene die mijn moeder nooit vergeten is: "Laat Alexander de kopersmid niet in uw midden wezen". Betekenis :?:
Ik weet niet in welke context hij dat zei. Ik hoorde het ooit een ds. zeggen in het kader van de collecte... (Hij bedoelde natuurlijk... laat er niets kopers in de zak komen, maar alleen briefgeld...)
Tjonge :|

Leuk verhaal kislev. :mrgreen: Alleen ben ik bang dat de koster het alsnog weer kon gaan opruimen. :wink:
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ds. G. Schipaanboord (1916-1973)

Bericht door memento »

Jongere schreef:
JALP schreef:
vandendijk schreef:
Wilhelm schreef: Niet te veel bakboord of stuurboord.....
M'n moeder heeft hem vroeger vaak gehoord. Het was enigszins wilde en markante man. Het kleine preekstoeltje in De Rijp(NH) kraakte het dan uit. Hij had ook diverse uitspraken. De ene die mijn moeder nooit vergeten is: "Laat Alexander de kopersmid niet in uw midden wezen". Betekenis :?:
Ik weet niet in welke context hij dat zei. Ik hoorde het ooit een ds. zeggen in het kader van de collecte... (Hij bedoelde natuurlijk... laat er niets kopers in de zak komen, maar alleen briefgeld...)
Tjonge :|
Als iedereen zn 10en geeft, geven zelfs de armen (met uitkering) geen muntgeld... Alleen, ik vraag me af of dat aan de predikant is, om dat zo normatief te stellen, hoeveel gegeven wordt moet een ieder (naar zijn eigen geweten, in verantwoording tot God) bepalen
Laatst gewijzigd door memento op 25 jan 2008, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ds. G. Schipaanboord (1916-1973)

Bericht door Jongere »

memento schreef:
Jongere schreef:
JALP schreef:
vandendijk schreef: M'n moeder heeft hem vroeger vaak gehoord. Het was enigszins wilde en markante man. Het kleine preekstoeltje in De Rijp(NH) kraakte het dan uit. Hij had ook diverse uitspraken. De ene die mijn moeder nooit vergeten is: "Laat Alexander de kopersmid niet in uw midden wezen". Betekenis :?:
Ik weet niet in welke context hij dat zei. Ik hoorde het ooit een ds. zeggen in het kader van de collecte... (Hij bedoelde natuurlijk... laat er niets kopers in de zak komen, maar alleen briefgeld...)
Tjonge :|
Als iedereen zn 10en geeft, geven zelfs de armen (met uitkering) geen muntgeld...
Ongetwijfeld waar, maar ik houd niet van teksten op deze manier gebruiken.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Kislev schreef: Ik heb eens horen vertellen - maar ja, hoe waar is dat- dat de koster na afloop van een dienst klaagde dat men/de jeugd zoveel rommel in de kerk liet liggen en liet als bewijs een prullenbakje zien vol met snoeppapiertjes. Ds. Schipaanboord zei toen 'zet maar in de kansel die prullenbak'
In de avonddienst keerde hij de prullenbak om vanaf de kansel en zei 'gemeente, hier heeft u uw rommel van vanochtend weer terug'.
Datzelfde verhaal gaat over Ds. Koster (what's in a name) toen die in Barneveld stond. Nu was ds. Koster óók een forse man, dus misschien hebben ze die twee domini door elkaar gehaald.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Koster is daar echt het type niet voor. Ik kom uit GG B'veld en ken dat verhaal niet dus zullen inderdaad ds-en door elkaar gehaald hebben.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Wat wilde hij zeggen met zijn uitspraak,
als je de waarheid preekt komt de jeugd ook.
Was dat een beschuldiging/terecht wijzing naar die predikant waar tegen hij het zei?

Kan daar iemand misschien iets over zeggen?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Wat wilde hij zeggen met zijn uitspraak,
als je de waarheid preekt komt de jeugd ook.
Was dat een beschuldiging/terecht wijzing naar die predikant waar tegen hij het zei?

Kan daar iemand misschien iets over zeggen?
Is het zinvol om te gaan gissen wat iemand misschien wel heeft bedoeld met een bepaalde uitspraak?

Ik kan daar in elk geval niet zoveel mee.

Er wordt zo vaak geschermd met het verhaal dat daar waar de waarheid gebracht wordt, de kerken nog wel vol zitten. En dan bedoelt men dat het op de biblebelt nog wel meevalt met de kerkverlating. Graag wijst men dan naar megakerken in Opheusden, Barneveld, Rijssen of Geldermalsen, die zondags nog vol zitten. En, zegt men dan, in Friesland gaat geen mens meer naar de kerk (arme Rens...), alleen rond Damwoude/Driesum en in Oudemirdum, daar valt het nog wel mee.

Dat daar heel andere factoren (groepsgedrag / groepsdwang, sociale controle) een misschien wel veel grotere rol spelen, wordt gemakshalve maar even vergeten.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Hendrikus schreef:
Er wordt zo vaak geschermd met het verhaal dat daar waar de waarheid gebracht wordt, de kerken nog wel vol zitten. En dan bedoelt men dat het op de biblebelt nog wel meevalt met de kerkverlating. Graag wijst men dan naar megakerken in Opheusden, Barneveld, Rijssen of Geldermalsen, die zondags nog vol zitten. En, zegt men dan, in Friesland gaat geen mens meer naar de kerk (arme Rens...), alleen rond Damwoude/Driesum en in Oudemirdum, daar valt het nog wel mee.

Dat daar heel andere factoren (groepsgedrag / groepsdwang, sociale controle) een misschien wel veel grotere rol spelen, wordt gemakshalve maar even vergeten.
Dat is inderdaad jammer! Ze denken op de biblebelt dat het wel goed gaat maar dat is helemaal niet zo. Integendeel. Al die mensen zitten wel in de kerk, en ja, er is een kans dat het Woord zijn kracht doet maar toch kunnen ze misschien maar beter thuis blijven, al dat groepsgedrag. Lap alle sociale controle maar aan je laars, biblebelt-kerkgangers. En doe niet zo vroom. De dominees daar denken vast dat ze het heel goed doen. Ze trekken volle kerken. Ze hebben alleen niet in de gaten dat het helemáál niet komt doordat hun dienst gezegend wordt maar alleen maar door jullie groepsgedrag. Kijk naar Friesland en andere gebieden in Nederland, daar hebben ze lak aan groepsgedrag en sociale controle. Dat zijn pas gebieden! Veel beter.
Plaats reactie