Biddag

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Biddag

Bericht door Mara »

Ouddorp schreef:Vandaag wordt in onze gemeente (en veel andere gemeenten) biddag gehouden. Wat ik me afvroeg; is dat nog enkel een reformatorisch gebruik of wordt deze dag nog breder gehouden? Hoe zit het met de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt? In onze omgeving zijn deze kerken bijna niet te vinden, vandaar dat ik het ook echt niet weet.
Hier in de omgeving is er alleen nog een avonddienst in een herv. (bonds) gemeente. Dan bedoel ik buiten de reformatorische kerken dus.
Vanmorgen was ik bij oude mensen aan het werk, die in de PKN (gereform.) kerken, maar zij dachten dat dit iets van vroeger was.
Er is dus best toch onbekendheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Biddag

Bericht door Ambtenaar »

Bij ons ook enkel ‘s avonds een dienst.
Nelleke Abrahamse
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mar 2018, 09:16

Biddag.

Bericht door Nelleke Abrahamse »

Vandaag biddag...mocht het maar in waarheid biddag worden.
Wat hebben we veel te bidden...zorgen en ernstige zieke in de familie.
Lees vanmorgen Alles wat u bid in Mijn Naam zal u gegeven worden.
Zou een wonder zijn...maar hoe moeten we bidden in Zijn Naam?
Wie heeft er eens mogen bidden in Zijn Naam?
Niet om te krijgen wat we vragen maar om God groot te maken.
Uw doen is rein en Uw vonnis gans rechtvaardig!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Biddag

Bericht door JCRyle »

Een aardige vraag op Refoweb over het twee keer naar de kerk gaan op biddag. Vooral het antwoord zorgt bij mij voor een glimlach. Van één keer naar de kerk via twee keer naar de kerk uitkomen op drie keer naar de kerk. :haha
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Biddag

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Een aardige vraag op Refoweb over het twee keer naar de kerk gaan op biddag. Vooral het antwoord zorgt bij mij voor een glimlach. Van één keer naar de kerk via twee keer naar de kerk uitkomen op drie keer naar de kerk. :haha
Dit is er één in de categorie 'hoe je een verkeerde vraag toch van een uitstekend antwoord kunt voorzien'.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Biddag

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Een aardige vraag op Refoweb over het twee keer naar de kerk gaan op biddag. Vooral het antwoord zorgt bij mij voor een glimlach. Van één keer naar de kerk via twee keer naar de kerk uitkomen op drie keer naar de kerk. :haha
Dit is er één in de categorie 'hoe je een verkeerde vraag toch van een uitstekend antwoord kunt voorzien'.
Euh .. vragen zijn nooit verkeerd. Dat leer je al op de kleuterschool :huhu
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Biddag.

Bericht door emigrant »

Nelleke Abrahamse schreef:Vandaag biddag...mocht het maar in waarheid biddag worden.
Wat hebben we veel te bidden...zorgen en ernstige zieke in de familie.
Lees vanmorgen Alles wat u bid in Mijn Naam zal u gegeven worden.
Zou een wonder zijn...maar hoe moeten we bidden in Zijn Naam?
Wie heeft er eens mogen bidden in Zijn Naam?
Niet om te krijgen wat we vragen maar om God groot te maken.
Uw doen is rein en Uw vonnis gans rechtvaardig!
Zeker kan je bidden in Zijn Naam. Hij heeft gezegd klopt en u zal worden opengedaan. Dat mag de heiden en tollenaar ook doen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag

Bericht door merel »

Bij ons is twee keer dienst. Toch vraag ik mij wel eens af of het niet beter op een zondag gehouden kan worden. Ik vind het best een gereregel (school,werk, sport, dagelijkse beslommeringen)voordat wij uiteindelijk in de kerk zitten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Biddag

Bericht door Orchidee »

Het is ook de bedoeling dat je zo'n dag "vrij maakt".
Heerlijk 2 x p/jr een extra afgezonderde vrije dag om te bidden en te danken
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Biddag

Bericht door Vorst »

merel schreef:Bij ons is twee keer dienst. Toch vraag ik mij wel eens af of het niet beter op een zondag gehouden kan worden. Ik vind het best een gereregel (school,werk, sport, dagelijkse beslommeringen)voordat wij uiteindelijk in de kerk zitten.
Snap ik wel hoor. Wij hebben geen bid- en dankdag. Wel oogstzondag.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Biddag

Bericht door Orchidee »

Scheelt dat onze kinderen altijd vrij waren op bid/dankdagen.
S morgens kinderclub, s middags "kinderpreek" waar alles terug gekoppeld word wat op die morgen is besproken, gevraagd en gehoord.
Mijn man nam altijd een snipperdag.
Sport/clubs en/of andere bezigheden werden gewoon een dag overgeslagen.
Wij kijken terug op mooie gezins/gemeentedagen.
Dat er nog maar velen mogen volgen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag

Bericht door merel »

Als het op een zondag gehouden kon worden, zou ik er eerlijk gezegd meer bij stil staan dan nu. De kinderen hebben gewoon school. Manlief is aan het werk en woensdags heb ik thuis altijd enorm veel te doen. Al met al een gewone werkdag, waar weinig rust in zit.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Biddag

Bericht door eilander »

merel schreef:Als het op een zondag gehouden kon worden, zou ik er eerlijk gezegd meer bij stil staan dan nu. De kinderen hebben gewoon school. Manlief is aan het werk en woensdags heb ik thuis altijd enorm veel te doen. Al met al een gewone werkdag, waar weinig rust in zit.
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om voor die twee dagen in het jaar het iets anders aan te pakken: kinderen vrij van school, man een vrije dag enzo. Ik bepaal dit niet voor jou, maar het zou wel een overweging kunnen zijn toch?
Ik vind het altijd waardevolle dagen, hoewel het mij ook twee dagen omzet kost. Of zou je het toch anders moeten zien...?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Biddag

Bericht door Delftenaar »

Op reformatorische scholen is de bid- en dankdag vrij. En als werkende kun je eventueel een vrije dag opnemen.
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Als het op een zondag gehouden kon worden, zou ik er eerlijk gezegd meer bij stil staan dan nu. De kinderen hebben gewoon school. Manlief is aan het werk en woensdags heb ik thuis altijd enorm veel te doen. Al met al een gewone werkdag, waar weinig rust in zit.
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om voor die twee dagen in het jaar het iets anders aan te pakken: kinderen vrij van school, man een vrije dag enzo. Ik bepaal dit niet voor jou, maar het zou wel een overweging kunnen zijn toch?
Ik vind het altijd waardevolle dagen, hoewel het mij ook twee dagen omzet kost. Of zou je het toch anders moeten zien...?
Het zijn zeker waardevolle dagen. Het is goed om erbij stil te staan. Het mag van mij alleen op een andere dag. De kinderen hebben een gewone schooldag, dus thuisblijven is geen optie. Voor mij zou het besef er nu eenmaal meer zijn op een gewone zondag.
Plaats reactie