Praktisch idee voor evangelisatie

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Praktisch idee voor evangelisatie

Bericht door memento »

Inleiding
Pas stonden er voor onze kerk 3 meisjes een beetje verlegen om zich heen te kijken. Compleet met sportbroeken, oorbellen en make-up. Op mijn vraag of ze meewilden werd ja geantwoord. Ik zei: Leuk dat je eens komt kijken, en vroeg of ze wel eens vaker in een kerk geweest waren. Nee, dat waren ze niet, maar ze waren wel benieuwd naar wat dat nu was, een kerk. Na de koster gevraagd te hebben waar ze het best konden gaan zitten (onze gemeente werkt met een lampje) gingen ze zitten. Ik heb toen wat 'boekjes' voor hen geregeld, en heb ze uitgelegd hoe het werkte (dat het de bedoeling is tijdens de dienst stil te zijn, dat de dienst 1,5 uur duurt en dat verwacht wordt dat je blijft tot het eind, hoe de liturgie in elkaar steekt, dat er een collecte langskomt die geheel vrijblijvend is (wel graag de zak doorgeven, ook al doe je geen gave), en al wat meer me te binnen schoot wat wel handig was om te vertellen. Helaas moesten de dames 10 minuten voor het einde 'echt' weg (schuld van de ds. die te lang aanhield), want 1 vd dames moet om half 6 thuiszijn. Dus heel stilletjes de dames naar buiten geloodst, gezegd dat ik het leuk vond dat ze eens kwamen kijken, dat ze altijd van harte welkom waren in de kerk, en dat als ze nog vragen enzow hadden ze altijd iemand van het kerkvolk konden vragen.

Aanleiding
Anyway, deze 'belevenis' drukte me weer eens met de neus op de feiten van iets wat ik allang wist. Namelijk dat er velen zijn die nog nooit in de kerk geweest zijn. Die geen flauw idee hebben wat ze daar doen. En die er helemaal niet negatief tegen overstaan. Sterker nog, ze zijn soms best wel nieuwsgierig. Ze ondernemen alleen geen stappen. Ja, velen weten geeneens dat je een kerk zomaar binnen mag lopen.

Het idee
Dus ik dacht: Misschien is het een goed idee om eens een open dag van de kerk te organiseren. Een zondag, waarop je de hele buurt uitnodigd met een folder: Ben jij wel eens in een kerk geweest? Kom eens kijken in de kerk. Toegang gratis. In het foldertje dan natuurlijk ook het 'programma' (lees: liturgie); voor de dienst een korte uitleg over hoe het gaat, dan de dienst, en na afloop koffie in de zaal, waar je kan napraten en vragen stellen. Iedereen is welkom, jong en oud. Misschien ook nog even apart benadrukken dat allochtonen ook welkom zijn. En dan natuurlijk ervoor zorgen dat de predikant of evangelist die voorgaat weet dat hij een laagdrempelige preek moet houden. Lijkt me een prachtige manier om mensen te berijken, m.i. veel effectiever dan de vele evangelisatiefolders (veelal in archaisch nederlands) rond kerst en pasen.

Geef je mening, wat lijkt jou van het idee?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Re: Praktisch idee voor evangelisatie

Bericht door Vincent »

memento schreef:Inleiding
Pas stonden er voor onze kerk 3 meisjes een beetje verlegen om zich heen te kijken. Compleet met sportbroeken, oorbellen en make-up. Op mijn vraag of ze meewilden werd ja geantwoord. Ik zei: Leuk dat je eens komt kijken, en vroeg of ze wel eens vaker in een kerk geweest waren. Nee, dat waren ze niet, maar ze waren wel benieuwd naar wat dat nu was, een kerk. Na de koster gevraagd te hebben waar ze het best konden gaan zitten (onze gemeente werkt met een lampje) gingen ze zitten. Ik heb toen wat 'boekjes' voor hen geregeld, en heb ze uitgelegd hoe het werkte (dat het de bedoeling is tijdens de dienst stil te zijn, dat de dienst 1,5 uur duurt en dat verwacht wordt dat je blijft tot het eind, hoe de liturgie in elkaar steekt, dat er een collecte langskomt die geheel vrijblijvend is (wel graag de zak doorgeven, ook al doe je geen gave), en al wat meer me te binnen schoot wat wel handig was om te vertellen. Helaas moesten de dames 10 minuten voor het einde 'echt' weg (schuld van de ds. die te lang aanhield), want 1 vd dames moet om half 6 thuiszijn. Dus heel stilletjes de dames naar buiten geloodst, gezegd dat ik het leuk vond dat ze eens kwamen kijken, dat ze altijd van harte welkom waren in de kerk, en dat als ze nog vragen enzow hadden ze altijd iemand van het kerkvolk konden vragen.

Aanleiding
Anyway, deze 'belevenis' drukte me weer eens met de neus op de feiten van iets wat ik allang wist. Namelijk dat er velen zijn die nog nooit in de kerk geweest zijn. Die geen flauw idee hebben wat ze daar doen. En die er helemaal niet negatief tegen overstaan. Sterker nog, ze zijn soms best wel nieuwsgierig. Ze ondernemen alleen geen stappen. Ja, velen weten geeneens dat je een kerk zomaar binnen mag lopen.

Het idee
Dus ik dacht: Misschien is het een goed idee om eens een open dag van de kerk te organiseren. Een zondag, waarop je de hele buurt uitnodigd met een folder: Ben jij wel eens in een kerk geweest? Kom eens kijken in de kerk. Toegang gratis. In het foldertje dan natuurlijk ook het 'programma' (lees: liturgie); voor de dienst een korte uitleg over hoe het gaat, dan de dienst, en na afloop koffie in de zaal, waar je kan napraten en vragen stellen. Iedereen is welkom, jong en oud. Misschien ook nog even apart benadrukken dat allochtonen ook welkom zijn. En dan natuurlijk ervoor zorgen dat de predikant of evangelist die voorgaat weet dat hij een laagdrempelige preek moet houden. Lijkt me een prachtige manier om mensen te berijken, m.i. veel effectiever dan de vele evangelisatiefolders (veelal in archaisch nederlands) rond kerst en pasen.

Geef je mening, wat lijkt jou van het idee?

Allereerst: goed dat je het zó hebt aangepakt met die meisjes. Zelf vind ik dat soort dingen altijd wat lastig, er is toch wel een beetje een cultuur ontstaan: je hoort erbij of niet.... Wat echt niet christelijk is, maar dat sluipt wel snel binnen...


Wat jouw idee van evangelisatie betreft: het zou zeker een goede mogelijkheid zijn! Alleen dat van die laagdrempelige preek zie ik niet echt zitten: het is wel de bedoeling dat ze een echt beeld krijgen van hoe het er aan toe gaat. Als ze dan een volgende keer weer ter kerke zouden willen gaan en dan klinkt er opeens een donderpreek, terwijl er eerder een predikant op de kansel stond die een voorwerp had meegenomen en nog geen 25 min. preekte, tja, dat werkt echt niet...

De wijk waar ik zelf in woon heeft ook een kerk en die is zo aardig om ipv een evangelisatiefolder met feestdagen bijv. een klein presentje oid uit te reiken, een leuk doosje met een paaseitje erin verpakt en dan binnenin het doosje bijbelteksten enzo. Ook heel leuk!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Heel goed verwoord. De vraag:" Wat betekent mijn kerk voor de wijk waarin hij staat?" houdt mij ook weleens bezig. De CGK in onze wijk doet het overigens wel zo: ze houden daar welkomstdiensten. Posters in de winkels, folders in de buurt en een prikkelend thema. Ze veroorloven zich die diensten overigens wel wat liturgische vrijheden (b.v. een koor) die ze anders niet doen en dat maakt het denk ik niet zo geloofwaardig. Je leukt het die ene dienst wat op en als ze nog een keer komen krijgen ze een "kale" dienst.

Wat op zich al goed zou zijn, is een folder achterin de kerk, waarin de dingen staan die jij nu moest vertellen. Wanneer moeten ze gaan staan? Wanneer juist niet?

En een beetje normaal zeggen wat er gebeuren gaat, wil ook nog weleens helpen. Dus de dominee zegt: "Gemeente, onder het zingen zijn er 3 collectes. De eerste voor de diaconie, de tweede voor de kerkbouw en de derde voor de school" in plaats van "Uw gaven worden gevraagd voor de u bekende doeleinden". Dat laatste vind ik in een andere gemeente al irritant. Want zijn die bekende doelen er 1,2,3 of 4? Zit je met je hand vol munten en komen er maar 2. Zit je met één halfje in je hand, komen er 3.

Het viel me pas trouwens op toen ik een GG-evangelisatiepost bezocht, dat er ook gewoon in Ger Gem-jargon werd aan- en afgekondigd. Dat vond ik wat vreemd. Want juist dáár verwacht je de nieuwkomers.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:Het viel me pas trouwens op toen ik een GG-evangelisatiepost bezocht, dat er ook gewoon in Ger Gem-jargon werd aan- en afgekondigd. Dat vond ik wat vreemd. Want juist dáár verwacht je de nieuwkomers.
Da's net zoiets als dat bandje van een GG-zendingspost in Nigeria waar je mensen uit Izi Psalm 116 hoort zingen, niet-ritmisch in een tempo alla Elspeet :roll:
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

man hou op!
Het idee van Memento vind ik uitstekend.
Eigenlijk moet de koster een soort gastheer zijn en geen uitsmijter.
Een verlengstuk van de koster op straat om de voorbijgangers welkom te heten. Dwing ze om in te komen......
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Een verlengstuk van de koster op straat om de voorbijgangers welkom te heten. Dwing ze om in te komen......
Dat heb ik eens in Moldavië meegemaakt. Een club mensen ging de straat op om mensen uit te nodigen.
Laatst gewijzigd door Unionist op 06 jun 2006, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik heb het er met onze koster ook wel eens over gehad. We hebben er moeite mee dat het enige wat de buurt merkt van onze kerk bestaat uit 2 maal per zondag parkeeroverlast.

Het is alleen zo jammer dat we ze niet meer dan een kerkbank kunnen bieden. De hele leer heeft toch iets vrijblijvends. Mooi dat je nu binnen bent, maar nu moet er nog iets gebeuren. Daaromtrent kunnen we weinig tot niets garanderen. Ik ben bamg dat dat niet verkoopt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Het is alleen zo jammer dat we ze niet meer dan een kerkbank kunnen bieden. De hele leer heeft toch iets vrijblijvends. Mooi dat je nu binnen bent, maar nu moet er nog iets gebeuren. Daaromtrent kunnen we weinig tot niets garanderen. Ik ben bamg dat dat niet verkoopt.
Alhoewel ik je zorg kan invoelen, moet dat ons niet tegenhouden. Het is de verantwoording van de prediker wat hij predikt, de verantwoording van degene die mensen meeneemt naar de kerk om die mensen daar te brengen. God kan de dwaasheid der prediking gebruiken. Om te kunnen evangeliseren hoeven we niet eerst een perfecte prediking te krijgen, want dan zou er nooit ge-evangeliseerd worden.

Neemt niet weg dat het erg moeilijk is om het in Gods handen over te geven, als vanaf de kansel een reeks van oud-Nederlandse volzinnen over de gemeente wordt uitgestort, als de moeilijkste geestelijke zaken, verpakt in tale Kanaäns, zonder enige uitleg, als vanzelfsprekend, worden genoemd.
jacob

Bericht door jacob »

memento schreef:
Het is alleen zo jammer dat we ze niet meer dan een kerkbank kunnen bieden. De hele leer heeft toch iets vrijblijvends. Mooi dat je nu binnen bent, maar nu moet er nog iets gebeuren. Daaromtrent kunnen we weinig tot niets garanderen. Ik ben bamg dat dat niet verkoopt.
Alhoewel ik je zorg kan invoelen, moet dat ons niet tegenhouden. Het is de verantwoording van de prediker wat hij predikt, de verantwoording van degene die mensen meeneemt naar de kerk om die mensen daar te brengen. God kan de dwaasheid der prediking gebruiken. Om te kunnen evangeliseren hoeven we niet eerst een perfecte prediking te krijgen, want dan zou er nooit ge-evangeliseerd worden.

Neemt niet weg dat het erg moeilijk is om het in Gods handen over te geven, als vanaf de kansel een reeks van oud-Nederlandse volzinnen over de gemeente wordt uitgestort, als de moeilijkste geestelijke zaken, verpakt in tale Kanaäns, zonder enige uitleg, als vanzelfsprekend, worden genoemd.
poeh heej. We hebben dus als mensenkinderen 2 alhaast ondoordringbare hindernissen geplaatst.

namelijk: uitverkiezingstheologie in onbegrijpelijke taal.

en het zou moeten zijn. Een gestorven Jezus voor alle hoorders in helder Nederlands.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn? Wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Om die reden durfde ik mensen nooit mee te vragen naar de kerk...
en ik vind het nog steeds lastig. De litugie speelt hierin een rol. Beter zou het zijn om mensen eens mee te nemen naar de bijbelstudiekring. Van daaruit kan er bij honger naar de kerk gegaan worden, maar de kerk als startpunt zie ik voor veel mensen niet zo zitten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Goed idee. De jeugddienst in Arnhem waar ik aan meewerk heeft een beetje hetzelfde principe... ook wel gericht op christenen... maar ook niet-christenen zijn van harte welkom, er wordt geflyerd, mensen nemen wel eens ongelovige bekenden mee.

In de kerk hebben we op 24 december altijd een speciale kerstnachtdienst die vooral gericht is op niet-gelovigen en dat soort diensten gaan binnenkort ook wat vaker gehouden worden.

Ik vind het goed dat kerken niet alleen intern gericht diensten houden.... maar af en toe ook naar buiten gericht...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

refo schreef:Ik heb het er met onze koster ook wel eens over gehad. We hebben er moeite mee dat het enige wat de buurt merkt van onze kerk bestaat uit 2 maal per zondag parkeeroverlast.

Het is alleen zo jammer dat we ze niet meer dan een kerkbank kunnen bieden. De hele leer heeft toch iets vrijblijvends. Mooi dat je nu binnen bent, maar nu moet er nog iets gebeuren. Daaromtrent kunnen we weinig tot niets garanderen. Ik ben bamg dat dat niet verkoopt.
Iets meer dan een kerkbank kan je ze wel bieden.... Gastvrijheid, koffie na de dienst en iemand om eens even mee door te praten. Je kan een Alpha-cursus gaan starten... En verder, wat er binnen gebeurt kan toch veranderd worden? Dat sommigen dat niet willen is geen reden waarom dat onmogelijk zou zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Binnenkort hebben we een verkoping van de kerk, waar we ook hopen te evangeliseren... Het idee was gerezen dat het geen goede zaak is om een markt puur om de pegels te organiseren, maar mensen ook wat mee te geven.
We hebben een x aantal folders, en proberen mensen aan te spreken, nieuwsgierig te maken en een folder 'aan te smeren'. Graag zouden we natuurlijk ook een vervolg zien, maar dit is de eerste stap.

Zijn er mensen met ervaring hiermee of goede (praktische) ideen mbt tot het starten van een interessant en nieuwsgierigheid opwekkend gesprek of andere nuttige tips?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

olfie schreef:Binnenkort hebben we een verkoping van de kerk, waar we ook hopen te evangeliseren...
Het zou al een hoop folders en gepraat schelen als je de opbrengst overhandigt voor een goed doel.... :)
Plaats reactie