Dankdag

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dankdag

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:De opbrengst van de dankdagcollecte was bij ons beduidend lager dan vorig jaar. Bij jullie ook?
Nee, beduidend hoger.
Wij hebben geen eigen predikant, zou het schelen welke predikant er preekt?
M.a.w. zouden mensen zich door een bepaalde preek of dominee meer aangesproken voelen om ruim te geven?
Natuurlijk mag het geen verschil maken, maar een mens kan wel eens een zetje nodig hebben.
Vroeger zeiden ze: Een predikant brengt zijn eigen traktement mee...
Wel iets om over te denken...
In verband daarmee werd dan ook weer gezegd: daarom zijn er zo weinig.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Dankdag

Bericht door MarthaMartha »

Mara schreef:De opbrengst van de dankdagcollecte was bij ons beduidend lager dan vorig jaar. Bij jullie ook?
geen flauw idee...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dankdag

Bericht door helma »

volgens mij bij ons flink hoger; maar ik ben erg slecht in getallen onthouden :hum
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dankdag

Bericht door refo »

Bij ons was het een stuk minder. Vorig jaar een ton.
Dit jaar 57000.

Maar meestal komen de miljonairs met wat vertraging over de brug.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dankdag

Bericht door eilander »

refo schreef:Bij ons was het een stuk minder. Vorig jaar een ton.
Dit jaar 57000.

Maar meestal komen de miljonairs met wat vertraging over de brug.
Ja, sorry refo. Ik zal het proberen volgend jaar weer direct mee te nemen :soupir .
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Dankdag

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Bij ons was het een stuk minder. Vorig jaar een ton.
Dit jaar 57000.

Maar meestal komen de miljonairs met wat vertraging over de brug.
Vorig jaar een ton??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dankdag

Bericht door refo »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Bij ons was het een stuk minder. Vorig jaar een ton.
Dit jaar 57000.

Maar meestal komen de miljonairs met wat vertraging over de brug.
Vorig jaar een ton??
Uiteindelijk wel, met alle giften enzo.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Dankdag

Bericht door Simon »

refo schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Bij ons was het een stuk minder. Vorig jaar een ton.
Dit jaar 57000.

Maar meestal komen de miljonairs met wat vertraging over de brug.
Vorig jaar een ton??
Uiteindelijk wel, met alle giften enzo.
En wat is de bestemming ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Dankdag

Bericht door vlinder »

eilander schreef:
refo schreef:Bij ons was het een stuk minder. Vorig jaar een ton.
Dit jaar 57000.

Maar meestal komen de miljonairs met wat vertraging over de brug.
Ja, sorry refo. Ik zal het proberen volgend jaar weer direct mee te nemen :soupir .
Wat refo zegt herken ik wel. Bij mijn ouders in de kerk is er standaard een handjevol mensen die het belangrijk vindt om hun nagekomen gift af te horen lezen vanaf de kansel de tweede zondag na dankdag. Iedereen weet dat het dankdag is, zet vast een opdracht in de wacht bij de bank zodat het bij de totale opbrengst vermeld wordt i.p.v. apart.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Dankdag

Bericht door Mister »

vlinder schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Bij ons was het een stuk minder. Vorig jaar een ton.
Dit jaar 57000.

Maar meestal komen de miljonairs met wat vertraging over de brug.
Ja, sorry refo. Ik zal het proberen volgend jaar weer direct mee te nemen :soupir .
Wat refo zegt herken ik wel. Bij mijn ouders in de kerk is er standaard een handjevol mensen die het belangrijk vindt om hun nagekomen gift af te horen lezen vanaf de kansel de tweede zondag na dankdag. Iedereen weet dat het dankdag is, zet vast een opdracht in de wacht bij de bank zodat het bij de totale opbrengst vermeld wordt i.p.v. apart.
Als dat zo is, dan vind ik het meer dan schandalig. Ik begrijp ook niet waarom een nagekomen gift moet worden afgelezen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Dankdag

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:
Mister schreef:Wat refo zegt herken ik wel. Bij mijn ouders in de kerk is er standaard een handjevol mensen die het belangrijk vindt om hun nagekomen gift af te horen lezen vanaf de kansel de tweede zondag na dankdag. Iedereen weet dat het dankdag is, zet vast een opdracht in de wacht bij de bank zodat het bij de totale opbrengst vermeld wordt i.p.v. apart.
Als dat zo is, dan vind ik het meer dan schandalig. Ik begrijp ook niet waarom een nagekomen gift moet worden afgelezen.
Kan me niet herinneren dat dat bij ons gebeurt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dankdag

Bericht door huisman »

helma schreef:volgens mij bij ons flink hoger; maar ik ben erg slecht in getallen onthouden :hum
dat is een uitstekende eigenschap :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Dankdag

Bericht door Simon »

Mister schreef:
vlinder schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Bij ons was het een stuk minder. Vorig jaar een ton.
Dit jaar 57000.

Maar meestal komen de miljonairs met wat vertraging over de brug.
Ja, sorry refo. Ik zal het proberen volgend jaar weer direct mee te nemen :soupir .
Wat refo zegt herken ik wel. Bij mijn ouders in de kerk is er standaard een handjevol mensen die het belangrijk vindt om hun nagekomen gift af te horen lezen vanaf de kansel de tweede zondag na dankdag. Iedereen weet dat het dankdag is, zet vast een opdracht in de wacht bij de bank zodat het bij de totale opbrengst vermeld wordt i.p.v. apart.
Als dat zo is, dan vind ik het meer dan schandalig. Ik begrijp ook niet waarom een nagekomen gift moet worden afgelezen.
Alleen wie geeft in het verborgene, zal beloond worden.
Anders ben je gewoon een farizeer, die geeft om gezien te worden.
Zelfs je linkerhand hoort niet te weten wat en hoeveel je geeft, laat staan de hele gemeente.
Dat een predikant meewerkt aan het apart vermelden achteraf, lijkt me net zo ernstig.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dankdag

Bericht door eilander »

Nu wordt hier net gedaan alsof er afgelezen wordt dat er op 12 november van de heer Jansen, Dorpsstraat 1 ontvangen is een gift van € 10.000. Zo is het niet, neem ik aan. Wellicht dat er wel afgelezen wordt dat er een nagekomen gift is ontvangen van dat bedrag. Dat maakt m.i. nogal uit voor het rechterhand-linkerhand-verhaal.

Reden dat mensen dit doen is m.i. glashelder: overmaken via de bank is fiscaal aftrekbaar, een stapel bankbiljetten in de zak doen, niet. Of wordt er een pallet collectebonnen in de zak gedumpt?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Dankdag

Bericht door WimA »

Wat een onzin - en laster! - wordt hieronder allemaal weer vermeld. Gemeenten zullen hoogstens in een dienst nagekomen giften vermelden. Gewoon het bedrag.
De vele redenen die hier worden genoemd waarom mensen dit doen of dat doen zijn niet getoetst "Aan des naasten eer en goed gerucht" en daarom laakbaar.
Plaats reactie