Kerkdiensten met U2 en Blof

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Kerkdiensten met U2 en Blof

Bericht door Christiaan »

Een ene Ds. Boer, organiseerd kerkdiensten met i.p.v. Psalmen of gezangen liedjes van U2 en Blof.

Waar gaat dat heen, is toch te erg voor woorden... :shock:

Hoe denken jullie daar over?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

ik kan niet denken!!!

Maar miss. zou je de bron kunnen vermelden waar je het vandaan heb?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Lassie schreef:ik kan niet denken!!!

Maar miss. zou je de bron kunnen vermelden waar je het vandaan heb?
Uit: http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/article569962.ece/Dominee_ontwikkelt_popliturgie

Religie en popmuziek
door Emiel Hakkenes

Met popmuziek heeft de kerk een moeizame relatie. Ten onrechte, volgens dominee Jan Andries de Boer, die voorgaat in kerkdiensten met muziek van Bløf en U2.

„Popmuziek heeft een hedonistisch imago. Maar seksualiteit en geloof gaan heel goed samen.”

Dominee Jan Andries de Boer was erbij vorig jaar juli, toen rockgroep U2 optrad in de Amsterdam ArenA. „Ik heb non stop gedanst.” In het concert zag hij alle elementen van een kerkdienst. „Gemeenschapszang en gemeenschapszin. Gebed, zegen en de Tien Geboden.” Thuis in Broek op Langedijk pakt de dominee van de Protestantse Kerk in Nederland een cd. „Ik zal het je laten horen.”

Het volume van de stereo gaat omhoog en daar klinkt U2’s ’Beautiful Day’: „The heart is a bloom, shoots up throught the stony ground.” Het hart als ontkiemende plant, zegt De Boer, dat komt uit Jesaja 53. Dat weet de dominee dankzij een website waarop bijbelse verwijzingen in het oeuvre van U2 verzameld zijn.

Toen De Boer zijn kerkenraad vertelde over het concert ontstond het idee een hele U2-dienst te houden, met nummers van U2 op de plaats van psalmen en gezangen. Als gloria-lied werd (vanzelfsprekend) ’Gloria’ afgespeeld en de gebeden begonnen met het lied ’Yahweh’.

Nu zijn er boeken volgeschreven over het ’christelijke’ van U2, dus verrassend hoeft een kerkdienst rond die groep niet te zijn.

Minder evident is een liturgie met popmuziek van de Nederlandse band Bløf. De Boer zag in de ballade ’Streep mijn naam maar weg’ (’uit je boekje met adressen’) een gebed om inkeer. In de dienst sprak hij: „Heer, hier zijn wij, met onze gaven en onze gebreken. Met wat goed is, maar ook met wat ons zover kan brengen dat we zeggen: streep mijn naam maar weg, uit je boekje met adressen.”

De Boer bezit een cd-collectie van meer dan 7000 titels. Muziek, zegt hij, geeft een tekst ’een bedding’. „Daardoor blijven woorden niet in je ratio hangen, maar schieten ze rechtstreeks naar je hart.”

Toen hij net in Broek op Langedijk ’stond’, realiseerde De Boer met broer Laurens en het ensemble De Watertoren het project ’Een vuurgloed’. Zeven hedendaagse componisten schreven muziek bij bijbelse thema’s als rust, hartstocht, en Gods heiligheid. De compositie over ’hel’ was voor piano en slagwerk en werd uitgevoerd tijdens een dienst waarin De Boer preekte uit Jeremia.

De stap naar een liturgie met popmuziek lijkt dan klein, maar kerk en pop onderhouden een moeizame relatie. Dat komt, vermoedt De Boer, door het hedonistische imago van de popmuziek – seks, drugs en rock ’n roll – terwijl de kerk zich vaak antilichamelijk heeft opgesteld. „Aan ’Gij zult niet echtbreken’ wordt in morele zin veel zwaarder getild dan aan ’Gij zult niet doodslaan’”, schreef De Boer eens. „Onder omstandigheden konden wapens door de kerk gezegend worden, terwijl het verbod dat verbiedt een aangegaan huwelijksverbond te verbreken werd verbreed tot een gebod dat alles wat met seksuele lust te maken had van God uit verbood.”

„Terwijl seks en geloof prima samengaan”, zegt De Boer. „Lichamelijke liefde is óók van God gegeven.”

Twijfel over zondigheid (mag je genieten van seks?) tref je volgens De Boer aan in veel popmuziek. „Luister maar”, zegt hij, en hij start het lied ’Sunday morning call’ van de Britse band Oasis. Al bij de eerste tonen deint De Boer mee op het ritme. „Jáá, dit is echt goed”, zegt hij. „Ik hou erg van Britpop.”

Hardop denkend: „Die call op zondagochtend zijn volgens mij kerkklokken. Ze herinneren aan de religieuze laag van het leven. De hoofdpersoon in het lied vraagt zich af: waar ben ik mee bezig? ’Je kunt dansen tot het ochtendlicht’, zingt hij, ’maar tegen welke prijs?’.”

Die twijfel over zondigheid signaleert De Boer ook bij de groep Depeche Mode, vooral in hun lied ’One caress’ (’Eén omhelzing’). ’Leid mij je duisternis in’, zingt de hoofdpersoon tegen een vrouw. „Hij ervaart dat hij moet kiezen”, zegt De Boer.

„Tussen goed en kwaad, liefde voor een vrouw of liefde van God. In de liefde voor een vrouw ervaart hij zegen. Hij zingt: ’door één omhelzing van jou ben ik gezegend’. Prachtig.”

Overtuigd atheïsme, zegt De Boer, komt vrij weinig voor in de pop. De dominee zoekt wat op zijn iPod en daar klinkt de Vlaamse groep Monza: ’Van God los, laat die God los, er is niemand in de kosmos’.

„Je mag van mij best verkondigen dat we God moeten loslaten”, zegt De Boer. „Ik mag immers ook het omgekeerde stellen. Maar je moet niet gaan spotten.”

En dát doen popmuzikanten regelmatig. ’Het opzettelijk negatief gebruiken van religieuze thema’s en symbolen’, noemde De Boer dat in zijn scriptie over popmuziek en geloof waarmee hij in 1988 afstudeerde aan de Vrije Universiteit.

Hij laat de Amerikaanse zangeres Tori Amos horen. ’God, soms bent u niet te volgen’, zingt ze. En: ’Heeft u soms een vrouw nodig om voor u te zorgen?’

„Tori mist het vrouwelijke element in het dominante godsbeeld”, zegt De Boer. „Dat kan natuurlijk. Ik vind haar muziek bijzonder, maar zulke teksten spreken mij niet aan. Tori Amos is het type dat tarotkaarten op haar piano heeft liggen. Dan haak ik af.”

Maar een vrouw aan Gods zijde – is dat geen spannend gedachte-experiment? De Boer: „God afschilderen als een macho die wel wat vrouwelijke invloed kan gebruiken, dat vind ik heiligschennis.”

Waarmee het grote woord gevallen is. De Boer wil er nog wel een voorbeeld van geven: Robbie Williams – misschien wel hét

popicoon van de laatste jaren. Door de pastorie schalt nu ’Jesus in a camper van’, dat handelt over een soort rondreizende prediker, in wezen een bange man die slaapt met het licht aan. „Het Messiassyndroom”, zegt De Boer. „De man in dat lied kan alleen nog maar schietgebedjes doen.”

De nummers van Robbie Williams vindt hij muzikaal vaak aanstekelijk, zegt De Boer. „Maar aan hem als persoon heb ik nogal een hekel.” Dat zit zo: tijdens een optreden riep Williams eens ’Fuck only knows’, verwijzend naar het bekende ’God only knows’. Dat was voor De Boer de druppel.

Op het podium wil Robbie nog wel eens zijn broek laten zakken. En zo’n lied als ’Jesus in a camper van’, zegt De Boer, „dat is alsof je je broek naar beneden doet en een wind laat, recht in het gezicht van God.”

Goed, Robbie valt dus duidelijk af, maar welk popnummer – uitgezonderd die van U2 en Bløf – zou De Boer nog wel willen gebruiken in een kerkdienst?

„Misschien ’One Caress’ van Depeche Mode”, zegt hij. „Als voorbeeld dat seksualiteit en geloof geen tegenstelling zijn.”

Denkt na. „The Cranberries”, zegt hij dan. „Die groep deugt wel, vind ik.” De Boer zet het nummer ’Salvation’ van de Ierse groep op. ’Salvation is free’, klinkt het kernachtig. „Dit is een buitengewoon positief lied”, zegt De Boer. „Maar heel krachtig vind ik het niet.”

Het refrein is de dominee evenwel uit het hart gegrepen. „De verlossing is gratis. Sola gratia. Ja, daar ben ik het gráág mee eens.”

Ds Jan Andries de Boer gaat met zijn U2-dienst op tournee. Zondag 28 januari: 16.30 uur, Gereformeerde Kerk, Ambrosiusweg 25 Waalwijk. Zondag 18 februari: 15.00 uur, Gereformeerde Kerk, Dorpsstraat 7 Nijeveen (bij Meppel). De Bløf-dienst (’voor junks, dronkaards en andere zondaars’) wordt komend voorjaar in Amsterdam gehouden (datum nog onbekend). Zie: http://www.janandriesdeboer.nl

Popdominee Jan Andries de Boer staat centraal in de laatste aflevering van ’Trouw-tv’, te bekijken via trouw.nl/trouwtv. Programmamaker Peter Brinkman laat daar zien hoe gemeenteleden aankijken tegen de onorthodoxe aanpak van hun dominee.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Zo zie je wat er van komt als we de psalmen loslaten. Eerst houden we het nog bij gezangen, dan komen we met allerlij instrumenten en opwekkingsliederen aanzetten, en dan laten we het christelijke sausje ook maar los en hebben we seculiere muziek in de eredienst... Als David genoeg had aan de psalmen heb ik er ook genoeg aan.




En nou kijken wie het eerste hapt :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:Zo zie je wat er van komt als we de psalmen loslaten. Eerst houden we het nog bij gezangen, dan komen we met allerlij instrumenten en opwekkingsliederen aanzetten, en dan laten we het christelijke sausje ook maar los en hebben we seculiere muziek in de eredienst... Als David genoeg had aan de psalmen heb ik er ook genoeg aan.




En nou kijken wie het eerste hapt :wink:
HAP.

What about David's harp? :mrgreen:
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrikus schreef:What about David's harp? :mrgreen:
Precies, als David geen instrumenten nodig had heb ik ze ook niet nodig ;-)
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Ik word altijd heel spiritueel van de liedjes van Normaal. Vooral "Oerend hard". Dat kun je heel mooi op hele noten zingen ook.

Zie gingen oeoeoe
oehoe oehoeoeoe
oe oehoe oehoeherend haard

BIj Hazes heb ik dat ook

Wai hauden fan Auraanje
Om sijn daaden en sijn doeoeoen...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Nou, wat het artikel betreft, dat vind ik wel te ver gaan. Maar hij is niet de enige hoor. Ik heb wel eens van een dominee gehoord die
UNDERNEATH YOUR CLOTHES (Shakira) liet afspelen in een dienst :?

You're a song
Written by the hands of god
Don't get me wrong cause
This might sound to you a bit odd
But you own the place
Where all my thoughts go hiding
And right under your clothes
Is where I find them

Underneath Your Clothes
There's an endless story
There's the man I chose
There's my territory
And all the things I deserve
For being such a good girl honey

Because of you
I forgot the smart ways to lie
Because of you
I'm running out of reasons to cry
When the friends are gone
When the party's over
We will still belong to each other

Underneath Your Clothes
There's an endless story
There's the man I chose
There's my territory
And all the things I deserve
For being such a good girl honey

I love you more than all that's on the planet
Movin' talkin' walkin' breathing
You know it's true
Oh baby it's so funny
You almost don't believe it
As every voice is hanging from the silence
Lamps are hanging from the ceiling
Like a lady tied to her manners
I'm tied up to this feeling

Underneath Your Clothes
There's an endless story
There's the man I chose
There's my territory
And all the things I deserve
For being such a good girl honey
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Waarvoor dan niet meteen ook maar The Stones ingeprogrammeerd???? "Sympathie for the Devil" bijvoorbeeld?

Ménsen waar zijn we met de eredienst toch mee bezig?

Is de Heere en Zijn Woord niet meer genoeg als állesbenodigd middelpunt in de eredienst????

Wat is het dán árm.........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:
Hendrikus schreef:What about David's harp? :mrgreen:
Precies, als David geen instrumenten nodig had heb ik ze ook niet nodig ;-)
Dat hele orkest uit Psalm 150 kun je wel missen hè?
Psalm 150 schreef:Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!
Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!
Midden in de week, maar zondags niet?
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Dat orgel heb ik in de grondtekst van Psalm 150 nooit terug kunnen vinden. Alle instrumenten, behalve het orgel........!

Waarom gebruikt refo-Nederland dan uitsluitend een orgel in zijn diensten en geen andere instrumenten? Kan iemand mij dat dan eens uitleggen?
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Ah... alweer deze discussie. 's kijken of we wat nieuws op kunnen steken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrikus schreef:Midden in de week, maar zondags niet?
Nee, bijna: midden in de tempel, maar in de kerkdienst niet. Gewoon acepella psalmen zingen, net zoals bij de Schotten, Calvijn, de allereerste christengemeenten en de synagoge (waar de christelijke kerkdienst oorspronkelijk van afgeleid is).
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Ja, laten we gewoon a capella gaan zingen. Haha. En zakkuh dat we gaan doen.

Kunnen schotten wèl zingen?
Plaats reactie