Gekrookte Riet

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef:
Matthijs schreef:Ook in het rijtje met voormalige gekrookte riet predikanten zit nogal verschil in preken. Ik vind dat er nogal verschil is tussen ds. Roos en ds. Vlietstra bijvoorbeeld.
Ds. Roos (de keren dat ik 'm gehoord heb) staat behoorlijk met zijn eigen bevindingen op de kansel en laat het zo overkomen dat bijvoorbeeld "'s nachts je zonden bewenen" absoluut niet gemist wordt in het leven van een kind van God. Hij maakt geen onderscheid tussen de verschillende karakters van mensen.

Ds. Vlietstra vind ik zeer bijbelgetrouw. Hij blijft bij de tekst.
Om het zomaar te zeggen: schriftuurlijk-bevindelijk.

Ds. Pieters is nooit een gekrookte rieter geweest. Ook geen bonder. Gewoon nergens bij.

Ook een ds. TJ. de Jong kun je ook absoluut niet vergelijken met een dhr. Zwartbol.

Het zit 'm denk ik hier in, dat sommige voormalige gekrookte riet predikanten nogal eens een woordje hebben voor de bekommerden. De bekommerde, dat is een trap waar velen onder deze prediking blijven steken. Deze mensen worden juist als kinderen van God betitteld (zo komt het over) en ze blijven ook altijd bekommerd.
Want het bekommerde volk dat is nu Gods volk. Ze worden bevestigd bij deze predikanten in hun bekommernis, dus blijven ze bekommerd. En ze zijn o zo bang voor elkaar om vrijuit te spreken gelijk een Job "ik weet mijn Verlosser leeft", want o, straks kom ik over als een "gearriveerde". Hoewel ik dat op een gezelschap in Staphorst wel anders meegemaakt heb. Maar dat even terzijde.
Bang voor elkaar, en daarom ontbreekt er vaak de vrijmoedigheid bij dit bekommerde volk om vrijuit te spreken. Ja die momenten zijn er wel, maar dat is op het moment dat ze dat ook werkelijk ervaren (bevinden) (bijv. aan het HA), dan komen er tranen. Zonder tranen kun je toch eigenlijk de liefde van God voor vijanden niet ervaren, zo denkt men. Maar, het geloof is juist in beoefening wanneer het "gevoel" niet aanwezig is, toch? Het is het moeilijkste, om te geloven in het bloed van Christus, terwijl al het gevoel daarvan ontbreekt. En toch "zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben". Dus met je geestelijke ogen niets ervan zien, en toch geloven.

Hoewel ik voor een schriftuurlijke-bevindelijke prediking sta, ben ik bang voor gevoelens, want niets is zo bedriegelijk dan het gevoel.
Ik geloof dat er heel wat afgetraand wordt door het gevoel zonder dat er ware bevinding aanwezig is.
Je bent een gevoelsmens of je bent het niet of minder dan de ander.

Overigens, als de Heere overkomt door Zijn Woord (De Bijbel), dan valt overigens wel alle twijfel weg, dan neemt Hij alle twijfel weg. En dat gaat ook niet gevoelloos.

Ik hoop overigens dat ik de mensen die graag onder het gehoor zitten van een gekrookte riet predikant goed omschreven heb.
Het is dus niet zo dat ik de bekommerden afschrijf. Want ik geloof zeker dat er een bekommerd volk is. Maar je leven lang altijd een bekommerde.?.? Ik denk wel dat het de uitwerking is van preken van sommige Voormalige GKriet predikanten. En dat deze prediking eigenlijk bijna alleen maar gebracht wordt in de Oud Ger Gem (in Ned). Ik hoop dat ik het mis heb.
Het is onzin te stellen dat deze mensen onder de prediking blijven steken in hun "bekommering". Alsof het door de prediking komt. De bekommering is de weg des heils. Op het moment dat deze mensen nooit onder hun "bekommering" uitkomen en zo ook sterven, zijn ze nooit waar bekommerd geweest. Maar de ware bekommering "werkt" altijd toe naar Christus en Zijn Gerechtigheid en loopt daar ook op uit. En daarom zitten ze graag onder deze predikanten; dan scheppen ze moed uit zijn behoudenis. Maar niet dat door deze prediking mensen bekommerd blijven. Hooguit zouden deze predikanten luisteraars kunnen trekken die in de bekommernis leven.
Erasmiaan,

Die bekommerden hebben dan (ineens) een ruim sterfbed, omdat daar de waas die vanuit de prediking tot hen kwam, weg valt. Ze krijgen de troost in het sterven, maar onze HC leert dat er een getroost leven én sterven kan zijn vanuit Christus (en kennis van de 3 stukken).

Het stuk van Matthijs doet m.i. recht aan de werkelijkheid. En het is heus niet tegen de GG geschreven, want bij mijn weten was het GR een stroming in de Hervormde kerk. Dat er een overlap zit lijkt me evident, maar dat zou betekenen dat het beschreven gevaar realiteit is en niet zozeer een vergezochte kritiek op de GG.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Eppie schreef:... in onze plaatstelijk GG wordt wel degelijk de bekommernis als maatstaf genomen en als jij maar een blijkt geeft van meer geloof dan ben je veroordeeld tot het gearriveerde christendom en kost het je jaren om van dat predikaat af te komen als je er al van af komt.
Als God Zijn belofte aan je hart verzegeld heeft, wanneer Hij gezworen heeft dat Hij niet meer op u toornen noch u schelden zal, ga je wat minder belang hechten aan het predikaat dat mensen je geven. Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil. Laat de godsdienst er dan maar het predikaat aan geven wat ze wil.
Andersom ook: wat schiet je ermee op als je in de hele plaatselijke GG de naam hebt, dat je leeft en je de handen oplegt, terwijl je dood bent?

Laat dat voorop staan.
Eppie schreef:Zelfs ds. M in zijn catechismusverklaring gaat er van uit dat het geloof bekommerd is.
Ik weet niet precies wie je bedoelt met ds. M.
Maar als het ds. Moerkerken is, doe je hem en zijn catechismusverklaring met deze uitspraak geen recht. Goed, hij heeft veel plaats in zijn hart en in de prediking voor de bekommerden, de kleintjes. Maar het is niet zijn maatstaf.
Lees dan bijvoorbeeld maar eens in zijn CV de imposante preek over zondag 22: Wat troost geeft u de opstanding des vleses? en Wat troost schept gij uit het artikel van het eeuwige leven?
Ik denk niet dat je dan bovenstaande quote nog vol kan houden!
Miscanthus schreef:Moed scheppen uit de behoudenis van een predikant is onzin. Gods beloften scheppen moed.
Beetje kort door de bocht, Miscanthus. Het een sluit het ander niet uit:
Dan zal ik elk, die 't heilspoor bijster is,
Vrijmoedig al Uw rechte wegen leren;
De zondaar zal zich dan tot U bekeren,
En scheppen moed uit mijn behoudenis.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Wat is bekommerd?

Ik denk dat gezien onze afkomst en onze dagelijkse afwijking van God het gedurig in ons zal moeten zijn:

Ik ellendig mens. Wie zal mij verlossen uit het lichaam der zonde en des doods.
Dit zij Paulus niet in zijn eerste tijd na zijn bekering.

Ik geloof niet dat er predikanten zijn in de GG die zeggen:
Blijf maar lekker bekommerd hoor! Je komt er wel.
Vanuit die bekommerde toestand wordt heengewezen naar Christus die alles heeft volbracht.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oude Paden schreef:Ik geloof niet dat er predikanten zijn in de GG die zeggen:
Blijf maar lekker bekommerd hoor! Je komt er wel.
Vanuit die bekommerde toestand wordt heengewezen naar Christus die alles heeft volbracht.
Herhaaldelijk hoorde ik (s)preken over "een volkje van och en ach" als zijnde het ware volk van God. Geloofszekerheid of vreugde in Christus? "Ach, 't zijn uurtjes van korte duurtjes","zo genoten, zo weer toegesloten".
In zo'n prediking wordt wel degelijk de bekommerde staat normatief gesteld. En wie daar overheen komt, wordt niet zelden bij het "juichend christendom" weggezet.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:
Oude Paden schreef:Ik geloof niet dat er predikanten zijn in de GG die zeggen:
Blijf maar lekker bekommerd hoor! Je komt er wel.
Vanuit die bekommerde toestand wordt heengewezen naar Christus die alles heeft volbracht.
Herhaaldelijk hoorde ik (s)preken over "een volkje van och en ach" als zijnde het ware volk van God. Geloofszekerheid of vreugde in Christus? "Ach, 't zijn uurtjes van korte duurtjes","zo genoten, zo weer toegesloten".
In zo'n prediking wordt wel degelijk de bekommerde staat normatief gesteld. En wie daar overheen komt, wordt niet zelden bij het "juichend christendom" weggezet.
De voorbeelden die je noemt vind ik slecht:

1. Volk van och en ach. Een verzekerd christen blijft ook een 'klagend' christen. Hij klaagt, niet meer zoals een bekommerde (och, mocht het voor mij ook nog kunnen), maar hij klaagt onder de strijd tegen de zonde, over zijn eigen zwakheid, over de overblijfselen van de oude mens in hem, over zijn ongeloof, etc

2. Uurtjes van korte duurtjes. Ook voor een verzekerd gelovige, is de gevoelige geloofsbeleving incidenteel. Hij heeft echter wel de rust en het vertrouwen, dat zijn zonde om Christus wil vergeven zijn, ook buiten die gevoelige momenten om.

Helaas moet ik zeggen dat het zeker voorkomt in de GG, dat men geen ruimte openlaat voor verzekerde christenen, onder ander onder gebruik van genoemde uitdrukkingen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

memento schreef:
Hendrikus schreef:
Oude Paden schreef:Ik geloof niet dat er predikanten zijn in de GG die zeggen:
Blijf maar lekker bekommerd hoor! Je komt er wel.
Vanuit die bekommerde toestand wordt heengewezen naar Christus die alles heeft volbracht.
Herhaaldelijk hoorde ik (s)preken over "een volkje van och en ach" als zijnde het ware volk van God. Geloofszekerheid of vreugde in Christus? "Ach, 't zijn uurtjes van korte duurtjes","zo genoten, zo weer toegesloten".
In zo'n prediking wordt wel degelijk de bekommerde staat normatief gesteld. En wie daar overheen komt, wordt niet zelden bij het "juichend christendom" weggezet.
De voorbeelden die je noemt vind ik slecht:

1. Volk van och en ach. Een verzekerd christen blijft ook een 'klagend' christen. Hij klaagt, niet meer zoals een bekommerde (och, mocht het voor mij ook nog kunnen), maar hij klaagt onder de strijd tegen de zonde, over zijn eigen zwakheid, over de overblijfselen van de oude mens in hem, over zijn ongeloof, etc
Dat is dan wel een (zelf)beklag wat geuit wordt tegenover God en niet tegenover de mensen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Pim schreef:
memento schreef:
Hendrikus schreef:
Oude Paden schreef:Ik geloof niet dat er predikanten zijn in de GG die zeggen:
Blijf maar lekker bekommerd hoor! Je komt er wel.
Vanuit die bekommerde toestand wordt heengewezen naar Christus die alles heeft volbracht.
Herhaaldelijk hoorde ik (s)preken over "een volkje van och en ach" als zijnde het ware volk van God. Geloofszekerheid of vreugde in Christus? "Ach, 't zijn uurtjes van korte duurtjes","zo genoten, zo weer toegesloten".
In zo'n prediking wordt wel degelijk de bekommerde staat normatief gesteld. En wie daar overheen komt, wordt niet zelden bij het "juichend christendom" weggezet.
De voorbeelden die je noemt vind ik slecht:

1. Volk van och en ach. Een verzekerd christen blijft ook een 'klagend' christen. Hij klaagt, niet meer zoals een bekommerde (och, mocht het voor mij ook nog kunnen), maar hij klaagt onder de strijd tegen de zonde, over zijn eigen zwakheid, over de overblijfselen van de oude mens in hem, over zijn ongeloof, etc
Dat is dan wel een (zelf)beklag wat geuit wordt tegenover God en niet tegenover de mensen.
Het och en ach van een ware bekommerde wordt ook alleen tegenover God geklaagd, en niet tegenover mensen. Anders is er iets goed mis...
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Misschien is het gevaarlijk wat ik hier zeg, maar.....

Als ik de preken nu in de GG met het verleden vergelijk is het dan niet zo dat er weinig "verzekerde" predikanten zijn.
en dat de prediking vele malen minder dieper gaat dan een 50 jaar geleden?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Oude Paden schreef:Misschien is het gevaarlijk wat ik hier zeg, maar.....

Als ik de preken nu in de GG met het verleden vergelijk is het dan niet zo dat er weinig "verzekerde" predikanten zijn.
en dat de prediking vele malen minder dieper gaat dan een 50 jaar geleden?
Moeilijk. Gewaagd ook wat je zegt. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met 50 jaar geleden. Maar kenmerkenprediking lijkt heel diep te gaan, maar als ik het beluister, dan gaat het juist niet diep. En dat is toch anders als wat ik in de GR kring hoor (als ie al bestaat...)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Vincent schreef:
Dathenum schreef:
Marnix schreef:
jacob schreef:Als het gekrookte riet een blad heeft, hebben ze vast ook wel bedoelingen, doelen en doelstellingen? Kan iemand die formuleren?
Het Gekrookte Riet had geen blad, maar was een blad. Na het ontstaan van de Hersteld Hervormde Kerk is het betreffende blad stopgezet, om plaats te maken voor het nieuwe "Hervormd Kerkblad". De doelstelling van het blad was de verspreiding van een bevindelijk geloofsbeleving (ter rechterzeide van de Gereformeerde Bond).
zie je wel :mrgreen:

@Freek: ds. Pieters staat ook bekend als een echte GR-er. Maar goed, het classificeren van predikanten lijkt mij sowieso weinig zinvol.
Volgens mij ds Pieters een OSW-er.
http://www.omsionswil.nl
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Hendrikus schreef:
Oude Paden schreef:Ik geloof niet dat er predikanten zijn in de GG die zeggen:
Blijf maar lekker bekommerd hoor! Je komt er wel.
Vanuit die bekommerde toestand wordt heengewezen naar Christus die alles heeft volbracht.
Herhaaldelijk hoorde ik (s)preken over "een volkje van och en ach" als zijnde het ware volk van God. Geloofszekerheid of vreugde in Christus? "Ach, 't zijn uurtjes van korte duurtjes","zo genoten, zo weer toegesloten".
In zo'n prediking wordt wel degelijk de bekommerde staat normatief gesteld. En wie daar overheen komt, wordt niet zelden bij het "juichend christendom" weggezet.
Juichend chistendom!!

Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Oude Paden schreef:Ik geloof niet dat er predikanten zijn in de GG die zeggen:
Blijf maar lekker bekommerd hoor! Je komt er wel.
Vanuit die bekommerde toestand wordt heengewezen naar Christus die alles heeft volbracht.
Herhaaldelijk hoorde ik (s)preken over "een volkje van och en ach" als zijnde het ware volk van God. Geloofszekerheid of vreugde in Christus? "Ach, 't zijn uurtjes van korte duurtjes","zo genoten, zo weer toegesloten".
In zo'n prediking wordt wel degelijk de bekommerde staat normatief gesteld. En wie daar overheen komt, wordt niet zelden bij het "juichend christendom" weggezet.
Juichend chistendom!!

Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Jesaja 9:

1 Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; degenen, die wonen in het land van de schaduw des doods, over dezelve zal een licht schijnen. 2 Gij hebt dit volk vermenigvuldigd, maar Gij hebt de blijdschap niet groot gemaakt; zij zullen nochtans blijde wezen voor Uw aangezicht, gelijk men zich verblijdt in den oogst, gelijk men verheugd is, wanneer men de buit uitdeelt. 3 Want het juk van hun last, en den stok hunner schouders, en den staf desgenen, die hen dreef, hebt Gij verbroken,
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Oude Paden schreef:Misschien is het gevaarlijk wat ik hier zeg, maar.....
Valt wel mee. Je zal geen gewapende fundamentalisten op je dak krijgen, of zo. :wink:

Maar in ernst:
Oude Paden schreef:Als ik de preken nu in de GG met het verleden vergelijk is het dan niet zo dat er weinig "verzekerde" predikanten zijn.
Dat valt moeilijk te zeggen, omdat je niet alle preken van "het verleden" heb gehoord (neem ik tenminste aan, gezien je leeftijd), alleen datgene wat kennelijk de moeite van het bewaren waard was.

En ook nu kan je niet alle schakeringen, zelfs niet van 1 predikant, beluisteren. Elke predikant zal ook, evenals bijvoorbeeld David en Paulus, zijn meer en minder verzekerde momenten kennen; zowel op als onder de kansel.
Oude Paden schreef:en dat de prediking vele malen minder diep gaat dan een 50 jaar geleden?
Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor.
Overigens is het nogal wat, wat je hier beweert.
Welke diepte mis je eigenlijk? Theologische diepgang, bevindelijke diepgang, diepte van wetsprediking, diepte van de rijkdom van de wijsheid en de kennis Gods?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Oude Paden schreef:Ik geloof niet dat er predikanten zijn in de GG die zeggen:
Blijf maar lekker bekommerd hoor! Je komt er wel.
Vanuit die bekommerde toestand wordt heengewezen naar Christus die alles heeft volbracht.
Herhaaldelijk hoorde ik (s)preken over "een volkje van och en ach" als zijnde het ware volk van God. Geloofszekerheid of vreugde in Christus? "Ach, 't zijn uurtjes van korte duurtjes","zo genoten, zo weer toegesloten".
In zo'n prediking wordt wel degelijk de bekommerde staat normatief gesteld. En wie daar overheen komt, wordt niet zelden bij het "juichend christendom" weggezet.
Juichend chistendom!!

Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
En dan volgt:

13 De overgeblevenen van Israel zullen geen onrecht doen, noch leugen spreken, en in hun mond zal geen bedriegelijke tong gevonden worden; maar zij zullen weiden en nederliggen, en niemand zal hen verschrikken.
14 Zing vrolijk, gij dochter Sions, juich, Israel; wees blijde, en spring op van vreugde van ganser harte, gij dochter Jeruzalems!
jacob

Bericht door jacob »

refo schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Oude Paden schreef:Ik geloof niet dat er predikanten zijn in de GG die zeggen:
Blijf maar lekker bekommerd hoor! Je komt er wel.
Vanuit die bekommerde toestand wordt heengewezen naar Christus die alles heeft volbracht.
Herhaaldelijk hoorde ik (s)preken over "een volkje van och en ach" als zijnde het ware volk van God. Geloofszekerheid of vreugde in Christus? "Ach, 't zijn uurtjes van korte duurtjes","zo genoten, zo weer toegesloten".
In zo'n prediking wordt wel degelijk de bekommerde staat normatief gesteld. En wie daar overheen komt, wordt niet zelden bij het "juichend christendom" weggezet.
Juichend chistendom!!

Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
En dan volgt:

13 De overgeblevenen van Israel zullen geen onrecht doen, noch leugen spreken, en in hun mond zal geen bedriegelijke tong gevonden worden; maar zij zullen weiden en nederliggen, en niemand zal hen verschrikken.
14 Zing vrolijk, gij dochter Sions, juich, Israel; wees blijde, en spring op van vreugde van ganser harte, gij dochter Jeruzalems!

Maar dat kwam eff niet zo goed uit refo :mrgreen:
Plaats reactie