Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Ora et labora schreef:Lezen ze in de GG ook wel is predikaties van Wulfert Floor?
Als ik het mij goed herinner is het in de GG van Capelle-West een aantal jaar geleden eens gelezen. Toen kwam er regelmatig na het lezen van een preek een toelichting in de kerkbode.
In onze eigen gemeente kan ik het me niet herinneren.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Ora et labora schreef:Lezen ze in de GG ook wel is predikaties van Wulfert Floor?
Heb ik wel meegemaakt. "De gelezen predikatie was van wijlen dominee Wulfert Floor" ;)
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Er wordt regelmatig van deze oefenaar gelezen inderdaad. Hij heeft dan ook mooie preken die ook niet zo lang zijn. Dus als je als ouderling voor het eerst een preek moet lezen, is zoiets wel handig.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Hendrikus schreef:
Ora et labora schreef:Lezen ze in de GG ook wel is predikaties van Wulfert Floor?
Heb ik wel meegemaakt. "De gelezen predikatie was van wijlen dominee Wulfert Floor" ;)
Goed om te horen. Het zou bijzonder zijn als vooraf werd gezegd van wie de preek is.
Maar dat zal vast niet verstandig zijn.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

In onze HHG wordt ook wel gelezen van Wulfert Floor, alhoewel we de laatste paar jaar maar zelden leesdiensten hebben, we hebben een eigen dominee.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Ik vind het overslaan nog niet zo gek hoor. Veel leespreken zijn te lang. Dat is prima op te lossen door overbodige uitweidingen te schrappen.
Is dat zo? Of is het gebed te lang?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:
DDD schreef:Ik vind het overslaan nog niet zo gek hoor. Veel leespreken zijn te lang. Dat is prima op te lossen door overbodige uitweidingen te schrappen.
Is dat zo? Of is het gebed te lang?
Ik vraag me ook inderdaad af of het echt zo is dat (lees)preken te lang zijn. Als ik hoor dat de jeugd urenlang series kan kijken, dan denk ik eerder dat het aan de interesse van sommige toehoorders ligt als aan de preek.

Wel vind ik dat als alles gezegt is een preek moet stoppen. Sommige predikers gaan dan nog eens alles herhalen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
CvdW schreef:
DDD schreef:Ik vind het overslaan nog niet zo gek hoor. Veel leespreken zijn te lang. Dat is prima op te lossen door overbodige uitweidingen te schrappen.
Is dat zo? Of is het gebed te lang?
Ik vraag me ook inderdaad af of het echt zo is dat (lees)preken te lang zijn. Als ik hoor dat de jeugd urenlang series kan kijken, dan denk ik eerder dat het aan de interesse van sommige toehoorders ligt als aan de preek.

Wel vind ik dat als alles gezegt is een preek moet stoppen. Sommige predikers gaan dan nog eens alles herhalen.
Dat kan aan de interesse van sommige hoorders liggen maar wie gezond en geïnteresseerd is veegt met zo'n opmerking ook heel makkelijk allerlei mensen aan de kant voor wie het niet mogelijk is lange tijd geconcentreerd te zijn. Dat is pijnlijk. Daarnaast vind ik dat een voorganger wel erg overtuigd is van zijn gaven als hij niet kan accepteren dat er ook mensen zijn voor wie het te lang is. Nog los van het gegeven dat ik er niet geloof dat er veel mensen zin die een lange preek geheel in zich kunnen opnemen. Een oud spreekwoord zegt 'Niet het vele is goed, maar het goede is veel'. Dat vraagt voor de voorganger wel veel studie. Alleen dan kun m.i. je veel onnodige dingen weglaten en snel tot de kern komen, maar dan nog blijft het lastig om van lang, korter te maken. Zelf denk ik dat je tussen een half uur en drie kwartier echt wel aan de max van de spanningsboog van de meeste hoorders bent.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ora et labora schreef:
Hendrikus schreef:
Ora et labora schreef:Lezen ze in de GG ook wel is predikaties van Wulfert Floor?
Heb ik wel meegemaakt. "De gelezen predikatie was van wijlen dominee Wulfert Floor" ;)
Goed om te horen. Het zou bijzonder zijn als vooraf werd gezegd van wie de preek is.
Maar dat zal vast niet verstandig zijn.
Bij ons wordt bij leesdiensten vooraf gezegd van wie de preek is, ik heb dat elders ook meegemaakt.
-
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk niet dat het vaak gebeurt dat mensen een preek inkorten om zelf langer te kunnen bidden. Maar preken zijn in de GG vrijwel standaard te lang, mijns inziens. Er zijn maar enkele dominees die in 40 minuten klaar zijn, en dat vind ik nog een hele tijd, hoewel 45 minuten met twee tussenzangen ook prima is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Och, er zijn ook gemeenten waar de leesdiensten standaard maximaal 75 minuten duren, zonder dat er geknipt wordt en terwijl de ouderling 20 minuten bidt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb het wel eens gehoord een preek van W. Floor maar ik heb liever Smytegelt of van der Groe om eerlijk te zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:Och, er zijn ook gemeenten waar de leesdiensten standaard maximaal 75 minuten duren, zonder dat er geknipt wordt en terwijl de ouderling 20 minuten bidt.
Dan wordt er niet veel gezongen. Of men zoekt de juiste preken uit.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

In de OGG hier in de buurt worden 90% van de diensten oudvaders gelezen. Het is daar heel gebruikelijk dat het voorwoord of ander gedeelte uit de preek wordt geschrapt. De ouderling hertaalt daar ter plekke ook het e.e.a. omdat het meestal gaat om echt oude preken. Ik zie het probleem daarvan ook niet zo. Een ouderling is geen voorleesrobot.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:
CvdW schreef:
DDD schreef:Ik vind het overslaan nog niet zo gek hoor. Veel leespreken zijn te lang. Dat is prima op te lossen door overbodige uitweidingen te schrappen.
Is dat zo? Of is het gebed te lang?
Ik vraag me ook inderdaad af of het echt zo is dat (lees)preken te lang zijn. Als ik hoor dat de jeugd urenlang series kan kijken, dan denk ik eerder dat het aan de interesse van sommige toehoorders ligt als aan de preek.

Wel vind ik dat als alles gezegt is een preek moet stoppen. Sommige predikers gaan dan nog eens alles herhalen.
Dat kan aan de interesse van sommige hoorders liggen maar wie gezond en geïnteresseerd is veegt met zo'n opmerking ook heel makkelijk allerlei mensen aan de kant voor wie het niet mogelijk is lange tijd geconcentreerd te zijn. Dat is pijnlijk. Daarnaast vind ik dat een voorganger wel erg overtuigd is van zijn gaven als hij niet kan accepteren dat er ook mensen zijn voor wie het te lang is. Nog los van het gegeven dat ik er niet geloof dat er veel mensen zin die een lange preek geheel in zich kunnen opnemen. Een oud spreekwoord zegt 'Niet het vele is goed, maar het goede is veel'. Dat vraagt voor de voorganger wel veel studie. Alleen dan kun m.i. je veel onnodige dingen weglaten en snel tot de kern komen, maar dan nog blijft het lastig om van lang, korter te maken. Zelf denk ik dat je tussen een half uur en drie kwartier echt wel aan de max van de spanningsboog van de meeste hoorders bent.
Ik denk dat dat laatste, menselijk gezien, zeker klopt. Toch heb ik, en velen vermoed ik hier, ook preken meegemaakt waar de Geest zo in meekwam, dat de preek de hele dag had mogen duren.
Overigens gold dat dan weer niet voor anderen in de kerk. En andersom zal het ook zeker gebeurd zijn.
Plaats reactie