Begraven of cremeren??

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Dodo »

Ik heb wel vaker verhalen gehoord over weinig tijd voor het afscheid nemen en dergelijke, dominees die een lampje op het spreekgestoelte hebben dat na een paar minuten gaat branden omdat de tijd op is, rouwstoeten die elkaar snel opvolgen. Maar dat is doorgaans in grotere plaatsen, ik heb het idee dat het in dorpen vaak toch gemoedelijker en minder gehaast is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik heb wel vaker verhalen gehoord over weinig tijd voor het afscheid nemen en dergelijke, dominees die een lampje op het spreekgestoelte hebben dat na een paar minuten gaat branden omdat de tijd op is, rouwstoeten die elkaar snel opvolgen. Maar dat is doorgaans in grotere plaatsen, ik heb het idee dat het in dorpen vaak toch gemoedelijker en minder gehaast is.
Nee, ik ken dit echt niet, ook niet in de grote stad.
Onze vriend is beheerder op een begraafplaats en er wordt ruim de tijd genomen voor elke teraardebestelling.
Er mogen maar een strikt aantal begrafenissen zijn op een dag en je komt elkaar nooit tegen.
Die andere crematies waren juist in de grote stad, en omdat de route rondloopt als het ware, zie je nooit iets van anderen.
Zelfs de komplete garderobe wordt meegereden naar de laatste ruimte, de koffiekamer.
Maar bij dat crematorium was ook een begraafplaats en daar gaat het mis.
De looproute is gekruist met de looproute voor het crematorium.
Eigenlijk word je er daar enorm van bewust dat het gewoon commerciële handel is.
Mensen geven geld uit voor een enorm boeket of krans, die vind je even later voor de deur liggen, in het gras.
Je ziet precies welk bloemstuk het oudst is en welke net is neergelegd.
Ik word iedere keer weer heel triest van.
Een bloem op een graf is nog een symbool.
Gelijk een bloem, die op het veld verheven,
Wel sierlijk pronkt, maar kracht'loos is en teêr;
Wanneer de wind zich over 't land laat horen,
Dan knakt haar steel, haar schoonheid gaat verloren;
Men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.


En dat is daar wel heel toepasselijk in feite.
Of je verdwijnt in een urn in een muur, of bij iemand thuis, of je wordt verpulverd, ergens neergestrooid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik heb wel vaker verhalen gehoord over weinig tijd voor het afscheid nemen en dergelijke, dominees die een lampje op het spreekgestoelte hebben dat na een paar minuten gaat branden omdat de tijd op is, rouwstoeten die elkaar snel opvolgen. Maar dat is doorgaans in grotere plaatsen, ik heb het idee dat het in dorpen vaak toch gemoedelijker en minder gehaast is.
Nee, ik ken dit echt niet, ook niet in de grote stad.
Onze vriend is beheerder op een begraafplaats en er wordt ruim de tijd genomen voor elke teraardebestelling.
Er mogen maar een strikt aantal begrafenissen zijn op een dag en je komt elkaar nooit tegen.
Die andere crematies waren juist in de grote stad, en omdat de route rondloopt als het ware, zie je nooit iets van anderen.
Zelfs de komplete garderobe wordt meegereden naar de laatste ruimte, de koffiekamer.
Maar bij dat crematorium was ook een begraafplaats en daar gaat het mis.
De looproute is gekruist met de looproute voor het crematorium.
Eigenlijk word je er daar enorm van bewust dat het gewoon commerciële handel is.
Mensen geven geld uit voor een enorm boeket of krans, die vind je even later voor de deur liggen, in het gras.
Je ziet precies welk bloemstuk het oudst is en welke net is neergelegd.
Ik word iedere keer weer heel triest van.
Een bloem op een graf is nog een symbool.
Gelijk een bloem, die op het veld verheven,
Wel sierlijk pronkt, maar kracht'loos is en teêr;
Wanneer de wind zich over 't land laat horen,
Dan knakt haar steel, haar schoonheid gaat verloren;
Men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.


En dat is daar wel heel toepasselijk in feite.
Of je verdwijnt in een urn in een muur, of bij iemand thuis, of je wordt verpulverd, ergens neergestrooid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Mara »

Gelezen in NRC
Het aantal begrafenissen is de afgelopen decennia flink gedaald. Nederlanders kiezen steeds vaker voor crematie. Voor gemeenten betekent dat een flinke financiële strop. Want begraven levert geld op en cremeren (vooralsnog) niet.

Nederland wordt meer en meer een crematieland. Het aantal begrafenissen nam de afgelopen decennia flink af, tegenover een groeiend aantal crematies. Vorig jaar wilde 63 procent van de Nederlanders liever gecremeerd worden dan begraven. De prognose is dat dit voorlopig elk jaar nog 1 procentpunt meer wordt.

Overigens is de trend niet overal in het land identiek. Uitzonderingen: vergrijsde gemeenten en protestants-christelijke gemeenten. In die eerste compenseert het hoge aantal sterfgevallen voor het kleinere aandeel begrafenissen, in de tweede valt cremeren nog niet zo in de smaak. De gemeente Alblasserdam bijvoorbeeld laat weten dat het aantal begrafenissen al jaren stabiel is, rond de 124. „De meeste mensen hier kiezen vanuit hun geloofsovertuiging voor begraven in plaats van cremeren.” In Staphorst ligt het aandeel dat kiest voor begraven nog altijd op een overweldigende 90 procent.

HET GEHELE ARTIKEL
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Mara »

Uw lichaam laten vriesdrogen of oplossen, waar kiest u voor? De uitvaart van de toekomst heeft in ieder geval heel wat veranderingen voor ons in petto. Dit jaar stond de Wet op de lijkbezorging (Wlb) al ter discussie in de kamer en noemde D66 de regels voor begraven en cremeren hopeloos verouderd. De wet stamt immers nog uit 1869 en heeft zijn laatste aanpassing gehad in 1991. Er wordt gepleit voor het sneller meegeven van as aan nabestaanden, het sneller begraven of cremeren, maar er wordt ook gepleit voor nieuwe uitvaartmethoden zoals resomeren en cryomeren.

Daarnaast staat er op het gebied van uitvaartproducten en uitvaartdiensten ook het nodige te veranderen. Marieke van der Weiden, Funeral Futurist, voorspelt dat de uitvaartbranche binnen nu en vijf jaar de virtual reality marketing gaat omarmen en er A-merk uitvaartproducten worden geïntroduceerd, zoals bijvoorbeeld Ikea uitvaartkisten.
Cryomatie (of vriesdrogen) wordt nog nergens ter wereld toegepast, maar is een nieuwe manier om stoffelijke overschotten te laten vergaan. Bij deze techniek wordt het lichaam bevroren, waarna het door kleine trillingen in een organische substantie uiteenvalt.
bron: decidee.nl

Komt het dan nog zover dat je een vriesdroog- of oplosceremonie kunt bijwonen?
Wat afschuwelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Uw lichaam laten vriesdrogen of oplossen, waar kiest u voor? De uitvaart van de toekomst heeft in ieder geval heel wat veranderingen voor ons in petto. Dit jaar stond de Wet op de lijkbezorging (Wlb) al ter discussie in de kamer en noemde D66 de regels voor begraven en cremeren hopeloos verouderd. De wet stamt immers nog uit 1869 en heeft zijn laatste aanpassing gehad in 1991. Er wordt gepleit voor het sneller meegeven van as aan nabestaanden, het sneller begraven of cremeren, maar er wordt ook gepleit voor nieuwe uitvaartmethoden zoals resomeren en cryomeren.

Daarnaast staat er op het gebied van uitvaartproducten en uitvaartdiensten ook het nodige te veranderen. Marieke van der Weiden, Funeral Futurist, voorspelt dat de uitvaartbranche binnen nu en vijf jaar de virtual reality marketing gaat omarmen en er A-merk uitvaartproducten worden geïntroduceerd, zoals bijvoorbeeld Ikea uitvaartkisten.
Cryomatie (of vriesdrogen) wordt nog nergens ter wereld toegepast, maar is een nieuwe manier om stoffelijke overschotten te laten vergaan. Bij deze techniek wordt het lichaam bevroren, waarna het door kleine trillingen in een organische substantie uiteenvalt.
bron: decidee.nl

Komt het dan nog zover dat je een vriesdroog- of oplosceremonie kunt bijwonen?
Wat afschuwelijk.
Dat zal op dezelfde manier gaan als bij een crematie. Er wordt een plechtigheid gehouden in het crematorium maar je bent niet aanwezig bij de crematie. Die vindt plaats als de over vol is. Crematoria draaien vaak op volle toeren. Hier staan er twee op 4 km afstand van elkaar en laatst tijdens die griepgolf werd er zelfs op zondag gecremeerd omdat ze het niet aan konden. Er zijn plaatsen in Nederland waar rond de 90% cremeert, vooral vanwege de veel lagere kosten.
Het zal slechts een kwestie van tijd zijn voordat methoden als resomeren of crymeren worden toegestaan en toegepast.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Wandelende »

"Doch Jezus zeide tot hem: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven."
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door refo »

Ik vraag me af wat we gaan doen als begraven niet meer mag.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Jantje »

In China is begraven verboden. Ook kinderen van God worden daar gecremeerd. Het is niet volgens de Bijbel. Maar in dat geval denk ik niet dat er een andere mogelijkheid meer is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:In China is begraven verboden. Ook kinderen van God worden daar gecremeerd. Het is niet volgens de Bijbel. Maar in dat geval denk ik niet dat er een andere mogelijkheid meer is.
En zelf een gat gegraven ?
Ik dacht dat ze in China nog wel eens begraven hoor.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Roeline »

Wandelende schreef:"Doch Jezus zeide tot hem: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven."
Deze tekst werd voor ds. J. Koster zijn roeping tot predikant. Hij had een begrafenisonderneming. Dit bedrijf bestaat overigens nog steeds (Woudenberg, Scherpenzeel en omstreken).
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Bezorgd »

Echt nieuwe vormen van uitvaarten, als bv vriesdrogen of oplossen, waren in de bijbel niet bekend. Dus daar is niets over gezegd en het lijkt me te makkelijk om alle alternatieven naast begraven bij voorbaat al af te keuren.
Ik weet het niet, "want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren." kan ook voor andere vormen dan begraven gelden.

De stellige afwijzing van cremeren die is groot in onze gezindte. Ik ben wel benieuwd of christenen wereldwijd daar zo over denken. Weet iemand dat?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door ejvl »

Ditbenik schreef:Die vindt plaats als de oven vol is.
Dit is niet waar. Er past slechts 1 kist in de oven en het is niet zo dat er gewacht wordt totdat er X kisten in de oven staan voordat er gecremeerd wordt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Ditbenik »

ejvl schreef:
Ditbenik schreef:Die vindt plaats als de oven vol is.
Dit is niet waar. Er past slechts 1 kist in de oven en het is niet zo dat er gewacht wordt totdat er X kisten in de oven staan voordat er gecremeerd wordt.
Klopt, maar vindt plaats na de plechtigheid. Je bent als bezoeker dus niet aanwezig bij de crematie.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door ejvl »

Ditbenik schreef:
ejvl schreef:
Ditbenik schreef:Die vindt plaats als de oven vol is.
Dit is niet waar. Er past slechts 1 kist in de oven en het is niet zo dat er gewacht wordt totdat er X kisten in de oven staan voordat er gecremeerd wordt.
Klopt, maar vindt plaats na de plechtigheid. Je bent als bezoeker dus niet aanwezig bij de crematie.
Tegenwoordig zijn veel crematoria publieksvriendelijk gemaakt, en kun je dus aanwezig zijn in de ovenruimte waar de kist de daadwerkelijke oven ingaat.
Plaats reactie