Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Nogmaals gelezen. Treffend rondom menig discussie. Waar komt dit uit Ad?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:Nogmaals gelezen. Treffend rondom menig discussie. Waar komt dit uit Ad?
https://charlesspurgeon.nl/een-misselijke-geur/
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:Nogmaals gelezen. Treffend rondom menig discussie. Waar komt dit uit Ad?
https://charlesspurgeon.nl/een-misselijke-geur/
Ben jij lid van 365x Spurgeon ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

In het eerste kwartaal van 2021 zijn er alhier van de volgende predikanten preken gelezen:
ds. J. IJsselstein (4 keer)
ds. C. Harinck (2 keer)
ds. G.J. van Aalst
ds. J.J. van Eckeveld
wijlen ds. J. van Haaren
ds. R. Kattenberg
wijlen ds. D. Rietdijk
ds. D.W. Tuinier
wijlen ds. A. Vergunst
wijlen ds. George Whitefield
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind dat prekenregister toch maar matig duidelijk. Ik zie nu twee preken staan met een weinig doordachte of in ieder geval overbekende psalmkeuze. Dat baart enige zorgen, dus ik dacht, ik kijk even van wie. Maar de preken uit Prekenweb staan er niet tussen (die zijn het helaas niet) en van de andere preken zijn de voorgestelde psalmcoupletten niet vermeld. Daar word je dus niet erg veel wijzer van.

Het zou handiger zijn als ook de punten vermeld stonden, en de voorgestelde liturgie.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Ik zit met een vraag of eigenlijk onzekerheid, nu we veel thuis zijn door Corona en dan de preek luisteren die gelezen word, we hebben geen predikant, lees ik vaak mee via prekenweb waar veel van die preken staan, en tot mijn grote verbazing leest één ouderling hele andere dingen dan er daadwerkelijk staat, en niet zomaar oude woorden maar hele zinnen en maakte daar echt zijn eigen verhaal van, het verwarde mij en vraag me eigenlijk of dat mag? Hebben meer mensen hier ervaring mee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Gewoon de beste man even bellen. Zolang de verstaanbaarheid verbetert is er geen probleem. Als de tekst inhoudelijk wordt aangepast en van betekenis verandert, dan heb ik daar wat meer problemen mee.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Karlstad1970 schreef:Ik zit met een vraag of eigenlijk onzekerheid, nu we veel thuis zijn door Corona en dan de preek luisteren die gelezen word, we hebben geen predikant, lees ik vaak mee via prekenweb waar veel van die preken staan, en tot mijn grote verbazing leest één ouderling hele andere dingen dan er daadwerkelijk staat, en niet zomaar oude woorden maar hele zinnen en maakte daar echt zijn eigen verhaal van, het verwarde mij en vraag me eigenlijk of dat mag? Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Ik vind dat zeer ergerlijk.
Dan wordt het: "De gelezen preek was van ds. X, in een arrangement van ouderling Y". Anders laat je dominees buikspreken.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Dat laatste is dus het geval, dat bellen heb ik gedaan, de beste man niet bepaalt blij, de rest zal ik je besparen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het maakt ook uit of de ouderling zegt dat hij een preek heeft gelezen of uit een preek heeft gelezen. Maar dingen toevoegen is toch niet de bedoeling.

Ik vind het advies om te bellen niet zo geweldig. Het lijkt me beter een voorzichtig e-mailbericht te formuleren.
Laatst gewijzigd door DDD op 17 mei 2021, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Op zich vinden de meeste predikanten het niet erg wanneer je als preeklezer hun preken iets aanpast, is mijn ervaring. Er kunnen redenen zijn om bepaalde alinea's aan te passen of weg te laten. Bijvoorbeeld omdat dat niet meer actueel is.
Maar het is wel verstandig om dan vooraf met die predikant contact op te nemen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Dat zijn zaken van gering belang. Ik kan me ook voorstellen dat je een alinea over de uitverkiezing weglaat of net wat voor alinea dan ook omdat die passage je als ouderling op dat moment niet uitkomt (met valide of minder valide argumenten). Wat doe je dan?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Karlstad1970 schreef:Dat laatste is dus het geval, dat bellen heb ik gedaan, de beste man niet bepaalt blij, de rest zal ik je besparen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedenk wel dat God tot je spreekt in de eredienst. Ook door een gewijzigde leespreek. Meelezen met de preek is zeker handig, maar doe het dan niet om de ouderling te controleren. Dan rust er al snel geen zegen op de preek doordat je een hele andere luisterhouding hebt. Ik spreek overigens uit ervaring.

Bovendien hebben ambtsdragers mijns inziens enige ruimte om wijzigingen aan te brengen of preken in te korten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:Bovendien hebben ambtsdragers mijns inziens enige ruimte om wijzigingen aan te brengen of preken in te korten.
Welke ruimte is dat dan?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Een tijdje geleden was er een discussie over het vertalen van oude schrijvers:
https://www.rd.nl/artikel/878106-bart-j ... schrijvers

Ik denk dat deze kwestie hier paralellen mee heeft.

Het kan niet zo zijn dat de ouderling een preek inhoudelijk veranderd, omdat hij het niet eens is met de betreffende predikant. Een stukje wat niet meer relevant is vanwege de actualiteit weglaten, zonder dat de inhoud en de strekking van de preek hierdoor wijzigd, lijkt me geen probleem.

Ik lees overigens dat het over preken van de website prekenweb.nl gaat. Dat zijn volgens mij met name hedendaagse preken. Ik kan me niet voorstellen dat het taalkleed in die paar jaar zover veranderd is, dat een preek aangepast moet worden in binnen de GG verstaanbaar te zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie