Praktisch idee voor evangelisatie

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

olfie schreef:Binnenkort hebben we een verkoping van de kerk, waar we ook hopen te evangeliseren... Het idee was gerezen dat het geen goede zaak is om een markt puur om de pegels te organiseren, maar mensen ook wat mee te geven.
We hebben een x aantal folders, en proberen mensen aan te spreken, nieuwsgierig te maken en een folder 'aan te smeren'. Graag zouden we natuurlijk ook een vervolg zien, maar dit is de eerste stap.

Zijn er mensen met ervaring hiermee of goede (praktische) ideen mbt tot het starten van een interessant en nieuwsgierigheid opwekkend gesprek of andere nuttige tips?
Hebben wij ook overwogen, om precies dezelfde reden.

MAAR ga je daar staan evangeliseren. Wie spreek je aan? Iedereen die geen rok aan heeft? Dus de Hervormde vrouw die geen probleem heeft met het dragen van een broek? En ga je dan vragen of ze 'Jezus al kennen'? Misschien komt het beledigend over.... Aan de dames met een rok aan vraag je dat niet.....

Denk goed na voordat je zoiets op poten zet!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Pim schreef:Denk goed na voordat je zoiets op poten zet!!
Het lijkt me idd lastig te combineren met een verkoping.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Pim schreef:
olfie schreef:Binnenkort hebben we een verkoping van de kerk, waar we ook hopen te evangeliseren... Het idee was gerezen dat het geen goede zaak is om een markt puur om de pegels te organiseren, maar mensen ook wat mee te geven.
We hebben een x aantal folders, en proberen mensen aan te spreken, nieuwsgierig te maken en een folder 'aan te smeren'. Graag zouden we natuurlijk ook een vervolg zien, maar dit is de eerste stap.

Zijn er mensen met ervaring hiermee of goede (praktische) ideen mbt tot het starten van een interessant en nieuwsgierigheid opwekkend gesprek of andere nuttige tips?
Hebben wij ook overwogen, om precies dezelfde reden.

MAAR ga je daar staan evangeliseren. Wie spreek je aan? Iedereen die geen rok aan heeft? Dus de Hervormde vrouw die geen probleem heeft met het dragen van een broek? En ga je dan vragen of ze 'Jezus al kennen'? Misschien komt het beledigend over.... Aan de dames met een rok aan vraag je dat niet.....

Denk goed na voordat je zoiets op poten zet!!
Wij hebben het gedaan en het is een groot succes geworden! Nu ja, financiëel gezien dan. Het evangeliseren weet ik niet, maar er is sowieso wel veel materiaal uitgedeelt. Ook zien we regelmatig nieuwe gezichten bij ons in de kerk. Wij hebben het zaad maar te strooien...
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Evangeliseren, mensen nieuwsgierig maken, mensen proberen in te winnen om het Heil in Christus te zoeken? Blijf in de gemiddelde gemeente dan maar op het marktplein want zolang 90% van de eigen gemeente nog onwedergeboren is hebben we onze handen vol. Kan men zowieso evangeliseren als men niet wedergeboren is? Als ik zou worden aangesproken door een enthousiast gemeentelid zou mijn eerste vraag zijn ben jíj al wederom geboren, maar ja aangesproken wordt je tegenwoordig alleen door de evangelische kant van Nederland en dan ben je al gauw [als aangesprokene] wederom geboren.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef: Wij hebben het gedaan en het is een groot succes geworden! Nu ja, financiëel gezien dan. Het evangeliseren weet ik niet, maar er is sowieso wel veel materiaal uitgedeelt. Ook zien we regelmatig nieuwe gezichten bij ons in de kerk. Wij hebben het zaad maar te strooien...
Het financiële succes van een verkoping/actiemarkt staat hier volgens mij niet ter discussie. Het gaat erom of je op een actiemarkt van je kerk kan gaan evangeliseren, in relatie tot genoemde bezwaren.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Miscanthus schreef:
Pim schreef:Denk goed na voordat je zoiets op poten zet!!
Het lijkt me idd lastig te combineren met een verkoping.
Hoezo? Net zo lastig als evangeliseren in een winkelcentrum, bij een disco.. etc..

Ik denk dat wij voor onszelf al maar muren, wallen, hindernissen opwerpen om onszelf te ontzien.
Ik denk dat het een taak is om het zaad te strooien..

Waarom moeten we ons binnen de kerkmuren houden omdat daar nog genoeg onbekeerde mensen leven? Ik denk dat we dan nooit naar buiten zullen treden.

Het kan altijd overkomen dat je 'verkeerde' mensen aanspreekt maar stel dat de dominee zondag niet meer zou preken omdat hij ook 'wedergeborenen' mede vermaand en waarschuwd.

En.. opgezet is het al, ik vroeg meer naar praktische tips :wink:
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:Eigenlijk moet de koster een soort gastheer zijn en geen uitsmijter.
Een verlengstuk van de koster op straat om de voorbijgangers welkom te heten. Dwing ze om in te komen......
Volgens mij heb ik het al eerder verteld.
In Kamperland maakten wij het mee dat we als vakantiegasten ruim een half uur voor aanvang van de dienst al buiten stonden te wachten. Om half tien ging de deur open. Maar... we mochten niet naar binnen! De koster vertelde dat we moesten wachten tot de eigen gemeenteleden hun plaats hadden ingenomen. Pas daarna leidde hij ons, vakantiegasten, één voor één naar de resterende plaatsen.

Gelukkig scheen het zonnetje die morgen...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hendrikus schreef: Pas daarna leidde hij ons, vakantiegasten, één voor één naar de resterende plaatsen...
hij dacht zeker: vele eersten zullen de laatsten zijn.... :wink:
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Praktisch idee voor evangelisatie

Bericht door Dodo »

Afgelopen week hadden we onze jaarmarkt. Ik stond zelf twee dagen achter de boekenkraam van onze rommelmarkt, dus van de markt zelf heb ik bijna niks gezien. Maar toen ik naar huis ging, vond ik een bloem op straat met een klein kaartje er aan. Ik vond het een leuk idee van onze gemeente om die uit te delen.
Thuis zag ik dat het helemaal niet van ons was, maar van de Gereformeerde Gemeente. Tekst er op: God is ons een Toevlucht en Sterkte. Bijbel: Psalm 46 vers 2

Op de andere kant de naam en adres van de kerk, plus de tijd van de ochtenddienst en een uitnodiging voor de gemeentedag, en de website.

Ik vind het een bijzonder sympathieke manier van de kerk onder de aandacht brengen. En over de tekst op het kaartje is heel goed nagedacht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Praktisch idee voor evangelisatie

Bericht door refo »

Alleen jammer dat het op straat lag.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Praktisch idee voor evangelisatie

Bericht door Dodo »

refo schreef:Alleen jammer dat het op straat lag.
Haha, dat is ook een manier om er naar te kijken. Maar er zijn er heel wat uitgedeeld, ik had al wel verschillende mensen langs de boekenkraam zien komen met zo'n bloem.
Er was nog een deeltje van Nijenhuis, helaas niet dat tok-boek. Laatste wagon, geloof ik. Als het goed is, is het niet de oudpapierwagen ingegaan.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Praktisch idee voor evangelisatie

Bericht door NorahLinde »

In het weekend van 28 en 29 september vindt weer de Kerkproeverij plaats. Zie https://www.raadvankerken.nl/pagina/529 ... verij_2019 voor meer info. Diverse kerk(verband)en doen hier aan mee.
Wij hebben hier als gemeente 1 jaar invulling aan gegeven door zaterdags een historische culturele route langs diverse kerken on het dorp te houden en zondags 'open dienst' te houden. Dat laatste is natuurlijk elke zondag het geval, maar nu was er door de evangelisatiecommissie extra aandacht aan besteed door mensen op te roepen iemand uit te nodigen, de predikant was gevraagd de orde van dienst extra toe te lichten en er was deze zondag een speciaal welkomsteam bij de ingang. Omdat het opzetten veel werk kostte en het in onze omgeving niks 'opleverde' aan gasten heeft men destijds besloten er nu niet meer aan mee te doen.
Feit blijft dat we hier elke dienst bewust van moeten zijn om open te zijn voor gasten!
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Praktisch idee voor evangelisatie

Bericht door Geytenbeekje »

NorahLinde schreef:In het weekend van 28 en 29 september vindt weer de Kerkproeverij plaats. Zie https://www.raadvankerken.nl/pagina/529 ... verij_2019 voor meer info. Diverse kerk(verband)en doen hier aan mee.
Wij hebben hier als gemeente 1 jaar invulling aan gegeven door zaterdags een historische culturele route langs diverse kerken on het dorp te houden en zondags 'open dienst' te houden. Dat laatste is natuurlijk elke zondag het geval, maar nu was er door de evangelisatiecommissie extra aandacht aan besteed door mensen op te roepen iemand uit te nodigen, de predikant was gevraagd de orde van dienst extra toe te lichten en er was deze zondag een speciaal welkomsteam bij de ingang. Omdat het opzetten veel werk kostte en het in onze omgeving niks 'opleverde' aan gasten heeft men destijds besloten er nu niet meer aan mee te doen.
Feit blijft dat we hier elke dienst bewust van moeten zijn om open te zijn voor gasten!
Jammer dat er geen mensen waren.
Misschien hadden ze liever een dienst vol liedjes en dat soort dingen wat ik overigens wel snap
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Praktisch idee voor evangelisatie

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
NorahLinde schreef:In het weekend van 28 en 29 september vindt weer de Kerkproeverij plaats. Zie https://www.raadvankerken.nl/pagina/529 ... verij_2019 voor meer info. Diverse kerk(verband)en doen hier aan mee.
Wij hebben hier als gemeente 1 jaar invulling aan gegeven door zaterdags een historische culturele route langs diverse kerken on het dorp te houden en zondags 'open dienst' te houden. Dat laatste is natuurlijk elke zondag het geval, maar nu was er door de evangelisatiecommissie extra aandacht aan besteed door mensen op te roepen iemand uit te nodigen, de predikant was gevraagd de orde van dienst extra toe te lichten en er was deze zondag een speciaal welkomsteam bij de ingang. Omdat het opzetten veel werk kostte en het in onze omgeving niks 'opleverde' aan gasten heeft men destijds besloten er nu niet meer aan mee te doen.
Feit blijft dat we hier elke dienst bewust van moeten zijn om open te zijn voor gasten!
Jammer dat er geen mensen waren.
Misschien hadden ze liever een dienst vol liedjes en dat soort dingen wat ik overigens wel snap
Als ze er niet waren kunnen ze niet weten wat het is, maar het is de volharding van het diensten houden, dus frequent en op vaste dagen bijvoorbeeld, de eerste zondag in de maand en later vaker, een keer per jaar, dat is tricky, als er een andere activiteit in de buurt is gaan mensen misschien daar heen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Praktisch idee voor evangelisatie

Bericht door Geytenbeekje »

Sowieso past de traditionele kerkdienst niet bij de moderne mens
die alles wil beredeneren en over alles vanuit allerlei brillen wil bekijken
Plaats reactie