Dankdag

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

uitgeworpen schreef:
jvdg schreef:Hebben we op deze dankdag nix zinnigers te zeggen?

Jammer.
Het spijt me jvdg, dat ik zo zinloos bezig was.
Begin jij maar.
Wat heeft deze dankdag toegevoegd aan je persoonlijke verhouding tot Christus?
Ik wenste wel dat ik hier van harte ja kon zeggen op zo'n persoonlijke toevoeging.
Maar wat ik wel heb ervaren (wij hadden gisteren dankstond) kan en wil ik op dit moment hier niet kwijt.
Dat heeft zo z'n redenen.

Daarom speet het me zo dat dit topic dreigde te eindigen in wat Spielerei.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Daarom speet het me zo dat dit topic dreigde te eindigen in wat Spielerei.
Een topic over Dankdag kan ná Dankdag nog héél lang doorgaan. Er is dus nog geen sprake van eindigen :wink:

en het was inderdaad Markus
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

's Morgens:
De Heere is onzer gedachtig geweest, Hij zal het huis Israels zegenen, Hij zal het huis Aarons zegenen, Hij zal zegenen, de kleinen en de groten.

's Avonds:
Bidt zonder ophouden, Dankt God in alles. Want dit is de wil van God in Chrisus Jezus over u
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

1 Kor 15: 1-10... thema: Amazing Grace. ds. G.H. Hutten voor wie dat interessant vinden :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
holla

Bericht door holla »

PKN-gemeente:
Fillipenzen 4:6
6 Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. 7 Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.

De preek was nogal algemeen en vol cliché's, jammer is dat. Maar gelukkig was het wel goed om bij het Schriftgedeelte stilgezet te worden. En sowieso was het fijn om naar de kerk te gaan aangezien ik daar een paar goede vrienden tegenkwam :D
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Gisteravond moest ik nog aan Job denken. Hij hield een dankdag nadat hij alles verloren had en 10 kinderen moest verliezen met de woorden: De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd. Dat is een dankdag om jaloers op te worden.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Ik was vanmiddag even in de supermarkt... zegt het meisje achter de kassa: Heb je de krant nog gezien vandaag?! Het was gister toch dankdag? Er zijn gister echt gigaveel bananen aangespoeld...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Daphne schreef:Ik was vanmiddag even in de supermarkt... zegt het meisje achter de kassa: Heb je de krant nog gezien vandaag?! Het was gister toch dankdag? Er zijn gister echt gigaveel bananen aangespoeld...
:wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Lydianne schreef:Gisteravond moest ik nog aan Job denken. Hij hield een dankdag nadat hij alles verloren had en 10 kinderen moest verliezen met de woorden: De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd. Dat is een dankdag om jaloers op te worden.
Nou, ik ben niet jaloers op Job zijn tegenspoed hoor... ;)

Wel op zijn onvoorwaardelijke geloof.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

Lydianne schreef:Gisteravond moest ik nog aan Job denken. Hij hield een dankdag nadat hij alles verloren had en 10 kinderen moest verliezen met de woorden: De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd. Dat is een dankdag om jaloers op te worden.
Waarom altijd maar dat persen van zaken in kerkelijke kaders?

Job hield geen dankdag, maar hij besefte dat hij afhankelijk is van God.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

cosmo schreef:
Lydianne schreef:Gisteravond moest ik nog aan Job denken. Hij hield een dankdag nadat hij alles verloren had en 10 kinderen moest verliezen met de woorden: De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd. Dat is een dankdag om jaloers op te worden.
Waarom altijd maar dat persen van zaken in kerkelijke kaders?

Job hield geen dankdag, maar hij besefte dat hij afhankelijk is van God.
Klopt... Zoals Paulus zei: bid en dank onder alles. Ik heb echt geen moeite met bid- en dankdag maar het woord "dankdag" is hier niet echt op zijn plaats.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Marnix schreef:
cosmo schreef:
Lydianne schreef:Gisteravond moest ik nog aan Job denken. Hij hield een dankdag nadat hij alles verloren had en 10 kinderen moest verliezen met de woorden: De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd. Dat is een dankdag om jaloers op te worden.
Waarom altijd maar dat persen van zaken in kerkelijke kaders?

Job hield geen dankdag, maar hij besefte dat hij afhankelijk is van God.
Klopt... Zoals Paulus zei: bid en dank onder alles. Ik heb echt geen moeite met bid- en dankdag maar het woord "dankdag" is hier niet echt op zijn plaats.
Misschien niet, maar ik zie niet in waarom het een probleem zou zijn om Jobs getuigenis de naam 'dankdag' te geven. Het is een mooi beeld om Jobs houding mee te vergelijken, en ook voor 'de kleintjes' herkenbaar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

cosmo schreef:
Lydianne schreef:Gisteravond moest ik nog aan Job denken. Hij hield een dankdag nadat hij alles verloren had en 10 kinderen moest verliezen met de woorden: De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd. Dat is een dankdag om jaloers op te worden.
Waarom altijd maar dat persen van zaken in kerkelijke kaders?

Job hield geen dankdag, maar hij besefte dat hij afhankelijk is van God.
Beetje overdreven reactie. Hiet wordt helemaal niet 'geperst'. Hier wordt een beeld gebruikt wat mooi aansluit bij een kerkelijk feest. Er wordt verder niets geimpliceerd dus ik snap je probleem niet.
Als je op deze simpele manier niets uit de bijbel meer mag doortrekken naar het heden, kun je wel heel weinig mooie lessen meer uit de bijbel halen. Een bijzonder starre houding ten opzichte van dit soort vergelijkingen riekt naar fundamentalisme en daar moeten we voor oppassen. Het is een eeuwenlange - m.i. terechte - traditie dat de bijbel en de 'bijbelheiligen' min of meer in een kerkelijk of hedendaags kader worden gezet zodat de gelovigen zich ermee kunnen identificeren. Niets mis mee; sterker nog - daarom staat het in de bijbel. We kunnen ook té snel gaan protesteren.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:
cosmo schreef:
Lydianne schreef:Gisteravond moest ik nog aan Job denken. Hij hield een dankdag nadat hij alles verloren had en 10 kinderen moest verliezen met de woorden: De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd. Dat is een dankdag om jaloers op te worden.
Waarom altijd maar dat persen van zaken in kerkelijke kaders?

Job hield geen dankdag, maar hij besefte dat hij afhankelijk is van God.
Beetje overdreven reactie. Hiet wordt helemaal niet 'geperst'. Hier wordt een beeld gebruikt wat mooi aansluit bij een kerkelijk feest. Er wordt verder niets geimpliceerd dus ik snap je probleem niet.
Als je op deze simpele manier niets uit de bijbel meer mag doortrekken naar het heden, kun je wel heel weinig mooie lessen meer uit de bijbel halen. Een bijzonder starre houding ten opzichte van dit soort vergelijkingen riekt naar fundamentalisme en daar moeten we voor oppassen. Het is een eeuwenlange - m.i. terechte - traditie dat de bijbel en de 'bijbelheiligen' min of meer in een kerkelijk of hedendaags kader worden gezet zodat de gelovigen zich ermee kunnen identificeren. Niets mis mee; sterker nog - daarom staat het in de bijbel. We kunnen ook té snel gaan protesteren.
Strikt genomen was Job niet aan het dankdag houden of hij hieldt altijd een dankdag. Dankdag komt in de bijbel niet direct zo voor, maar dat geeft ook niet. Dankdag mag het elke dag wel zijn. Maar om nu met deze tekst te bewijzen dat Job ook een dankdag hield? Job bedankte de Heere niet. Hij boog onder de almacht van de Heere, terwijl zijn vrouw dit niet deed. Ik geloof niet dat de bijbel het van ons eist om te danken voor de moeiten en de pijnen in dit leven. Job gaat ons daar in iedergeval niet in voor. Hij blijft zonder God terecht te wijzen de Heere dienen en loven. Dat is onze les. En ja, als we in de hemel het borduurwerk aan de voorkant mogen zien, dan danken we God, ook voor onze ellende wat enkel ten goede was geweest in ons leven. Maar zonder dat totaaloverzicht eist God niet van ons dat we danken voor onze moeite en pijn.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Kaw schreef:
Jongere schreef:
cosmo schreef:
Lydianne schreef:Gisteravond moest ik nog aan Job denken. Hij hield een dankdag nadat hij alles verloren had en 10 kinderen moest verliezen met de woorden: De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd. Dat is een dankdag om jaloers op te worden.
Waarom altijd maar dat persen van zaken in kerkelijke kaders?

Job hield geen dankdag, maar hij besefte dat hij afhankelijk is van God.
Beetje overdreven reactie. Hiet wordt helemaal niet 'geperst'. Hier wordt een beeld gebruikt wat mooi aansluit bij een kerkelijk feest. Er wordt verder niets geimpliceerd dus ik snap je probleem niet.
Als je op deze simpele manier niets uit de bijbel meer mag doortrekken naar het heden, kun je wel heel weinig mooie lessen meer uit de bijbel halen. Een bijzonder starre houding ten opzichte van dit soort vergelijkingen riekt naar fundamentalisme en daar moeten we voor oppassen. Het is een eeuwenlange - m.i. terechte - traditie dat de bijbel en de 'bijbelheiligen' min of meer in een kerkelijk of hedendaags kader worden gezet zodat de gelovigen zich ermee kunnen identificeren. Niets mis mee; sterker nog - daarom staat het in de bijbel. We kunnen ook té snel gaan protesteren.
Strikt genomen was Job niet aan het dankdag houden of hij hieldt altijd een dankdag. Dankdag komt in de bijbel niet direct zo voor, maar dat geeft ook niet. Dankdag mag het elke dag wel zijn. Maar om nu met deze tekst te bewijzen dat Job ook een dankdag hield? Job bedankte de Heere niet. Hij boog onder de almacht van de Heere, terwijl zijn vrouw dit niet deed. Ik geloof niet dat de bijbel het van ons eist om te danken voor de moeiten en de pijnen in dit leven. Job gaat ons daar in iedergeval niet in voor. Hij blijft zonder God terecht te wijzen de Heere dienen en loven. Dat is onze les. En ja, als we in de hemel het borduurwerk aan de voorkant mogen zien, dan danken we God, ook voor onze ellende wat enkel ten goede was geweest in ons leven. Maar zonder dat totaaloverzicht eist God niet van ons dat we danken voor onze moeite en pijn.
Oke, je kunt betwijfelen of Job wel daadewerkelijk dankte op de wijze zoals wij het eergisteren deden. Maar vind jij ook - met Cosmo - dat je een Oudtestamentische gebeurtenis niet mag plaatsen in hedendaagse kaders?
Plaats reactie