Begraven of cremeren??

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door J.C. Philpot »

ejvl schreef:
Ditbenik schreef:
ejvl schreef:
Ditbenik schreef:Die vindt plaats als de oven vol is.
Dit is niet waar. Er past slechts 1 kist in de oven en het is niet zo dat er gewacht wordt totdat er X kisten in de oven staan voordat er gecremeerd wordt.
Klopt, maar vindt plaats na de plechtigheid. Je bent als bezoeker dus niet aanwezig bij de crematie.
Tegenwoordig zijn veel crematoria publieksvriendelijk gemaakt, en kun je dus aanwezig zijn in de ovenruimte waar de kist de daadwerkelijke oven ingaat.
Ik hoorde pas inderdaad van iemand dat je daarvoor kunt kiezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Bonny »

Mara schreef:Uw lichaam laten vriesdrogen of oplossen, waar kiest u voor? De uitvaart van de toekomst heeft in ieder geval heel wat veranderingen voor ons in petto. Dit jaar stond de Wet op de lijkbezorging (Wlb) al ter discussie in de kamer en noemde D66 de regels voor begraven en cremeren hopeloos verouderd. De wet stamt immers nog uit 1869 en heeft zijn laatste aanpassing gehad in 1991. Er wordt gepleit voor het sneller meegeven van as aan nabestaanden, het sneller begraven of cremeren, maar er wordt ook gepleit voor nieuwe uitvaartmethoden zoals resomeren en cryomeren.

Daarnaast staat er op het gebied van uitvaartproducten en uitvaartdiensten ook het nodige te veranderen. Marieke van der Weiden, Funeral Futurist, voorspelt dat de uitvaartbranche binnen nu en vijf jaar de virtual reality marketing gaat omarmen en er A-merk uitvaartproducten worden geïntroduceerd, zoals bijvoorbeeld Ikea uitvaartkisten.
Cryomatie (of vriesdrogen) wordt nog nergens ter wereld toegepast, maar is een nieuwe manier om stoffelijke overschotten te laten vergaan. Bij deze techniek wordt het lichaam bevroren, waarna het door kleine trillingen in een organische substantie uiteenvalt.
bron: decidee.nl

Komt het dan nog zover dat je een vriesdroog- of oplosceremonie kunt bijwonen?
Wat afschuwelijk.
Is dat allemaal wel klimaatneutraal?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Roeline »

Mara schreef:
Of je verdwijnt in een urn (...) bij iemand thuis (...)
Ik vraag me nogal eens af wat er met de urn gebeurt bij de volgende generatie die de overledene niet of nauwelijks meer gekend heeft. Komt het urntje dan in een doos op zolder te staan? Datzelfde zie je overigens met graven: er is door directe nabestaanden zorg en aandacht aan besteed maar volgende generaties zegt het soms niets meer.

Vergankelijkheid in optima forma. We worden binnen een tijdsbestek van 40 à 60 jaar niet meer herinnerd en men zit soms met je urn of graf verlegen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Wandelende »

Roeline schreef:
Mara schreef:
Of je verdwijnt in een urn (...) bij iemand thuis (...)
Ik vraag me nogal eens af wat er met de urn gebeurt bij de volgende generatie die de overledene niet of nauwelijks meer gekend heeft. Komt het urntje dan in een doos op zolder te staan? Datzelfde zie je overigens met graven: er is door directe nabestaanden zorg en aandacht aan besteed maar volgende generaties zegt het soms niets meer.

Vergankelijkheid in optima forma. We worden binnen een tijdsbestek van 40 à 60 jaar niet meer herinnerd en men zit soms met je urn of graf verlegen.
Zou dat niet 'gewoon' bij het grof vuil worden gegooid?
(~)
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door crossmountain »

Misschien nog een nuance. Ik ben/was er altijd van overtuigd dat een "oprecht" Christen zich niet liet cremeren. Totdat ik Christenen ontmoette in Hong Kong en daar ontdekte dat die zich wel lieten cremeren. Een graf in Hong Kong is onbetaalbaar voor een normale arbeider vanwege de enorme schaarste aan grond. Je praat al snel over meer dan 100.000 dollar. Christenen, die niet tot de elite behoren, worden daar normaliter dan ook gecremeerd en niet begraven. Het leerde mij dat we niet altijd met ons oordeel klaar moeten staan en alles door onze rechtlijnige reformatorische Hollandse bril moeten bekijken.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Mannetje »

crossmountain schreef:Misschien nog een nuance. Ik ben/was er altijd van overtuigd dat een "oprecht" Christen zich niet liet cremeren. Totdat ik Christenen ontmoette in Hong Kong en daar ontdekte dat die zich wel lieten cremeren. Een graf in Hong Kong is onbetaalbaar voor een normale arbeider vanwege de enorme schaarste aan grond. Je praat al snel over meer dan 100.000 dollar. Christenen, die niet tot de elite behoren, worden daar normaliter dan ook gecremeerd en niet begraven. Het leerde mij dat we niet altijd met ons oordeel klaar moeten staan en alles door onze rechtlijnige reformatorische Hollandse bril moeten bekijken.
Enerzijds voel ik mee met je nuance, anderzijds mag dit er niet toe leiden dat wij onze standpunten, in onze cultuur en mogelijkheden passend, gaan relativeren op basis van gedwongen keuzes van anderen in een andere cultuur en met andere (on)mogelijkheden.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door refo »

Mannetje schreef:
crossmountain schreef:Misschien nog een nuance. Ik ben/was er altijd van overtuigd dat een "oprecht" Christen zich niet liet cremeren. Totdat ik Christenen ontmoette in Hong Kong en daar ontdekte dat die zich wel lieten cremeren. Een graf in Hong Kong is onbetaalbaar voor een normale arbeider vanwege de enorme schaarste aan grond. Je praat al snel over meer dan 100.000 dollar. Christenen, die niet tot de elite behoren, worden daar normaliter dan ook gecremeerd en niet begraven. Het leerde mij dat we niet altijd met ons oordeel klaar moeten staan en alles door onze rechtlijnige reformatorische Hollandse bril moeten bekijken.
Enerzijds voel ik mee met je nuance, anderzijds mag dit er niet toe leiden dat wij onze standpunten, in onze cultuur en mogelijkheden passend, gaan relativeren op basis van gedwongen keuzes van anderen in een andere cultuur en met andere (on)mogelijkheden.
Natuurlijk wel. Voor een principe ga je de brandstapel op. Dus als we goedkeuren dat christenen in Hong Kong aldus handelen, is het geen principe voor heel de wereld. Hooguit een traditie die is ingegeven door het feit dat in de bijbel mensen altijd begraven werden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Mara »

Roeline schreef: Ik vraag me nogal eens af wat er met de urn gebeurt bij de volgende generatie die de overledene niet of nauwelijks meer gekend heeft. Komt het urntje dan in een doos op zolder te staan?
Dan wordt soms de as alsnog uitgestrooid.
Een urn kan ook in een urnenmuur op de begraafplaats worden gezet, maar echt goedkoop is dat niet. Gemiddeld 120 euro per jaar. En wordt er niet meer betaald, worden de urnen alsnog geruimd.
Roeline schreef:Datzelfde zie je overigens met graven: er is door directe nabestaanden zorg en aandacht aan besteed maar volgende generaties zegt het soms niets meer.
Als je bijv. op Oud Eik en Duinen in Den Haag loopt, zie je daar heel oude familiegraven, tot terug in de 19e eeuw. Er is dan een soort stenen monument omheen gebouwd. Sommige in goede staat, maar andere in erbarmelijke, half vervallen toestand.
Misschien dat er nog een nazaat af en toe komt, dat weet ik niet.
Maar wat zoekt en vindt iemand op een graf, dat is het. De één komt er nooit meer, en er zijn mensen die dagelijks gaan, soms jarenlang.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Terri »

Ik blijf het lastig vinden, omdat de Bijbel spreekt over 'zaaien' . Als het dan verboden wordt, dan iig wel de urn begraven denk ik dan......
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Mara »

Terri schreef:Ik blijf het lastig vinden, omdat de Bijbel spreekt over 'zaaien' . Als het dan verboden wordt, dan iig wel de urn begraven denk ik dan......
Maar de mensen die verdronken zijn? Of vergast en verbrand in de vernietigingskampen? Of omgekomen bij een vulkaanuitbarsting?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Bertiel »

Mara schreef:
Terri schreef:Ik blijf het lastig vinden, omdat de Bijbel spreekt over 'zaaien' . Als het dan verboden wordt, dan iig wel de urn begraven denk ik dan......
Maar de mensen die verdronken zijn? Of vergast en verbrand in de vernietigingskampen? Of omgekomen bij een vulkaanuitbarsting?
dat is toch niet iets waar ze zelf voor gekozen hebben?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Mara »

Bertiel schreef:
Mara schreef:
Terri schreef:Ik blijf het lastig vinden, omdat de Bijbel spreekt over 'zaaien' . Als het dan verboden wordt, dan iig wel de urn begraven denk ik dan......
Maar de mensen die verdronken zijn? Of vergast en verbrand in de vernietigingskampen? Of omgekomen bij een vulkaanuitbarsting?
dat is toch niet iets waar ze zelf voor gekozen hebben?
Nee, dat snap ik. Het gaat over het begrip "zaaien". Er zijn ook mensen die gecremeerd werden ondanks ze aangegeven hadden dat ze begraven wilden worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Terri »

Bertiel schreef:
Mara schreef:
Terri schreef:Ik blijf het lastig vinden, omdat de Bijbel spreekt over 'zaaien' . Als het dan verboden wordt, dan iig wel de urn begraven denk ik dan......
Maar de mensen die verdronken zijn? Of vergast en verbrand in de vernietigingskampen? Of omgekomen bij een vulkaanuitbarsting?
dat is toch niet iets waar ze zelf voor gekozen hebben?
Precies, wat je overkomt is van een andere orde, dat is niet je eigen keuze.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door refo »

Maar als de grafrechten een ton bedragen?
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:
Mara schreef:
Terri schreef:Ik blijf het lastig vinden, omdat de Bijbel spreekt over 'zaaien' . Als het dan verboden wordt, dan iig wel de urn begraven denk ik dan......
Maar de mensen die verdronken zijn? Of vergast en verbrand in de vernietigingskampen? Of omgekomen bij een vulkaanuitbarsting?
dat is toch niet iets waar ze zelf voor gekozen hebben?
100.000 euro betalen voor een begrafenis kun je nu ook niet echt kiezen noemen, toch? Ik vind trouwens dat iets best een principe kan zijn dat voor alle christenen geldt, ook als het niet altijd mogelijk is om het overal na te leven. In een tijd van vervolging zijn er ook andere mogelijkheden en onmogelijkheden, maar die doen geen afbreuk aan onze roeping.
Plaats reactie