Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Re:

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Is deze site van Reinier van de Berg, de weerman? Of is het misschien een neef of toevallige naamgenoot?
Ds. R. van den Berg is een emeritus predikant uit Ermelo (PKN).
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=27301
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Re:

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Is deze site van Reinier van de Berg, de weerman? Of is het misschien een neef of toevallige naamgenoot?
Ds. R. van den Berg is een emeritus predikant uit Ermelo (PKN).
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=27301
Een naamgenoot dus.
De weerman schijnt trouwens ook niet geheel ongelovig te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door DDD »

Die is zelfs uitgesproken gelovig, zoals wij dat naar uitwijzen van de DL zouden moeten zeggen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Die is zelfs uitgesproken gelovig, zoals wij dat naar uitwijzen van de DL zouden moeten zeggen.
Misschien wel, maar ik geloof wel dat hij toch niet zo'n aanhanger is van het puur reformatorische denken. Voor zover
ik het heb gehoord zou hij meer onder de Evangelische beweging vallen. Maar goed, ik hoop dat ik hierin abuis ben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Zita »

Ontopic, aub
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Vorst »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Die is zelfs uitgesproken gelovig, zoals wij dat naar uitwijzen van de DL zouden moeten zeggen.
Misschien wel, maar ik geloof wel dat hij toch niet zo'n aanhanger is van het puur reformatorische denken. Voor zover
ik het heb gehoord zou hij meer onder de Evangelische beweging vallen. Maar goed, ik hoop dat ik hierin abuis ben.
Zolang ze niet naast je in de Rijssense kerkbank zitten is het niks :nonnon .
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Orchidee »

Moet je een reformatorische aanhanger zijn, wil je een echt gelovige zijn
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Die is zelfs uitgesproken gelovig, zoals wij dat naar uitwijzen van de DL zouden moeten zeggen.
Misschien wel, maar ik geloof wel dat hij toch niet zo'n aanhanger is van het puur reformatorische denken. Voor zover
ik het heb gehoord zou hij meer onder de Evangelische beweging vallen. Maar goed, ik hoop dat ik hierin abuis ben.
Zolang ze niet naast je in de Rijssense kerkbank zitten is het niks :nonnon .
Waaruit concludeert u dat? Kunt u dat nader toelichten? Ik ben me niet bewust dat ik dat ooit heb gedacht. Hoe komt u dan aan deze stelling? Is de bedacht (achterklap, laster, leugen) of is die ergens op gegrond?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Moet je een reformatorische aanhanger zijn, wil je een echt gelovige zijnAfbeelding
Dat hoeft niet per se in naam zo te zijn, maar de praktijk is wel zo dat God de Onveranderlijke is. Dat wij een Schat een Bijbelverklaringen, Theologische boeken van oudvaders en de heden ten dage de beleving van een levend wedergeboren volk. De leer der reformatie en Nadere Reformatie heeft in ons land vruchten afgeworpen. Doden werden levend, blinden weden ziende, en kreupelen sprongen als een hert, stommen spraken. Is dat niet een wonder van Gods soevereine genade? Dan hoeft dat niet de naam reformatorisch te dragen, dan zou je ook kunnen zeggen: Het werk wat God werkt, de Jood een ergernis, de Griek een dwaasheid, naar Gods eigen Woord. En: Wat hebben wij te oordelen? De Heere kent degenen die de Zijne zijn, en een iegelijk die de Naam van Jezus noemt sta af van ongerechtigheid. Zo was het toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:Ontopic, aub
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Hendrikus »

Mooi opiniestuk in het RD vandaag over eeuwigheidszondag!
https://www.rd.nl/opinie/commentaar/in- ... -1.1529891
Een gezegende oudejaarsdag gewenst!
~~Soli Deo Gloria~~
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door aline1984 »

ha hendrikus, het intrigeert me dat je altijd zo liturgisch geïnteresseerd bent. vanwaar die belangstelling? daar ben ik wel benieuwd naar?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:Mooi opiniestuk in het RD vandaag over eeuwigheidszondag!
https://www.rd.nl/opinie/commentaar/in- ... -1.1529891
Een gezegende oudejaarsdag gewenst!
Ik kan er niet zo in meevoelen. Bij ons is het op 31 december altijd Oudejaar. Ik vind persoonlijk dat meer gebruikelijker. Je staat dan toch op de drempel van een oud en soms veelbewogen jaar en een nieuw onbekend jaar, waarin je niet weet wat en waar de Heere je brengen zal. Daarom denk ik dat het gepaster is om juist dán de namen van de overledenen af te lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:Mooi opiniestuk in het RD vandaag over eeuwigheidszondag!
https://www.rd.nl/opinie/commentaar/in- ... -1.1529891
Een gezegende oudejaarsdag gewenst!
Ik kan er niet zo in meevoelen. Bij ons is het op 31 december altijd Oudejaar. Ik vind persoonlijk dat meer gebruikelijker. Je staat dan toch op de drempel van een oud en soms veelbewogen jaar en een nieuw onbekend jaar, waarin je niet weet wat en waar de Heere je brengen zal. Daarom denk ik dat het gepaster is om juist dán de namen van de overledenen af te lezen.
Verschil tussen kerkelijk jaar en kalenderjaar Jantje. Ik heb over de eerste ook nooit zo nagedacht, maar vindt het eigenlijk wel een mooie denkwijze. Troostrijk ook.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Bertiel »

Bij ons is het nooit een gewoonte geweest om de namen te noemen van de leden van de gemeente die ons ontvallen zijn, zowel op eeuwigheidszondag niet als op oudjaars avond niet. Gisteren was het een avondmaalszondag, wel mooi om dat de dominee vanuit z'n tekst gisteravond een link legde met eeuwigheidszondag zonder dat het expliciet genoemt werd.
De ene predikant houdt meer rekening met eeuwigheidszondag dan de ander, het blijft wel mn voorkeur hebben. Er wordt vaker teruggekeken dan vooruitgekeken, dus 1 x per jaar daar een zondag voor afzonderen kan absoluut geen kwaad.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie