Gekrookte Riet

emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gekrookte Riet

Bericht door emigrant »

Ditbenik schreef:
emigrant schreef:laten we dit weer eens openen...... denk soms weemoedig terug aan de gekrookte rieters.
Voordat ze helemaal vergeten worden.

het blad van toen staat nog steeds niet op Digibron. Heel jammer.

volgens mij waren er ook ‘gekrookten’ die na 2004 binnen de Bond en PKN zijn gebleven. Zowel enkele predikanten als leden. Heb ik het fout, dan hoor ik het wel.

Moest eraan denken toen ik op Digibron de geschiedenis van de GBS uitgave van 1973 las. In de correctie-commissie zaten toen o.a.: ds. P. J. Dorsman uit Staphorst, ds. M. Baan uit Zeist, ds. S. de Jong uit Ouddorp, ds. P. Blok uit Dirksland, ds. J. van der Haar uit Achterberg, ds. H. van Leeuwen uit Urk en ds. J. P. Verkade uit Nieuwe Tonge.

ik herkende daar een aantal gekrookte rieters in die ik ook beluisterd heb. De GBS Bijbel zou je dus voor een groot deel als een ‘gekrookte’ uitgave kunnen zien......
Als dit het lijstje is waarop je baseert dat de GBS Bijbel een Gekro-uitgave zou zijn, kun je door die gedachte gerust een streep zetten. Het blad het Gekro is opgericht in het jaar dat Dorsman overleed, Baan en Verkade behoorde niet bij het Gekro, dan blijft alleen S. de Jong over uit dit rijtje denk ik.
ja klopt, maar hun gemeenten Staphorst en Ouddorp waren wel Rieters, het gedachtengoed bestond al voordat het blad verscheen. En eigenlijk nog steeds.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Bertiel »

Dat er veel GR dominees waren die in GBS spreekbeurten voorgingen of in het bestuur zaten/zitten wil ik niet ontkennen. Toch was lang niet iedere GR dominee GBS minded.
Het GR was een tegengeluid van de ontwikkelingen in de GB.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:
emigrant schreef:laten we dit weer eens openen...... denk soms weemoedig terug aan de gekrookte rieters.
Voordat ze helemaal vergeten worden.

het blad van toen staat nog steeds niet op Digibron. Heel jammer.

volgens mij waren er ook ‘gekrookten’ die na 2004 binnen de Bond en PKN zijn gebleven. Zowel enkele predikanten als leden. Heb ik het fout, dan hoor ik het wel.

Moest eraan denken toen ik op Digibron de geschiedenis van de GBS uitgave van 1973 las. In de correctie-commissie zaten toen o.a.: ds. P. J. Dorsman uit Staphorst, ds. M. Baan uit Zeist, ds. S. de Jong uit Ouddorp, ds. P. Blok uit Dirksland, ds. J. van der Haar uit Achterberg, ds. H. van Leeuwen uit Urk en ds. J. P. Verkade uit Nieuwe Tonge.

ik herkende daar een aantal gekrookte rieters in die ik ook beluisterd heb. De GBS Bijbel zou je dus voor een groot deel als een ‘gekrookte’ uitgave kunnen zien......
Als dit het lijstje is waarop je baseert dat de GBS Bijbel een Gekro-uitgave zou zijn, kun je door die gedachte gerust een streep zetten. Het blad het Gekro is opgericht in het jaar dat Dorsman overleed, Baan en Verkade behoorde niet bij het Gekro, dan blijft alleen S. de Jong over uit dit rijtje denk ik.
Voor de juistheid ds. M. Baan was CGK.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gekrookte Riet

Bericht door -DIA- »

Het lijkt me wel duidelijk dat Het Gekrookte Riet meer de nadruk op de bevinding legde, en dat we deze stroming niet een op een kunnen vergelijken met de HHK. De HHK is wat dat betreft heterogener en breder. Zelf ben ik zolang het blad bestond abonnee geweest.

En inderdaad, ds. M. Baan behoorde tot de Chr. Geref. Kerken. Hij was het die jarenlang (anoniem) de meditaties verzorgde in het intussen ook niet meer bestaande blad De Vriend van Oud en Jong.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Het lijkt me wel duidelijk dat Het Gekrookte Riet meer de nadruk op de bevinding legde, en dat we deze stroming niet een op een kunnen vergelijken met de HHK. De HHK is wat dat betreft heterogener en breder. Zelf ben ik zolang het blad bestond abonnee geweest.

En inderdaad, ds. M. Baan behoorde tot de Chr. Geref. Kerken. Hij was het die jarenlang (anoniem) de meditaties verzorgde in het intussen ook niet meer bestaande blad De Vriend van Oud en Jong.
Ook ik ben vanaf de eerste uitgave abonnee geweest, maar daarmee ben ik nog geen Gekrookte Rieter. Ja, natuurlijk is de HHK breder dan die 3000 abonnees die het blad het Gekrookte Riet. In die zin kun je het ook geen stroming noemen, maar een blad met een groep redacteuren. En gelukkig is de HHK ook breder dan de toenmalige redacteuren. De NHK was immers ook breder. De HHK moet trouwens wel oppassen dat ze niet versmalt tot het groepje predikanten wat zich nu thuis zou voelen bij het toenmalige Gekrookte Riet.
ja klopt, maar hun gemeenten Staphorst en Ouddorp waren wel Rieters, het gedachtegoed bestond al voordat het blad verscheen. En eigenlijk nog steeds.

Ach, ik weet niet of je kunt spreken van het gedachtegoed van het Gekrookte Riet. Ik denk dat je op doelt op de prediking waar de nadruk op de bevinding groter is dan op de Christusprediking. Die voorgangers zijn er inderdaad en die waren er ook altijd al. Gelukkig zijn er ook velen waar dat niet het geval is en de bevinding vrucht is van de prediking van Jezus Christus en Die gekruisigd.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gekrookte Riet

Bericht door emigrant »

Dia en Dibenik: Hoe zijn jullie destijds bij het eerste nummer al abonnee geworden? Hadden ze zich ergens aangekondigd of zo, kreeg je een proefnummer van iemand?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Ditbenik »

emigrant schreef:Dia en Dibenik: Hoe zijn jullie destijds bij het eerste nummer al abonnee geworden? Hadden ze zich ergens aangekondigd of zo, kreeg je een proefnummer van iemand?
Het is inmiddels 37 jaar geleden. Ik neem aan dat er een persbericht en/of advertentie in het RD heeft gestaan. Je kon je toen opgeven bij een van de predikanten die meededen.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Augustienus »

Heeft een flinke rol in de scheuring van 2004 gehad, dit soort groepsvorming met gelijkgestemden, zoals het Gekrookte Riet. Ook het beleggen van aparte zendingsdagen werd niet gewaardeerd door de Gereformeerde Bond en de rest van de NHK. Overigens denk ik niet dat de invloed van het voormalige Gekrookte riet zo groot is binnen de HHK. De stromingen leven gewoon langs elkaar heen en kunnen over het algemeen goed met elkaar overweg. Predikanten die eerst niet in gemeenten mochten komen staan er nu op de kansel.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gekrookte Riet

Bericht door emigrant »

bestaat er al een geschiedbeschrijving in boekvorm van hun kortstondige twee decennia bestaan?

ik weet dat in dorpen hier in de omgeving, toenmalig bevlogen rieters nu een beetje teleurgesteld in de pkn zijn gebleven, en daar als het ware een juk dragen en zuchtend voortgaan. Anderen zijn in kleine evangelisaties terecht gekomen, gezelschappen gelijkgestemden zijn er nog hier of daar ook wel.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gekrookte Riet

Bericht door JCRyle »

emigrant schreef:bestaat er al een geschiedbeschrijving in boekvorm van hun kortstondige twee decennia bestaan?

ik weet dat in dorpen hier in de omgeving, toenmalig bevlogen rieters nu een beetje teleurgesteld in de pkn zijn gebleven, en daar als het ware een juk dragen en zuchtend voortgaan. Anderen zijn in kleine evangelisaties terecht gekomen, gezelschappen gelijkgestemden zijn er nog hier of daar ook wel.
Wat waren nu echte Gekrookte Riet-gemeenten? Ik zag Staphorst voorbij komen, maar aan wat voor gemeenten kan ik nog meer denken?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gekrookte Riet

Bericht door emigrant »

JCRyle schreef:
emigrant schreef:bestaat er al een geschiedbeschrijving in boekvorm van hun kortstondige twee decennia bestaan?

ik weet dat in dorpen hier in de omgeving, toenmalig bevlogen rieters nu een beetje teleurgesteld in de pkn zijn gebleven, en daar als het ware een juk dragen en zuchtend voortgaan. Anderen zijn in kleine evangelisaties terecht gekomen, gezelschappen gelijkgestemden zijn er nog hier of daar ook wel.
Wat waren nu echte Gekrookte Riet-gemeenten? Ik zag Staphorst voorbij komen, maar aan wat voor gemeenten kan ik nog meer denken?

Zuid-Holland: Katwijk aan Zee, Ouderkerk aan den IJssel, Leerbroek, Numansdorp, Ouddorp, Strijen, Waddinxveen, Dorpsstraat, Boven-Hardinxveld wijk 2
Gelderland: Doornspijk, Gameren, Garderen, Harskamp, Nederhemert
Utrecht: Houten, Maartensdijk, Montfoort, Vianen, Bakkersstraat
Overijssel: Genemuiden, Staphorst, Vriezenveen
Overige: Loon op Zand (Noord-Brabant), Urk, Elimkerk (Flevoland)
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gekrookte Riet

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:Dia en Dibenik: Hoe zijn jullie destijds bij het eerste nummer al abonnee geworden? Hadden ze zich ergens aangekondigd of zo, kreeg je een proefnummer van iemand?
Het is redelijk lang geleden. Ik meen via een advertentie in het RD. In ieder geval was ik er op attent gemaakt.
Heeft het trouwens meerwaarde als we weten op welke manier we ergens abonnee of lid van zijn geworden?
Vooruitlopend op dergelijke vragen kan ik zeggen dat ik op 27 maart 1978 (vrij laat dus) Belijdenis des Geloofs heb
afgelegd onder ds. A. Bregman. De tekst die hij toen had luidde: En van Sion zal gezegd worden: die en die is
daarin geboren; en ze Allerhoogste Zelf zal hen bevestigen
bevestigen (Ps. 87).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Ditbenik »

emigrant schreef:bestaat er al een geschiedbeschrijving in boekvorm van hun kortstondige twee decennia bestaan?

ik weet dat in dorpen hier in de omgeving, toenmalig bevlogen rieters nu een beetje teleurgesteld in de pkn zijn gebleven, en daar als het ware een juk dragen en zuchtend voortgaan. Anderen zijn in kleine evangelisaties terecht gekomen, gezelschappen gelijkgestemden zijn er nog hier of daar ook wel.
Het Gekro was geen organisatie maar een blad wat twee wekelijks verscheen. Dan ben je met geschiedschrijving snel klaar. Als je alle nummers verzameld heb je de complete geschiedenis.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Ditbenik »

emigrant schreef:bestaat er al een geschiedbeschrijving in boekvorm van hun kortstondige twee decennia bestaan?

ik weet dat in dorpen hier in de omgeving, toenmalig bevlogen rieters nu een beetje teleurgesteld in de pkn zijn gebleven, en daar als het ware een juk dragen en zuchtend voortgaan. Anderen zijn in kleine evangelisaties terecht gekomen, gezelschappen gelijkgestemden zijn er nog hier of daar ook wel.
Het Gekro was geen organisatie maar een blad wat twee wekelijks verscheen. Dan ben je met geschiedschrijving snel klaar. Als je alle nummers verzameld heb je de complete geschiedenis.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Ditbenik »

emigrant schreef:
JCRyle schreef:
emigrant schreef:bestaat er al een geschiedbeschrijving in boekvorm van hun kortstondige twee decennia bestaan?

ik weet dat in dorpen hier in de omgeving, toenmalig bevlogen rieters nu een beetje teleurgesteld in de pkn zijn gebleven, en daar als het ware een juk dragen en zuchtend voortgaan. Anderen zijn in kleine evangelisaties terecht gekomen, gezelschappen gelijkgestemden zijn er nog hier of daar ook wel.
Wat waren nu echte Gekrookte Riet-gemeenten? Ik zag Staphorst voorbij komen, maar aan wat voor gemeenten kan ik nog meer denken?

Zuid-Holland: Katwijk aan Zee, Ouderkerk aan den IJssel, Leerbroek, Numansdorp, Ouddorp, Strijen, Waddinxveen, Dorpsstraat, Boven-Hardinxveld wijk 2
Gelderland: Doornspijk, Gameren, Garderen, Harskamp, Nederhemert
Utrecht: Houten, Maartensdijk, Montfoort, Vianen, Bakkersstraat
Overijssel: Genemuiden, Staphorst, Vriezenveen
Overige: Loon op Zand (Noord-Brabant), Urk, Elimkerk (Flevoland)
Je kunt niet spreken van echte Gekro-gemeenten. Wanneer reken je een gemeente daartoe? Als de predikant redacteur is van het Gekro? In Gameren bijvoorbeeld behoorde Buijs daar bv niet toe, Rijken wel. In Harskamp Roos wel maar Stelwagen niet. Of ga je uit van het aantal abonnees op het blad? Dan kom je er helemaal niet uit. Met deze redenering kun je van een gemeente ook een Terdege-gemeente maken. Je moet het Gekro niet groter maken dan het was. Een blad met 3000 abonnees. Niet meer en niet minder.
Plaats reactie