Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Piet Puk schreef: Dit soort termen zijn toch aan te passen? Goed om de woordenschat van de lezer te verrijken. Bijv. opgemaakte gezichten of in het geval van de mode uit Parijs zal waarschijnlijk het algemene woord mode volstaan.
De dienstdoende ouderling kiest het niet, ik heb er op huisbezoek naar gevraagd.
Eén zei eerlijk dat hij dit achter zich gelaten had, als oud GGer. Hij vond het als jongen slaapverwekkend en te moeilijk.
De ander kreeg commentaar van zijn kinderen.
Ik heb wat boeken uit mijn vader's kast geërfd, maar je moet daar wel in opgegroeid zijn. Mijn kinderen zijn dat dus helemaal niet. Ook op de JV en catechisatie werd de stof van hedendaagse predikanten behandeld.
Je moet het echt willen om die taal te verstaan. Het kost moeite, je zult af en toe iets moeten opzoeken.
En wat 100 jaar geleden als een grote zonde werd gezien, is helaas niet meer zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:En wat 100 jaar geleden als een grote zonde werd gezien, is helaas niet meer zo.
Des te meer reden dan om dat in de lees en preekdiensten aan de orde te stellen, zou ik zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:En wat 100 jaar geleden als een grote zonde werd gezien, is helaas niet meer zo.
Des te meer reden dan om dat in de lees en preekdiensten aan de orde te stellen, zou ik zeggen.
Je weet toch hoe dat gaat, ach, dat was toen. In de mottenballen.
Als er gewaarschuwd wordt voor een tv (dat zou kunnen in een preek uit de jaren 50 of 60) zal er geschamperd worden: "waar zitten we elke zondag dan naar te kijken?"
De kerk schuift net zo goed mee, met YT uitzendingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Mara schreef:
Piet Puk schreef: Dit soort termen zijn toch aan te passen? Goed om de woordenschat van de lezer te verrijken. Bijv. opgemaakte gezichten of in het geval van de mode uit Parijs zal waarschijnlijk het algemene woord mode volstaan.
De dienstdoende ouderling kiest het niet, ik heb er op huisbezoek naar gevraagd.
Eén zei eerlijk dat hij dit achter zich gelaten had, als oud GGer. Hij vond het als jongen slaapverwekkend en te moeilijk.
De ander kreeg commentaar van zijn kinderen.
Ik heb wat boeken uit mijn vader's kast geërfd, maar je moet daar wel in opgegroeid zijn. Mijn kinderen zijn dat dus helemaal niet. Ook op de JV en catechisatie werd de stof van hedendaagse predikanten behandeld.
Je moet het echt willen om die taal te verstaan. Het kost moeite, je zult af en toe iets moeten opzoeken.
En wat 100 jaar geleden als een grote zonde werd gezien, is helaas niet meer zo.
Maar dat betekent dus dat er dus aan klandizie gedaan word door preeklezers? Wat de mensen niet willen of te moeilijk vinden, lezen we niet. Vraag me af hoe je dit kan verantwoorden voor God
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: Maar dat betekent dus dat er dus aan klandizie gedaan word door preeklezers? Wat de mensen niet willen of te moeilijk vinden, lezen we niet. Vraag me af hoe je dit kan verantwoorden voor God
Ik vraag me dan eerder af hoe betreffende kerkverbanden kunnen verantwoorden dat er een predikantstekort is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Piet Puk schreef: Maar dat betekent dus dat er dus aan klandizie gedaan word door preeklezers? Wat de mensen niet willen of te moeilijk vinden, lezen we niet. Vraag me af hoe je dit kan verantwoorden voor God
Nee, ze willen het zelf niet.
Wordt er door een ouderling weleens een preek gelezen, geschreven door een familielid die predikant is of was?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Preken van ds van Haaren, ds Lamain, ds van Reenen, ds P. Blok, ds P. Honkoop, ds E. Venema en met name ds A. Hoogerland worden vaak gelezen in GG' s in de rechterflank is mijn ervaring. Ds GH Kersten weinig. Maar ook soms een oudvader of iets van D. Bruinings.
Voor kinderen is het ook goed en fijn om eenvoudige preken van huidige predikanten te lezen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Piet Puk schreef:@Mara. Wanneer jeugd wel een computer kan gebruiken, veel van social media weet, lijkt me op z'n tijd een oudvader geen probleem voor hen. In mijn gemeente word op 9 huidige predikanten 1 oudvader gelezen. Als het dan zo bezwaarlijk is voor de jeugd, blijven ze maar thuis die dienst.
Bij ons worden niet eens preken gelezen van predikanten die kort geleden overleden zijn.
Het moet altijd aktueel zijn. Dat wil niet zeggen dat het dan verkeerde preken zijn op zich, maar als er niet eens preken worden gelezen uit 1993, laat staan dan een honderd jaar oude preek.
En eerlijk gezegd kan ik het me wel voorstellen. Want als het gevaar van de mode uit Parijs komt, of geblankette gezichten worden ten zeerste afgekeurd, zie ik toch echt verbaasde gezichten om me heen.
Preken van oudvaders zijn vaak actueler dan preken van predikanten uit de vorige eeuw.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Ik heb wat boeken uit mijn vader's kast geërfd, maar je moet daar wel in opgegroeid zijn. Mijn kinderen zijn dat dus helemaal niet. Ook op de JV en catechisatie werd de stof van hedendaagse predikanten behandeld.
Je moet het echt willen om die taal te verstaan. Het kost moeite, je zult af en toe iets moeten opzoeken.
En wat 100 jaar geleden als een grote zonde werd gezien, is helaas niet meer zo.
Het klinkt alsof jijzelf geen enkele invloed hebt gehad op de godsdienstige opvoeding van je kinderen. :oO
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Ik heb wat boeken uit mijn vader's kast geërfd, maar je moet daar wel in opgegroeid zijn. Mijn kinderen zijn dat dus helemaal niet. Ook op de JV en catechisatie werd de stof van hedendaagse predikanten behandeld.
Je moet het echt willen om die taal te verstaan. Het kost moeite, je zult af en toe iets moeten opzoeken.
En wat 100 jaar geleden als een grote zonde werd gezien, is helaas niet meer zo.
Het klinkt alsof jijzelf geen enkele invloed hebt gehad op de godsdienstige opvoeding van je kinderen. :oO
Ik dwing de kinderen niet om iets te lezen waar ze nog niet rijp voor zijn.
Mijn vader deed dat ook niet, we mochten alles uit zijn boekenkast halen, maar liet ons die keuze.
Ik was als kind nieuwsgierig en zat met (veel te moeilijke) boeken soms.
Ik heb nichtjes en neefjes in de GG die ook geen enkele oudvader inhoudelijk kennen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef:
Mistig schreef:
Geytenbeekje schreef: Je mag toch een oudvader leze dacht ik
Dat mag zeker. Het gebeurt alleen niet zo vaak.
En dat is jammer!
De oudvaders die gelezen zijn de afgelopen jaren (een heel enkele keer, 1-2 keer per jaar) waren heel goed te begrijpen.
Vroeger gebeurde het vaker, maar dat was vaak slecht verstaanbaar.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Ik dwing de kinderen niet om iets te lezen waar ze nog niet rijp voor zijn.
Mijn vader deed dat ook niet, we mochten alles uit zijn boekenkast halen, maar liet ons die keuze.
Ik was als kind nieuwsgierig en zat met (veel te moeilijke) boeken soms.
Ik heb nichtjes en neefjes in de GG die ook geen enkele oudvader inhoudelijk kennen.
Klinkt erg passief allemaal. 'Mijn kinderen zijn er niet rijp voor, dus....'
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Er zijn zat preken die makkelijk te begrijpen zijn
Lees die dan. Ook makkelijke oudvader preken, Spurgeon bijvoorbeeld.
Als je moeilijke oudvaders wil lezen begin dan een oudvaders-lees clubje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Ik dwing de kinderen niet om iets te lezen waar ze nog niet rijp voor zijn.
Mijn vader deed dat ook niet, we mochten alles uit zijn boekenkast halen, maar liet ons die keuze.
Ik was als kind nieuwsgierig en zat met (veel te moeilijke) boeken soms.
Ik heb nichtjes en neefjes in de GG die ook geen enkele oudvader inhoudelijk kennen.
Klinkt erg passief allemaal. 'Mijn kinderen zijn er niet rijp voor, dus....'
Ik zou dat wel zeggen met oudvaders, maar niet met de Bijbel, al ben ik daar ook zorgvuldig mee omgegaan, je zet per slot van rekening een baby geen bord boerenkool voor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Mara schreef:
Piet Puk schreef:@Mara. Wanneer jeugd wel een computer kan gebruiken, veel van social media weet, lijkt me op z'n tijd een oudvader geen probleem voor hen. In mijn gemeente word op 9 huidige predikanten 1 oudvader gelezen. Als het dan zo bezwaarlijk is voor de jeugd, blijven ze maar thuis die dienst.
Bij ons worden niet eens preken gelezen van predikanten die kort geleden overleden zijn.
Het moet altijd aktueel zijn. Dat wil niet zeggen dat het dan verkeerde preken zijn op zich, maar als er niet eens preken worden gelezen uit 1993, laat staan dan een honderd jaar oude preek.
En eerlijk gezegd kan ik het me wel voorstellen. Want als het gevaar van de mode uit Parijs komt, of geblankette gezichten worden ten zeerste afgekeurd, zie ik toch echt verbaasde gezichten om me heen.
Is Spurgeon dan niet actueel?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie