Israëlzondag?

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Israëlzondag?

Bericht door Unionist »

Op Refoweb vond ik de volgende vraag:
Vraag:Waar komt de Israëlzondag vandaan? Wat is de betekenis ervan?


Antwoord: Om deze vraag te beantwoorden citeer ik een stukje uit de Christelijke Encyclopedie. De Israëlzondag is “een gedenkdag bij de protestantse kerken in Nederland (dus alle protestantse kerken houden deze zondag; MWM). In 1949 voldeed de Hervormde synode aan het verzoek voor de raad van Kerk en Israël om een bepaalde zondag, de zondag voor de Grote Verzoendag bij voorkeur, te bestemmen voor opwekking en liefde voor Israël.”

De Israëlzondag is dus een zondag om speciaal aan het Joodse volk te denken. Het is historisch gezien niet zo vreemd dat dit verzoek in 1949 is gekomen. In 1948 is de Joodse staat opgericht en toen hebben de kerken ook weer oog gekregen voor het Joodse volk. En dit is heel belangrijk: de kerken verliezen tot op de dag van vandaag wel eens te veel uit het oog wat de ontzettend grote betekenis is van het Joodse volk. Paulus laat dit zien in Romeinen 9 t/m 11: de verwerping van de Joden is de zaligheid van de heidenen, maar de aanneming van de Joden is het leven uit de doden. Jezus Zelf zegt: de zaligheid is uit de Joden (Joh 4:22). Het is een heel goede gewoonte om één zondag in het jaar speciaal bij het Joodse volk stil te staan: uit liefde voor het volk, maar vooral te bidden voor de bekering van het Joodse volk uit wie de zaligheid is.

Tegelijk is Israël ook het hart van de wereldgeschiedenis. De wereldgeschiedenis draait uiteindelijk om de spil Israël. Deze realiteit is wel eens te weinig benadrukt. Daarom zouden we eigenlijk meer dan één zondag bij het Joodse volk stil moeten staan: de kerk biddend en verwachtend de bekering van Israël! Dit is de diepste betekenis van Israëlzondag.

M. W. Muilwijk
Mijn vraag daarop: is er in jouw gemeente iets aan deze dag gedaan? Zo nee, waarom niet? Waarom hebben sommige kerken geen Israël zondag?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Israëlzondag vind ik een goede zaak, maar dan moet het wél écht Israëlzondag zijn en niet zoals de PKN landelijk en vele gemeenten er soms vorm aan geven.

In mijn voormalige gemeente (PKN ) heeft men een CvI krantje uitgedeeld, dát vind ik wel een hele goede zaak. In mijn huidige gemeente (CGK) heeft men er helemaal niet bij stilgestaan, ik weet niet of men daar dit fenomeen kent. Er is zelfs niet stilgestaan bij Jom Kippoer :oops: diepe schande :oops:

Wel werd er voor Israël gebeden, maar persoonlijk zou ik in de eredienst dieper daarbij stil willen staan (eventueel liturgie vormgeven met sterke overeenkomsten met Israëlische vieringen, etc.).
Laatst gewijzigd door Vincent op 03 okt 2006, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

In 1949 werd overigens op de eerste zondag van oktober voor het eerst Israëlzondag gevierd, door de NHK.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Bij ons bestede de predikant van de morgendienst in zijn gebed aan de Israelzondag.
En in zijn preek ook, door het begin van het Joodse volk op te zoeken, de roeping van God van Abram uit Ur der Chaldeen.
Israel het uitverkoren volk van God. Israel onze oudste broeder.

Onze eigen predikant, bad ´s middags ook voor Israel.
Bidden voor Israel gebeurt bij ons in de gemeente overgens vaker.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

In hoeverre er zondag aandacht aan werd besteed in de preek, verschilde per predikant. De een noémde het alleen, de ander maakte een mooie preek over Rom. 9, de gang van de Heere met Zijn volk Israël. In het gebed had Israël bij iedereen een plaats, maar dat is niet exclusief voor Israëlzondag.

Ook werd er zondag gecollecteerd voor Christenen voor Israël.

En de organisten hadden een mooie kapstok om Israël-gerelateerde liederen te spelen, variërend van Psalm 122 tot de Holy City, van Lichtstad tot Yerushalaim.

Kortom: het is niet onopgemerkt voorbijgegaan.
Kokje
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 okt 2004, 09:59

Bericht door Kokje »

Bij ons (PKN) werd er in zowel de ochtend- als de middagdienst aandacht aan besteed dmv een preek over Israel, collecte voor Messiasbelijdende joden, gebed voor Israel en orgelspel.

Op zich wel een goede zaak om er aandacht aan te spreken, maar eerlijk gezegd vond ik twee preken over Israel toch wat overdreven.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Kokje schreef: Op zich wel een goede zaak om er aandacht aan te spreken, maar eerlijk gezegd vond ik twee preken over Israel toch wat overdreven.
Met Kerst preken ze toch ook 2x over Kerst?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik de contactbrief van de hervormde evangelisatie op GG waar ik de diensten bezoek, stond een meditatie over de positie van Israel. Verder werden er krantjes van CvI uitgedeeld (niet aangenomen omdat ik die thuis al heb). Vorig jaar stond de preek ook in het teken van Israel, dit jaar niet. In het voorspel voor de avonddienst die ik op een andere plek bezocht werd het Israelische volkslied door het orgelspel geweven.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 03 okt 2006, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

BIj ons ook aandacht voor Israel in preek, gebed en orgelspel.

Tekst; Ps 46:1 ¶ Een lied op Alamoth, voor den opperzangmeester, onder de kinderen van Korach. (46-2) God is ons een Toevlucht en Sterkte; Hij is krachtelijk bevonden een Hulp in benauwdheden.

Thema: Gods trouw is bewezen trouw
Kokje
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 okt 2004, 09:59

Bericht door Kokje »

Unionist schreef:
Kokje schreef: Op zich wel een goede zaak om er aandacht aan te spreken, maar eerlijk gezegd vond ik twee preken over Israel toch wat overdreven.
Met Kerst preken ze toch ook 2x over Kerst?
Dat is waar, maar dat vind ik toch van een andere orde. En Israelpreken zijn over het algemeen toch wat afstandelijk en zakelijk en passen m.i. beter in een leerdienst dan in de ochtenddienst.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Kokje schreef:
Unionist schreef:
Kokje schreef: Op zich wel een goede zaak om er aandacht aan te spreken, maar eerlijk gezegd vond ik twee preken over Israel toch wat overdreven.
Met Kerst preken ze toch ook 2x over Kerst?
Dat is waar, maar dat vind ik toch van een andere orde. En Israelpreken zijn over het algemeen toch wat afstandelijk en zakelijk en passen m.i. beter in een leerdienst dan in de ochtenddienst.
Oneens. Daar wordt toch ook uit het boek Esther gepreekt?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Bij ons was het thema: "En geheel Israel zal zalig worden..."
Dus we hebben er zeker wat mee gedaan. Ook extra in de gebeden opgedragen.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

In onze gemeente werd er gepreekt over Romeinen 9:1-5 met als kerntekst vers 3 en 4.
Deze preek ging helemaal over de positie van Israël t.o.v. de kerk en de volken.
Duidelijk kwam naar voren dat Israël een unieke positie heeft ten opzichte van de andere volken. In de toekomst zal nog duidelijker naar voren de aparte positie van Israël, als zij gaan zien dat de Heere Jezus toch de Messias blijkt te zijn.
Ik heb nog nooit zo duidelijk over dit thema horen preken.
Het kwam ook mooi uit, onze predikant is bezig met de Romeinenbrief. Het was altijd al spannend en verrassend, nu met de hoofdstukken 9, 10 en 11 kijk ik in het bijzonder uit naar de komende zondagen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Israëlzondag?

Bericht door Hendrikus »

Een oude draad weer oppakken: morgen is het Israëlzondag.
In hoeverre wordt daar in jullie gemeente aandacht aan geschonken?
Ik zie dat het bij ons morgenochtend gaat over Rom. 1: 16 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Israëlzondag?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:Een oude draad weer oppakken: morgen is het Israëlzondag.
In hoeverre wordt daar in jullie gemeente aandacht aan geschonken?
Ik zie dat het bij ons morgenochtend gaat over Rom. 1: 16 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek.
Er wordt regelmatig aandacht aan Israël geschonken. Niet een speciale dag of een speciaal thema. Toch wordt wel opgemerkt dat wel iets gaande lijkt in Israël i.v.m met de tijden waarop we acht hebben te slaan. Ik meen dat ds. vorige week nog verwees naar de Israëlbode. En het is goed waakzaam te zijn en te blijven. Er liggen beloften voor het volk van Israël, en als we alles goed nagaan zien we dat de Heere wijkt uit Europa, terwijl in Azië, met name China en Korea de Kerk lijkt op te komen. Maar wat Israël betreft, zo merkte ds. op, daar liggen anders als voor ons, nog goddelijke beloften die zeker op Gods tijd vervuld zullen worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie