Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Orchidee »

Ambtenaar schreef: Op zich al vreemd dat mensen met elkaar moeten trouwen.
Dat "moeten" trouwen valt idd nog wel wat op af te dingen mi.
Vaak genoeg gezien dat het jonge stel na een paar jaar gaat scheiden.
Ze kenden elkaar amper!
Ik denk dat je als ouders misschien eerst moet helpen met de opvoeding en hulp van het kind en dat het misschien beter is om even te wachten met trouwen.
Als er getrouwd zou worden op basis van "al geslachtsgemeenschap gehad voor het huwelijk" zouden er legio jonge mensen op zéér jonge leeftijd "moeten" trouwen én met iemand die ze amper kennen! ( Helaas en erg verdrietig!)
Moet je dat allemaal echt willen en luister je op die manier echt naar Gods geboden?
Ik denk dat het in het algemeen beter is om in de opvoeding al op zéér jonge leeftijd mee te geven wat en hoe de bedoeling is van seksualiteit.
Al kun je als ouders ook niet alles "voorkomen" maar een stevige open basis meegeven is wel héél belangrijk!
En dat mist (vind ik verbazingwekkend) nogal in veel christelijke gezinnen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Dodo »

parsifal schreef: Zoals ik al aangaf ben ik ook alleen in de kerk getrouwd. Heb het daarna wel moeten aangeven bij Indonesische ambassade en (ik weet niet meer of Nederlandse overheid automatisch werd geïnformeerd of dat ik daar nog wat voor gedaan heb).
Een nichtje van mij is in een ver buitenland getrouwd. Allebei Nederlander. Toen ze terug waren, hebben ze hun huwelijk bij de ambassade in Den Haag meen ik moeten laten registreren, omdat ze anders in geval van scheiding terug zouden moeten gaan - samen! - naar het land waar het huwelijk gesloten is.
Dat gaf hier wel wat gesprekken. Moet je dat doen, bij het aangaan van het huwelijk meteen verstandige maatregelen treffen voor het geval er een scheiding komt?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Een

Bericht door Valcke »

Orchidee schreef:
Ambtenaar schreef: Op zich al vreemd dat mensen met elkaar moeten trouwen.
Dat "moeten" trouwen valt idd nog wel wat op af te dingen mi.
Vaak genoeg gezien dat het jonge stel na een paar jaar gaat scheiden.
Ze kenden elkaar amper!
Ik denk dat je als ouders misschien eerst moet helpen met de opvoeding en hulp van het kind en dat het misschien beter is om even te wachten met trouwen.
Als er getrouwd zou worden op basis van "al geslachtsgemeenschap gehad voor het huwelijk" zouden er legio jonge mensen op zéér jonge leeftijd "moeten" trouwen én met iemand die ze amper kennen! ( Helaas en erg verdrietig!)
Moet je dat allemaal echt willen en luister je op die manier echt naar Gods geboden?
Ik denk dat het in het algemeen beter is om in de opvoeding al op zéér jonge leeftijd mee te geven wat en hoe de bedoeling is van seksualiteit.
Al kun je als ouders ook niet alles "voorkomen" maar een stevige open basis meegeven is wel héél belangrijk!
En dat mist (vind ik verbazingwekkend) nogal in veel christelijke gezinnen!
Mee eens. Het 'moeten' trouwen is ook voor mij beslist geen vanzelfsprekendheid. Het feit alléén dat sprake is geweest van gemeenschap, is onvoldoende. De specifieke omstandigheden spelen hierin een belangrijke rol. Dat zie je overigens ook in de Bijbel: de vader van het meisje mocht het huwelijk weigeren, óók wanneer er gemeenschap geweest was en een kind verwacht werd.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ja, maar je mag zelf ook wel wat duidelijker zijn... want ik reageerde juist op een post van jou.
De predikant, rabbijn of andere geestelijke kan de ceremonie leiden, de overheid doet de inschrijving.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:Binnen de hervormde gemeenten mogen ook de doopleden een kind ten doop houden
In sommige GG's ook hoor. En dat geldt binnen de gehele GG.
Nee. Dat kan in de GG echt niet. Als gemeenten het wel doen, dan houden ze zich niet aan de kerkorde.
Klopt. Ik denk dat GG-lid in de war is met kerkelijke bevestiging van het huwelijk. Dat gebeurt wel op de belofte dat men belijdenis gaat afleggen. Maar dat geldt niet voor dopen. In de GG zijn de sacramenten voorbehouden aan belijdende leden.
Dat is niet waar. Ik was zelf bij de doopdienst aanwezig. De ouders waren net gehuwd en hadden nog geen Belijdenis gedaan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Een

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Ambtenaar schreef: Op zich al vreemd dat mensen met elkaar moeten trouwen.
Dat "moeten" trouwen valt idd nog wel wat op af te dingen mi.
Vaak genoeg gezien dat het jonge stel na een paar jaar gaat scheiden.
Ze kenden elkaar amper!
Ik denk dat je als ouders misschien eerst moet helpen met de opvoeding en hulp van het kind en dat het misschien beter is om even te wachten met trouwen.
Er wordt vaak jong getrouwd in refokringen. Verkering gekregen op hun 16e en dan na 5 jaar het huwelijk in.
Ik ben daar niet zo voor.
Leer eerst eens ontdekken wie je zelf bent, los van de ander. Of je alleen ook kunt functioneren.
Maak eerst je opleiding af.
Dodo schreef:Moet je dat doen, bij het aangaan van het huwelijk meteen verstandige maatregelen treffen voor het geval er een scheiding komt?
Bijbels gezien niet. Maar ik heb inmiddels genoeg ellende gezien dat ik daar nu wel genuanceerder over denk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Een

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Mee eens. Het 'moeten' trouwen is ook voor mij beslist geen vanzelfsprekendheid. Het feit alléén dat sprake is geweest van gemeenschap, is onvoldoende. De specifieke omstandigheden spelen hierin een belangrijke rol. Dat zie je overigens ook in de Bijbel: de vader van het meisje mocht het huwelijk weigeren, óók wanneer er gemeenschap geweest was en een kind verwacht werd.
Dan zijn we het voor de verandering helemaal met elkaar eens.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom wordt er dan best wel erg op gehamerd op het zo snel mogelijk trouwen als er voor het huwelijk gemeenschap is geweest?
Ik neem aan dat de predikanten dezelfde Bijbel hebben.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Orchidee »

Waar en door wie word er op gehamerd?
Ik ken genoeg predikanten en ouders die daar niet voor zijn hoor!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Een

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:Waar en door wie word er op gehamerd?
Ik ken genoeg predikanten en ouders die daar niet voor zijn hoor!
Nou ik hoor regelmatig dat een stel moest trouwen.
Ook de gezegde: Als je gemeenschap hebt gehad dan zeg je getrouwd te zijn, ook al ben je het (nog) niet enzo.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Mara »

Afbeelding

Er staat een interview met Dr. Steensma in Connect, het blad van de TUA.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Waarom wordt er dan best wel erg op gehamerd op het zo snel mogelijk trouwen als er voor het huwelijk gemeenschap is geweest?
Ik neem aan dat de predikanten dezelfde Bijbel hebben.
Dat mensen dezelfde Bijbel hebben zegt niets. Dat blijkt wel uit alle interpretatieverschillen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Mara schreef:Ik las in een kerkblad dat een echtpaar dat 50 jaar getrouwd was en destijds alleen naar het gemeentehuis was geweest, alsnog in de kerk wilde trouwen.
En het is alsnog gebeurd, in het bijzijn van kinderen en kleinkinderen.
Wat mij betreft: extreem en onstichtelijk, zeker wanneer het huwelijksformulier ongewijzigd voor deze plechtigheid gebruikt is.
Vind ik niet. Ik heb ook weleens gesproken met mensen die in hun eertijds getrouwd zijn en nadat ze tot geloof gekomen waren alsnog de zegen van de Heere over hun huwelijk wilde vragen. Alleen de term die Mara gebruikt schept verwarring. Je kunt in Nederland in de kerk niet trouwen . En uiteraard pas je in zo'n dienst het formulier aan aan de omstandigheden. Een formulier is immers geen wet van Meden en Perzen.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Een

Bericht door newton »

Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:Waar en door wie word er op gehamerd?
Ik ken genoeg predikanten en ouders die daar niet voor zijn hoor!
Nou ik hoor regelmatig dat een stel moest trouwen.
Ook de gezegde: Als je gemeenschap hebt gehad dan zeg je getrouwd te zijn, ook al ben je het (nog) niet enzo.
Een bijzonder idee, om seksuele omgang gelijk te stellen aan getrouwd zijn.
Je huwelijksbelofte gaat niet over het nu, maar veel meer over toekomst. Bij het huwelijk gaat het niet over een uiting van je liefde voor elkaar, maar spreek je uit wat je elkaar belooft voor de rest van je leven.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef: Klopt. Ik denk dat GG-lid in de war is met kerkelijke bevestiging van het huwelijk. Dat gebeurt wel op de belofte dat men belijdenis gaat afleggen. Maar dat geldt niet voor dopen. In de GG zijn de sacramenten voorbehouden aan belijdende leden.
Dat is niet waar. Ik was zelf bij de doopdienst aanwezig. De ouders waren net gehuwd en hadden nog geen Belijdenis gedaan.
Wat @Tiberius eerder ook al schreef. Officieel mag het in de GG dus niet.
Maar blijkbaar wijken kerkenraden daar dus soms van af. Het zij zo.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie