Voor Zijn aangezicht, huisgodsdienst in de 21e eeuw.

Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

Unionist schreef:
Mariavt schreef:
Unionist schreef:En, heeft het geholpen?
JA, de wetenschap dat er volk is dat voor je bidt geeft je bemoediging al zul je zelf door de Heere toegepast moeten krijgen wat ál God's kinderen leren.
Geeft dat meerwaarde boven de door mij aangehaalde beloften van God de Vader, Zoon en Heilige Geest?
Dát zul je mij niet horen beweren, natuurlijk zijn de beloften van God de Vader, Zoon en Helilige Geest méér waard, maar dat neemt niet weg dat ik die gezelschappen wel eens mis.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ze zijn er bij jullie in de buurt heus nog wel hoor. Maar ik ben bang dat het meestal de mensen zelf zijn die in het middelpunt staan en niet Jezus Christus en Die gekruisigd.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

Unionist schreef:Ze zijn er bij jullie in de buurt heus nog wel hoor. Maar ik ben bang dat het meestal de mensen zelf zijn die in het middelpunt staan en niet Jezus Christus en Die gekruisigd.
Als dat zo is dan is het niet best gesteld en naar zo'n gezelschap zou ik ook niet toe willen. Wel waar er gesproken wordt over het werk van de Heere in de ziel en waar ze dan ook de Heere de eer geven.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Unionist schreef:
Bert Mulder schreef:
memento schreef:
Maar in de praktijk gaan we er in ons gebed meestal niet vanuit dat de kinderen wederomgeboren zouden kunnen zijn.
We bidden om vernieuwing er vanuit gaande dat er niets geestelijks in de kinderharten leeft.
Dit geldt niet alleen aangaande kinderen, maar aangaande iedereen. We zijn er in onze gezindte helaas aan gewend geraakt dat per definitie ieder kerkmens onbekeerd is. Bekeerd zijn wordt als uitzondering gezien.

Terwijl toch per definitie elk kerkmens bekeert moet zijn. Oh, maar u bent dat niet? Oei, dan is het toch wel erg met u gesteld. U hoort elke zondag dat u bekering nodig hebt, u hoort elke zondag dat er een gewillige Zaligmaker is, en u bent nog steeds onbekeerd?

Dát zou onze insteek moeten zijn. Onbekeerd zijn is raar.
Terwijl dat bij ons juist ongekeerd is. Zodat, tenzij anders getoond wordt, aangenomen is dat men deel heeft in Christus.
Deze zin begrijp ik niet helemaal. Sta jij nu een veronderstelde wedergeboorte voor? Als je wat anders bedoelt, wil je het dan in andere woorden nog een keer zeggen?
Nee, veronderstelde wedergeboorte wijs ik beslist af. Wat ik bedoel is dat, als men belijd een Christen te zijn, en als een Christen leeft, er dan geen vragen komen om dat te bewijzen (behalve de vragen door de kerkeraad op het belijdenis doen dan).

Zoals we ook belijden met de Dordtse Leerregels:
3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Verder wordt de gemeente, in zijn geheel, als een organisme, aangesproken als een gemeente der gelovigen. Hoewel we allen weten dat er altijd kaf onder het koren zit.

Citaat uit "Gelovigen en hun zaad", waar Ds. Hoeksema dit vraagstuk behandeld:
Nemen we nu dit alles tezamen, dan komen we tot deze slotsom. God heeft een volk in deze wereld, dat Israel heet, dat met de naam van Gods kinderen genoemd wordt. Dat volk bestaat organisch en ontwikkelt zich in de lijn der geslachten der gelovigen. Het moet met de naam van Gods volk worden genoemd. Zij worden met hun kinderen genoemd de kerk, de gemeente van Jezus Christus, Gods verbondsvolk, Israel. Zij worden genoemd heiligen in Christus Jezus, geliefden in de Heere. Als zodanig moeten ze ook worden behandeld, naar des Heeren wil. Ze moeten worden besneden in het oude, gedoopt in het nieuwe verbond. Als het volk des verbonds moeten ze worden behandeld in prediking en onderwijs. Zo leert ons de Schrift. Zo spreekt God zelf altijd het volk Israel aan. Zo schrijven de apostelen aan de gemeente van de nieuwe dag. Niemand heeft dan ook het recht, dat volk, zoals het in het zichtbare be staat anders te noemen of te behandelen. Het mag niet genoemd worden naar den naam der takken, die afgebroken worden. Het mag ook niet worden behandeld als een gemengde hoop. Zo doet ge ook niet in de natuur. Als ge een wijnstok hebt, dan zijn er aan die wijnstok ook ranken, die toch nimmer vrucht dragen, die uitgesnoeid worden en straks verbrand. Zo hebt ge met vele planten. Doch nu komt het niemand in de zin, om het organisme van zulk een plant te noemen naar de naam van zulke onvruchtbare takken. Nee, het geheel van den wingerd heet wijnstok. Zo heet ook het geheel van de gemeente Israel. Ze heten geheiligden in Christus Jezus. Doch nu trekke niemand daaruit de conclusie, dat allen in de kring dezer kerk, zooals ze historisch bestaat, ook werkelijk geestelijk kinderen der belofte zijn. Er is een Israel naar het vlees en een Israel naar de Geest. En die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn. Er is een verkoren kern en een verworpen bolster. En God zal barmhartig zijn, dien Hij barmhartig is, ook binnen de kring van het historisch verbond in de wereld. In deze zin genomen nu, hebben wij dan ook niet het allerminst bezwaar om te spreken van een uit- en inwendig verbond der genade. Als slechts de organische idee wordt vastgehouden. En als slechts gehandhaafd blijft, dat het geheel van Gods kerk op aarde, van de gelovigen met hun zaad, niet mag worden genoemd en behandeld overeenkomstig de aard van de verworpen bolster, maar moet worden genoemd met de naam van Israel. Zij dwalen dan ook zeer, die de kerk niet willen toespreken als geliefden in de Heere Jezus Christus, en die menen, dat de gemeente moet worden behandeld als een gemengde hoop, omdat de beloften Gods niet allen hoofd voor hoofd gelden. Maar ook zij dwalen, die menen van allen te mogen veronderstellen, dat ze wedergeboren kinderen des verbonds zijn, Zo min als een tuinier van alle takken, die er aan den wingerd groeien, veronderstellen mag, dat het vruchtdragende takken zijn zo min mag iemand van alle gedoopten veronderstellen dat ze geestelijke kinderen des verbonds zijn. Doch nog eens zij het gezegd, het is naar de Heilige Schrift, om geheel het organisme van de gemeente te noemen naar de verkoren kern, van het overblijfsel naar de verkiezing der genade. En waar dan ook voor de kerk op aarde zekerheid is, dat sommige takken nooit vrucht zullen dragen, daar moet het snoeimes der tucht worden gebruikt om zulke takken uit te snijden.

Pas dit nu toe op het Doopsformulier en alle moeilijkheid valt eenvoudig weg. Het Doopsformulier is een der schoonste stukken, die ons van onze vaderen zijn overgeleverd. Houdt slechts voor de aandacht, dat in dit Formulier de gemeente organisch werd gedacht en dat het geheel genoemd wordt naar den verkoren kern. Daarom is dat Formulier zo beslist en zoo helder. Daarom kan de geloovige gemeente, als ze dat Formulier weer goed verstaat, zo van harte haar geloof uitspreken, haar belofte afleggen, haar dankzeggingen opzenden tot de troon der genade naar de woorden van dat Doopsformulier. Ook onze vaderen verstonden het zeer wel, dat er in de gemeente altijd een verkoren kern en een verworpen bolster is, en dat niet alles Israel is, wat uit Israel is. Doch ze verstonden het ook o, zo goed, dat daarom de gemeente van onze Heere Jezus Christus niet mag worden genoemd naar den verworpen bolster, maar genoemd moet worden naar de verkoren kern. Daarom aarzelden ze niet om het der gemeente op de lippen te leggen, dat God met ons en onze kinderen een eeuwig verbond der genade opricht, en dat Hij ons dit met de Heilige Doop bezegelt en bekrachtigt. Daarom aarzelden ze niet, om van de godzalige ouders de belijdenis af te vragen, dat onze kinderen wel in zonden ontvangen en geboren worden, maar toch ook in Christus geheiligd zijn. Daarom twijfelden zij er niet aan, of de gelovige gemeente moest den God des verbonds danken, dat Hij ons en onze kinderen al onze zonden vergeven en ons in Christus ingelijfd heeft, ons aldus tot Zijn kinderen en erfgenamen aannemende. En daarom legden ze ook diezelfde gemeente de belijdenis op de lippen, dat wij nu ook gehouden zijn, om die God des verbonds aan te hangen met geheel ons hart en met al onze krachten, en om als het volk des verbonds de goeden strijd te strijden tot het einde toe. Altijd naar de Schriftuurlijken regel, dat het geheel van het organisch bestaan van Gods kerk in de wereld genoemd moet worden en behandeld overeenkomstig het karakter van de uitverkoren kern. En wie het toch anders doet, verongelijkt de gemeente en handelt niet naar Gods Woord.
In zijn geheel hier te lezen:

http://www.prca.org/books/Believers'%20 ... mplete.htm
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Radioheader

Bericht door Radioheader »

Ik had 1 vraag: wat verstaan julie onder huisgodsdienst? Ik heb weleens gehoord van mensen die samen met hun gezin hele werken van Spurgeon door gingen spitten en bijvoorbeeld gezelschappen die langskomen en dan thuis een soort kerkdienst houden (Knielen op een bed violen.) Wij lezen thuis altijd dagboekjes('smorgens en 's avonds) en zingen 's avonds ook wat liederen uit de Opwekkingsbundel, bedoelen jullie dit of gaat het verder...?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Radioheader schreef:Ik had 1 vraag: wat verstaan julie onder huisgodsdienst? Ik heb weleens gehoord van mensen die samen met hun gezin hele werken van Spurgeon door gingen spitten en bijvoorbeeld gezelschappen die langskomen en dan thuis een soort kerkdienst houden (Knielen op een bed violen.) Wij lezen thuis altijd dagboekjes('smorgens en 's avonds) en zingen 's avonds ook wat liederen uit de Opwekkingsbundel, bedoelen jullie dit of gaat het verder...?
Dan zou je het boekje dat de topicstarter noemt eens moeten lezen: “Voor Zijn aangezicht”.
geledu schreef:Het is uitgegeven in het kader van het 75 jarig jubileum van de Jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten en het is geschreven als een handreiking voor huisgodsdienst vandaag.

Beschamend is het om te zien hoeveel je dan tekort komt in je eigen gezin.
Bedroevend is het ook om te zien hoe weinig plaats het heeft in de gezinnen in het algemeen.
Het is veel breder dan kerkje spelen door gezelschappen. De hele opvoeding moet ervan doordrenkt zijn.
Radioheader

Bericht door Radioheader »

Tiberius schreef:
Radioheader schreef:Ik had 1 vraag: wat verstaan julie onder huisgodsdienst? Ik heb weleens gehoord van mensen die samen met hun gezin hele werken van Spurgeon door gingen spitten en bijvoorbeeld gezelschappen die langskomen en dan thuis een soort kerkdienst houden (Knielen op een bed violen.) Wij lezen thuis altijd dagboekjes('smorgens en 's avonds) en zingen 's avonds ook wat liederen uit de Opwekkingsbundel, bedoelen jullie dit of gaat het verder...?
Dan zou je het boekje dat de topicstarter noemt eens moeten lezen: “Voor Zijn aangezicht”.
geledu schreef:Het is uitgegeven in het kader van het 75 jarig jubileum van de Jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten en het is geschreven als een handreiking voor huisgodsdienst vandaag.

Beschamend is het om te zien hoeveel je dan tekort komt in je eigen gezin.
Bedroevend is het ook om te zien hoe weinig plaats het heeft in de gezinnen in het algemeen.
Het is veel breder dan kerkje spelen door gezelschappen. De hele opvoeding moet ervan doordrenkt zijn.
Ooh, ik begrijp het denk ik al, je moet het meer zien als een proces. Stap voor stap... Dus beginnen met kinderbijbel en zo uitbouwen.
Of zeg ik nou iets heel raars?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Radioheader schreef:Ooh, ik begrijp het denk ik al, je moet het meer zien als een proces. Stap voor stap... Dus beginnen met kinderbijbel en zo uitbouwen.
Of zeg ik nou iets heel raars?
Nee, dat is niet raar.
Op heel jonge leeftijd al beginnen om de kinderen vertrouwd te maken met de Bijbel. Zoals het in de Bijbel ook staat: inscherpen (Deuteronomium 6 : 7).
Maar ook met godsdienstoefeningen: met elkaar zingen, bidden.
Uiteraard alles op hun eigen niveau. En daar kan je de kinderbijbels dan voor gebruiken.
Omdat de Heere Jezus gezegd heeft: "Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet."

Juist dat boekje van de Jeugdbond geeft daar goede handreikingen voor. Ook voor heel jonge kinderen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE:

Bericht door helma »

helma schreef:Mijn zoontje (toen 4) zei een keer tegen mij: ik wou dat ik u was
ik zei: waarom?
Hij zei: u hebt een nieuw hart, en ik niet
Oh, zei ik, maar dat wil de Heere ook aan jou geven!
We hadden er samen gesprekje over en aan het eind zei ik: voel maar eens op je hart, voel je het kloppen? Hij legde zijn handje op zjn borst en zei; ja! Ik zei; dat is de Heere die aan de deur van je hart klopt. De Heere zegt in Zijn Woord: Zie ik sta aan de deur en Ik klop. Daarna zag ik hem regelmatig met zijn hand op zijn borst. Gelukkig, zei hij dan, ik kan nog bekeerd worden!
En iedere keer als in de preek deze tekst voorkwam dan schoot hij overeind en keek mij stralend aan. Dan legde hij zijn hand op zijn borst. Maar daar bleef het eigenlijk bij. Toen realiseerde ik me ineens dat ik hem de helft maar verteld had. Ik zei tegen hem: er staat nog wat achter die tekst: indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden. De Heere wil dat we ons hart voor Hem opendoen! Hij keek me even en aan en ineens stoof hij naar boven.
Even later kwam hij naar beneden met een gelukige glimlach. Hij omhelsde me en zei: mam, nu houden we allebei van de Heere Jezus. Ik vroeg: Hoe komt dat dan? Hij zei: ik ben op m'n knieén gegaan en heb gezegd Heere, hier ben ik. Ik wil dat U in mijn hart komt wonen en ik doe mijn hart voor U open....
Even wist ik niet wat ik moest zeggen. Ging dat niet te snel?
Maar ineens zag ik zijn vredige gezichtje; en ik dacht: Is dit niet het kinderllijk geloof wat we allemaal zouden moeten hebben? indien gij niet wordt als een kindeke!
Hij heeft me na die tijd al zo vaak beschaamd doen staan.......
Deze jongen hoopt Tweede Pinksterdag belijdenis te doen. Het is nu 15 jaar geleden dat dit gebeurde; dan is er als moeder grote verwondering en dankbaarheid.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE:

Bericht door Nasrani »

helma schreef:
helma schreef:Mijn zoontje (toen 4) zei een keer tegen mij: ik wou dat ik u was
ik zei: waarom?
Hij zei: u hebt een nieuw hart, en ik niet
Oh, zei ik, maar dat wil de Heere ook aan jou geven!
We hadden er samen gesprekje over en aan het eind zei ik: voel maar eens op je hart, voel je het kloppen? Hij legde zijn handje op zjn borst en zei; ja! Ik zei; dat is de Heere die aan de deur van je hart klopt. De Heere zegt in Zijn Woord: Zie ik sta aan de deur en Ik klop. Daarna zag ik hem regelmatig met zijn hand op zijn borst. Gelukkig, zei hij dan, ik kan nog bekeerd worden!
En iedere keer als in de preek deze tekst voorkwam dan schoot hij overeind en keek mij stralend aan. Dan legde hij zijn hand op zijn borst. Maar daar bleef het eigenlijk bij. Toen realiseerde ik me ineens dat ik hem de helft maar verteld had. Ik zei tegen hem: er staat nog wat achter die tekst: indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden. De Heere wil dat we ons hart voor Hem opendoen! Hij keek me even en aan en ineens stoof hij naar boven.
Even later kwam hij naar beneden met een gelukige glimlach. Hij omhelsde me en zei: mam, nu houden we allebei van de Heere Jezus. Ik vroeg: Hoe komt dat dan? Hij zei: ik ben op m'n knieén gegaan en heb gezegd Heere, hier ben ik. Ik wil dat U in mijn hart komt wonen en ik doe mijn hart voor U open....
Even wist ik niet wat ik moest zeggen. Ging dat niet te snel?
Maar ineens zag ik zijn vredige gezichtje; en ik dacht: Is dit niet het kinderllijk geloof wat we allemaal zouden moeten hebben? indien gij niet wordt als een kindeke!
Hij heeft me na die tijd al zo vaak beschaamd doen staan.......
Deze jongen hoopt Tweede Pinksterdag belijdenis te doen. Het is nu 15 jaar geleden dat dit gebeurde; dan is er als moeder grote verwondering en dankbaarheid.
Wat geweldig om te lezen. Tienduizend redenen tot dankbaarheid...
En praktisch, bedankt voor de uitleg.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Voor Zijn aangezicht, huisgodsdienst in de 21e eeuw.

Bericht door Dodo »

Heel bijzonder. Wat een zegen om zo mee te maken hoe God in zijn hart heeft gewerkt.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Voor Zijn aangezicht, huisgodsdienst in de 21e eeuw.

Bericht door Isala »

helma schreef:Deze jongen hoopt Tweede Pinksterdag belijdenis te doen. Het is nu 15 jaar geleden dat dit gebeurde; dan is er als moeder grote verwondering en dankbaarheid.
Mooi Helma! Wat een bijzondere taak legt de Heere op schouders van ouders!
Hora est!
Plaats reactie