75 jaar Th.School Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw

75 jaar Th.School Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Beste Forummers,

Bij alle discussies over polarisatie, liggingsverschillen, toeleidende weg -die overigens op zich niet verkeerd zijn- doet het me goed vandaag in het RD een verslag te zien van de herdenking van 75 jaar Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten. Een verslag met een zeer mooie koptekst en daarbij een gezamenlijke foto van (bijna) alle predikanten van het kerkverband.

Bij alle polarisatie van de laatste tijd, leek het me de moeite waard om van deze gebeurtenis ook hier op het forum een vermelding te maken. Niet om alle verschillen weg te poetsen, maar wel om ook hier op het forum eens aan te halen wat de Heere ook hierin nog GEGEVEN heeft.

En dan doet zoiets toch goed.

Hoe denken jullie daar over ?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Beste Forummers,

Bij alle discussies over polarisatie, liggingsverschillen, toeleidende weg -die overigens op zich niet verkeerd zijn- doet het me goed vandaag in het RD een verslag te zien van de herdenking van 75 jaar Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten. Een verslag met een zeer mooie koptekst en daarbij een gezamenlijke foto van (bijna) alle predikanten van het kerkverband.

Bij alle polarisatie van de laatste tijd, leek het me de moeite waard om van deze gebeurtenis ook hier op het forum een vermelding te maken. Niet om alle verschillen weg te poetsen, maar wel om ook hier op het forum eens aan te halen wat de Heere ook hierin nog GEGEVEN heeft.

En dan doet zoiets toch goed.

Hoe denken jullie daar over ?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Precies, Zeeuw.
Ds. Honkoop: „Mensen gaan weg, maar de Heere blijft. De grote Koning is de Enige Die niet gemist kan worden. Met die getrouwe Koning kunt u verder. Ik zou zo graag in de Heere willen eindigen. Hem alleen komt de ere toe.â€
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik begrijp het niet zo. Er is een school opgericht en enkele predikanten, 3 om precies te zijn, geven daar les. Dat doet mij denken aan de periode van voor de school, namelijk, sinds de afscheiding is er in kringen lange tijd geen school geweest, maar kregen studenten bij een daartoe geschikte dominee thuis les. Je zou zo zeggen, de mondelinge overtlevering. Waar zit nu die zegen van een eigen school?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Beste Herman,

".Waar zit nu die zegen van een eigen school?"

De Heere werkt immers door de middelijke weg, daarom is een opleiding voor predikanten noodzakelijk. Alleen op singuliere gaven toelaten, is de buitengewone weg bewandelen, en niet de middelijke weg waar de Heere in Zijn Woord op wijst.

Een opleiding voor a.s. predikanten is daarom ook iets wat een kerkverband wat de naam 'gereformeerd'wil voeren, eigenlijk niet kan missen. Om een geordend kerkelijk leven te mogen hebben, daartoe behoort ook een predikantenopleiding.

Lees bijv. eens hoe de nadere reformatoren wezen op het belang van een goede studie voor predikanten.

Als dan in een kerkverband herdacht mag worden dat zo'n opleiding 75 jaar mag bestaan, is dat mijns inziens inderdaad een reden tot 'ootmoedige dankerkentenis' omdat -ondanks het vele gebrek en tekort- ook in dat kerkverband, dit toch iets is wat de Heere gegeven en gelaten heeft; niet om de waardigheid van een kerkverband te promoten, maar omdat het om (een deel van)Zijn Kerk gaat. Zijn Kerk, en daar staat Hij zelf voor in.

En daar gaat het om.
de Paus

Bericht door de Paus »

Het is eigenlijk diep triest dat de GerGem maar 57 predikanten hebben en dik 150 gemeenten. Dan doet die school toch echt iets verkeerds.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als Paus kun je dat natuurlijk niet weten ;), maar de school leidt slechts op. Een curatorium (Hèt Curatorium) laat toe tot de opleiding.
de Paus

Bericht door de Paus »

maar de school leidt slechts op. Een curatorium (Hèt Curatorium) laat toe tot de opleiding.
Slechte zaak vind ik dat. De belangrijkste vorming vind denk ik plaats tijdens de studie. Mensen bij voorbaat als afwijzen terwijl ze nog gevormd moeten worden is gewoonweg dom

de paus
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het is eigenlijk diep triest dat de GerGem maar 57 predikanten hebben en dik 150 gemeenten. Dan doet die school toch echt iets verkeerds.
Staat er niet in de Bijbel: De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinig. Bidt dan de Heere van de oogst dat Hij arbeiders uitstote in Zijn wijngaard.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tsja. We doen het nu al 75 jaar zo. Dus dat moet wel goed zijn. ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat staat inderdaad in de Bijbel. Maar kun je dat één op één toepassen op de situatie binnen de GerGem?
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

Het is eigenlijk diep triest dat de GerGem maar 57 predikanten hebben en dik 150 gemeenten. Dan doet die school toch echt iets verkeerds.
Staat er niet in de Bijbel: De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinig. Bidt dan de Heere van de oogst dat Hij arbeiders uitstote in Zijn wijngaard.
Er zijn er zat die willen arbeiden alleen ze komen niet door Hèt Curatorium heen!!!!!!!

Op OSW ken ik er al twee die volmondig 'ja' zouden zeggen als ze naar de theologische school werden gestuurd (maar ja.... ze hebben geen visioen gehad).

[Edited on 1/30/02 by montarsolo]
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Beste Paus, Refo, Montarsolo, etc.

"Mensen bij voorbaat al afwijzen terwijl ze nog gevormd moeten worden is gewoonweg dom"
"Dan doet die school toch echt iets verkeerds."
"Een curatorium (Hèt Curatorium) laat toe tot de opleiding."
"alleen ze komen niet door Hèt Curatorium heen!!!!!!!
"maar ja.... ze hebben geen visioen gehad)"

Nu komen de reacties wel los hoor....het is heel gemakkelijk om vanaf de zijlijn te schoppen tegen een opleiding, tegen een predikantentekort of een curatorium neer te zetten als een club keurders...mij wat te gemakkelijk.

Of je nu hervormd, gereformeerd, of wat dan ook bent, het maakt niet uit; als we ons funderen op de Bijbel als Gods Woord kan er mijns inziens eigenlijk geen misverstand over bestaan dat de kerk een duidelijke taak heeft als het gaat om het toelaten tot de studie en het opleiden voor predikant. Wie daarom zegt dat je iedereen maar toe moet laten tot de studie, gaat mijns inziens lijnrecht tegen Gods Woord in, waarin duidelijk gesproken word over de noodzaak van een inwendige roeping tot het predikambt "hoe zullen ze prediken, indien ze niet gezonden worden ?" en waarin tevens heel duidelijk gesproken word over de taak die de kerk daarin heeft "leg niemand haastelijk de handen op".
Waartoe het in het kerkelijk leven leid, indien deze taak verwaterd of niet meer word waargenomen, is in de geschiedenis wel duidelijk geworden lijkt me.

Dat het kerkverband, de school, de opleiding en het curatorium word gevormd door mensen, zondige en schuldige Adamskinderen met al hun fouten, gebreken, tekortkomingen, enz. doet niets af van het feit dat de Heere toch deze school reeds 75 jaar gegeven heeft voor een geordend kerkelijk leven, naar onze gereformeerde belijdenis.

En daar gaat het om in de opening van dit topic.

Gegroet.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nu komen de reacties wel los hoor....het is heel gemakkelijk om vanaf de zijlijn te schoppen tegen een opleiding.

Dat wilde ik ook eigenlijk voorkomen. Dus laten we dit topic maar vrijwaren van allerlei negatieve opmerkingen over het toelatingsbeleid e.d. van de TS der Geref. Gem.
Plaats reactie