75 jaar Th.School Gereformeerde Gemeenten

Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Gelukkig zijn we als GerGem als die 57 predikanten nog van God geleerde Godgeleerden zijn!

Dan staat de roeping tot het ambt op de 1e plaats en de theologische scholing, die niettemin onmisbaar is als predikant!, op de 2e plaats!
sochrio

Bericht door sochrio »

Maar wie bepaalt of die roeping wel aan de eisen voldoet? Dat is toch iets persoonlijks?
Kan een dominee ook preken als hij niet persoonlijk door God geroepen is? Dus als pure theoloog en geen 'ervaringsdeskundige'?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

OP het curatorium is vrijwel niemand van ons geweest, oordelen daar over zou te gemakkelijk gaan. Waar mij het eigenlijk om gaat is het niveau van de opleiding. Ik denk dat daarvoor erg bijzondere mensen voor nodig zijn. Bijvoorbeeld een doctorstitel, en dan niet om voor wetenschappelijk door te gaan, maar van godgeleerdheid! Mij wordt altijd voorgehouden dat het begint met de kennis. Dan moet die er wel zijn. Bij mijn weten heeft slechts Moerkerken gestudeerd aan een seculiere faculteit. En of dat voldoende kan waarborgen voor de toekomst?
De schoen wringt bij mij ergens anders namelijk, in hoeverre moet er praktische kennis zijn van theologische zaken, als we belijden dat we van God afhankelijk zijn wat betreft de zegen op de theologische school?
Ik trek hiermee een parallel met de godvruchtige scholen zoals die er in Engeland en Schotland zijn geweest. Mannen groot in genade én in kennis. Terwijl ik meen te signaleren, dat er op de school mensen met genade rondlopen, daar kan ik niets van zeggen, is er aan de andere kant gebrek aan kennis. Het gewone predikantschap doen de leraren er naast! Dus nogmaals, hoe moet ik Gods zegen zien, als het op een school niet van kennis overloopt?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Goedenavond Herman,

"Dus nogmaals, hoe moet ik Gods zegen zien, als het op een school niet van kennis overloopt?"

Je snijd een belangrijk punt aan. Een kleine correctie is overigens eerst wel noodzakelijk; ook ds.Blok heeft theologie in Utrecht gestudeerd, maar dat terzijde.

Je opmerking is inderdaad wel juist, je noemt scholen in Engeland en Schotland, je zou ook ons land in de Nadere Reformatie kunnen noemen. Mannen als Brakel, Van der Groe, Comrie, Koelman etc. waren allen universitair geschoold in de theologie, en inderdaad groot in kennis EN groot in genade.
Zeer terecht noem je BEIDE zaken.

Ik denk dat we de Th.S moeten bezien vanuit het verleden; als je leest hoeveel weerstand er eerst tegen 'fabrieksdominees'was, is het op zich al een wonder dat de school er uberhaupt gekomen is.

De nadruk heeft vanaf het begin gelegen op de praktische vorming tot het predikantschap warbij het 'groot in genade'(dat groot overigens niet al te letterlijk nemen) een grotere plaats in nam/belangrijker werd geacht dan de daadwerkelijke theologische studie dus 'groot in kennis'. Dit heeft denk ik met 2 zaken te maken; in de eerste plaats waren de studenten, vooral vroeger, eenvoudig wat betreft opleiding etc, soms boerenknechten met alleen lagere school. Zulke mensen konden eenvoudig geen hoger niveau aan.
De andere reden is denk ik ook wel een stuk angst; de theologische opleidingen in ons land zijn in veel gevallen toch zeer nadrukkelijk de nadruk gaan leggen op het 'groot in kennis'en niet meer, of veel minder op het 'groot in genade'.
M.a.w.; de angst voor verstandskennis zonder meer is denk ik ook wel enigszins aanwezig.

Persoonlijk denk ik dat er gestreefd mag worden naar een opleiding waarbij beiden gelden mogen; een hoog theologisch niveau hoeft m.i. niet altijd te leidden tot louter verstandskennis zonder meer.
Daarom zijn beiden nodig; zoals Voetius ooit zeer treffend zijn inaugurele rede betitelde
"vroomheid en wetenschap" ; in die volgorde, en graag beiden.

Dus terugkomend op je vraag; als je de situatie vanuit het verleden beziet kun je denk ik zeer zeker over een zegen spreken bij het herdenken van 75 jaar Th.S., overigens zonder een zelfvoldane houding van 'we zijn er wel'aan te nemen.

Zo bedoelde ik dit topic ook niet, alleen om in plaats van discussie ook dit eens onder aandacht te brengen.

Groeten,
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste medeforummers, hoewel ik niet tot de GG behoor, vind ik het heel moeilijk om over de kwaliteit van de opleiding te oordelen. Wel is bv. de CGO-E cursus een HBO-theologie opleiding die zeer zeker op gelijke hoogte staat met de HBO opleiding in Ede. Gezien de vakken die genoemd werden in het artikel, lijkt me het niveau van een acceptabel niveau. Duidelijk hebben ze nooit de wetenschappelijke erkenning gezocht dit in tegenstelling tot Apeldoorn die in mijn visie op een vrij eenzame hoogte staat.

Ik denk dat het onmisbaar is voor een kerkverband dat alle predikanten 'vroomheid en wetenschap' bezitten. De nadruk alleen op vroomheid leidt tot doperse ontsporingen!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Bedankt Zeeuw, ik begin het te begrijpen.

Daar ik tegenwoordig ook zelf theologie studeer, vind ik dit wel interessant, en hopelijk vind je het niet erg als er in deze topic wat vragen bij gesteld worden.

Ik meen namelijk ook dat het een bijbelse eis is dat voor het predikantsschap specifieke gaven nodig zijn. Nu vang je met een opleiding natuurlijk ontbrekende gaven op door middel van kennisoverdracht, en is een opleiding hét middel om iemand praktisch te vormen.
Apeldoorn is door Niek genoemd, nu duur daar een opleiding tot predikant maar liefs zes jaar, en soms nog iets meer. De NHK heeft een vierjarige staatsopleiding en daaraan toegevoegd een jaar specifiek kerkelijk. De TS 4 jaar. Alleen al een verlenging van de opleiding kan meer ruimte scheppen voor een betere vorming. Zie jij, Zeeuw, dat ook praktisch zitten. Is het mogelijk dat zoiets nog eens zou worden besloten binnen het kerkverband? Ik kan mij namelijk niet hoog uitlaten over het gemiddelde niveau van de predikanten, daarbij de geruchten nog buitensluitend.

En om mogelijk een belangrijke oorzaak te noemen, zelf gaf je dat ook aan. Het draait meer om het hebben van de genade, dan van de exacte kennis. Die volgorde hanteer ik ook, maar hoe terecht is het om daar bij te blijven staan. Zelf voel ik ook veel voor om alleen de genade van God zelf als uitgangspunt te nemen, maar praktisch beantwoord te dan niet helemaal aan je roeping.

mvg Herman
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Zeeuw,
Laat ik eerst je beginvraag maar beantwoorden. Inderdaad, dit mag je zien als een zegen. Natuurlijk botert niet alles altijd even goed, en niet in alles in de opleiding kan ik me vinden, maar het feit dat de opleiding inmiddels 75 jaar mag bestaan, dat ik louter genade.

Beste Herman,
Ik ben het met je eens. Genade moet een eerste voorwaarde zijn voor het komen tot het predikambt, maar het gewenste niveau moeten we zeker niet over het hoofd zien. Hoe kan iemand nu een gemeente onderwijzen als hij minder verstand heeft dan de meesten in de kerk. Zo iemand kan veel bevinding hebben, en is dan ook als zodanig hoog te achten, maar prediking houdt meer in dan alleen ondervinding (zie daarvoor andere discussie). Het predikambt is niet het einge ambt waartoe iemand geroepen kan worden. Ik denk dat iemand met minder verstandelijk vermogen beter ouderling kan zijn, of medewerker in het pastoraat of wat dan ook. Niet dat ik niet denk dat God zo iemand als predikant niet zou kunnen gebruiken, en Zelf zou kunnen onderwijzen, maar toch heeft iedereen zijn eigen gaven gekregen. Net zomin als dat iedereen geschikt is voor onderwijzer is iedereen geschikt voor Schriftuitlegger. De Heere heeft ook gebruik gemaakt van het grote verstand van Paulus, en zijn lering bij Gamaliël om de gemeenten te stichten.
Mirror

Bericht door Mirror »

Het 75-jarig bestaan van de TS is een bijzondere zegen. De noodzaak hiervan wordt steeds groter. In het verleden had een predikant min of meer vanzelfsprekend gezag, de huidige (kennis)maatschappij is complexer, dit vergt en eist steeds meer van predikanten.

Een goede theologische opleiding voor predikanten is belangrijk, maar niet het belangrijkst. Het is belangrijker om als predikant door God geroepen en gezonden te zijn tot dit ambt.
Paulus is een goed voorbeeld van iemand met een goede opleiding. De discipelen (voor een deel ex-vissers) hebben drie jaar lessen gehad van de Heere Jezus, verder hebben zij geen theologische school gevolgd. Het is belangrijker op Jezus' school te zitten, dan een theologische school gevolgd te hebben. Ik geloof dat God iedere dienstknecht die Hij uitstoot, Zelf bekwaam maakt op een wijze die Hem behaagt. De Heere gebruikt daarvoor middelen zoals theologische scholen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Beste Herman en Rinie,

In grote lijnen ga ik mee in jullie reacties. Inderdaad is genade en roeping noodzakelijk, maar zeker ook gaven.

In dit verband schiet me de bekende uitdrukking "genade en gaven" te binnen.
Ik denk dat dat een voluit Bijbels element is, ik geloof dat de Heere degenen die Hij roept, niet alleen roept, maar ook de gaven tot dat werk schenkt.

Van groot belang is ook in deze zaak een Bijbels evenwicht tussen genade en roeping als het gaat om het toelatingsbeleid TOT de school en anderszijds een zo hoog mogelijk theologisch niveau IN de school.

Bij afwijkingen van zowel het een als het ander dreigen er gevaren, zoals ook Donselaar terecht stelde.

Daarom vind ik de Voetius-uitspraak nog steed een hele mooie in dit verband
"vroomheid en wetenschap".

"Alleen al een verlenging van de opleiding kan meer ruimte scheppen voor een betere vorming. Zie jij, Zeeuw, dat ook praktisch zitten. Is het mogelijk dat zoiets nog eens zou worden besloten binnen het kerkverband?"

De wil is denk ik best aanwezig en ik geloof ook dat het belang van studie bij het merendeel wel gezien word; maar ik denk dat aan de andere kant het grote predikantentekort een belangrijke reden is om de opleiding niet te lang te maken, zodat de studenten zo snel mogelijk de gemeenten kunnen dienen. Moeilijke keuze dus.

Groeten.
de Paus

Bericht door de Paus »

De wil is denk ik best aanwezig en ik geloof ook dat het belang van studie bij het merendeel wel gezien word; maar ik denk dat aan de andere kant het grote predikantentekort een belangrijke reden is om de opleiding niet te lang te maken, zodat de studenten zo snel mogelijk de gemeenten kunnen dienen.
Nee, ik denk niet dat het goed is studenten meteen de pastorie in duiken als jong broekie. Ik sta voor om afgestudeerde (niet uit gestudeerde) theologen eerst eens een jaar de zending in te sturen. Jezelf laten veranderen door het werk van God en om daarna de gemeente in te gaan. Het zou veel predikanten goed doen!

de paus
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

Ha, ha, mijn twee zinnetjes hadden de discussie weer aardig aangewakkerd zag ik. Tsja, dat krijg je als je toch even snel wilt reageren maar maar een minuutje de tijd hebt.

Als ik trouwens de verder reacties lees kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat deze topic is opgestart om even een aai over de bol te krijgen. Kritiek niet toegestaan.

Laat ik voorop stellen dat ik absoluut dankbaar ben dat deze theologische school er is en dat er toch nog aardig wat predikanten zijn in de GG. Daar doe ik dan ook niets aan af. 150 gemeenten en maar 57 predikanten is niet helemaal steekhoudend omdat er heel veel kleine gemeenten tussen zitten die nooit een predikant zouden kunnen betalen. Men moet echter niet gaan klagen dat er geen arbeiders zijn. Die zijn er zat. Alleen komen ze niet door de selectie heen omdat ze geen briefje naast hun bed hebben gevonden waarin staat dat ze geroepen zijn (oei, oei, montarsolo nou heb je de poppen weer aan het dansen!!).

Zou onderstaande persoon door het curatorium toegelaten zijn?

Hoe zou ik kunnen zwijgen, terwijl ik weet, dat degenen in mijn omgeving, geheel onwetend zijn van de zaligheid waarin ik me kan verblijden? Grattan Guinness werd zwaar vervolgd, maar kon niet stoppen. In zijn dagboek noteerde hij: ik verlang vurig om alleen te leven om Christus te verheerlijken. Ik verlang te leven om te kunnen preken. Om tot verloren zondaars te spreken, tot ik dood neerval.

Wordt jij maar godsdienstleraar ventje!

De volgende vraag werd op een jongerenavond gesteld:
Hoe zit het met de roeping van God tot een ambt. Hoe kun je weten door Hem tot bijvoorbeeld het predikambt geroepen te zijn.
Antw: Ik weet niet hoe dat bij jullie aan toe gaat, waarschijnlijk moeten jullie dan voor een commissie verschijnen en die je dan eens goed testen en weet ik veel wat. En over het algemeen wordt je dan afgekeurd, .....zeker niet goedgekeurd. Dan blijf je maar zitten op je stoel of ga je gewoon verder met je job en denk je; ja, dat is niet voor mij, want die commissie heeft dat zo duidelijk gesteld. Zo gaat dat niet! Ik ben nooit voor een commissie moeten verschijnen. De Heere heeft mij geroepen tot het predikambt. Hoe weet je dat? Ja, ik weet het zelf niet (gegrinnik in de zaal), maar de Heere heeft in mijn hart zo’n grote liefde gelegd voor Zijn Woord. En de Heere heeft in mijn hart een grote bewogenheid gelegd voor mijn Rooms-Katholieke medemens. Van wie ik weet dat als ze blijven vastzitten in die leer voor eeuwig verloren zullen gaan. Omdat ze dan de Christus niet kennen als hun zaligmaker. En de Heere heeft die liefde gewekt om vanuit Het Woord naar ze toe te gaan met dat rijke evangelie van genade. En dat was voor mij genoeg.
(.........) Maar ik heb geen commissie gezien, maar hier gaat het blijkbaar anders aan toe en ik betreur dat. Dat dit zo gaat, zo moet (........) Structuren van kerken kunnen nog al eens een hinderpaal zijn daartoe.


Ik vraag me af of bijvoorbeeld Luther door het Curatorium zou zijn toegelaten. Spurgeon zeker niet, want die is toch veeeeel te ruim en te nodigend. Of je geroepen bent tot het predikambt hangt bij de GG soms meer af van je achternaam (dit is weer een prikkelige geloof ik).

De theologische school van de GG is meer een soort selectie om maar vooral invloed uit te kunnen oefenen op de preken die zullen gaan klinken. Stel je voor zeg dat er gepreekt wordt over de bereidwilligheid van Christus om zondaren zalig te maken. (D’r zouden eens teveel mensen bekeerd kunnen worden.)

Ja! in dat opzicht is het bij de NH-kerk beter geregeld. En een beetje niveau mag ook wel hoor! Bovendien zijn hervormde predikanten veel beter thuis in de grondtalen. Ik kwam laatst een oud klasgenoot tegen die is overgestapt van een of andere studie naar theologie met de bedoeling ds. te worden. Maar hij heeft geen commissie gezien hoor! (foei hè?!)

Oeps.. als ik dit zo overlees is het niet minder scherp dan de vorige keer. Zo is het absoluut niet bedoeld, het is meer bezorgdheid (ik chargeer graag , er is al genoeg gezapigheid).

Heeft iemand een roeping die van de kansel zegt dat de jongerenavonden van de duivel zijn? Of iemand die zegt dat deze sprekers onbekeerd zijn omdat er vandaag de dag nog maar heeeeeeeeel weinig mensen bekeerd worden? (tenenkrommend)

M’n reactie is aardig scherp en hard richting de GG. Moet ik toch even vermelden dat ik toch erg van de GG houd en er niet graag zou weg gaan. Maar ook al had ik 7 roepingen, ik zou weigeren m’n mond open te trekken voor zo’n commissie. Overigens van mijn kant alle eerbied en respect hoor!!! Denk daar niet gering over!

Dit is natuurlijk van mijn kant makkelijk praten want de beste stuurlui staan inderdaad aan wal (mij komt het oordeel zeker niet toe). Ik zeg dan ook eerlijk dat ik geen alternatieven heb voor hoe het anders zou moeten. Ik begrijp jullie standpunten dan ook hoor!

Laten we dan ook inderdaad dankbaar zijn dat deze theologische bestaat (inclusief haar curatorium) en dat er nog predikanten zijn (in deze tijd!!!!!) en ze opdragen in gebed.

Als ik eerder een ds. op de kansel zag staan moest ik altijd denken: 'hoe idoot moet je zijn om een hele tijd te kletsen over een God die je niet hoort en niet ziet?' Nu weet ik dat het eigenlijk het rijkste beroep is wat je kunt hebben.

Bedankt voor uw tijd en nog een prettige dag.
:!


[Edited on 2/1/02 by montarsolo]
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
Basic-Liner

Bericht door Basic-Liner »

Is dat een geintje van jou of een foutje van het forum, montarsolo?

Bovenaan je bericht staat dat je het op 1-2-2002 aan het web hebt toevertrouwd en onderaan staat dat je het op 2-1-2002 hebt gewijzigd...

:P
Plaats reactie