Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door DDD »

Wat doet de definitie van schriftuurlijk-bevindelijk hier nu ter zake?
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Goudleus »

DDD schreef:Wat doet de definitie van schriftuurlijk-bevindelijk hier nu ter zake?
Het blijkt een stok om mee te slaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Jantje »

Goudleus schreef:
Jantje schreef:Je neemt grote woorden in je mond. Maar als jij het er niet mee eens bent dat er elke zondag een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking moet klinken, vind ik dat gevaarlijk.
Dat heb ik niet gezegd. Het ging over een kerstnachtdienst waarbij ik aantekende dat Schriftuurlijk(naar de Schrift) afdoende zou moeten zijn. Ik neem helemaal geen grote woorden in mijn mond. Jij verwijt mij wat ik no it gezegd heb.
Ook dán hoort juist het bevindelijke element gepreekt te worden. Want met alleen een letterlijke vertelling van het feit dat Jezus in een kribbe werd geboren, overtuig je mensen niet. Je moet hen dan ook wijzen op het Wonder dat Hij naar deze aarde wilde komen, om te zoeken en zalig te maken dat verloren is, ja, om voor de zonde van Zijn uitverkoren Kerk wilde geboren worden in een beestenstal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door DDD »

@Jantje:

Het is een onzin-discussie. Er is vermoedelijk geen enkele dominee in Nederland die niet bevindelijk wil preken in de juiste zin van het woord. Maar dat is niet wat er meestal mee bedoeld wordt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:

Het is een onzin-discussie. Er is vermoedelijk geen enkele dominee in Nederland die niet bevindelijk wil preken in de juiste zin van het woord. Maar dat is niet wat er meestal mee bedoeld wordt.
Ik bedoel dat dus wel, inderdaad in de juiste zin van het woord. Natuurlijk weet ik dat er ook uitwassen zijn, mensen die het woord 'bevinding' heel anders uitleggen. Maar dat bedoel ik dus niet. Wat @eilander hieronder schrijft, deel ik van harte.
eilander schreef:In elk geval wil ik de woorden 'dat geestelijke ervaring op hetzelfde niveau staan als het Woord' op geen enkele manier voor mijn rekening nemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door DDD »

Zelfs de meest vrijzinnige dominee wil iets zeggen over geloofservaringen nu in relatie tot de Bijbeltekst. Bevindelijk gereformeerd wordt gebruikt om duidelijk te maken dat er naast de bijbel nog andere specifieke geloofservaringen noodzakelijk zijn om iets van God te leren kennen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Zelfs de meest vrijzinnige dominee wil iets zeggen over geloofservaringen nu in relatie tot de Bijbeltekst. Bevindelijk gereformeerd wordt gebruikt om duidelijk te maken dat er naast de bijbel nog andere specifieke geloofservaringen noodzakelijk zijn om iets van God te leren kennen.
Dat eerste ben ik niet met je eens. Mijn ervaring is dat alle vrijzinnige predikanten (en vooral ook de predikantes) een oppervlakkig praatje houden wat alleen maar is gebaseerd op bevindingen: wat jij gelooft, wat jij voelt, wat jij vindt, waar jij je fijn bij voelt, enzovoorts. Dat is de ene uitwas van bevinding zonder de Schriftuurlijke uitleg en waarschuwing.
Verder zijn er aan de andere kant ook dominees die zo preken dat je langs allerlei dogma's, voorwaardes, schema's, en weet ik al wat niet meer moet voldoen. @Luther zou zeggen: "Er wordt een raster over de prediking gelegd." Dat is de andere kant.

Volgens mij is het zo dat, als er werkelijk ware bevinding doorklinkt in de prediking, er iets in je ziel wordt geraakt.
Vroeger zei het oude volk wel eens: "Er wordt niet óver Hem gepredikt, maar er wordt vanúit Hem gepredikt."
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door Zeeuw »

Eerder gezegd: Laten we niet teveel discussiëren over begrippen. Ik hoop dat de komende advent en kersttijd voor ieder van ons, maar ook voor de velen in en buiten allerhande kerken, een zeer gezegende mag zijn. Dat we ook in 2018 dat grote wonder nog mogen gedenken, is niet zomaar iets. Ook nu laat de Heere ons niet los.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herdenking van 'zij die van ons heengingen'

Bericht door -DIA- »

Toespraak van ds. S.W. Janse in de Schildkerk van de PKN te Rijssen.
naar aanleiding van de dodenherdenking:
http://www.hervormdrijssen.nl/kerkdiens ... type=video
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie