Gekrookte Riet

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Gekrookte Riet

Bericht door freek »

In de HHK gemeente waar ik regelmatig kom, gaan 'vogels' van allerlei pluimage voor. Het valt me op dat de predikanten die getypeerd worden als gekrookte rieters veel overeenkomsten hebben met de (oud) ger gem. Voorbeelden: Roos, De Jong, Theunissen, Vlietstra en Reinders. Maar ook onder de gekrookte rieters is volgens mij weer best behoorlijk accentverschil. Want ik vind bijvoorbeeld ds. Zweistra en ds Pieters weer heel anders preken dan bovengenoemde. Hoe zit dat precies in het voormalige GkR?
jacob

Bericht door jacob »

Ds Pieters mag misschien rechts zijn. Ik denk dat zijn preken zeer zuiver zijn.

Die zijn bijvoorbeeld absoluut niet te vergelijken met ds Zwartbol.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Vincent »

freek schreef:In de HHK gemeente waar ik regelmatig kom, gaan 'vogels' van allerlei pluimage voor. Het valt me op dat de predikanten die getypeerd worden als gekrookte rieters veel overeenkomsten hebben met de (oud) ger gem. Voorbeelden: Roos, De Jong, Theunissen, Vlietstra en Reinders. Maar ook onder de gekrookte rieters is volgens mij weer best behoorlijk accentverschil. Want ik vind bijvoorbeeld ds. Zweistra en ds Pieters weer heel anders preken dan bovengenoemde. Hoe zit dat precies in het voormalige GkR?

"Het" GR bestond niet. Het waren predikanten rond een blaadje, meer niet.

Alles wat rechts van de GB was, werd nogal eens als GR bestempeld, niet geheel terecht.

Zoals Jacob al zegt, de GR is niet te vergelijken met de OGG. Naar mijn weten is ook bijv. die bijzondere wijze van uitdrukken (Gen-a-d-e en vr-e-d-e), niet gewoon bij "GR-ers". Zelfs bij een ultra-rechtse predikant als ds. Roodsandt hoor je dat niet zó bij mijn weten.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Ook in het rijtje met voormalige gekrookte riet predikanten zit nogal verschil in preken. Ik vind dat er nogal verschil is tussen ds. Roos en ds. Vlietstra bijvoorbeeld.
Ds. Roos (de keren dat ik 'm gehoord heb) staat behoorlijk met zijn eigen bevindingen op de kansel en laat het zo overkomen dat bijvoorbeeld "'s nachts je zonden bewenen" absoluut niet gemist wordt in het leven van een kind van God. Hij maakt geen onderscheid tussen de verschillende karakters van mensen.

Ds. Vlietstra vind ik zeer bijbelgetrouw. Hij blijft bij de tekst.
Om het zomaar te zeggen: schriftuurlijk-bevindelijk.

Ds. Pieters is nooit een gekrookte rieter geweest. Ook geen bonder. Gewoon nergens bij.

Ook een ds. TJ. de Jong kun je ook absoluut niet vergelijken met een dhr. Zwartbol.

Het zit 'm denk ik hier in, dat sommige voormalige gekrookte riet predikanten nogal eens een woordje hebben voor de bekommerden. De bekommerde, dat is een trap waar velen onder deze prediking blijven steken. Deze mensen worden juist als kinderen van God betitteld (zo komt het over) en ze blijven ook altijd bekommerd.
Want het bekommerde volk dat is nu Gods volk. Ze worden bevestigd bij deze predikanten in hun bekommernis, dus blijven ze bekommerd. En ze zijn o zo bang voor elkaar om vrijuit te spreken gelijk een Job "ik weet mijn Verlosser leeft", want o, straks kom ik over als een "gearriveerde". Hoewel ik dat op een gezelschap in Staphorst wel anders meegemaakt heb. Maar dat even terzijde.
Bang voor elkaar, en daarom ontbreekt er vaak de vrijmoedigheid bij dit bekommerde volk om vrijuit te spreken. Ja die momenten zijn er wel, maar dat is op het moment dat ze dat ook werkelijk ervaren (bevinden) (bijv. aan het HA), dan komen er tranen. Zonder tranen kun je toch eigenlijk de liefde van God voor vijanden niet ervaren, zo denkt men. Maar, het geloof is juist in beoefening wanneer het "gevoel" niet aanwezig is, toch? Het is het moeilijkste, om te geloven in het bloed van Christus, terwijl al het gevoel daarvan ontbreekt. En toch "zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben". Dus met je geestelijke ogen niets ervan zien, en toch geloven.

Hoewel ik voor een schriftuurlijke-bevindelijke prediking sta, ben ik bang voor gevoelens, want niets is zo bedriegelijk dan het gevoel.
Ik geloof dat er heel wat afgetraand wordt door het gevoel zonder dat er ware bevinding aanwezig is.
Je bent een gevoelsmens of je bent het niet of minder dan de ander.

Overigens, als de Heere overkomt door Zijn Woord (De Bijbel), dan valt overigens wel alle twijfel weg, dan neemt Hij alle twijfel weg. En dat gaat ook niet gevoelloos.

Ik hoop overigens dat ik de mensen die graag onder het gehoor zitten van een gekrookte riet predikant goed omschreven heb.
Het is dus niet zo dat ik de bekommerden afschrijf. Want ik geloof zeker dat er een bekommerd volk is. Maar je leven lang altijd een bekommerde.?.? Ik denk wel dat het de uitwerking is van preken van sommige Voormalige GKriet predikanten. En dat deze prediking eigenlijk bijna alleen maar gebracht wordt in de Oud Ger Gem (in Ned). Ik hoop dat ik het mis heb.
wladek

Bericht door wladek »

Het" GR bestond niet. Het waren predikanten rond een blaadje, meer niet.

er bestond wel degelijk een GR. ze voelde zich verbonden met elkaar. het blad is een uitgave er van. het is te vergelijken met de GB die een stroming is binnen de hervormde kerk, net zoals de confesionele een stroming was binnen de hervormde kerk, was de gekrookte rieters dit ook.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

wladek schreef:
Het" GR bestond niet. Het waren predikanten rond een blaadje, meer niet.

er bestond wel degelijk een GR. ze voelde zich verbonden met elkaar. het blad is een uitgave er van. het is te vergelijken met de GB die een stroming is binnen de hervormde kerk, net zoals de confesionele een stroming was binnen de hervormde kerk, was de gekrookte rieters dit ook.
De GB was een organisatie met leden, het GR was dat dacht ik nooit?? Natuurlijk was het wel een bepaalde stroming, maar niet zozeer verenigd rond een bepaald kerkelijk ideaal, vastgelegd in verenigingsstatuten, zoals de GB. Meer een blaadje met sympathisanten, dacht ik eigenlijk.

Maar goed, ik ben nooit GB, GR confessioneel of wat voor modaliteit dan ook geweest, maar gewoon hervormd :|
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jacob schreef:Ds Pieters mag misschien rechts zijn. Ik denk dat zijn preken zeer zuiver zijn.

Die zijn bijvoorbeeld absoluut niet te vergelijken met ds Zwartbol.
Hm, dat voegt niet zoveel aan de discussie toe denk ik :) Ik denk dat sommige dingen in zijn preken niet zuiver zijn :) Sterker nog, dat weet ik wel zeker :)

Als het gekrookte riet een blad heeft, hebben ze vast ook wel bedoelingen, doelen en doelstellingen? Kan iemand die formuleren?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:
jacob schreef:Als het gekrookte riet een blad heeft, hebben ze vast ook wel bedoelingen, doelen en doelstellingen? Kan iemand die formuleren?
Het Gekrookte Riet had geen blad, maar was een blad. Na het ontstaan van de Hersteld Hervormde Kerk is het betreffende blad stopgezet, om plaats te maken voor het nieuwe "Hervormd Kerkblad". De doelstelling van het blad was de verspreiding van een bevindelijk geloofsbeleving (ter rechterzeide van de Gereformeerde Bond).
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:
jacob schreef:Ds Pieters mag misschien rechts zijn. Ik denk dat zijn preken zeer zuiver zijn.

Die zijn bijvoorbeeld absoluut niet te vergelijken met ds Zwartbol.
Hm, dat voegt niet zoveel aan de discussie toe denk ik :) Ik denk dat sommige dingen in zijn preken niet zuiver zijn :) Sterker nog, dat weet ik wel zeker :)

Als het gekrookte riet een blad heeft, hebben ze vast ook wel bedoelingen, doelen en doelstellingen? Kan iemand die formuleren?
Het blad Gekrookte Riet is met de komst van de HHK opgeheven
daarvoor is het Hervormd Kerkblad in de plaats gekomen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Ds. Pieters is nooit een gekrookte rieter geweest. Ook geen bonder. Gewoon nergens bij.
Toch klopt dit niet helemaal. Ds Pieters schrijft in het dagboekje Verzamelde Aren, dat toch geconcentreerd is rond het Gekrookte Riet. Ook sprak hij wel eens voor een ambtsdragersbijeenkomst van het GR
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Matthijs schreef:Ook in het rijtje met voormalige gekrookte riet predikanten zit nogal verschil in preken. Ik vind dat er nogal verschil is tussen ds. Roos en ds. Vlietstra bijvoorbeeld.
Ds. Roos (de keren dat ik 'm gehoord heb) staat behoorlijk met zijn eigen bevindingen op de kansel en laat het zo overkomen dat bijvoorbeeld "'s nachts je zonden bewenen" absoluut niet gemist wordt in het leven van een kind van God. Hij maakt geen onderscheid tussen de verschillende karakters van mensen.

Ds. Vlietstra vind ik zeer bijbelgetrouw. Hij blijft bij de tekst.
Om het zomaar te zeggen: schriftuurlijk-bevindelijk.

Ds. Pieters is nooit een gekrookte rieter geweest. Ook geen bonder. Gewoon nergens bij.

Ook een ds. TJ. de Jong kun je ook absoluut niet vergelijken met een dhr. Zwartbol.

Het zit 'm denk ik hier in, dat sommige voormalige gekrookte riet predikanten nogal eens een woordje hebben voor de bekommerden. De bekommerde, dat is een trap waar velen onder deze prediking blijven steken. Deze mensen worden juist als kinderen van God betitteld (zo komt het over) en ze blijven ook altijd bekommerd.
Want het bekommerde volk dat is nu Gods volk. Ze worden bevestigd bij deze predikanten in hun bekommernis, dus blijven ze bekommerd. En ze zijn o zo bang voor elkaar om vrijuit te spreken gelijk een Job "ik weet mijn Verlosser leeft", want o, straks kom ik over als een "gearriveerde". Hoewel ik dat op een gezelschap in Staphorst wel anders meegemaakt heb. Maar dat even terzijde.
Bang voor elkaar, en daarom ontbreekt er vaak de vrijmoedigheid bij dit bekommerde volk om vrijuit te spreken. Ja die momenten zijn er wel, maar dat is op het moment dat ze dat ook werkelijk ervaren (bevinden) (bijv. aan het HA), dan komen er tranen. Zonder tranen kun je toch eigenlijk de liefde van God voor vijanden niet ervaren, zo denkt men. Maar, het geloof is juist in beoefening wanneer het "gevoel" niet aanwezig is, toch? Het is het moeilijkste, om te geloven in het bloed van Christus, terwijl al het gevoel daarvan ontbreekt. En toch "zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben". Dus met je geestelijke ogen niets ervan zien, en toch geloven.

Hoewel ik voor een schriftuurlijke-bevindelijke prediking sta, ben ik bang voor gevoelens, want niets is zo bedriegelijk dan het gevoel.
Ik geloof dat er heel wat afgetraand wordt door het gevoel zonder dat er ware bevinding aanwezig is.
Je bent een gevoelsmens of je bent het niet of minder dan de ander.

Overigens, als de Heere overkomt door Zijn Woord (De Bijbel), dan valt overigens wel alle twijfel weg, dan neemt Hij alle twijfel weg. En dat gaat ook niet gevoelloos.

Ik hoop overigens dat ik de mensen die graag onder het gehoor zitten van een gekrookte riet predikant goed omschreven heb.
Het is dus niet zo dat ik de bekommerden afschrijf. Want ik geloof zeker dat er een bekommerd volk is. Maar je leven lang altijd een bekommerde.?.? Ik denk wel dat het de uitwerking is van preken van sommige Voormalige GKriet predikanten. En dat deze prediking eigenlijk bijna alleen maar gebracht wordt in de Oud Ger Gem (in Ned). Ik hoop dat ik het mis heb.
Het is onzin te stellen dat deze mensen onder de prediking blijven steken in hun "bekommering". Alsof het door de prediking komt. De bekommering is de weg des heils. Op het moment dat deze mensen nooit onder hun "bekommering" uitkomen en zo ook sterven, zijn ze nooit waar bekommerd geweest. Maar de ware bekommering "werkt" altijd toe naar Christus en Zijn Gerechtigheid en loopt daar ook op uit. En daarom zitten ze graag onder deze predikanten; dan scheppen ze moed uit zijn behoudenis. Maar niet dat door deze prediking mensen bekommerd blijven. Hooguit zouden deze predikanten luisteraars kunnen trekken die in de bekommernis leven.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Erasmiaan schreef:[Het is onzin te stellen dat deze mensen onder de prediking blijven steken in hun "bekommering". Alsof het door de prediking komt. De bekommering is de weg des heils. Op het moment dat deze mensen nooit onder hun "bekommering" uitkomen en zo ook sterven, zijn ze nooit waar bekommerd geweest. Maar de ware bekommering "werkt" altijd toe naar Christus en Zijn Gerechtigheid en loopt daar ook op uit. En daarom zitten ze graag onder deze predikanten; dan scheppen ze moed uit zijn behoudenis. Maar niet dat door deze prediking mensen bekommerd blijven. Hooguit zouden deze predikanten luisteraars kunnen trekken die in de bekommernis leven.
Ik mis hier elke verwijzing naar- en onderbouwing vanuit de Bijbel.
Moed scheppen uit de behoudenis van een predikant is onzin. Gods beloften scheppen moed. En als die onvoldoende gepredikt worden, blijft er weinig over dan "moed te scheppen" uit de behoudenis van een ander.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Erasmiaan schreef: Het is onzin te stellen dat deze mensen onder de prediking blijven steken in hun "bekommering". Alsof het door de prediking komt. De bekommering is de weg des heils. Op het moment dat deze mensen nooit onder hun "bekommering" uitkomen en zo ook sterven, zijn ze nooit waar bekommerd geweest. Maar de ware bekommering "werkt" altijd toe naar Christus en Zijn Gerechtigheid en loopt daar ook op uit. En daarom zitten ze graag onder deze predikanten; dan scheppen ze moed uit zijn behoudenis. Maar niet dat door deze prediking mensen bekommerd blijven. Hooguit zouden deze predikanten luisteraars kunnen trekken die in de bekommernis leven.
Erasmiaan, ik weet niet in welke gemeente je kerkt, maar om een voorbeeld te nemen, in onze plaatstelijk GG wordt wel degelijk de bekommernis als maatstaf genomen en als jij maar een blijkt geeft van meer geloof dan ben je veroordeeld tot het gearriveerde christendom en kost het je jaren om van dat predikaat af te komen als je er al van af komt. Zelfs ds. M in zijn catechismusverklaring gaat er van uit dat het geloof bekommerd is.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus schreef:
Erasmiaan schreef:[Het is onzin te stellen dat deze mensen onder de prediking blijven steken in hun "bekommering". Alsof het door de prediking komt. De bekommering is de weg des heils. Op het moment dat deze mensen nooit onder hun "bekommering" uitkomen en zo ook sterven, zijn ze nooit waar bekommerd geweest. Maar de ware bekommering "werkt" altijd toe naar Christus en Zijn Gerechtigheid en loopt daar ook op uit. En daarom zitten ze graag onder deze predikanten; dan scheppen ze moed uit zijn behoudenis. Maar niet dat door deze prediking mensen bekommerd blijven. Hooguit zouden deze predikanten luisteraars kunnen trekken die in de bekommernis leven.
Ik mis hier elke verwijzing naar- en onderbouwing vanuit de Bijbel.
Moed scheppen uit de behoudenis van een predikant is onzin. Gods beloften scheppen moed. En als die onvoldoende gepredikt worden, blijft er weinig over dan "moed te scheppen" uit de behoudenis van een ander.
Juist ja, Gods beloften scheppen moed, voor wedergeboren christenen. Ontken ik dat ergens? Wat moet je met Gods beloften als je niet kan geloven dat ze op jou persoonlijk van toepassing zijn? Dan schep je moed als je ziet dat de zon en de maan er nog staan, want dat betekend dat God door gaat met Zijn Kerkvergaderend werk. Dan schep je moed uit de behoudenis van een ander.
Eppie schreef:Erasmiaan, ik weet niet in welke gemeente je kerkt, maar om een voorbeeld te nemen, in onze plaatstelijk GG wordt wel degelijk de bekommernis als maatstaf genomen en als jij maar een blijkt geeft van meer geloof dan ben je veroordeeld tot het gearriveerde christendom en kost het je jaren om van dat predikaat af te komen als je er al van af komt. Zelfs ds. M in zijn catechismusverklaring gaat er van uit dat het geloof bekommerd is.
Ik geloof er niets van dat de bekommernis daar maatstaf is. Dan zou er niemand aan de avondmaalstafel zitten. Ja zul je zeggen, bijna niemand. Maar die mensen die er zitten zijn het bewijs dat wat je nu zegt onjuist is.

Het is misschien handig om de term bekommernis nog eens goed uit te duiden. Want geloof is niet bekommerd. Waar geloof is, is geen bekommernis. Waarschijnlijk heb je het artikel in de Saambinder (ook op dit forum gepubliceerd) van ds. Moerkerken gemist. Daarin zegt hij andere dingen, dan de gevolgtrekkingen die jij nu maakt.

Of heb je dit alles geschreven met een cynische ondertoon? Dat bekroop me even, bij het lezen van je reactie. Het lijkt soms wel of dit forum een vergaarbak is van criticasters van de GerGem.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:
jacob schreef:Als het gekrookte riet een blad heeft, hebben ze vast ook wel bedoelingen, doelen en doelstellingen? Kan iemand die formuleren?
Het Gekrookte Riet had geen blad, maar was een blad. Na het ontstaan van de Hersteld Hervormde Kerk is het betreffende blad stopgezet, om plaats te maken voor het nieuwe "Hervormd Kerkblad". De doelstelling van het blad was de verspreiding van een bevindelijk geloofsbeleving (ter rechterzeide van de Gereformeerde Bond).
zie je wel :mrgreen:

@Freek: ds. Pieters staat ook bekend als een echte GR-er. Maar goed, het classificeren van predikanten lijkt mij sowieso weinig zinvol.
Plaats reactie