Gekrookte Riet

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23829
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat er in Jeruzalem een arm en ellendig volk zou overblijven was onderdeel van de strafoefening. Alleen de bedelaars en wat herders mochten blijven. De straf was dus voor heel Israel, ook de bedelaars. In een andere profetie staat ook iets dergelijks, dacht ik.

Het gaat niet om de eerste helft van de tekst: dat is een dreigement. Maar om de tweede helft: Israel blijft Gods volk.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Gian schreef:
Oude-Waarheid schreef: Juichend chistendom!!

Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Beetje flauw OW

Ellendig en arm in zichzelf. De binnenkant, niet buitenkant. Dus niet met een zuur bekkie over straat, en ten allen tijden maar ach en wee roepen.
Heb ik het over een zuur bekkie gehad?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Oude-Waarheid schreef:
Gian schreef:
Oude-Waarheid schreef: Juichend chistendom!!

Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Beetje flauw OW

Ellendig en arm in zichzelf. De binnenkant, niet buitenkant. Dus niet met een zuur bekkie over straat, en ten allen tijden maar ach en wee roepen.
Heb ik het over een zuur bekkie gehad?
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16733
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:Het ging er mij maar even om dat ik in gekrookte riet-preken wel overeenkomsten zie met (oud) ger gem-preken.
Maar dat is ook helemaal niet vreemd. Een van de eerdergenoemde predikanten, nu gerekend tot het Gekrookte Riet, behoorde gewoon tot de GerGem toen hij nog als postbode door mijn woonplaats liep. Als daar je roots liggen, raak je dat nooit helemaal meer kwijt (ik spreek uit ervaring :wink: )
limosa

Bericht door limosa »

Beetje vreemd om het Gekrookte Riet te vergelijken met de (O)GG(iN). Het GR is een relatief zeer smalle stroming en de bandbreedte van de (O)GG(iN) is daarmee vergeleken bijzonder groot. Ik denk dat de verschillen met veel gemeenten wel eens kleiner konden zijn dan je denkt. Ik kerk wekelijks in de OGGiN en als ik een (voormalige) gekrookte rieter hoor valt mij op hoe klein de verschillen zijn. Maar goed, ik weet ook wel dat er behoorlijk wat verschil is tussen de ene en de andere OGGiN zoals er ook veel verschillen zijn in de GG en zelfs in de GGiN zijn richtingen te ontwaren. Onze predikant heeft zelf Hervormde wortels en is ook Hervormd predikant geweest, dat zal ook schelen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gekrookte Riet

Bericht door emigrant »

laten we dit weer eens openen...... denk soms weemoedig terug aan de gekrookte rieters.
Voordat ze helemaal vergeten worden.

het blad van toen staat nog steeds niet op Digibron. Heel jammer.

volgens mij waren er ook ‘gekrookten’ die na 2004 binnen de Bond en PKN zijn gebleven. Zowel enkele predikanten als leden. Heb ik het fout, dan hoor ik het wel.

Moest eraan denken toen ik op Digibron de geschiedenis van de GBS uitgave van 1973 las. In de correctie-commissie zaten toen o.a.: ds. P. J. Dorsman uit Staphorst, ds. M. Baan uit Zeist, ds. S. de Jong uit Ouddorp, ds. P. Blok uit Dirksland, ds. J. van der Haar uit Achterberg, ds. H. van Leeuwen uit Urk en ds. J. P. Verkade uit Nieuwe Tonge.

ik herkende daar een aantal gekrookte rieters in die ik ook beluisterd heb. De GBS Bijbel zou je dus voor een groot deel als een ‘gekrookte’ uitgave kunnen zien......
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10588
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re:

Bericht door Ad Anker »

freek schreef:Goed mensen, het was niet mijn bedoeling om hier het zoveelste antigergem-topic van te maken
2006. Er is niets nieuws onder de zon.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gekrookte Riet

Bericht door emigrant »

geen slecht Wikipedia artikel, met wel een dood linkje in de voetnoten inmiddels. Alles wordt sinds 2006 alleen een beetje grijzer of roestiger Ad Anker....... beetje olie op doen of een crêmpje.....

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Het_Gekrookte_Riet
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Re:

Bericht door JCRyle »

Ad Anker schreef:
freek schreef:Goed mensen, het was niet mijn bedoeling om hier het zoveelste antigergem-topic van te maken
2006. Er is niets nieuws onder de zon.
Ach ik laat soms mijn kritiek op de GG stevig horen, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik graag naar ze luister. Vandaag nog een preek van ds. Sonnevelt geluisterd, waarover ik mijn kritische mond moet houden. Dan werd het Woord weer aan het hart gelegd en hebben we genoeg huiswerk voor onszelf. En dan mag je gerust weten dat ik soms in de spiegel kijk en denk "Zeg JCRyle kan het weer een stukje minder met je grote mond?".
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Re:

Bericht door Mannes »

Ad Anker schreef:
freek schreef:Goed mensen, het was niet mijn bedoeling om hier het zoveelste antigergem-topic van te maken
2006. Er is niets nieuws onder de zon.
De zon is wel wat venijniger gaan schijnen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Desiree »

.
Laatst gewijzigd door Desiree op 05 okt 2018, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Bonny »

Is dat niet hetzelfde als http://www.hetgekrookteriet.com/?
The Groom's still waiting at the altar
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gekrookte Riet

Bericht door emigrant »

Bonny schreef:Is dat niet hetzelfde als http://www.hetgekrookteriet.com/?

“Deze website heeft geen relatie met het blad "Het gekrookte riet" wat vanaf de jaren '80 binnen de Nederlandse Hervormde Kerk bekend was, hetwelk vanaf mei 2004 is opgegaan in het landelijk kerkblad van de Hersteld Hervormde Kerk.”
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Bonny »

Dank u. Niet goed genoeg :livre dus....
The Groom's still waiting at the altar
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gekrookte Riet

Bericht door Ditbenik »

emigrant schreef:laten we dit weer eens openen...... denk soms weemoedig terug aan de gekrookte rieters.
Voordat ze helemaal vergeten worden.

het blad van toen staat nog steeds niet op Digibron. Heel jammer.

volgens mij waren er ook ‘gekrookten’ die na 2004 binnen de Bond en PKN zijn gebleven. Zowel enkele predikanten als leden. Heb ik het fout, dan hoor ik het wel.

Moest eraan denken toen ik op Digibron de geschiedenis van de GBS uitgave van 1973 las. In de correctie-commissie zaten toen o.a.: ds. P. J. Dorsman uit Staphorst, ds. M. Baan uit Zeist, ds. S. de Jong uit Ouddorp, ds. P. Blok uit Dirksland, ds. J. van der Haar uit Achterberg, ds. H. van Leeuwen uit Urk en ds. J. P. Verkade uit Nieuwe Tonge.

ik herkende daar een aantal gekrookte rieters in die ik ook beluisterd heb. De GBS Bijbel zou je dus voor een groot deel als een ‘gekrookte’ uitgave kunnen zien......
Als dit het lijstje is waarop je baseert dat de GBS Bijbel een Gekro-uitgave zou zijn, kun je door die gedachte gerust een streep zetten. Het blad het Gekro is opgericht in het jaar dat Dorsman overleed, Baan en Verkade behoorde niet bij het Gekro, dan blijft alleen S. de Jong over uit dit rijtje denk ik.
Plaats reactie