Israëlzondag?

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Israëlzondag?

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:Een oude draad weer oppakken: morgen is het Israëlzondag.
In hoeverre wordt daar in jullie gemeente aandacht aan geschonken?
Ik zie dat het bij ons morgenochtend gaat over Rom. 1: 16 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek.
Er wordt regelmatig aandacht aan Israël geschonken. Niet een speciale dag of een speciaal thema. Toch wordt wel opgemerkt dat wel iets gaande lijkt in Israël i.v.m met de tijden waarop we acht hebben te slaan. Ik meen dat ds. vorige week nog verwees naar de Israëlbode. En het is goed waakzaam te zijn en te blijven. Er liggen beloften voor het volk van Israël, en als we alles goed nagaan zien we dat de Heere wijkt uit Europa, terwijl in Azië, met name China en Korea de Kerk lijkt op te komen. Maar wat Israël betreft, zo merkte ds. op, daar liggen anders als voor ons, nog goddelijke beloften die zeker op Gods tijd vervuld zullen worden.
In dit geval helemaal met je eens. Als we Romeinen 11 eens goed lezen en op ons in laten werken, daar staat bijzonder veel voor Israël en de heidenen (wij dus).
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Israëlzondag?

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:Een oude draad weer oppakken: morgen is het Israëlzondag.
In hoeverre wordt daar in jullie gemeente aandacht aan geschonken?
Ik zie dat het bij ons morgenochtend gaat over Rom. 1: 16 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek.
In onze gemeente wordt er geen (bijzondere) aandacht aan geschonken. Ik denk dat ik wel kan stellen dat er in ieder geval wekelijks voor het volk der Joden wordt gebeden.

Afgelopen zaterdag viel me in het kader van de vraag van Hendrikus wel een (schokkende) tweet op van rabbijn Lody van der Kamp.
Lody van der Kamp schreef:Even een boodschap aan GerGem, Refonet, Bonders tgv Israel-Zondag. U mag zo veel bidden voor mijn bekering als u wil. Ik doe toch niet mee.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Israëlzondag?

Bericht door eilander »

Bona Fide schreef: Afgelopen zaterdag viel me in het kader van de vraag van Hendrikus wel een (schokkende) tweet op van rabbijn Lody van der Kamp.
Lody van der Kamp schreef:Even een boodschap aan GerGem, Refonet, Bonders tgv Israel-Zondag. U mag zo veel bidden voor mijn bekering als u wil. Ik doe toch niet mee.
Ik denk dat Paulus in zijn eertijds iets dergelijks gezegd zou kunnen hebben. Blijven bidden, dus.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Israëlzondag?

Bericht door ejvl »

Inderdaad...

Bij een hervormde Gemeente is een predikantsplaats vacant. In een vergadering van de kerkenraad deelde een ouderling mee, dat er een brief was binnengekomen van een sollicitant.
De brief luidde als volgt:

Weleerwaarde en eerwaarde heren,

Aangezien ik vernomen heb dat er een vacature is in uw gemeente, ben ik zo vrij naar deze open plaats te solliciteren. Ik heb heel wat eigenschappen, die u - naar ik meen - zult waarderen.
Ik heb in mijn leven met kracht kunnen preken, dat de mens kennis van zonde bekomt door de wet. Bovendien heb ik altijd de mensen gepredikt dat God zondaren wil bekeren en dat het enkel vrije genade is als de mens bekeerd wordt. En ik heb ook enig succes als auteur gehad.
Sommigen zeggen dat ik goed organiseren kan. In de meeste plaatsen waar ik geweest ben, heb ik een leidende rol gespeeld. Maar er zijn enkele mensen die enige dingen op mij tegen hebben. Ik ben boven de vijftig.
Ik heb nooit in enige plaats langer gepreekt dan drie of vier jaar achter elkaar.
Sommige standplaatsen heb ik moeten verlaten, nadat door mijn werk onenigheden en opstootjes waren voorgekomen. Ook moet ik toegeven dat ik drie keer in de gevangenis heb gezeten, maar dat was niet door mijn schuld.
Mijn gezondheid is niet best, hoewel ik nog een heleboel verzetten kan.
Ik heb in mijn oude vak moeten werken om iets bij te verdienen, om rond te komen.

De Gemeenten waar ik heb gearbeid, waren heel klein, ofschoon ze in grote steden waren gelegen. Ik heb niet al te best kunnen opschieten met de kerkelijke kopstukken in de verschillende steden waar ik heb gepredikt.
Zelfs hebben sommigen van hen mij bedreigd en voor de rechter gedaagd, en nog erger - mij lichamelijk letsel toegebracht. Ik kan administratief maar slecht uit de weg. Men weet van mij te vertellen, dat ik vergeet wie ik heb gedoopt.
Toch hoop ik dat u mij kunt gebruiken. Ik zal mijn best doen, ook als ik zal moeten werken met de handen voor een bijverdienste."

Na voorlezing vroeg de ouderling of de leden van de kerkenraad iets voelden voor deze sollicitant, maar unaniem achtte men een man die kennelijk ziekelijk, lastig en verstrooid was, die ruzie maakte en zelfs vocht en in de gevangenis had gezeten, ongeschikt voor het ambt.
Er heerste zelfs verontwaardiging.

Toen men informeerde wie deze sollicitant was, antwoordde de ouderling:

De apostel Paulus.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Israëlzondag?

Bericht door Desiree »

is dit onlangs gebeurd?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Israëlzondag?

Bericht door Hendrikus »

Desiree schreef:is dit onlangs gebeurd?
Als je even gaat googelen, zul je zien dat dit (aardige) verhaal al heel lang op internet circuleert.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Israëlzondag?

Bericht door vlinder »

Op Israelzondag is de collecte voor Messiasbelijdende Joden en wordt er in het gebed bij stilgestaan
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Israëlzondag?

Bericht door Arja »

In de protestantse traditie wordt Israëlzondag op de eerste zondag in oktober gehouden, omdat in die periode de grote feesten van het Joodse volk vallen. Deze zondag ligt ingebed tussen Rosj Hasjana (30 september en 1 oktober) en Jom Kippoer, 9 oktober.

Hoewel ik gemengde gevoelens heb wat betreft de PKN en Israël, vind ik het toch een mooi initiatief.

1. Hebben jullie ook een Israëlzondag in je kerkelijke gemeente
2. Bidden jullie (als kerk) iedere zondag voor Israël
3. Wat voor plaats heeft Israël in je eigen gebed
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Israëlzondag?

Bericht door Nasrani »

Arja schreef:In de protestantse traditie wordt Israëlzondag op de eerste zondag in oktober gehouden, omdat in die periode de grote feesten van het Joodse volk vallen. Deze zondag ligt ingebed tussen Rosj Hasjana (30 september en 1 oktober) en Jom Kippoer, 9 oktober.

Hoewel ik gemengde gevoelens heb wat betreft de PKN en Israël, vind ik het toch een mooi initiatief.

1. Hebben jullie ook een Israëlzondag in je kerkelijke gemeente
2. Bidden jullie (als kerk) iedere zondag voor Israël
3. Wat voor plaats heeft Israël in je eigen gebed
1. Nee
2. Veel wel, iedere zondag denk ik niet.
3. Met schaamte moet ik zeggen, bijna niet!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Israëlzondag?

Bericht door Bruna »

Nasrani schreef:
Arja schreef:In de protestantse traditie wordt Israëlzondag op de eerste zondag in oktober gehouden, omdat in die periode de grote feesten van het Joodse volk vallen. Deze zondag ligt ingebed tussen Rosj Hasjana (30 september en 1 oktober) en Jom Kippoer, 9 oktober.

Hoewel ik gemengde gevoelens heb wat betreft de PKN en Israël, vind ik het toch een mooi initiatief.

1. Hebben jullie ook een Israëlzondag in je kerkelijke gemeente
2. Bidden jullie (als kerk) iedere zondag voor Israël
3. Wat voor plaats heeft Israël in je eigen gebed
1. Nee
2. Veel wel, iedere zondag denk ik niet.
3. Met schaamte moet ik zeggen, bijna niet!
Kan me aansluiten bij @nasrani. Met als aanvulling de opmerking bij 2 dat het wel gebeurd maar zeker niet wekelijks.

Feitelijk staat ook nergens dat hier een zondag voor miet zijn. Zie het niet in de HC die wij volgen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Israëlzondag?

Bericht door Arja »

Bruna schreef:
Nasrani schreef:
Arja schreef:In de protestantse traditie wordt Israëlzondag op de eerste zondag in oktober gehouden, omdat in die periode de grote feesten van het Joodse volk vallen. Deze zondag ligt ingebed tussen Rosj Hasjana (30 september en 1 oktober) en Jom Kippoer, 9 oktober.

Hoewel ik gemengde gevoelens heb wat betreft de PKN en Israël, vind ik het toch een mooi initiatief.

1. Hebben jullie ook een Israëlzondag in je kerkelijke gemeente
2. Bidden jullie (als kerk) iedere zondag voor Israël
3. Wat voor plaats heeft Israël in je eigen gebed
1. Nee
2. Veel wel, iedere zondag denk ik niet.
3. Met schaamte moet ik zeggen, bijna niet!
Kan me aansluiten bij @nasrani. Met als aanvulling de opmerking bij 2 dat het wel gebeurd maar zeker niet wekelijks.

Feitelijk staat ook nergens dat hier een zondag voor miet zijn. Zie het niet in de HC die wij volgen.
Hoe zouden we ook maar één zondag niet aan Israël kunnen denken?
Wij hadden gisteren een preek over de dorre doodsbeenderen.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Israëlzondag?

Bericht door aggieoudje »

Arja schreef:In de protestantse traditie wordt Israëlzondag op de eerste zondag in oktober gehouden, omdat in die periode de grote feesten van het Joodse volk vallen. Deze zondag ligt ingebed tussen Rosj Hasjana (30 september en 1 oktober) en Jom Kippoer, 9 oktober.

Hoewel ik gemengde gevoelens heb wat betreft de PKN en Israël, vind ik het toch een mooi initiatief.

1. Hebben jullie ook een Israëlzondag in je kerkelijke gemeente
2. Bidden jullie (als kerk) iedere zondag voor Israël
3. Wat voor plaats heeft Israël in je eigen gebed
1. Ja. 's Ochtends omdat er een doopdienst was wel aangehaald maar voor de rest niet in de preek. 's Avonds ipv een leerdienst over HC nu een preek met betrekking op Israël.
DiaconieCollecte was ook een doel wat met Israël te maken had.
2. Ja onze eigen predikanten eigenlijk wel, en gast predikanten over het algemeen ook.
3. Te weinig
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Israëlzondag?

Bericht door eilander »

Arja schreef:In de protestantse traditie wordt Israëlzondag op de eerste zondag in oktober gehouden, omdat in die periode de grote feesten van het Joodse volk vallen. Deze zondag ligt ingebed tussen Rosj Hasjana (30 september en 1 oktober) en Jom Kippoer, 9 oktober.

Hoewel ik gemengde gevoelens heb wat betreft de PKN en Israël, vind ik het toch een mooi initiatief.

1. Hebben jullie ook een Israëlzondag in je kerkelijke gemeente
2. Bidden jullie (als kerk) iedere zondag voor Israël
3. Wat voor plaats heeft Israël in je eigen gebed
1. Nee
2. Vrijwel elke zondag
3. Vrijwel elke dag.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Israëlzondag?

Bericht door Geytenbeekje »

1. Nee
2. Weinig
3. Nee, heb enigzins afwijkende visie
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Israëlzondag?

Bericht door Zeeuw »

Bona Fide schreef:
Hendrikus schreef:Een oude draad weer oppakken: morgen is het Israëlzondag.
In hoeverre wordt daar in jullie gemeente aandacht aan geschonken?
Ik zie dat het bij ons morgenochtend gaat over Rom. 1: 16 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek.
In onze gemeente wordt er geen (bijzondere) aandacht aan geschonken. Ik denk dat ik wel kan stellen dat er in ieder geval wekelijks voor het volk der Joden wordt gebeden.

Afgelopen zaterdag viel me in het kader van de vraag van Hendrikus wel een (schokkende) tweet op van rabbijn Lody van der Kamp.
Lody van der Kamp schreef:Even een boodschap aan GerGem, Refonet, Bonders tgv Israel-Zondag. U mag zo veel bidden voor mijn bekering als u wil. Ik doe toch niet mee.
Van nature ons aller reactie.
Plaats reactie