Biddag

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Biddag

Bericht door huisman »

merel schreef:Als het op een zondag gehouden kon worden, zou ik er eerlijk gezegd meer bij stil staan dan nu. De kinderen hebben gewoon school. Manlief is aan het werk en woensdags heb ik thuis altijd enorm veel te doen. Al met al een gewone werkdag, waar weinig rust in zit.
Kinderen zijn vrij van school. Vrouwlief houdt rekening met de biddag en heeft haar huishoudelijk werk verplaatst naar de andere dagen in die week. Huisman neemt een vrije dag.
Juist het element van het afzonderen van een werkdag voor Woord en gebed vind ik waardevol.
In onze gemeente twee keer kerk ( ‘s morgens en ‘s middags)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Biddag

Bericht door Orchidee »

Het kost je voor jou gevoel wat maar je krijgt er ook veel voor terug!
Idd gaan alle wereldse dingen "gewoon" door maar hierin kun je juist blijk geven van het "gij geheel anders"!
Je kan het juist veel dichterbij je kinderen brengen door aparte bid en dankdagen te vieren.
En niet alles in alleen de zondagen proppen.
Wat extra dagen aan de HEERE besteden is niet verkeerd hoor, er gaat al genoeg/teveel tijd naar onze eigen wensen en goeddunken!
Ik vind het persoonlijk heel erg dat iemand een biddag of dankdag doordeweeks maar lastig vind omdat er dan allerlei andere, naar eigen inzicht, nodige dingen moeten gebeuren,
Of zo planmatig leven nou werkelijk zegen en levensvreugde geeft vraag ik mij af en ook of het de juiste christelijke levenshouding is
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Biddag

Bericht door Bruna »

Vorst schreef:
merel schreef:Bij ons is twee keer dienst. Toch vraag ik mij wel eens af of het niet beter op een zondag gehouden kan worden. Ik vind het best een gereregel (school,werk, sport, dagelijkse beslommeringen)voordat wij uiteindelijk in de kerk zitten.
Snap ik wel hoor. Wij hebben geen bid- en dankdag. Wel oogstzondag.
Wij hebben zowel biddag, dankdag als oogstzondag. De kerktijden op biddag en dankdag zijn net als zondag, 2 keer, ‘s ochtends en ‘s middags.
Interessant dat ze dat bij jullie ook hebben @Vorst, is dat op nog meer plaatsen?

Verder houden wij / regelen wij de biddag en dankdag zoals @Huisman schreef.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Biddag

Bericht door Vorst »

Bruna schreef: Interessant dat ze dat bij jullie ook hebben @Vorst, is dat op nog meer plaatsen?
Ongetwijfeld. In onze stad zijn er diverse gebruiken wat dat aangaat, en dat zal in meer plaatsen zijn.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Biddag

Bericht door Vorst »

Bruna schreef: Interessant dat ze dat bij jullie ook hebben @Vorst, is dat op nog meer plaatsen?
Ongetwijfeld. In onze stad zijn er diverse gebruiken wat dat aangaat, en dat zal in meer plaatsen zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Biddag

Bericht door Luther »

Delftenaar schreef:Op reformatorische scholen is de bid- en dankdag vrij. En als werkende kun je eventueel een vrije dag opnemen.
Niet overal meer hoor. Met name in de Randstad is de druk vanuit een deel van de achterban en de docenten om gewoon 's morgens les te hebben. Bid- en dankdagdiensten kunnen dan om 15.00 en 19.30 bijvoorbeeld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Biddag

Bericht door Moderamen »

Soms is dat volkomen logisch. Als de helft van de school uit een vacante gergem komt die weken later of eerder bid- of dankdag houdt om een predikant te hebben, heeft die vrije dag geen functie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Biddag

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Delftenaar schreef:Op reformatorische scholen is de bid- en dankdag vrij. En als werkende kun je eventueel een vrije dag opnemen.
Niet overal meer hoor. Met name in de Randstad is de druk vanuit een deel van de achterban en de docenten om gewoon 's morgens les te hebben. Bid- en dankdagdiensten kunnen dan om 15.00 en 19.30 bijvoorbeeld.
Dat vind ik een slechte ontwikkeling. Ik mag toch aannemen dat je wel vrij krijgt voor je kinderen als je dat tóch graag wil?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Biddag

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:Soms is dat volkomen logisch. Als de helft van de school uit een vacante gergem komt die weken later of eerder bid- of dankdag houdt om een predikant te hebben, heeft die vrije dag geen functie.
In Zeeland hebben we ook aparte dagen, vanouds was dat al zo. Onze oudste kinderen hebben dus twee dagen vrij: op de eigen bid-/dankdag en ook op de dag waarop de VO-school dicht is.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Het kost je voor jou gevoel wat maar je krijgt er ook veel voor terug!
Idd gaan alle wereldse dingen "gewoon" door maar hierin kun je juist blijk geven van het "gij geheel anders"!
Je kan het juist veel dichterbij je kinderen brengen door aparte bid en dankdagen te vieren.
En niet alles in alleen de zondagen proppen.
Wat extra dagen aan de HEERE besteden is niet verkeerd hoor, er gaat al genoeg/teveel tijd naar onze eigen wensen en goeddunken!
Ik vind het persoonlijk heel erg dat iemand een biddag of dankdag doordeweeks maar lastig vind omdat er dan allerlei andere, naar eigen inzicht, nodige dingen moeten gebeuren,
Of zo planmatig leven nou werkelijk zegen en levensvreugde geeft vraag ik mij af en ook of het de juiste christelijke levenshouding isAfbeelding
Dat jij het, vanuit jouw perspectief, een hele prettige, gezellige dag vindt, begrijp ik volkomen. Dat jij een andere visie gelijk als een onchristelijke levenshouding bestempelt, begrijp ik echter niet. Ik heb nergens aangegeven dat ik het houden van bid- en dankdagen onbijbels zou vinden. Wel zou ik mij er meer van bewust zijn en meer bij stilstaan als het op een andere wijze gevierd zou worden. En die visie op dank- en biddagen is m.i. niet onchristelijk.

Daarbij stoort het mij wel dat jij regelmatig aangeeft dat jij mijn levenshouding niet juist vindt. Dat jij en ik een andere visie op de invulling van de dag hebben en anders tegen dingen aankijken, wil niet zeggen dat dit op een andere wijze vormgeven dadan dat jij gewend bent ( want dat is het vooral!) getuigt van een niet christelijke levenshouding
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Biddag

Bericht door Mara »

Wij hebben het ook nooit een probleem gevonden. Je weet zo ruim van tevoren wanneer het bid- en dankdag is, zodat je dat echt wel kunt plannen. indien nodig.
De kinderen gingen toen ze klein waren, alleen s'middags mee.
Mijn zoons sporten normaliter op woensdagavond, maar verschuiven dat dan een dagje of ze slaan een weekje over.
Gisteren in de prediking juist gehoord dat we doordeweeks vaak zo weinig tijd vrij maken voor de Heere, terwijl wij in alles zo afhankelijk zijn van hem. Er een soort halfwas-christendom is, zondag is voor God en de rest van de week heb ik het druk druk druk.
Dan is ons gezwoeg tevergeefs.
Dus dat is behoorlijk scherp aangesteld. Als je dat op het forum zegt, oordeel je.

We hebben een gebedsavond in de week voor het H.A., zou die dan ook moeten vervallen omdat er geen tijd is?
In de kerk waar mijn zoon lid is, is elke week nog een avonddienst.
eilander schreef:Dat vind ik een slechte ontwikkeling. Ik mag toch aannemen dat je wel vrij krijgt voor je kinderen als je dat tóch graag wil?
Het maakt toch niet zoveel uit als er toch alleen maar smiddags en savonds kerk is? Ik heb gistermorgen ook gewoon gewerkt.
Wij kennen hier het begrip derde dienst niet. En het verbaast me dat de middagdienst nog steeds gehouden wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Biddag

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Dat vind ik een slechte ontwikkeling. Ik mag toch aannemen dat je wel vrij krijgt voor je kinderen als je dat tóch graag wil?
Het maakt toch niet zoveel uit als er toch alleen maar smiddags en savonds kerk is? Ik heb gistermorgen ook gewoon gewerkt.
Wij kennen hier het begrip derde dienst niet. En het verbaast me dat de middagdienst nog steeds gehouden wordt.
Ik vind het geen goede ontwikkeling, omdat ik een voorstander ben van een 'dag van afzondering'. Het geeft zo'n onrust als je ook nog 's morgens moet werken en de kinderen naar school moeten...
Dus ik wil niet doen alsof er een verbod is op werken ofzo... maar toch vind ik het geen goede ontwikkeling.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag

Bericht door merel »

Voorheen wist ik inderdaad wanneer het bid- en dankdag was. In mijn huidige kerk was dat echter steeds wisselend zodat ik bij de kerkbode altijd voor verrassingen kwam te staan of het nu de eerste, tweede of derde woensdag van de maand.

@ eilander
ik begrijp jouw punt met een 'vrije' woensdag. het zou inderdaad fijn zijn als dat kan. Alleen is de maatschappij dusdanig vernaderd dat dat niet meer kan. Op de school bij mijn kinderen zijn er maar weinig die dan naar de kerk gaan. Veel kinderen ( gkv, evangelisch) vieren geen dankdag. Onze kinderen zijn een van de weinigen die gisteren naar de kerk gingen/
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Biddag

Bericht door eilander »

merel schreef:@ eilander
ik begrijp jouw punt met een 'vrije' woensdag. het zou inderdaad fijn zijn als dat kan. Alleen is de maatschappij dusdanig vernaderd dat dat niet meer kan. Op de school bij mijn kinderen zijn er maar weinig die dan naar de kerk gaan. Veel kinderen ( gkv, evangelisch) vieren geen dankdag. Onze kinderen zijn een van de weinigen die gisteren naar de kerk gingen/
Krijgen ze echt geen vrij voor zo'n dag?!
Over veranderingen in de maatschappij weet ik niets, ik zit de hele dag maar binnen met een boekje in een hoekje. Lekker hoor.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Biddag

Bericht door Herman »

eilander schreef:
merel schreef:@ eilander
ik begrijp jouw punt met een 'vrije' woensdag. het zou inderdaad fijn zijn als dat kan. Alleen is de maatschappij dusdanig vernaderd dat dat niet meer kan. Op de school bij mijn kinderen zijn er maar weinig die dan naar de kerk gaan. Veel kinderen ( gkv, evangelisch) vieren geen dankdag. Onze kinderen zijn een van de weinigen die gisteren naar de kerk gingen/
Krijgen ze echt geen vrij voor zo'n dag?!
Over veranderingen in de maatschappij weet ik niets, ik zit de hele dag maar binnen met een boekje in een hoekje. Lekker hoor.
:oO :haha
Plaats reactie