Kerkdiensten met U2 en Blof

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Re:

Bericht door samanthi »

kasparov schreef:
samanthi schreef:
Kaw schreef:
Christiaan schreef:Kon men nu nog maar orgelconcerten houden om de mensen uit de cafés en zo te houden. Zo ook de Reformatorische jeugd die met de beloften van God aan hun voorhoofd zo een discotheek of dergelijke uitgaansgelegenheid binnen stappen.... :(
Hahaha! Ja, in de kerk hoef je niet te komen voor muziek dat gecomponeerd is na 1800. En nee, Martin Mans en Zwart tellen niet mee. Dat is popmuziek voor op het orgel.
Mans oke maar zwart geensinds
Populaire muziek is nog niet automatisch popmuziek. Dus: "Mans oke" vind ik te kort door de bocht; niet mee eens.
Ja klopt ik vind het van mindere kwaliteit maar daarme is het idd geen popmuziek
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door -DIA- »

Je ziet ook steeds meer dat er speciale themadiensten worden gehouden ter meerdere glorie van ene ELVIS PRESLEY....
Ik herinner me zijn naam nog uit de jaren 60. Hij bracht de popmuziek in de wereld, hij was de eerste die de 'menigte des volks'
massaal aan het heupwiegen kreeg. Daarmee maakt hij volgens sommige bronnen het begin van de tijdperk van de moderne popmuziek.
De popmuziek kenmerkt zich door een sterke nadruk op het ritme, en wat ook opvalt, de oude melodische muziek komt bij veel jongeren in de verdrukking. Het kerkorgel is een voorbeeld van wat veel jongeren niet meer swingend genoeg vinden.
De jaren 60 was de tijd waar men kan spreken van verwildering op vele terreinen. Het staken, kraken, kerkverlating, enz. nam sinds toen een ongekende vaart. Denk aan de burgerlijke ongehoorzaamheid. De mens werd mondig en maakte zelf meer en meer uit wat goed of slecht was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Je ziet ook steeds meer dat er speciale themadiensten worden gehouden ter meerdere glorie van ene ELVIS PRESLEY....
Ik herinner me zijn naam nog uit de jaren 60. Hij bracht de popmuziek in de wereld, hij was de eerste die de 'menigte des volks'
massaal aan het heupwiegen kreeg. Daarmee maakt hij volgens sommige bronnen het begin van de tijdperk van de moderne popmuziek.
De muziek kenmerkt zich door een sterke nadruk op het ritme, en wat ook opvalt, de oude melodische muziek komt bij veel jongeren
in de verdrukking. Het kerkorgel is een voorbeeld van wat veel jongeren niet meer swingend genoeg vinden.
Ritme is niet verkeerd, er zat ook ritme in de tempeldienst, maar de hele achtergrond van popmuziek, ik ben naar een poplezing van Koos de Jong geweest, veel dingen wist ik, maar het is veel erger dan ik dacht.
Bewust duivelse dingen toevoegen, bewust een boodschap de wereld insturen, je zag het de mensen zelf vertallen, het was niet van horen zeggen, daar zit de kneep.

Ik denk dat, in de begin periode, vooral de beatles veel verkeerde boodschappen de wereld in stuurde, vrije seks, drugs (LSD), oosterse godsdiensten (hara krisna) Dat is steeds doorgegaan, verborgen in de teksten en ook opelijk, mensen tegen God en Zijn dienst opzetten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door kasparov »

samanthi schreef:Ik denk dat, in de begin periode, vooral de beatles veel verkeerde boodschappen de wereld in stuurde, vrije seks, drugs (LSD), oosterse godsdiensten (hara krisna) Dat is steeds doorgegaan, verborgen in de teksten en ook opelijk, mensen tegen God en Zijn dienst opzetten.
En daarom vind ik de koppeling naar Martin Mans onterecht.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door Van Ewijk »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Je ziet ook steeds meer dat er speciale themadiensten worden gehouden ter meerdere glorie van ene ELVIS PRESLEY....
Klopt. één van mijn favoriete artiesten en ik heb er genoeg platen en cd's van.
Ik vind er zelf niks duivels aan.
Staat voor mij ook haaks op de bijbel aangezien de HEERE zegt dat onreinheid van binnen naar buiten komt en niet andersom.
De goede man (Elvis dus) was trouwens zelf een Christen.
Naar sommige bronnen een goed en gul mens die er zelfs moeite mee had om de bijnaam ''the King'' genoemd te worden vanuit respect voor de HEERE.

Voor ik echter zijn volledige autobiografie hier neer zet, ik wens zijn muziek niet mee te nemen naar de kerk of Bijbellezingen nee.
Alles heeft een tijd. eten,drinken, slapen, muziek en de kerk...
Ik neem ook geen slaapzak en broodtrommel mee naar de dienst en de CD's laat ik dan dus ook thuis.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Je ziet ook steeds meer dat er speciale themadiensten worden gehouden ter meerdere glorie van ene ELVIS PRESLEY....
Klopt. één van mijn favoriete artiesten en ik heb er genoeg platen en cd's van.
Ik vind er zelf niks duivels aan.
Staat voor mij ook haaks op de bijbel aangezien de HEERE zegt dat onreinheid van binnen naar buiten komt en niet andersom.
De goede man (Elvis dus) was trouwens zelf een Christen.
Naar sommige bronnen een goed en gul mens die er zelfs moeite mee had om de bijnaam ''the King'' genoemd te worden vanuit respect voor de HEERE.

Voor ik echter zijn volledige autobiografie hier neer zet, ik wens zijn muziek niet mee te nemen naar de kerk of Bijbellezingen nee.
Alles heeft een tijd. eten,drinken, slapen, muziek en de kerk...
Ik neem ook geen slaapzak en broodtrommel mee naar de dienst en de CD's laat ik dan dus ook thuis.
Dat neemt niet weg dat ik het een verontrustende ontwikkeling vind. Maar ja, ik ben maar een zwartkijker, en er zijn er weinigen die daar naar willen horen. Dat is ook een feit dat al zo zeker oud is als de tijd van de profeet Micha. Toen Achab werd gevraagd of er niet een profeet in het land was om door hem de Heere te vragen, liet hij vele profeten optreden. Josafath vertrouwde het niet, en zei of er niet nog een profeet was. Ja die was er zeker wel, maar Achab mocht die man niet want 'hij profeteerde niets goeds over hem'. Op aandringen van Josafath werd die ene profeet toch geroepen. En ja hoor, die profeet profeteerde de dood van Achab. Nou die zwartkijker had hij het wel van verwacht, en sloeg de woorden in de wind. Toch... Juist die ene enkele profeet die niet dan 'kwaad profeteerde', zijn profetie werd vervuld. Een man spande in zijn eenvoudigheid de boog, en... Achab werd getroffen. Dodelijk. De profetie van die eenling bleek waar te zijn. 's Avonds lekten de honden het bloed van de dode Achab.

De wereldling, de popmusicus heeft het hetzelfde Gode-vijandige hart als ik en u. Het staat ook zeer ver uit de reformatorische traditie, om het eens zo te benoemen. Ik bedoel gegrond op Schrift en belijdenis.
Er staat geschreven: Mijn huis zal een bedehuid genoemd worden.

In context:
1 Alzo zegt de HEERE: Bewaart het recht, en doet gerechtigheid; want Mijn heil is nabij om te komen, en Mijn gerechtigheid om geopenbaard te worden.
2 Welgelukzalig is de mens, die zulks doet, en des mensen kind, dat daaraan vasthoudt; die den sabbat houdt, zodat gij dien niet ontheiligt, en die zijn hand bewaart van enig kwaad te doen.
3 En de vreemde, die zich tot den HEERE gevoegd heeft, spreke niet, zeggende: De HEERE heeft mij gans en al van Zijn volk gescheiden; en de gesnedene zegge niet: Ziet, ik ben een dorre boom.
4 Want alzo zegt de HEERE van de gesnedenen, die Mijn sabbatten houden, en verkiezen hetgeen, waartoe Ik lust heb, en vasthouden aan Mijn verbond;
5 Ik zal hen ook in Mijn huis en binnen Mijn muren een plaats en een naam geven, beter dan der zonen en dan der dochteren; een eeuwigen naam zal Ik een ieder van hen geven, die niet uitgeroeid zal worden.
6 En de vreemden, die zich tot den HEERE voegen, om Hem te dienen, en om den Naam des HEEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn; al wie den sabbat houdt, dat hij dien niet ontheilige, en die aan Mijn verbond vasthouden;
7 Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken

Dus niet een huis voor de afgoden. Begrijpt u?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Je ziet ook steeds meer dat er speciale themadiensten worden gehouden ter meerdere glorie van ene ELVIS PRESLEY....
Klopt. één van mijn favoriete artiesten en ik heb er genoeg platen en cd's van.
Ik vind er zelf niks duivels aan.
Staat voor mij ook haaks op de bijbel aangezien de HEERE zegt dat onreinheid van binnen naar buiten komt en niet andersom.
De goede man (Elvis dus) was trouwens zelf een Christen.
Naar sommige bronnen een goed en gul mens die er zelfs moeite mee had om de bijnaam ''the King'' genoemd te worden vanuit respect voor de HEERE.

Voor ik echter zijn volledige autobiografie hier neer zet, ik wens zijn muziek niet mee te nemen naar de kerk of Bijbellezingen nee.
Alles heeft een tijd. eten,drinken, slapen, muziek en de kerk...
Ik neem ook geen slaapzak en broodtrommel mee naar de dienst en de CD's laat ik dan dus ook thuis.
Ga eens naar een poplezing van jijdaar, dat kun je je oordeel misschien bijstellen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door Mistig »

samanthi schreef:
Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Je ziet ook steeds meer dat er speciale themadiensten worden gehouden ter meerdere glorie van ene ELVIS PRESLEY....
Klopt. één van mijn favoriete artiesten en ik heb er genoeg platen en cd's van.
Ik vind er zelf niks duivels aan.
Staat voor mij ook haaks op de bijbel aangezien de HEERE zegt dat onreinheid van binnen naar buiten komt en niet andersom.
De goede man (Elvis dus) was trouwens zelf een Christen.
Naar sommige bronnen een goed en gul mens die er zelfs moeite mee had om de bijnaam ''the King'' genoemd te worden vanuit respect voor de HEERE.

Voor ik echter zijn volledige autobiografie hier neer zet, ik wens zijn muziek niet mee te nemen naar de kerk of Bijbellezingen nee.
Alles heeft een tijd. eten,drinken, slapen, muziek en de kerk...
Ik neem ook geen slaapzak en broodtrommel mee naar de dienst en de CD's laat ik dan dus ook thuis.
Ga eens naar een poplezing van jijdaar, dat kun je je oordeel misschien bijstellen.
Dat advies wilde ik je ook geven. Zeer aan te raden!!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door Orchidee »

Foei toch!
Je raad iemand een lezing van "jij daar" aan :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door parsifal »

De lezing van jijdaar is leerzaam, maar ook generaliserend. Waarom alle popmuziek op een hoop? Waarom niet in een keer alle muziek? Waar beginnen de spirituals en waar eindigt de blues? Hoe kun je Johnny Cash vergelijken met Marilyn Manson? Of Elvis met black Sabbath? Waarom zou U2 minder acceptabel zijn dan Chopin?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door Nasrani »

Moet nu toch denken aan het interview van Andries Knevel met Freek de Jonge in het programma 'Toen was geloof het gewoon'. Aan het einde van de uitzending vraagt Knevel wat de kerk moet doen volgens Freek de Jonge. Bij hun core business blijven. Preken en pastorale zorg verlenen. Al dat bijzondere zorgt echt niet dat de jeugd die dreigt af te halen, blijft.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Foei toch!
Je raad iemand een lezing van "jij daar" aan :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
hahaha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door parsifal »

Nasrani schreef:Moet nu toch denken aan het interview van Andries Knevel met Freek de Jonge in het programma 'Toen was geloof het gewoon'. Aan het einde van de uitzending vraagt Knevel wat de kerk moet doen volgens Freek de Jonge. Bij hun core business blijven. Preken en pastorale zorg verlenen. Al dat bijzondere zorgt echt niet dat de jeugd die dreigt af te halen, blijft.
Hier ben ik het wel mee eens. Als er verbanden met de moderne cultuur worden gezocht moet dat gebeuren om het Evangelie (en de wet) duidelijker over te brengen. Niet om mensen te lokken en het allemaal aangenamer te maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door DDD »

Waarom is dat zo? Smaak is tot op grote hoogte waardenneutraal. Ik houd helemaal niet van popmuziek, maar er schijnt ook kwalitatief goede popmuziek te zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door Mara »

DDD schreef:Waarom is dat zo? Smaak is tot op grote hoogte waardenneutraal. Ik houd helemaal niet van popmuziek, maar er schijnt ook kwalitatief goede popmuziek te zijn.
Zeker niet alle popmuziek is godslasterlijk of oppervlakkig. In veel songs is te horen dat de oorspronkelijke melodie deels uit de klassieke muziek komt.
Ik krijg weleens iets te horen van de kinderen of hun vrienden.
Maar de Top2000 is grotendeels gebaseerd op de smaak van de massa, veel zangers die erin staan, zijn jong overleden aan drugs (de club van 27 genoemd) en e.e.a. heeft toch veel te maken met verering, fan zijn (wat soms heel ver gaat) roem, die zo vergankelijk is vaak, dat mijn kinderen geen idee hebben wie een zeer beroemde popzanger was uit mijn jeugd, waar de meiden flauw bij vielen.
Ik was in een winkel vanmorgen, waar radio2 aanstond en werd een nummer gedraaid werd van een hardrockband.
Het lied heet vertaald: in de hof van Eden. Het nummer duurde oorspronkelijk 16 minuten en als het op een klassenavond gedraaid werd, danste een meisje zichzelf helemaal in trance. Aan het einde van het nummer zakte ze dan in elkaar.
Zo eng vond ik dat. Dat kan muziek dus doen met mensen. Er was in die tijd nog geen drugs en alcohol evenmin.
Maar onschuldig of niet, het is m.i. heel ongepast om een liedje over een verloren gegane liefde, (waar het meestal toch over gaat) te laten vermengen met geestelijke liederen en te larderen met een soort verkondiging. Het zal daar ongetwijfeld niet over de 2 wegen gaan, of over een noodzakelijke bekering. Maar goed, dat zal wel weinig verschil uitmaken met een gemiddelde zondagse preek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie